2018-04-18, 23:35
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foruejsonly
Du kan inte jämföra aktier med hävstång (som riskerar att bli knockade) med ett boende! Så länge du har ett jobb och betalar ränta så blir du inte ”knockad”

Det var det jag diskuterade i mitt första svar till dig. Du får läsa det igen och kommentera mina resonemang där istället för att bara påstå något.
2018-04-18, 23:46
Medlem
Foruejsonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Det var det jag diskuterade i mitt första svar till dig. Du får läsa det igen och kommentera mina resonemang där istället för att bara påstå något.

Jo, jag förstår vad du menar och rent tekniskt har du rätt! Frågan är om det (rent tekniskt) kan gå dithän? Vi som bor och är inlemmade i systemet vill tro att spelreglerna är imorgon vad dom är idag!

Sedan kan pesten eller ww3 komma, men det är liksom katastrofscenarion som är omöjliga att hedga sig ifrån!
2018-04-19, 00:07
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foruejsonly
Jo, jag förstår vad du menar och rent tekniskt har du rätt! Frågan är om det (rent tekniskt) kan gå dithän? Vi som bor och är inlemmade i systemet vill tro att spelreglerna är imorgon vad dom är idag!

Sedan kan pesten eller ww3 komma, men det är liksom katastrofscenarion som är omöjliga att hedga sig ifrån!

Spelregler som någon bestämt är en sak. Om ekonomiska principer säger något annat så går ju något sönder någonstans vad politikerna än "lovat".

Iofs tror jag att man aldrig kommer låta bostadsmarknaden krascha i nominella kronor. Man kommer köpa upp lånen på något sätt, ta över bankerna eller vad som helst.

Kronan kraschar förstås då så det är en ganska klen tröst för den som har en obelånad bostad som nu är värd en massa värdelösa kronor.

Den som är belånad upp över taknocken kan däremot sitta rätt nöjd. Hans lån har ju minskat avsevärt iaf.

Hade jag ägt en bostad i Sverige fortfarande så hade jag maxat lånen och lagt pengarna i utländska tillgångar.
2018-04-19, 00:20
Medlem
Foruejsonlys avatar
Citat:
Hade jag ägt en bostad i Sverige fortfarande så hade jag maxat lånen och lagt pengarna i utländska tillgångar.

Är belånad till 85% och iom den exponeringen mot sverige så försöker jag lägga mina besparingar i utländska tillgångar.....så nåt rätt gör man...hehe
2018-04-19, 01:13
Medlem
Citat:
Spelregler som någon bestämt är en sak. Om ekonomiska principer säger något annat så går ju något sönder någonstans vad politikerna än "lovat".

Iofs tror jag att man aldrig kommer låta bostadsmarknaden krascha i nominella kronor. Man kommer köpa upp lånen på något sätt, ta över bankerna eller vad som helst.

Kronan kraschar förstås då så det är en ganska klen tröst för den som har en obelånad bostad som nu är värd en massa värdelösa kronor.

Den som är belånad upp över taknocken kan däremot sitta rätt nöjd. Hans lån har ju minskat avsevärt iaf.

Om man är du nog att ha alla sina tillgångar I sek så får man skylla sig själv.

Du är helt fel ute I resonemangen för de med lån kommer det bli en plåga när en riktig recession slår Sverige. Borgarna lyckades skyffla 2008-2009 kraschen in I framtiden.

Du kan fråga vem som helst I balkanländerna satt man med onödiga utgifter som att betala ränta på lån var det inte så trevligt när maten började kosta skjortan.
De utan lån kommer alltid klara sig bäst I det scenario som utspelar sig. Även om tillgångarna minskar så har man väldigt lite utgifter och riskerar därmed inte att dras ner under djupet.

Vi går mot låneekonomins dead end och de som sitter I den båten får det värst.
2018-04-19, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123
Jag och sambon köpte (dumt nog?) våran första bostad i Okober, 2a för 3.1msek vid telefonplan, ruskigt dålig timing...Å andra sidan kunde vi inte längre bo kvar i vår (svindyra) andrahandslägenhet och båda av oss har innan vi köpte fått flytta runt i princip 1-2ggr per år pga ingen fungerande bomarknad. Dessvärre har priserna på grannlägenheterna rasat med ca 200-300k sedan vi flyttade in :[

Valet stod då mellan att återigen hyra en svindyr andrahandslägenhet och sitta med klump i magen och jaga nytt boende 10 månader senare eller att köpa.

Frågan nu är väll om man ska extraamortera för att försöka bli av med skiten? Jag skulle i princip kunna extraamortera med ca 15-20k utan att det skulle påverka vår levnadsstandard något märkvärt. Samtidigt är ju det en piss i havet då vi gick in 85% belånade, ugh...

Aja, en på jobbet hade tillträde i veckan till en lägenhet som han och hans sambo köpt för 2a för 6.2msek i vasastan (dem är 24...) så de kunde varit värre :P

Börja investera de pengar du har I guld och silver samt utländska tillgångar.
Amortering är en pissdroppe I havet. Rädda ditt eget skinn är mitt råd.
2018-04-19, 03:22
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waraahbe
Om man är du nog att ha alla sina tillgångar I sek så får man skylla sig själv.

Du är helt fel ute I resonemangen för de med lån kommer det bli en plåga när en riktig recession slår Sverige. Borgarna lyckades skyffla 2008-2009 kraschen in I framtiden.

Du kan fråga vem som helst I balkanländerna satt man med onödiga utgifter som att betala ränta på lån var det inte så trevligt när maten började kosta skjortan.
De utan lån kommer alltid klara sig bäst I det scenario som utspelar sig. Även om tillgångarna minskar så har man väldigt lite utgifter och riskerar därmed inte att dras ner under djupet.

Vi går mot låneekonomins dead end och de som sitter I den båten får det värst.

Jag tror du missar poängen. Man skall naturligvis inte vara skuldsatt på så sätt att skulderna är större än likvida tillgångar.

Jag talar endast om en valutaspekulation där man helt enkelt "kortar" kronan genom att låna kronor och köpa andra valutor eller tillgångar.

Tror man på fallande kronkurs så är det idiotiskt att amortera sina lån i dyra kronor för att sedan få sin bostad värderad i billiga kronor.
2018-04-19, 04:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Såg en annons från Veiddeke på Teaterkvarteret i Högdalen. Såhär marknadsförs boendet:

https://veidekkebostad.se/teaterkvarteret-regissoren/berattelser/familjen-gustavssons-aventyr-i-hogdalen/

shit va cringe. Frågan är om det kommer vara lika en idyllisk tillvaro när bubblan spricker?

Vilken roman. Efter tre stycken hade jag tröttnat.

Ingen Ali, Hassan eller så och vad heter tanterna i Somalia? Veidekke vill undvika invandrare i annonser till boende i Högdalen. Moderna svenskar ska det vara!

Jag gillade 80-talets gamla Högdalen. Finns ett sunkhak där också tydligen men skulle för allt i världen inte köpa nytt där.
2018-04-19, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123
Jag och sambon köpte (dumt nog?) våran första bostad i Okober, 2a för 3.1msek vid telefonplan, ruskigt dålig timing...

Dessvärre har priserna på grannlägenheterna rasat med ca 200-300k sedan vi flyttade in :[

Valet stod då mellan att återigen hyra en svindyr andrahandslägenhet och sitta med klump i magen och jaga nytt boende 10 månader senare eller att köpa.

Njae ni hade väl ändå ett val till? Att inte bosätta er så centralt?

Det hade ju onekligen minskat både klumpar i magen och effekten på er belåning vid hård amortering?
2018-04-19, 07:03
Medlem
Citat:
Jag tror du missar poängen. Man skall naturligvis inte vara skuldsatt på så sätt att skulderna är större än likvida tillgångar.

Jag talar endast om en valutaspekulation där man helt enkelt "kortar" kronan genom att låna kronor och köpa andra valutor eller tillgångar.

Tror man på fallande kronkurs så är det idiotiskt att amortera sina lån i dyra kronor för att sedan få sin bostad värderad i billiga kronor.

Ja ingen ide att amortera ett multimiljonlån. Bästa hoppet är att hela systemet fallerar och slutresultatet är att bankirerna hamnar I fängelse. Folket behåller bostäder som går ner till sitt verkliga värde som reflekterar icke låndriven köpkraft.
2018-04-19, 08:10
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waraahbe
Ja ingen ide att amortera ett multimiljonlån. Bästa hoppet är att hela systemet fallerar och slutresultatet är att bankirerna hamnar I fängelse. Folket behåller bostäder som går ner till sitt verkliga värde som reflekterar icke låndriven köpkraft.

Fetat. Om det är det bästa hoppet är det totalt kört för det kommer aldrig någonsin att ske. För att det ska ske måste det till en revolution och då faller hela spelbrädet. Även om det skulle bli en revolution, de som tar makten måste ändå hantera skulderna. De försvinner inte bara för att man byter personal i ledningen.

// CC
2018-04-19, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Vilken roman. Efter tre stycken hade jag tröttnat.

Ingen Ali, Hassan eller så och vad heter tanterna i Somalia? Veidekke vill undvika invandrare i annonser till boende i Högdalen. Moderna svenskar ska det vara!

Jag gillade 80-talets gamla Högdalen. Finns ett sunkhak där också tydligen men skulle för allt i världen inte köpa nytt där.
Jag tror helt ärligt att denna bubbla inte hade kunnat fungera utan lantisar som flyttar till Stockholm. De kan man tuta i att dessa förorter står för något exklusivt eller är coola. Stockholmare associerar dem med Hassan eller Leffe som är långtidssjuksriven och gillar öl och Hammarby. Det finns inget exklusivt eller lyxigt med dessa förorter. Det är extra uppenbart när mäklare försöker döpa om förorter och sälja in dem som något helt annat, ofta på engelska.

Till en helt annan fråga, när är det som lättast på året att hitta bostad på blocket?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in