[quote=Strix m/94|63790469]
Citat:
Att prioritera är inte nödvändigtvis att "prioritera bort", där föreligger nog ett missförstånd. Sedan är det skillnad på vad individen prioriterar och vad som prioriteras politiskt.
Uven du kan liksom inte prioritera käk framför värme eller syre...för alla dessa saker är livsnödvändiga. Just därför de kallas
grundläggande behov.
Politiskt däremot så
kan du självklart skita i befolkningens grundläggande behov, men den typen av politik brukar straffa sig förr eller senare, för människor står inte ut, eller hur?
Citat:
Så, vad anser Du vara god moral/sed på familjeområdet? Vilka beteenden anser Du vara eftersträvansvärda?
God moral för mig är att vara snäll, omsorgsfull över/om andra människor, djur och annat levande.
as simple as that.
Gällande familjeliv så gäller exakt samma.
Citat:
Så, att en havande kvinna utvecklar amningsförmåga är inte en biologisk ledtråd enligt Dig? DU behöver nog ha långa och djupa samtal med biologerna.
Ledtråd för att just hon sen ska ta 100% av 18 års ansvararsbete för barn? Svar nej.
Citat:
Oj! Har vi diskuterat så mycket redan? Det var värst!
Det är därför man använder flera preventivmedel, t ex kondom + pessar + spermiedödande medel.
Och aldrig super sig fulla, eller glömmer preventivmedlet, eller har sex med någon som man inte har full koll över om hen ljuger eller inte...jo tack..jag vet vad du anser folk ska tvinga sig till bara för att cellklumpar i alla lägen prompt måste bli till barn.
Citat:
Det skall Du inte. Du skall enkom acceptera att min familj får behålla litet mer av de pengar vi tjänar på våra förvärvsarbeten, därför att vi agerar ansvarsfullt i familjesammanhang.
Det spelar ingen roll vad du kallar det för bidrag eller skattejämkning. Det är samma sak i alla fall.
Du tar pengar från en grupp för att ge till en annan.
Citat:
Avsevärt färre ensamstående föräldrar, är min prediktion.
Möjligt, och de som blir kvar? de ska lägga sig och dö då eller förnedras av socialkontor?
Citat:
Nej, det har inte ett dugg med ekonomisk politik att göra. För 150 år sedan var Sverige ett av Europas mer fattiga länder, med en liten befolkning. Trots detta fanns det inget hedersvåld, ingen könsstympning, inga tvångsäktenskap, inga handgranatsattacker, därtill få skilsmässor.
Men snälla uven!! Nu börjar jag bli lite irriterad över din okunksap. Exakt 150 år sen ger året 1868.
Då hade inte kvinnor medborgliga rättigheter i detta landet och endast halva lönen i de yrken som man nu tillät just kvinnor arbeta i, fattar du? Det var alltså
TVINGADE att få sina grundläggande behov av inkomst av en man.
Räkna ytterligare 4 år bakåt och mannen hade i Sverige rätt att aga sin fru.
Lägg till 83 år tills kvinnor fick rätt till sina egna barn, vilket ytterligare gjorde att hon tvingades in i äktenskap.
Lägg till 70 år tills kvinnor slutade bli avskedadde automatiskt vid äktenskap, graviditet etc.
Lägg till 97 år tills kvinnor kunde anmäla, få sina äkta män fällda för våldtäkt.
Få in detta bakom ditt befjädrade pannben.
Citat:
Långa fängelsestraff fungerar bra, ty under tiden den kriminelle sitter inne, begår han (för det är i regel en han) inga nya brott. Ju längre han är inne, ju bättre.
USA är ett favoritexempel på det mesta i Sverige, men det har föga relevans, ty förhållandena är så pass annorlunda att det blir inkomensurabelt.
Nej det fungerar fan så mycket bättre för allt och alla om vi har färre kriminella från början.
Sverige och USA är båda västländer, med ungefär samma samhälle i det stora hela.
Citat:
Vem ansvarar respektive betalar för alla dessa människor frihet att göra som de vill?
Samma som betalar för alla de negativa resultat som ditt samhälel genererar.
Kriminalitet är inte gratis....Sitta i fängelse är inte gratis...Sabba barns barndomar är heller inte gratis. Sabba för kvinnor så de inte kan skaffa sig utbildning/ arbeta är inte gratis.