2018-04-22, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Jag har, till skillnad från Dig, inte fört bok över antalet gånger jag anfört ett argument, men nog är tillfällena legio när jag meddelat att min uppfattning är att ett embryo är en människa i vardande. Om inget oförutsett händer så kommer embryot att tillväxa och småningom födas till en livs levande människa. Efter konceptionsögonblicket är allt utfört som behövs för att processen sedan går vidare utan vår inverkan. Således är varje aborterat embryo/foster ett människoliv som inte får födas.

Frågan bör ställas till de oönskade som ändå fötts - hade de velat vara ofödda?

Bertil Adam - hörbarhet nolla!

jo men en människa i vardande är just detta i vardande det går inte fråga, kommunicera med, etc. det har ingen medvetande, hjärna eller överhuvudtaget begrepp om sin egen existens, framtid etc....aborterar du detta...ingenting... så fortsätter bara detta stadium av ingenting....
Finns ingenting som kan gråta av sorg över att inte födas...allright?

Ett nånting som fötts däremot..det kan gråta sig till söms över att inte vara älskad.
Klarar man inte med sitt intellekt greppa detta ..så vet jag inte vad jag ska säga allvarligt talat.

Sen nej...efter konceptionsögonblicket återstår en jäkla massa saker för att ett befruktat ägg ska bli en människa...så nej...en konception är inte = människa. En kvinnokropp joxar runt i massor för att producera en människa tar hela 9 månader av produktionstid, involverar massa komplexa system, kostar kvinnor fysiskt en hel del utöver att det sen ska tas om hand av samma kvinna oftast i 18 år.

Kvinnor måste få lov bestämma över detta själva. De kan inte tvingas mot sin vilja. Barn ska heller inte tvingas leva otrygga liv. Bara för att du m.fl inte klarar tänka vettigt kring dessa saker.
Citera
2018-04-22, 22:58
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Jäpp!

Som sagt, jag känner till två adopterade i min släkt och en till bland mina föräldrar vänner. Jag har inte ställt just din fråga till dem, men alla tre har haft bra adoptivföräldrar och fått egna barn och barnbarn. Barn och barnbarn som finns nu idag tack vare att aborter inte var lagliga före ödesåret 1975. Så det är svårt för mig att tro att de skulle vilja vara ofödda.

Ja, jag skulle också tro det. De allra flesta föredrar nog att vara födda framför att inte vara det.
Citera
2018-04-22, 23:45
Medlem
sillåpotatiss avatar
Citat:
Vi har utvecklat effektivare preventivmedel och tillgängligare sexualundervisning men totalt sett så sjunker inte aborttalen. Det krävs något mer, och mina huvudförslag i detta är:

1) Förbud mot slentrianaborter, dvs aborter som modern kan utföra godtyckligt och utan goda skäl.

2) En mer moraliserande sexualundervisning där t ex lösaktighet och ansvarslöst sex motarbetas.

3) Enklare tillgång till preventivmedel.

Men för att punkt 2 + 3 skall få effekt, dvs att människor skall agera klokare, så torde punkt 1 vara avgörande.

Jag har för ett tag sedan läst en intressant artikel om huruvida hårdare och längre straff ska införas för vissa brott. Där pratade man om att förbud och rädslan för bestraffningen inte är avgörande för yngre brottslingar av rent fysiologiska skäl (Hos vuxna, mogna människor däremot såg man en annan resultat)

De yngre grupper tror jag är överrepresenterade i det här fallet. Ungdomar, unga människor som ännu inte hunnit utveckla en god förmåga att bedöma konsekvenser av sitt handlande gör fel! I artickeln drog man även en parallell till att det inte lönar sig att straffa/aga barn utan att det som funkar är uppmuntran av det önskvärda beteendet.

din strategi är dömd för ett misslyckande. Unga knullar och inte sällan utan kondom just för att dem är unga och extremt kåta. Straffa dem inte i efterhand, låt inte någon bära den oproportionerliga börda genom att förbjuda abort.

Jag antar även att det är just den yngre målgruppen som föredrar att avbryta en graviditet av helt banala anledningar som att festa, lyckas i karriären, hinna resa, ha den senaste iPhone sånt trams.

Man måste hitta en annan strategi än förbud!

1. Vi måste lära ut att det finns viktigare ting än dem materiella.
2. Propagera och argumentera för det beteende vi anser är beundransvärt.
3. Bygga upp ett samhälle där det inte är en börda att ha ett barn oavsett vad van vill göra i sitt liv.
Senast redigerad av sillåpotatis 2018-04-22 kl. 23:48.
Citera
2018-04-22, 23:53
Medlem
Citat:
Ja, jag skulle också tro det. De allra flesta föredrar nog att vara födda framför att inte vara det.

jepp 100% av dina trillioner könsceller vill födas.....
speciellt om man kontaktar dem som födda levande varelser 20 år fram i tiden staplade på varandra i 40 lager som täcker jordens yta...de vill alla leva!...oj oj vi måste verkligen bistå dem.
Citera
2018-04-23, 10:33
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Vi har utvecklat effektivare preventivmedel och tillgängligare sexualundervisning men totalt sett så sjunker inte aborttalen. Det krävs något mer, och mina huvudförslag i detta är:

1) Förbud mot slentrianaborter, dvs aborter som modern kan utföra godtyckligt och utan goda skäl.

2) En mer moraliserande sexualundervisning där t ex lösaktighet och ansvarslöst sex motarbetas.

3) Enklare tillgång till preventivmedel.

Men för att punkt 2 + 3 skall få effekt, dvs att människor skall agera klokare, så torde punkt 1 vara avgörande.
Men det funkar inte, människan är inte sån.
Det enda din politik leder till är att skapa underklass. Föraktade människor i föraktade bostadsområden.

Underligt nog tror jag att du vill ha det så.
Lyd eller det går illa.
Citera
2018-04-23, 10:37
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Hur vet du att det inte vet att det finns?

Varför skulle det vara så dumt?

Så du tycker hellre att alla de där barnen skulle ha dödats redan innan födseln? Och att ingen av deras barn och barnbarn och barnbarnsbarn skulle ha fått finnas? Och så glömmer du typiskt nog bort alla bra fosterföräldrar. En av min mammas mostrar samt en kusin till min pappa adopterade båda två ett barn, som med stor sannolikhet skulle ha aborterats idag. Men nu fick de i stället komma till ett tidigare barnlöst par, som tog väl hand om dem. Sedan har mina föräldrar haft en god vän, som på ett mirakulöst sätt överlevde två abortförsök och fick ett par adoptivföräldrar som hon älskade.
En cellklump saknar garanterat självkännedom.
Väldigt få vill vara ofödda, i princip bara sjuka.

Om mina föräldrar aldrig har funnits, och då inte jag heller. Vem skulle ha saknat mig som aldrig fanns?
Citera
2018-04-23, 11:11
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
En cellklump saknar garanterat självkännedom.
Men du vet väl om att "cellklumpen" utvecklas, så att på bara ett par veckor händer mycket? Och att vi alla har varit "en cellklump" i början? Dessutom talar ju inga föräldrar som vill ha ett barn om sin "cellklump", utom om sitt (blivande) barn. Men du vill förstås att vissa barn inte ska ha ett människovärde, på grund av att dess biologiska föräldrar inte vill ha det?

Citat:
Väldigt få vill vara ofödda, i princip bara sjuka.
Ja men, där ser du! Så ge då alla en chans att få leva!

Citat:
Om mina föräldrar aldrig har funnits, och då inte jag heller. Vem skulle ha saknat mig som aldrig fanns?
Men du finns här nu. Och jag får väl anta att du har människor i ditt liv, som älskar dig just nu? Och det skulle de flesta aborterade barn också ha haft, om de fått komma till en bra adoptivfamilj.
Citera
2018-04-23, 11:58
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
jo men en människa i vardande är just detta i vardande det går inte fråga, kommunicera med, etc. det har ingen medvetande, hjärna eller överhuvudtaget begrepp om sin egen existens, framtid etc....aborterar du detta...ingenting... så fortsätter bara detta stadium av ingenting....
Finns ingenting som kan gråta av sorg över att inte födas...allright?

Ett nånting som fötts däremot..det kan gråta sig till söms över att inte vara älskad.
Klarar man inte med sitt intellekt greppa detta ..så vet jag inte vad jag ska säga allvarligt talat.

Sen nej...efter konceptionsögonblicket återstår en jäkla massa saker för att ett befruktat ägg ska bli en människa...så nej...en konception är inte = människa. En kvinnokropp joxar runt i massor för att producera en människa tar hela 9 månader av produktionstid, involverar massa komplexa system, kostar kvinnor fysiskt en hel del utöver att det sen ska tas om hand av samma kvinna oftast i 18 år.

Det är ett människoliv, om än inte inte en fullgången människa. Människolivet skall behandlas med respekt och inte betraktas som värdelöst intill en godtyckligt vald tidpunkt.

Citat:
Kvinnor måste få lov bestämma över detta själva. De kan inte tvingas mot sin vilja. Barn ska heller inte tvingas leva otrygga liv. Bara för att du m.fl inte klarar tänka vettigt kring dessa saker.

Kvinnor får välja att avstå sex eller skydda sig på ett adekvat sätt. Men de bör inte få välja att godtyckligt avliva ett ofött barn.
Citera
2018-04-23, 12:20
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillåpotatis
Jag har för ett tag sedan läst en intressant artikel om huruvida hårdare och längre straff ska införas för vissa brott. Där pratade man om att förbud och rädslan för bestraffningen inte är avgörande för yngre brottslingar av rent fysiologiska skäl (Hos vuxna, mogna människor däremot såg man en annan resultat)

De yngre grupper tror jag är överrepresenterade i det här fallet. Ungdomar, unga människor som ännu inte hunnit utveckla en god förmåga att bedöma konsekvenser av sitt handlande gör fel! I artickeln drog man även en parallell till att det inte lönar sig att straffa/aga barn utan att det som funkar är uppmuntran av det önskvärda beteendet.

din strategi är dömd för ett misslyckande. Unga knullar och inte sällan utan kondom just för att dem är unga och extremt kåta. Straffa dem inte i efterhand, låt inte någon bära den oproportionerliga börda genom att förbjuda abort.

Jag antar även att det är just den yngre målgruppen som föredrar att avbryta en graviditet av helt banala anledningar som att festa, lyckas i karriären, hinna resa, ha den senaste iPhone sånt trams.

Man måste hitta en annan strategi än förbud!

1. Vi måste lära ut att det finns viktigare ting än dem materiella.
2. Propagera och argumentera för det beteende vi anser är beundransvärt.
3. Bygga upp ett samhälle där det inte är en börda att ha ett barn oavsett vad van vill göra i sitt liv.

Det finns, inte minst i Sverige, en djupt rotad motvilja mot hårda tag - särskilt mot de som förtjänar hårda tag. Det är i grunden en ideologisk fråga. Unga kriminella kan med fördel sättas i arbetsläger tills de är gamla nog att inte göra dumheter pga ungdom. Det är inte viktigt om det gör dem till bättre människor - det är viktigt att hindra dem från att begå brott. Laglydiga människor är mer värda än kriminella.

Jag ser gärna att man uppmuntrar önskvärda beteenden, det har jag också torgfört här i tråden. Emellertid är vissa beteenden så pass allvarliga att den felande måste låsas in länge, för andras skull.

Det är också att lägga märke till att tonårsaborterna har minskat på senare år, så något har hänt vad gäller beteendet, men det tycks kompenseras av fler aborter mellan 20-30 istället.
Citera
2018-04-23, 12:21
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
jepp 100% av dina trillioner könsceller vill födas.....
speciellt om man kontaktar dem som födda levande varelser 20 år fram i tiden staplade på varandra i 40 lager som täcker jordens yta...de vill alla leva!...oj oj vi måste verkligen bistå dem.

Bistå? Det räcker väl att inte ta livet av foster som redan konciperats?
Citera
2018-04-23, 12:22
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Men det funkar inte, människan är inte sån.
Det enda din politik leder till är att skapa underklass. Föraktade människor i föraktade bostadsområden.

Underligt nog tror jag att du vill ha det så.
Lyd eller det går illa.

Varje samhälle har en underklass - det är mest en fråga vad som konstituerar denna underklass. Problemet är att jag tror inte alls att slentrianaborter enbart är en fråga för socialgrupp 3, utan denna typ av ansvarsflykt kan nog återfinnas i alla samhällsgrupper, men i vilka proportioner är mera oklart.
Citera
2018-04-23, 12:32
Medlem
Citat:
Det är ett människoliv, om än inte inte en fullgången människa. Människolivet skall behandlas med respekt och inte betraktas som värdelöst intill en godtyckligt vald tidpunkt.

Kvinnor får välja att avstå sex eller skydda sig på ett adekvat sätt. Men de bör inte få välja att godtyckligt avliva ett ofött barn.

Man bör bygga sina ståndpunkter på värdiga resonemang som betyder något, som äger en logik, samt! ger värdiga/ bra konsekvenser, både som samhälle och som individ.
Inte på den godtycklighet som du själv uppvisar ovan...respekt oavsett vad som är realiteten, bara pga det lilla ordet människa och att kostnaden för att detta "liv" ska respekteras ligger på någon annan.

Respektera liv gör vi för att vi anser att "liv" äger medvetande av någon form, som kan fara illa om vi gör det illa/ gör nytta i sin existens/ inte är i vägen för andras samma eller större värde av respekt etc.

en cellklump är inte "liv" i ovan betydelse, det kan inte fara illa, för finns inget där som registrerar detta "illa". Det är däremot ett fött liv.
Vi bör respektera födda liv och bygga samhällen som ger dessa bästa förutsättningarna och därför förtur framför cellklumpar.
Alltså ska vi acceptera abortätt för detta ger både födda kvinnor, män samt barn de bästa förutsättningarna.

Eller uttryckt på ett annat sätt: Kvalitet framför kvantitet!

Poängen med att vara människa är inte att födas oavsett vad...poängen är att födas till något värdigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in