2018-03-18, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Även helt utan nybyggnation så har race på bostadsmarknaden givit ett kraftigt bidrat till ekonomin för stunden. Drygt 200 miljarder om året nyupplånas av folket och letar sig in på efterfrågesidan. Antingen genom att man direkt använder "bostaden som bankomat" eller indirekt genom reavinst vid ägarbyte.

Genom bara hushållens inkomster på kapital (läs: i första hand reavinster på bostäder och aktier) så får staten in mer än 50 miljarder i reavinstskatt årligen.

Vad gäller byggsektorn så bidrar den visst till BNP-tillväxt precis som tjänstesektor (allt från Spotify till asylindustri), offentlig sektor och en massa annat.

Vad som sticker ut är att tillverkningsindustrin stått och stampat i tio år medan allt annat ökar. Det är naturligtvis inte hållbart. Förutom en del av tjänstesektorns produktion är övrigt inget vi kan använda för att byta till oss importvaror t ex.
Viktig poäng att kreditinjektionerna från bo- och byggboomen till stor del har drivit den svenska "tigerekonomin" det sista decenniet. Dessa 200 miljarder går också in med en multipel på kanske x10 genom sekundära effekter, framför allt att konsumtionen drivs på och skapar jobb inom tjänstesektor och handel. Förutom då den direkta inverkan på byggsektorn själv.

Lika viktigt att veta är att den här hävstångseffekten kommer att verka även på "nedsidan". Det blir alltså inte bara jobb för lite polacker, balter och arkitekter som försvinner när byggandet fryser till is.

En annan aspekt att tänka på är att fastigheter och hus i sig inte skapar något framtida kassaflöde i den totala ekonomin. De är alltså inte investeringar i något produktivt. Därmed inte sagt att de inte har ett värde, men vi kan inte överleva här uppe på att ha en massa nybyggda hus.
2018-03-18, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Viktig poäng att kreditinjektionerna från bo- och byggboomen till stor del har drivit den svenska "tigerekonomin" det sista decenniet. Dessa 200 miljarder går också in med en multipel på kanske x10 genom sekundära effekter, framför allt att konsumtionen drivs på och skapar jobb inom tjänstesektor och handel. Förutom då den direkta inverkan på byggsektorn själv.

Så 200 Miljarder med hävstång på 10 ger ett BNP tillskott på 2000 miljarder? Elller vad innebär den så kallade hävstången?
2018-03-18, 08:42
Medlem
MustavGandelmanns avatar
Citat:
En annan aspekt att tänka på är att fastigheter och hus i sig inte skapar något framtida kassaflöde i den totala ekonomin. De är alltså inte investeringar i något produktivt. Därmed inte sagt att de inte har ett värde, men vi kan inte överleva här uppe på att ha en massa nybyggda hus.

Därför är det "viktigt" att landet växer befolkningsmässigt så vi har tusentals potentiella kunder per bostad som är ute till försäljning. Det håller priserna uppe. Med rätt lagstiftning på plats kan kommuner tvingas till att ta lån för att köpa bostäder åt de som ska etableras i samhället. Om befolkningen växer med säg 200.000 män i arbetsför ålder årligen kommande 20 åren så pratar vi snart miljardrullning av krediter i kommunerna. Om befolkningen växer så späds BNP ut per Capita och räntorna kommer att kunna hållas låga och kreditexpansionen billig över tid.
2018-03-18, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Så 200 Miljarder med hävstång på 10 ger ett BNP tillskott på 2000 miljarder? Elller vad innebär den så kallade hävstången?
Det finns naturligtvis ingen klart definierad utväxling för varje kreditkrona, men det sätt som hela vårt ekonomiska system bygger på ger ju den här effekten.

Till att börja med kan bankerna låna ut pengar med ganska liten egen kapitaltäckning för dem som de anser är kreditvärdiga. Bara där har du en rejäl utväxling.

Sedan har vi konsumtionsmöjligheterna för den lånade kronan. Den skickas rakt in i ekonomin och skapar jobb, vilket gör att ännu fler människor blir kreditvärdiga och kan låna och spendera, pumpa in ännu fler kronor i systemet, osv.
2018-03-18, 08:54
Medlem
spaning från stockholm

http://stonesfast.se/storsegelvagen12

enligt bilderna lägenhet F1001

ligger ute för 6 750 000 enligt ekonomiska planen såldes den för 7 700 000

ligger mycket ute i Brf Balneum har dock bara kollat denna

å denna reklam som dök upp i min FB

https://i.imgur.com/xeTQoCi.png

haha
Senast redigerad av A-Z.a-z 2018-03-18 kl. 08:57.
2018-03-18, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A-Z.a-z
spaning från stockholm

haha

Sjyssta bilder, nära vatten och väl nära essingeleden. Låter ju lite svettigt med 1 MSEK back på den lägenheten (förutsatt att den går för det begärda priset)

Rent generellt hur tror ni priserna rör sig framåt sommaren? Husmask och penates rapportering verkar divergera något just nu.
2018-03-18, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A-Z.a-z
spaning från stockholm

haha

Ligger bara ett stenkast från E20. Att ngn köpte den för vare sig 6,8 eller 7,8 miljoner kronor är ett skämt. Finns ju vansinnigt mycket bättre lägenheter/villor för det priset. Sådana här lägenheter med skräplägen är de som kommer att falla mest.
2018-03-18, 09:49
Medlem
ja ang denna https://i.imgur.com/xeTQoCi.png googlade jag lite

https://twitter.com/perbj/status/966230275851202560

de har verkar ha gjort en ny säljstart och sänkt 25%
(första sälj september andra i feb)

dock bara 7 sålda av 46 i detta hus
2018-03-18, 10:09
Medlem
sebno1s avatar
Citat:

Lika viktigt att veta är att den här hävstångseffekten kommer att verka även på "nedsidan". Det blir alltså inte bara jobb för lite polacker, balter och arkitekter som försvinner när byggandet fryser till is.

Kom att tänkte på antalet arkitekter nu när du skrev det för var det ingen här inne som hade siffror på antalet arkitekter innan och efter bostadskrisen i om det var Belgien eller Nederländerna här inne? Har för mig att det var rätt så stor skillnad på det.

Dom första branscherna som kommer att drabbas efter dom yrkena som är direkt anslutna till byggindustrin är väl förhoppningsvis mediayrken och då tänker jag på reklamare, webbdesigners och liknande "hittepå-yrken" som egentligen bara är en dyr mellanhand i den stora kedjan som även dom har boostat ekonomin i dagsläget. Sedan finns det ju storhökar inom denna sektor som alltid kommer vara kvar men det behövs en revidering som egentligen speglar den verkliga efterfrågan.

Det är väl en bransch jag skulle älska att se att blod flyter då dessa typer har profiterat på vanligt folk och se dom få arbeta med riktiga jobb hade fått mig varm inombords.
2018-03-18, 10:21
"Det viktige i forbindelse med utsiktene for bruktprisene, er at det vil være lønnsomt å bygge nytt, selv om prisene skulle falle ytterligere 10 og 20 prosent. Selv om ingen utbyggere vil si det i dag."

https://e24.no/privat/bolig/sjefoeko...skutt/24276949
Senast redigerad av PresidentBahama 2018-03-18 kl. 10:27.
2018-03-18, 10:54
Medlem
Kanske inte så tokigt att hyra ändå!

Efter årets höjning kostar min tvåa i litestörreängeomsnittsstaden 996.23 kronor per m2 och år den har de senaste 10 åren ökat i hyra 11,4%. Lönen har korrigerat för skatteförändringar mm ökat 9,8 %. Fastighetsbolaget tuffar på med 3 - 6% vinst årligen.

Kompis boende i "välskött" HSB förening har under samma period haft kostnadsökning till föreningen på 88% så idag är våra m2kostnader lika stora.Men han får stå för vitvaror, tapetsering, reparationer mm plus ränta och amortering på dom 400 000 han gav för medlemsskapet i föreningen. För ett halvår sedan kostade lägenheterna 1 500 000 i samma förening.

Jag kallar det hela bubbla. Vad gör ni?
2018-03-18, 11:45
Medlem
Tulliuss avatar
Jag är enormt trött på avsaknaden av en rimlig nivå på konsumentskydd för bostadsrättsköpare. Konsumenternas okunskap har eldat på och eldar på bostadsbubblan. Det är de med kortast utbildning och mest tillit som kommer att komma mest till skada. För att dra mitt strå till stacken så har jag förklarat krig mot felaktiga annonser på Hemnet. Enligt någon post tvingade ju Hemnet en mäklare att ändra annonsen när han försökte sälja ett Attefallshus på 30 kvm. För att inte förpesta denna tråd med min ilska och påpekanden om skillnaden mellan boarea och biarea förlägger jag det kriget till twitter genom användarnamnet: Tulliussthlm. Ni får gärna hjälpa till. Just nu har jag bara en följare, VemBudar, så det är litet preaching to the choir än så länge.
Senast redigerad av Tullius 2018-03-18 kl. 11:50.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in