Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-04-12, 07:13
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikLarsson99
Jag tycker för all del att AfS ska kritisera SD där dom ser och kritisera så mycket dom vill. Men om deras kritik går över i lögner som att "SD tycker det är ingen idé att prata om återvandring" då blir det problem. Det verkar finnas en tendens inom AfS att försöka göra SD värre än vad dom faktiskt är i hopp om att vinna röster från SD. Men gör det ärligt istället man behöver inte överdriva saker.

Detta är vad Richard Jomshof sa:

Citat:
– Det är ingen idé att prata återvandring innan vi ens har fått någon acceptans bland andra partier för att inflödet kan vara ett problem. Annars blir man den här religiösa fanatikern som står på en träpall i ett gathörn och säger att the end is near, slutet är nära, men folk går förbi och skrattar.

Fattar jag rätt: om andra rör sig mot er så kan ni röra er utåt?

– Ja, i vissa frågor. I andra frågor har vi landat tryggt där vi är.

Men ni kan höja tonläget?

– I vissa frågor.

Återvandring och islam?

– Ja.

Hur stort blir kravet på återvandring i valdebatten?

– Vi har ju sagt att det är nästa stora fråga.

Jimmie Åkesson har varit lite defensiv när jag har ställt frågor om återvandring.

– Jimmie är ju Jimmie. Han har sin strategi och den har ju funkat bra hittills. Så kan några av oss andra lyfta lite andra frågor.

Vi går igenom dessa citat bit för bit:

Citat:
Det är ingen idé att prata återvandring innan vi ens har fått någon acceptans bland andra partier för att inflödet kan vara ett problem. Annars blir man den här religiösa fanatikern som står på en träpall i ett gathörn och säger att the end is near, slutet är nära, men folk går förbi och skrattar.

Jomshof menar alltså att man ska anpassa sin retorik efter hur Sjuklöverns verklighetsbild ser ut. Då kan man undra varför Sverigedemokraterna överhuvudtaget argumenterade mot massinvandring mellan 2010 och 2014. Nej, det där är bara ett dåligt sätt att bortförklara varför SD har varit tysta om återvandringsfrågan. Beskrivningen av den religiösa fanatikern ligger för övrigt ganska väl i linje med hur Sjuklövern har framställt varenda sverigedemokrat som påstått att massinvandringen hotar den svenska välfärdsstaten.

Citat:
Men ni kan höja tonläget?

– I vissa frågor.

Återvandring och islam?

– Ja.

Sverigedemokraterna har knappt sagt ett ord om återvandring den senaste tiden och om man läser partiets valmanifest så har återvandringsfrågan fått en undanskymd plats. Något höjt tonläge har alltså inte förekommit ännu.

Citat:
Jimmie Åkesson har varit lite defensiv när jag har ställt frågor om återvandring.

– Jimmie är ju Jimmie. Han har sin strategi och den har ju funkat bra hittills. Så kan några av oss andra lyfta lite andra frågor.

Det är alltså inte partiledaren som ska "höja tonläget" och prata återvandring utan det ska andra, exempelvis Jomshof, göra. Nej, SD tar inte återvandringsfrågan på allvar och tänker knappast driva den särskilt hårt i valrörelsen.
Citera
2018-04-12, 07:24
Medlem
.SMOrcimus.PriMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard

Tack. Har inte DNPLUS så har ej kunnat läsa.

Det är alltså, återigen, en diss mot AfS man lägger.

Religösa fanatiker som folk skrattar åt? Okej.

Hoppas att detta kan få upp ögonen på dom som fortfarande beskyller AfS för att splittra den nationella rörelsen (som SD varken tillhör eller ens vill tillhöra).

Som någon skrev ovan så är SDs mål skademinimering inte att lösa problemen.

Och som jag har skrivit så är invandringen inte ens själva problemet utan ett symptom skapat av problemet. Detta är inte SD redo att inse och kan därför inte göra något åt det verkliga problemet.

Man tycker att bara vi stoppar invandringen (och dubblar kvotflyktingarna, vilket är lite motsägesfullt) så blir det bra.

Hela situationen känns lite som innan SD tog sig in i riksdagen.
Vi "religösa fanatiker" kämpade med näbbar och klor ute på gatorna, i skolan, på arbetsplatsen, på flashback osv för att förklara och vinna över folk.

Nu känns det som att det är samma personer som gör detsamma för AfS och samma personer som motarbetade oss då har nu hoppat över till SD och motarbetar oss återigen. Man känner igen det på attityden, retoriken, paniken och nedlåtheten.

Dom var 10 år efter i sin politiska utveckling då och man är 10 år efter nu. Förhoppningsvis kan man korta ner dom där 10 åren och dom inser saker och ting lite snabbare den här gången.

Passar på att lägga in en Tweet från William Hahne:
Citat:
Även om Sverige totalstoppade invandringen imorgon så skulle läget i landet fortsätta att vara lika dåligt som det är idag. Bara med massåtervandring kan vi återigen göra Sverige till ett av världens bästa länder att leva i.

Stoppa massinvandringen – Påbörja massåtervandringen!

En annan intressant fråga som uppstår av intervjun är hur man förväntar sig kunna förändra ett samhälle om man inte vågar lyfta frågor för att etablissemanget inte vill ha med frågorna att göra.

Om man bara spelar efter deras spelplan kommer man ju aldrig någonsin få till en förändring som inte etablissemanget accepterar.

Herregud vad långt SD har förfallit.

Detta var inte det jag röstade och argumenterad för runt 2008-2010 som var mitt första val.

Ni SDare borde fundera ett varv till och släppa tankarna som Jimmie m.fl. sår i era huvuden och tänka självständigt från MSM, SD och propaganda agenter som 8711. Alla skulle tjäna på det
Senast redigerad av .SMOrcimus.PriME 2018-04-12 kl. 07:36.
Citera
2018-04-12, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImamReinfeldt
Här ser man hur AfS aktivt försöker att kannibalisera på SD. Det verkar vara en slags hämndlystnad som driver detta.
.
.

Chansen för SD att fördubblas och blir största parti minskar betydligt.

Givetvis är det kannibalism det handlar om som det alltid genom alla år har handlat om inom politiken. De borgerliga partierna har under hela efterkrigstiden ägnat sig åt detta men med olika partier i förarsätet.Trots allt finns det bara 100% av rösterna att slåss om vid varje val. Fler blir det inte.

Hämndlystnad är nog en ganska viktig komponent just i fallet AfS. Skulle SD-ledningen ha skött det hela bättre just efter valet 2014 så skulle det interna "hotet" kunnat ha avvärjts. Då fanns chansen att placera vissa personer på relativt välavlönade men i grunden betydelselösa poster. Jag misstänker att J.Å, i.o.m ohälsan, blev överkörd direkt efter valet. Jimmies löften till enskilda personer blev snabbt begravda. Det var andra som snabbt tog tag om rodret.

Jag har svårt att se att några andra etablerade väljare än just SD-väljare skulle gå till AfS. Förstagångsväljare finns dock med som en joker i leken.

Chansen att SD skulle fördubblas bort mot 25% ter sig för mig som en ganska orealistisk tanke. Motståndet, i form av ändrad politik, blir större och större när de andra partierna också förändrar sin politik. Så har skett genom alla år fast inom olika politiska områden. Det är demokratins styrka men samtidigt kanske också en svaghet. Alla åsikter som verkligen sticker ut hyvlas, filas och putsas slutligen med sandpapper när de möts. Alla blir till slut halvmissnöjda.

Den vägen går SD nu. Den vägen kommer också AfS att tvingas gå om de blir större.
Citera
2018-04-12, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Detta är vad Richard Jomshof sa:

Vi går igenom dessa citat bit för bit:

Jomshof menar alltså att man ska anpassa sin retorik efter hur Sjuklöverns verklighetsbild ser ut. Då kan man undra varför Sverigedemokraterna överhuvudtaget argumenterade mot massinvandring mellan 2010 och 2014. Nej, det där är bara ett dåligt sätt att bortförklara varför SD har varit tysta om återvandringsfrågan. Beskrivningen av den religiösa fanatikern ligger för övrigt ganska väl i linje med hur Sjuklövern har framställt varenda sverigedemokrat som påstått att massinvandringen hotar den svenska välfärdsstaten.

Sverigedemokraterna har knappt sagt ett ord om återvandring den senaste tiden och om man läser partiets valmanifest så har återvandringsfrågan fått en undanskymd plats. Något höjt tonläge har alltså inte förekommit ännu.

Det är alltså inte partiledaren som ska "höja tonläget" och prata återvandring utan det ska andra, exempelvis Jomshof, göra. Nej, SD tar inte återvandringsfrågan på allvar och tänker knappast driva den särskilt hårt i valrörelsen.

Märkligt uttalande av Jomshof. Så nu är man alltså en religiös fanatiker om man talar om återvandring.
Men bra för AfS som får hela spelplanen för sig själva.
Citera
2018-04-12, 07:42
Medlem
.SMOrcimus.PriMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Den vägen går SD nu. Den vägen kommer också AfS att tvingas gå om de blir större.

Detta är också ett märkligt uttalande.

Bara för att något hände med X behöver det inte hända med Y.

Den är ingen naturlag att om ett parti blir stort måste man utesluta personer man ser som konkurrens, man måste inte kasta sina egna under bussen gång efter gång och man måste heller inte lägga sig platt för det etablissemang man har blivit framröstade att utmana.

Förstår inte varför folk tänker så litet. Tänk stort istället. Våga tänka större! Ska vi förändra vårt samhälle till det vi vill måste vi våga ha stora tankar.

Sträck på ryggen och ha stora idéer istället för att vara kuvad och inte våga tänka.
Citera
2018-04-12, 07:44
Medlem
WhiteWalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImamReinfeldt
Här ser man hur AfS aktivt försöker att kannibalisera på SD. Det verkar vara en slags hämndlystnad som driver detta.

Detta kommer att leda till fel fokus inför valet för oss invandringskritiker. Den stora vinnaren den 9 September blir Svetsaren.

Chansen för SD att fördubblas och blir största parti minskar betydligt. AfS skadar Sverige.

Istället för att utmana 7-klövern har AfS hängt upp sig på SD.

De rödgröna kommer att göra ett uselt val och Svetsaren blir ingen vinnare så länge inte en ännu mer ohelig DÖ blir av.

Men om SD hade fört en bättre politik så hade ju inte AfS kunnat kritisera dem. Är det verkligen AfS som är skadliga för Sverige?

Jag kan hålla med om att AfS är på SD en del men det är också främst därifrån väljarna kommer att komma ifrån. Du behöver inte vara orolig att SD kommer göra ett dåligt val, för det kommer de inte. Förhoppningsvis växer båda partier
Citera
2018-04-12, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Går följa sossarna 100 år bakåt för en rätt stabil kurva.. de är klart jämnare än de små partierna som baserar sin framgång hur ledarens uppjagade ideologiska eufori och trångsynthet yppar sig. Sossarna faller inte med 30-40% varje gång stefan är ute och viftar på vinglaset (läs: Gudrun Schyman och FI) och stiger igen med samma sak när hon lyckas hålla sig nykter under en hel debatt. Är en sak att sitta vid matbordet och vara överens om problemen och skissa på lösningar som jag såg Jeff Ahl just gjort för att "lösa" massåtervandringen.

Är en annan sak att få ett parti att fungera som verksamhet och kunna leverera. Personal, chefer och styrelsen måste jobba på rena yrkesgrunder, är jobbet frivilligt baserat på övertygelser så lär det fungera så länge man är på smekmånad.. sen bär det snabbt söderut när man börjar se underliggande punkter och åsikterna drar åt olika håll.
Jag antog att dus kulle dra upp sossarna. Men de är ju också på fallrepet, för att de mer blivit ett politruk-parti för vönsteradministratörer. Moderaterna lider av samma sjuka. Snarare gäller att hitta balansen. SD är istället ett parti skapat för partitoppen. Enda chansen att få lojalitet hos underhuggarna går via lönechecken. Ingen bra grund att bygga på. Och inte riktigt vad ett sk oppositionsparti ska fokusera på.
Citera
2018-04-12, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteWalker
De rödgröna kommer att göra ett uselt val och Svetsaren blir ingen vinnare så länge inte en ännu mer ohelig DÖ blir av.

Men om SD hade fört en bättre politik så hade ju inte AfS kunnat kritisera dem. Är det verkligen AfS som är skadliga för Sverige?

Jag kan hålla med om att AfS är på SD en del men det är också främst därifrån väljarna kommer att komma ifrån. Du behöver inte vara orolig att SD kommer göra ett dåligt val, för det kommer de inte. Förhoppningsvis växer båda partier
Tror jag med. Om inte annat får set MK att sova lite sämre, och det är ju inte helt fel det heller.
Citera
2018-04-12, 08:38
Medlem
smoerreboms avatar
Jag tycker SD ska vara mkt återhållsamma i sin kritik av AfS och låta etablissemangshororna sköta den biten.

AfS är ett skräddarsytt redskap för dem att framställa sig som statsmannamässiga.

Gissningsvis kommer etablissemangshororna kritisera SD för att AfS ens finns och även försöka med olika PK-tricks där de kräver att SD ska ta avstånd ifrån AfS. Där bör inte SD gå i fällan utan vägra blankt och bara svara med att det är etablissemangshororna som har skapat de problem som AfS är en reaktion mot, att de har fört allmänheten bakom ljuset i över ett decennium genom att vägra diskutera dessa problem med SD genom att bara prata om att värdegrunden, att de inte vill normalisera SD och andra klyschor. Etablissemangshororna har därigenom skadat Sverige och SD vägrar hjälpa dem att göra samma sak igen. De enkla lösningar på problemen som AfS nu presenterar anser SD inte är realistiska men förhoppningsvis kan det gå att enas i vissa frågor eller nåt sånt.
Citera
2018-04-12, 09:20
Medlem
.SMOrcimus.PriMEs avatar
Ny artikel i Smålänningen:

Citat:
Alternativ för Sverige betraktas som ett nationalistiskt, högerpopulistiskt och högerextremt parti. Det förespråkar också återvandring av invandrare och att man skrotar Migrationsverket.

Nu har det alltså börjat

Citat:
Ekonomen Gustav Kasselstrand, Stockholm, står också som nummer 1 på riksdagslistan. Tvåa och trea på listan är militären William Hahne, Stockholm, och juristen Jessica Ohlsson, Nyköping, som även de har sparkats från Sverigedemokraterna.

Ekonomen, militären och juristen. Rätt schysst att man nämner det, ser ändå bra ut.

Artikeln överlag är inte så hemsk och handlar om Fredrik Ekman, polis och f.d. yrkesofficer, som står på riksdagslistan för AfS.

https://www.smalanningen.se/article/markarydspolis-pa-riksdagslista-for-alternativ-for-sverige/
Citera
2018-04-12, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Jag tycker SD ska vara mkt återhållsamma i sin kritik av AfS och låta etablissemangshororna sköta den biten.

AfS är ett skräddarsytt redskap för dem att framställa sig som statsmannamässiga.

Gissningsvis kommer etablissemangshororna kritisera SD för att AfS ens finns och även försöka med olika PK-tricks där de kräver att SD ska ta avstånd ifrån AfS. Där bör inte SD gå i fällan utan vägra blankt och bara svara med att det är etablissemangshororna som har skapat de problem som AfS är en reaktion mot, att de har fört allmänheten bakom ljuset i över ett decennium genom att vägra diskutera dessa problem med SD genom att bara prata om att värdegrunden, att de inte vill normalisera SD och andra klyschor. Etablissemangshororna har därigenom skadat Sverige och SD vägrar hjälpa dem att göra samma sak igen. De enkla lösningar på problemen som AfS nu presenterar anser SD inte är realistiska men förhoppningsvis kan det gå att enas i vissa frågor eller nåt sånt.

Håller med, det vore en vinnande formel, men det är för sent. SD:s partiledning har redan tagit avstånd, förklarat att AfS är rasister och högerextremister och jämfört dem med NMR. Det går inte att rulla tillbaka.
Citera
2018-04-12, 09:43
Medlem
Jag har nu mödosamt tuggat mig igenom ett antal sidor i tråden och uppfattar det som att det inte spelar någon roll om man läser tio sidor bakåt eller tio sidor framåt. Det är precis samma sak som står oberoende. Lite slöseri med tid och onödig slitage på ögonen. Observera, jag tycker att diskussionen är intressant och mycket viktig, men den borde röra sig framåt.
Just nu är det tre reflexioner som jag gör.

AfS läcker inte en massa rykten som t ex SD och de andra partierna. Det finns därför inte så mycket att vare sig smutskasta eller fantisera om vad som kommer att hända. På så sätt skiljer sig AfS från de andra partierna, och jag tror inte att detta beror enbart på att det är ett nystartat litet parti, utan på att det är mer seriöst inriktat på att bli en fungerande resultatmaskin, men jag kan givetvis ha fel.

Många hakar upp sig på att AfS främst har rekryterat, och tagit emot medlemmar från SD och att AfS väljarpotential begränsas av graden kannibalism. Så behöver det dock inte alls vara.
AfS har startat ett sprinterlopp mot valdagen och måste snabbt visa resultat för att tas på allvar. Självklart plockar man då först de lågt hängande frukterna. AfS är också en självklar mottagare av alla i SD som känner sig svikna, misshandlade eller helt enkelt utkonkurrerade. Slutligen har AfS ett stort nätverk inom SD. Snart är dock potentialen från SD uttömd.
Hur kommer AfS fortsatta medlemsrekrytering att se ut, och inom vilka grupper finns de frukter som kan nås om man ställer sig på en pall ?
Personligen tror jag att de finns ute i landet på de orter som nästan kvävts av asylboenden som rubbat ursprungsbefolkningens hela tillvaro. I Svårigheten är förstås att nå dessa utan att ha en lokalt förankrad organisation. Avståndet mellan Stockholm och Olofström, Sandviken, Ludvika och Strömstad eller vad de invandrartäta orterna heter är stort och mäts inte i kilometer, utan av kulturella avstånd mellan Stockholm och en liten landsortskommun. Hur skall stockholmsprofilen AfS kunna få förtroende på dessa orter ?
En tredje gren med saftiga frukter som det nog lönar sig att sträcka sig efter är de sk "no-go" zonerna. Säkerligen är det inte alla i dessa områden som är förtjusta i situationen och vill ha en förändring. Utmaningen när det gäller dessa potentiella väljare är att de kan drabbas av att själva bli utvisade, och det leder till den tredje reflexionen som jag har.

Allt för många talar svepande om återvandring av invandrare och asylsökande, men AfS pekar faktiskt på problemet med kriminella, misskötsamma och personer som inte passar i vårt svenska samhälle.
Alltså inte alls om någon etnisk rensning, utan om personer som genom sitt beteende är en belastning för vårt välfärdssystem och trygga tillvaro.
Genom att tala om etnisk rensning öppnar man dubbeldörrarna på vid gavel för angripare som laddat sina megafoner med "främlingsfientlig", "nazist", "rasist" och de andra välkända orden som skall skrämma till avståndstagande, inte övertyga genom genomtänkta argument.
Viktigt är därför att mer diskutera vilket näringsliv och samhälle som Sverige vill ha, och vilken arbetskraft och medborgare som då behövs.
Att rent kriminella, men också småfifflare är en oönskad belastning är nog alla överens om. Lite svårare är det att hantera frågan om den stora gruppen människor som på grund av för låg grundutbildning och för stora kulturella skillnader aldrig kan bli självförsörjande utan i värsta fall i flera generationer vara beroende av bidrag från den svenska befolkningen skattemedel. Även om det idag finns en majoritet i samhället som hänvisar till ansvar för mänskligt liv och allmän humanitär hjälp så kommer ett sådant läckage av skattemedel att på sikt urholka landets ekonomi och riskera att skapa mycket allvarliga sociala motsättningar som ytterligare försämrar situationen.
Slutligen finns det en mindre grupp asylsökande med goda förutsättningar att ge Sverige fördelar och vinster om de tas till vara och ges rätt förutsättningar.
Åter igen är det naturligtvis de lågt hängande frukterna som AfS skall plocka i första hand, dvs de kriminella och stökiga, men den stora och betydligt mer svårhanterliga gruppen är de som följer lagen som alla andra, men som inte under sin livstid eller kanske inte ens under sina barns livstid kommer att vara självförsörjande.
Hur skall man argumentera om den gruppen för att få befolkningens stöd innan det är för sent ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in