Citat:
Hej! Jag är också uppvuxen som vittne. Jag förstår verkligen inte hur Jordan kan tilltala en ateist (så som jag själv), det enda sättet jag kan förklara det på är att man börjar med att beundra Jordan för de andra sakerna han säger, sen upptäcker man det religiösa och konstruerar rationaliseringar för att kunna fortsätta uppskatta honom.
Ungefär som de som beundrar Nazityskland för till exempel vetenskapliga framsteg blir tvingade att skapa rationaliseringar när det kommer till antisemitismen och förintelsen. (Observera, jag menar inte att Nazityskland och Jordan Peterson generellt är jämförbara koncept, bara rationaliseringsfenomenet.)
Jag tycker att jag förstår honom, det är inget komplicerat, förutom då när han bara säger en massa tomma ord som inte betyder något, vilket är relativt ofta. Nu är inte det något unikt för honom men av vad jag har sett är det något han använder sig av mer än de flesta. Ofta är det ett sätt att vinna tid, man svamlar medans man tänker. Kanske är det så för honom men personligen tycker jag han behöver tänka mer.
Ungefär som de som beundrar Nazityskland för till exempel vetenskapliga framsteg blir tvingade att skapa rationaliseringar när det kommer till antisemitismen och förintelsen. (Observera, jag menar inte att Nazityskland och Jordan Peterson generellt är jämförbara koncept, bara rationaliseringsfenomenet.)
Jag tycker att jag förstår honom, det är inget komplicerat, förutom då när han bara säger en massa tomma ord som inte betyder något, vilket är relativt ofta. Nu är inte det något unikt för honom men av vad jag har sett är det något han använder sig av mer än de flesta. Ofta är det ett sätt att vinna tid, man svamlar medans man tänker. Kanske är det så för honom men personligen tycker jag han behöver tänka mer.
En fundering i all välmening; det kan inte vara så att du som fd vittne är lätt överkänslig mot religiöst språk och tolkar in mer än vad som faktiskt sägs?
Jag är själv inte religiös och känner mig inte det minsta mer benägen att bekänna mig till kristendomen efter att ha lyssnat säkert uppåt ett hundratal timmar på Peterson. Jag upplever heller inte att han gör några direkta försök att omvända andra till kristendomen. Han använder bibeln som källa för exempel på poänger han vill föra fram - du tycks tolka det på omvänt sätt; att han argumenterar om annat för att sedan ”smyga in” lite bibelreferenser för att på så sätt lura in fåren i hagen (så att säga).