2018-04-19, 14:09
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foruejsonly
Den tråden hade inte så många svar på en för övrigt intressant fråga! Kan banken höja räntan till blancoränta 7-8% om värdet sjunker? De får numera inte längre säga upp lånet, men höja kanske de kan göra?

Jag tror inte dom får höja för vissa på det viset utan att de måste fortsätta att ge samma räntevillkor som ett genomsnitt av nya beviljade lån eller något liknande kriterium.

Naturligtvis är det en omöjlig sits för banken i praktiken. Obligationsköparna vill inte ha dessa osäkra lån om de inte får en hög ränta och t o m lagstiftning gör att de osäkra lånen inte får användas som säkerhetsmassa i obligationer.

De kan då förstås höja bolåneräntorna generellt så att lågriskare för sponsra högriskare.Lågriskarna tröttnar förstås snabbt och vänder sig till en annan långivare som inte sitter med en massa dåliga lån att finansiera.
2018-04-19, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerinimo
Håller med. De stockholmare jag känner bor inte innanför tullarna. Däremot gör inflyttade folk utifrån det till betydligt högre grad. I min vänskapskrets alltså.

Lite lustigt det där, har två väldigt goda vänner som bor i Stockholm numera och dessa bor inte innanför tullarna, en jurist som bor i närheten av Telefonplan och en sjuksköterska som bor i Nacka. Min infödda släkt bor i Danderyd, Täby och innanför tullarna.
2018-04-19, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flushdown
tror fasiken inte sverige låter kronan passera 11 eller 12 i jmf med euro, då blir det krigsrubriker vid semestertider.

Resandet går ner i lågkonjukturer(av rätt naturliga skäl), detta påverkar även till viss del export/import(utlandssemester är import), och inhemsk konsumtion.

Antalet flygpassagerare, och som jag nämnt några gånger tidigare i tråden nybilsregisteringen tycker jag är några av de intressantaste konjunkturindikatorerna, som åtminstone jag använder mig av.
2018-04-19, 16:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flushdown
tror fasiken inte sverige låter kronan passera 11 eller 12 i jmf med euro, då blir det krigsrubriker vid semestertider.

Den var uppe i 11.61 kr för 1 euro mars 2009.

https://www.xe.com/currencycharts/?from=EUR&to=SEK&view=10Y

Promenerade förbi en obemannad tankstation idag. 15:21 för en liter 95 oktanig. Det är nog det högsta bensinpris jag någonsin sett.
2018-04-19, 17:01
Medlem
bär_min_gitarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Den var uppe i 11.61 kr för 1 euro mars 2009.

https://www.xe.com/currencycharts/?from=EUR&to=SEK&view=10Y

Promenerade förbi en obemannad tankstation idag. 15:21 för en liter 95 oktanig. Det är nog det högsta bensinpris jag någonsin sett.
Ja, men det var ju precis efter en finanskris. Hur ska det då gå med svenska kronan under nästa lågkonjunktur? Om folk med mångmiljonlån förlorar jobben så lär det inte underlätta för en räntehöjning. Det är en jävla soppa detta.
2018-04-19, 19:50
Medlem
FrankyD.s avatar
Intressant att Edward och Partners (Jessica Fredriksson arbetar där) nu hyr ut nyproducerade lägenheter i Ursvik som de inte får sålda. Är de så svårsålda? De brukar väl inte vara hyresrättsförmedlare och i synnerhet inte på Blocket?

https://www.blocket.se/stockholm/Nyproducerad_tvaa_i_toppskick_78918672.htm?ca=11&w =1

"Vi representerar hyresvärden som är en seriös aktör i form av ett bolag."

Har sett att de har gjort samma sak tidigare också för andra lägenheter.
2018-04-19, 19:54
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruggen
Ja jag flyttade från skånelandet till stockholm för 10 år sedan och kände att jag ville flytta till Stockholm, inte nån deppig småhåla (som jag flyttade ifrån). Under 10 år har jag hunnit hyra i 3:e, 2:a och 1:a hand hyreslägenhet samt bo i bostadsrätt och har fått en mer pragmatisk syn på stockholms bostadsmarknad. Och med småbarn känns det inte lika aktuellt att bo innanför tullarna eftersom man ändå inte utnyttjar möjligheterna till nöje och förströelse (det är lite som att man vill ha balkong när man tittar på lägenheter, men i praktiken nyttjar man balkongen rätt sällan pga anledningar).
Instämmer, lantisar vill ha en riktig stad. Inte Hallsberg 20 km från Sthlm.
På senare år har dock närförorter och näraliggande kranskommuner börjar lyfta sig rätt bra. Så något håller på att ske. Städer växer likt årsringar på träd så det tar tid för innerstaden att expandera.

Sen flyttar många lantis08 och infödda ut till villor och radhus när det vankas barn.
2018-04-19, 19:57
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitt-namn
Jag har sedan 2-3v argumenterat för att vi är inne i ett platåstadium. Nästa rapport från Valueguard och även Mäklarstatistik (som laggar efter) tror jag kommer att vara positiv på bred front, vilket lugnar folk och sannolikt ger dem nytt förtroende. Tror att det blir en bulltrap eller platå som varar någrar månader (max fram till Augusti). Sedan är det upp till RB och inflationssifforna som kommer att avgöra om det är kronan eller bomarknaden som ska slaktas. Tror tyvärr det är kronan och i så fall finns det inget som hindrar en viss återhämtning på bomarknaden om RB hintar om att skjuta på räntehöjningar (än en gång).

Jag har gjort min exit på bomarknaden och håller f.n. på att göra min exit av SEK. Svider att ta förlusten av SEK men har 0 framtidstro. Tyvärr.

Får vi en bulltrap finns det kanske en möjligt att SEK återhämtar sig. Vad tror ni?
En sjunkande krona kommer elda på inflationen. Sjunker kronan tillräckligt mycket så kommer inflationen dra iväg. Då RB’s enda mål är inflation på 2 % så kommer RB höja räntan.
2018-04-19, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
En sjunkande krona kommer elda på inflationen. Sjunker kronan tillräckligt mycket så kommer inflationen dra iväg. Då RB’s enda mål är inflation på 2 % så kommer RB höja räntan.
Mål kommer och går och hade man brytt sig så mycket om 2% inflation så finns det andra verktyg att använda som att begränsa arbetskraften, höja löner eller helikopterpengar. 2% målet är en ursäkt för att pumpa upp skuldbubblan.

Om några år kommer en lägenhet i Stockholms förorter kosta 100 000 kronor kvadraten. En smartphone kommer kosta ungefär lika mycket. Det svenska skuldberget kan lätt trolla bort och exporten fixas igenom att göra kronan värdelös. Problemet blir så klart att vi kommer bli fatttiga.

Fly svenska kronor och importera allt som du vill importera de närmaste åren nu.
2018-04-19, 21:29
Medlem
bara jag som upplever att det tagit rejäl fart i Stockholm?

Många avslut i nivåer som förra året innan "raset"
2018-04-19, 22:28
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chatroulette
bara jag som upplever att det tagit rejäl fart i Stockholm?

Många avslut i nivåer som förra året innan "raset"

Har du några exempel?
2018-04-20, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dc3102
Undrar om det kommer bli så att vi når ett Stup? Där allt skiter sig och det går fort.

Nu har vi sett 20% ner i Stockholms innerstad, speckare som paniksänker priser, folk som sitter ordentligt i skiten då de köpt innan dom sålt, kronan rasar.

Känns som mycket är på eftersläpning I den här vågen med statistik och att folk fortfarande hoppas att saker och ting ska lösa sig självt.

Lägg till att det finns faktorer som få har räknat med som kan spela in.

Det måste finnas en tidpunkt för många som sitter i skiten att dom verkligen måste sälja sin bostad.

Kan detta hända till sommaren?

Ja det ser illa ut. Problemet är också att Trump slåss mot en Kabal som I princip håller ekonomin som utpressning. Varför tror ni dow gick från 26,666 - 23,000 då Fisa memon kom ut 02 Februari. Yield curve har blivit platt. Kommer att gå till negativt och då har vi en massiv slakt på börsen. När som helst kan de trycka på knappen som skapar ett massivt börsfall. Medföljande kollaps av bostadspriserna. Något ingen räknar med då allt ser så väldigt fint ut I skuld-illusionen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in