2018-04-21, 19:57
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Men du har ju själv en godtycklig inställning till när du tycker det är lämpligt att avliva foster.
Vad säger att din godtyckliga inställning ska trumfa den drabbade kvinnan?

På vilket sätt är mina ställningstaganden godtyckliga? Tvärtom hävdar jag att dessa ställningstaganden är väl genomtänkta och de grundar sig alla i ansvarsetik, men är inte mer dogmatiska än att det finns utrymme för kompromisser med humanitära argument.

Min genomtänkta uppfattning drabbar inte kvinnor - de "drabbas" på sin höjd av sina egna frivilliga handlingar. Varför försöker Du skuldbelägga mig för något som de skall bära ansvar för?
Citera
2018-04-21, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det är så klart inte ett straff att en vuxen kvinna får lov att föda sitt barn som avlats genom samtyckande sex, liksom det inte är ett straff att det regnar på min semester.

Jag byter inte ämne - jag har svarat på alla Dina frågor och mer därtill. Mina svar är heller inte ad hoc-artade, utan ideologiskt underbyggda på stark högerkonservativ grund. Som Du märker är konservatism inget jag skäms för, utan tvärt om något jag står för med stolthet.

tss du kryssar runt mina argument som en åksjuk slalomåkare.

men jag är en snäll vulkan.
Du är en sån udda fågel...så man får vara varsam med så sällsynt högerkonservativa varelser som dig, speciellt då argumentationen är så bräcklig...

Jo det är ett straff att inte få lov göra abort när nu ens livsituation, livsval etc. vill detta och denna möjlighet finns i säker form.
Alla vill nämligen inte få barn under hela sin sexuella period. Vissa vill överhuvudtaget inte få barn.
Vissa klarar inte ta hand om barn, det finns inte på kartan.
Många gör ALLT de anser sig kunna för att förhindra detta, men det kan ändå hända.
Alltså ska vi ha fri aborträtt.

Se min lista. Den är till dig.
Senast redigerad av Merapi 2018-04-21 kl. 20:05.
Citera
2018-04-21, 20:14
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
I vårt samtal har bara Du anfört teologiska argument hittills.

Är man ansvarsfull så ser man till att graviditet inte uppstår
. Det har väl aldrig hänt att någon har sagt att "det är bra att bli gravid

En

[/b][/i].

.
Jag antar att du tillhör dom som aldrig någonsin gjort ett misstag i sitt liv.
Jag har gjort massor av misstag.
Alltså en vedervärdig människa i din värld.
Jag har orsakat en abort, i ett seriöst förhållande, me n det räknar jag inte som misstag.
Jag har även orsakat tre spontanaborter

Vi måste leva i olika världar.
Är misstag i reproduktionen värre än andra misstag.
Citera
2018-04-21, 20:15
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
tss du kryssar runt mina argument som en åksjuk slalomåkare.

men jag är en snäll vulkan.
Du är en sån udda fågel...så man får vara varsam med så sällsynt högerkonservativa varelser som dig, speciellt då argumentationen är så bräcklig...

Jo det är ett straff att inte få lov göra abort när nu ens livsituation, livsval etc. vill detta och denna möjlighet finns i säker form.
Alla vill nämligen inte få barn under hela sin sexuella period. Vissa vill överhuvudtaget inte få barn.
Vissa klarar inte ta hand om barn, det finns inte på kartan.
Många gör ALLT de anser sig kunna för att förhindra detta, men det kan ändå hända.
Alltså ska vi ha fri aborträtt.

Se min lista. Den är till dig.

Vid det här laget borde Du vara väl underkunnig om att vi har helt olika syn på vad som är ett straff. Min uppfattning är inte att det är ett straff att den offentliga sjukvården, som därtill är väldigt ansträngd, används för att driva ut fullt friska foster som det saknas godtagbara skäl att utdriva.

Det innebär också att jag inte förespråkar något graviditetstvång, utan varje kvinna är i sin fulla rätt att välja bort barn - men inte att ta livet av ett foster som hon frivilligt släppt in i sin kropp.

Har man blivit gravid genom samtyckande sex, så har man bevisligen inte gjort ALLT för att undvika graviditet. Uppenbarligen inte.
Citera
2018-04-21, 20:20
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Jag antar att du tillhör dom som aldrig någonsin gjort ett misstag i sitt liv.
Jag har gjort massor av misstag.
Alltså en vedervärdig människa i din värld.
Jag har orsakat en abort, i ett seriöst förhållande, me n det räknar jag inte som misstag.
Jag har även orsakat tre spontanaborter

Vi måste leva i olika världar.
Är misstag i reproduktionen värre än andra misstag.

Jag har så klart gjort massor av misstag - det gör alla människor som inte dör väldigt snabbt efter nedkomsten. Men det finns fel och fel.

Som jag tydliggjort så förespråkar jag inte straff för kvinnor som försöker begå abort, men jag vill inte uppmuntra eller acceptera legala möjligheter för detta - om det saknas goda skäl. Det finns alltså rätt många felsteg som är värre än reproduktionsmisstag. Men bara för att det finns värre felsteg, så blir det inte något bra eller berömvärt att begå abort.

Jag anser inte att Du är en vedervärdig människa, men om Du är man så bär Du ett litet lägre ansvar än den aborterade kvinnan, ty Du hade inte makten över situationen. Du kanske ha orsakat fler aborter utan att Du vet om det.
Citera
2018-04-21, 20:23
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
På vilket sätt är mina ställningstaganden godtyckliga? Tvärtom hävdar jag att dessa ställningstaganden är väl genomtänkta och de grundar sig alla i ansvarsetik, men är inte mer dogmatiska än att det finns utrymme för kompromisser med humanitära argument.

Min genomtänkta uppfattning drabbar inte kvinnor - de "drabbas" på sin höjd av sina egna frivilliga handlingar. Varför försöker Du skuldbelägga mig för något som de skall bära ansvar för?
Väl genomtänkt är ingen garanti för att det är rätt.
Kvinnor drabbas utav bara fan, vem annars?
Du skuldbelägger alla som inte tycker som du.
Citera
2018-04-21, 20:25
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Vid det här laget borde Du vara väl underkunnig om att vi har helt olika syn på vad som är ett straff. Min uppfattning är inte att det är ett straff att den offentliga sjukvården, som därtill är väldigt ansträngd, används för att driva ut fullt friska foster som det saknas godtagbara skäl att utdriva.

Det innebär också att jag inte förespråkar något graviditetstvång, utan varje kvinna är i sin fulla rätt att välja bort barn - men inte att ta livet av ett foster som hon frivilligt släppt in i sin kropp.

Har man blivit gravid genom samtyckande sex, så har man bevisligen inte gjort ALLT för att undvika graviditet. Uppenbarligen inte.
Hur får du ihop det där?
Citera
2018-04-21, 20:29
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Jag har så klart gjort massor av misstag - det gör alla människor som inte dör väldigt snabbt efter nedkomsten. Men det finns fel och fel.

Som jag tydliggjort så förespråkar jag inte straff för kvinnor som försöker begå abort, men jag vill inte uppmuntra eller acceptera legala möjligheter för detta - om det saknas goda skäl.
Det finns alltså rätt många felsteg som är värre än reproduktionsmisstag. Men bara för att det finns värre felsteg, så blir det inte något bra eller berömvärt att begå abort.

Jag anser inte att Du är en vedervärdig människa, men om Du är man så bär Du ett litet lägre ansvar än den aborterade kvinnan, ty Du hade inte makten över situationen. Du kanske ha orsakat fler aborter utan att Du vet om det.
Vad kallas inkonsekvensen ovan, dualism? Kognitiv dissonans?

Edit.
Jag antar att det är du som bestämmer vad som är goda skäl.
Citera
2018-04-21, 20:34
Medlem
Citat:

Well om du inte ser det som straff ta hand om barn du inte önskat dig. så då kanske vi kan sända alla föräldralösa foster till dig?

Du tror alltså att samhället/ sjukvården skulle bli mindre överansträngd att där tvångsföds ex. antal barn som enligt forskning kommer ha ökad tendens till kriminalitet/ psykkvård ex.?
Logik uven...

nej kvinnor släpper inte frivilligt in foster som trampar in...inte så reproduktion funkar.
Citera
2018-04-22, 00:13
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Väl genomtänkt är ingen garanti för att det är rätt.
Kvinnor drabbas utav bara fan, vem annars?
Du skuldbelägger alla som inte tycker som du.

Möjligen skuldbelägger jag alla som inte gör som jag, men det är en annan sak. Tycka får man göra som man vill och även skriva så klart - det är därför vi har Flashback.

Emellertid påstod Du att mina uppfattningar var "godtyckliga", men de var de alltså inte. Nu kommer anklagelsen att de inte behöver vara rätta bara för att de är väl genomtänkta. Det är en helt annan sorts påstående. Nej, de behöver inte vara rätta bara för att de är väl genomtänkta - men jag hävdar att mina ställningstaganden är påfallande rätta, eftersom de bygger på ansvarsprinciper, och ett samhälle utan ansvar blir ett rätt dåligt samhälle - det kan vi vara säkra på.
Citera
2018-04-22, 00:15
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Hur får du ihop det där?

Det var inte särskilt svårt - är det något särskilt Du funderar på?

Citat:
Vad kallas inkonsekvensen ovan, dualism? Kognitiv dissonans?

Edit.
Jag antar att det är du som bestämmer vad som är goda skäl.

Jag bestämmer inte, men jag har en välunderbyggd uppfattning som jag tydligt redovisat i tråden. Bestämmer gör Riksdagen, som borde lyssna litet mer på mig, och andra som tycker som jag.
Senast redigerad av Strix m/94 2018-04-22 kl. 00:22.
Citera
2018-04-22, 00:26
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Well om du inte ser det som straff ta hand om barn du inte önskat dig. så då kanske vi kan sända alla föräldralösa foster till dig?

Så, Du menar att eftersom jag förespråkar ansvarstagande, så skall jag ta ansvar för foster/barn som jag inte orsakat och inte har ansvar för? Är det någon särskild logik från Mars som jag missar här?

Citat:
Du tror alltså att samhället/ sjukvården skulle bli mindre överansträngd att där tvångsföds ex. antal barn som enligt forskning kommer ha ökad tendens till kriminalitet/ psykkvård ex.?
Logik uven...

Det logiska är naturligtvis att både män och kvinnor blir mer försiktiga och ansvarsfulla när de har sex, om de vet att de inte har en ansvarslös väg ut, och då kommer det att bli avsevärt färre aborter (några legitima kommer att kvarstå) och några fler födslar - det behöver födas fler svenskar.

Citat:
nej kvinnor släpper inte frivilligt in foster som trampar in...inte så reproduktion funkar.

Hur går det till då? Slumpmässig jungfrubefruktning? Jag trodde inte Du vill föra in teologi i debatten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in