2018-04-19, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Fetat. Om det är det bästa hoppet är det totalt kört för det kommer aldrig någonsin att ske. För att det ska ske måste det till en revolution och då faller hela spelbrädet. Även om det skulle bli en revolution, de som tar makten måste ändå hantera skulderna. De försvinner inte bara för att man byter personal i ledningen.

// CC

Det verkar faktiskt vara något I den stilen bakom kulisserna på g.
Väldigt svårt att förutspå exakt vad som ska ske. Men jag kan med 100% säkerhet säga att överbelånade lyxlirare kommer att få det riktigt tufft. Man kan undvika notorna såpass länge.
Bäst är det att vara skuldfri. För10+ år sen fram till 2017 gällde inte ovan. Då kunde du ta ett fett lån casha ut och bli rikare. Men ej jängre.[/
2018-04-19, 09:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Waraahbe
Ja ingen ide att amortera ett multimiljonlån. Bästa hoppet är att hela systemet fallerar och slutresultatet är att bankirerna hamnar I fängelse. Folket behåller bostäder som går ner till sitt verkliga värde som reflekterar icke låndriven köpkraft.

Då försvinner pensionerna. Svenskarna blir som de tiggande zigenarna folket fått vänja sig vid sedan 10 år. Blir det hyperinflation som i Weimar-republiken blir svenskarna radikaliserade (vilket i och för sig vore bra och på tiden) eftersom de blivit utfattiga så när som på sina fina bostäder (på ytan med sitt med lull lull), som kommer att förfalla.
2018-04-19, 09:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Om du kan lägga undan 15-20k i månaden så är det här ett extremt bra läge att göra det. Men inte som amortering, utan som ett sparande, så att ni kan förfoga över pengarna fritt när ett behov uppstår. Det kan vara antingen att man betalar av direkt på lånet ifall banken kräver det, men också att man kan täcka andra kostnader för t.ex. arbetslöshet.

15-20k/månad är ju verkligen ingen piss i havet? Med den takten är ni ju skuldfria på 13 år? Och redan på bara några år är ni ju nere på en lånegrad motsvarande de som köpte för 5-10 år sen. Om du har 500k på kontot om några år kan ni glömma att timingen inte var perfekt och sova lika gott som om ni köpte 2010.

Om du däremot bränner alla pengar på skräp, och sitter om några år utan pengar på kontot och en lånegrad på 120% p.g.a. lägre bostadspriser, så har du ju sumpat ett gyllene tillfälle att ta kontroll över din egen ekonomi.
Exakt så här tänker jag också. Sparar ni 15-20k i månaden så kommer ni ha en riktigt bra buffert i framtiden.

Säg att ni tex. skaffar barn och vill flytta till nåt större:
1. Om marknaden har gått ned har ni en krockkudde i form av sparat kapital för att täcka upp för värdeminskningen så att ni faktiskt KAN flytta om ni vill det (kom ihåg att värdet på de objekt ni kommer vilja köpa givetvis också har gått ned, så det är absolut inget nattsvart scenario för er). Om ni inte har sparat ihop en buffert (eller tok-amorterat om ni nu föredrar det) så blir det väldigt svårt att flytta. Bo kar kan ni ju alltid så klart, men lite drygt att bo i en 2rok med barn.
2. Om marknaden har gått upp har ni en värdeökning i ert boende + sparpengar och kan gå in i nästa boende på lägre belåningsgrad, vilket är bra för er framtida ekonomi.

Ska ni oroa er för något, så oroa er för att det blir en kaotisk lågkonjunktur där en av er eller båda förlorar er inkomst. Lägg upp nån slags plan för hur ni ska agera i det fallet, tex bör ni om några år kunna få tag på en nybyggd hyresrätt (det byggs mycket) för att ta er ur skuldfällan om era inkomster sviktar samtidigt som bostadsmarknaden fortsätter nedåt.
2018-04-19, 10:04
Medlem
MostyBlejsXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crowman
Jag tror helt ärligt att denna bubbla inte hade kunnat fungera utan lantisar som flyttar till Stockholm. De kan man tuta i att dessa förorter står för något exklusivt eller är coola. Stockholmare associerar dem med Hassan eller Leffe som är långtidssjuksriven och gillar öl och Hammarby. Det finns inget exklusivt eller lyxigt med dessa förorter. Det är extra uppenbart när mäklare försöker döpa om förorter och sälja in dem som något helt annat, ofta på engelska.

Till en helt annan fråga, när är det som lättast på året att hitta bostad på blocket?

Här håller jag inte med. Flyttade till Stockholm för drygt 32 år sen och det var otänkbart för mig att bo utanför tullarna. Min erfarenhet är att vänner och bekanta som är inflyttade i betydligt högre grad föredrar innerstan jämfört med infödda Stockholmare.
2018-04-19, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MostyBlejsX
Här håller jag inte med. Flyttade till Stockholm för drygt 32 år sen och det var otänkbart för mig att bo utanför tullarna. Min erfarenhet är att vänner och bekanta som är inflyttade i betydligt högre grad föredrar innerstan jämfört med infödda Stockholmare.
Håller med. De stockholmare jag känner bor inte innanför tullarna. Däremot gör inflyttade folk utifrån det till betydligt högre grad. I min vänskapskrets alltså.
2018-04-19, 10:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MostyBlejsX
Ja jag flyttade från skånelandet till stockholm för 10 år sedan och kände att jag ville flytta till Stockholm, inte nån deppig småhåla (som jag flyttade ifrån). Under 10 år har jag hunnit hyra i 3:e, 2:a och 1:a hand hyreslägenhet samt bo i bostadsrätt och har fått en mer pragmatisk syn på stockholms bostadsmarknad. Och med småbarn känns det inte lika aktuellt att bo innanför tullarna eftersom man ändå inte utnyttjar möjligheterna till nöje och förströelse (det är lite som att man vill ha balkong när man tittar på lägenheter, men i praktiken nyttjar man balkongen rätt sällan pga anledningar).
2018-04-19, 10:45
Medlem
MostyBlejsXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruggen
Ja jag flyttade från skånelandet till stockholm för 10 år sedan och kände att jag ville flytta till Stockholm, inte nån deppig småhåla (som jag flyttade ifrån). Under 10 år har jag hunnit hyra i 3:e, 2:a och 1:a hand hyreslägenhet samt bo i bostadsrätt och har fått en mer pragmatisk syn på stockholms bostadsmarknad. Och med småbarn känns det inte lika aktuellt att bo innanför tullarna eftersom man ändå inte utnyttjar möjligheterna till nöje och förströelse (det är lite som att man vill ha balkong när man tittar på lägenheter, men i praktiken nyttjar man balkongen rätt sällan pga anledningar).

Det är först senaste året jag har börjat fundera på att kunna flytta till en förort och det har ju delvis med åldern att göra också. Jag saknar en stor balkong/terrass/altan och vill gärna bo vid vattnet. Det som håller mig kvar i innerstan är min HR på en mkt eftertraktad adress, tryggheten i närområdet, närhet till AW, träning, bra SL-kommunikationer mm plus att jag bor i ett mycket lugnt och tyst hus .

Nej, med småbarn hade jag inte velat bo i innerstan.
Senast redigerad av MostyBlejsX 2018-04-19 kl. 10:49.
2018-04-19, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foruejsonly
Jo, jag förstår vad du menar och rent tekniskt har du rätt! Frågan är om det (rent tekniskt) kan gå dithän? Vi som bor och är inlemmade i systemet vill tro att spelreglerna är imorgon vad dom är idag!

Sedan kan pesten eller ww3 komma, men det är liksom katastrofscenarion som är omöjliga att hedga sig ifrån!

finns en tråd om detta

(FB) Hur mycket får banken höja räntan om låntagarens bostad faller i värde?
2018-04-19, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitt-namn
Jag har sedan 2-3v argumenterat för att vi är inne i ett platåstadium. Nästa rapport från Valueguard och även Mäklarstatistik (som laggar efter) tror jag kommer att vara positiv på bred front, vilket lugnar folk och sannolikt ger dem nytt förtroende. Tror att det blir en bulltrap eller platå som varar någrar månader (max fram till Augusti). Sedan är det upp till RB och inflationssifforna som kommer att avgöra om det är kronan eller bomarknaden som ska slaktas. Tror tyvärr det är kronan och i så fall finns det inget som hindrar en viss återhämtning på bomarknaden om RB hintar om att skjuta på räntehöjningar (än en gång).

Jag har gjort min exit på bomarknaden och håller f.n. på att göra min exit av SEK. Svider att ta förlusten av SEK men har 0 framtidstro. Tyvärr.

Får vi en bulltrap finns det kanske en möjligt att SEK återhämtar sig. Vad tror ni?

tror fasiken inte sverige låter kronan passera 11 eller 12 i jmf med euro, då blir det krigsrubriker vid semestertider.
2018-04-19, 12:48
Medlem
Undrar om det kommer bli så att vi når ett Stup? Där allt skiter sig och det går fort.

Nu har vi sett 20% ner i Stockholms innerstad, speckare som paniksänker priser, folk som sitter ordentligt i skiten då de köpt innan dom sålt, kronan rasar.

Känns som mycket är på eftersläpning I den här vågen med statistik och att folk fortfarande hoppas att saker och ting ska lösa sig självt.

Lägg till att det finns faktorer som få har räknat med som kan spela in.

Det måste finnas en tidpunkt för många som sitter i skiten att dom verkligen måste sälja sin bostad.

Kan detta hända till sommaren?
2018-04-19, 12:58
Medlem
MostyBlejsXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dc3102
Undrar om det kommer bli så att vi når ett Stup? Där allt skiter sig och det går fort.

Nu har vi sett 20% ner i Stockholms innerstad, speckare som paniksänker priser, folk som sitter ordentligt i skiten då de köpt innan dom sålt, kronan rasar.

Känns som mycket är på eftersläpning I den här vågen med statistik och att folk fortfarande hoppas att saker och ting ska lösa sig självt.

Lägg till att det finns faktorer som få har räknat med som kan spela in.

Det måste finnas en tidpunkt för många som sitter i skiten att dom verkligen måste sälja sin bostad.

Kan detta hända till sommaren?

Det är väl ca 10 % ned om man inte räknar i Euro? Ja, jag tror inte det är helt omöjligt att det helt plötsligt kan rasa utan flaggning för räntehöjningar p g a all nyproduktion i kombination med psykologi.
2018-04-19, 13:20
Medlem
Foruejsonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flushdown
finns en tråd om detta

(FB) Hur mycket får banken höja räntan om låntagarens bostad faller i värde?

Den tråden hade inte så många svar på en för övrigt intressant fråga! Kan banken höja räntan till blancoränta 7-8% om värdet sjunker? De får numera inte längre säga upp lånet, men höja kanske de kan göra?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in