Citat:
Jag tycker för all del att AfS ska kritisera SD där dom ser och kritisera så mycket dom vill. Men om deras kritik går över i lögner som att "SD tycker det är ingen idé att prata om återvandring" då blir det problem. Det verkar finnas en tendens inom AfS att försöka göra SD värre än vad dom faktiskt är i hopp om att vinna röster från SD. Men gör det ärligt istället man behöver inte överdriva saker.
Detta är vad Richard Jomshof sa:
Citat:
– Det är ingen idé att prata återvandring innan vi ens har fått någon acceptans bland andra partier för att inflödet kan vara ett problem. Annars blir man den här religiösa fanatikern som står på en träpall i ett gathörn och säger att the end is near, slutet är nära, men folk går förbi och skrattar.
Fattar jag rätt: om andra rör sig mot er så kan ni röra er utåt?
– Ja, i vissa frågor. I andra frågor har vi landat tryggt där vi är.
Men ni kan höja tonläget?
– I vissa frågor.
Återvandring och islam?
– Ja.
Hur stort blir kravet på återvandring i valdebatten?
– Vi har ju sagt att det är nästa stora fråga.
Jimmie Åkesson har varit lite defensiv när jag har ställt frågor om återvandring.
– Jimmie är ju Jimmie. Han har sin strategi och den har ju funkat bra hittills. Så kan några av oss andra lyfta lite andra frågor.
Fattar jag rätt: om andra rör sig mot er så kan ni röra er utåt?
– Ja, i vissa frågor. I andra frågor har vi landat tryggt där vi är.
– I vissa frågor.
Återvandring och islam?
– Ja.
Hur stort blir kravet på återvandring i valdebatten?
– Vi har ju sagt att det är nästa stora fråga.
Jimmie Åkesson har varit lite defensiv när jag har ställt frågor om återvandring.
– Jimmie är ju Jimmie. Han har sin strategi och den har ju funkat bra hittills. Så kan några av oss andra lyfta lite andra frågor.
Vi går igenom dessa citat bit för bit:
Citat:
Det är ingen idé att prata återvandring innan vi ens har fått någon acceptans bland andra partier för att inflödet kan vara ett problem. Annars blir man den här religiösa fanatikern som står på en träpall i ett gathörn och säger att the end is near, slutet är nära, men folk går förbi och skrattar.
Jomshof menar alltså att man ska anpassa sin retorik efter hur Sjuklöverns verklighetsbild ser ut. Då kan man undra varför Sverigedemokraterna överhuvudtaget argumenterade mot massinvandring mellan 2010 och 2014. Nej, det där är bara ett dåligt sätt att bortförklara varför SD har varit tysta om återvandringsfrågan. Beskrivningen av den religiösa fanatikern ligger för övrigt ganska väl i linje med hur Sjuklövern har framställt varenda sverigedemokrat som påstått att massinvandringen hotar den svenska välfärdsstaten.
Citat:
– I vissa frågor.
Återvandring och islam?
– Ja.
– I vissa frågor.
Återvandring och islam?
– Ja.
Sverigedemokraterna har knappt sagt ett ord om återvandring den senaste tiden och om man läser partiets valmanifest så har återvandringsfrågan fått en undanskymd plats. Något höjt tonläge har alltså inte förekommit ännu.
Citat:
Det är alltså inte partiledaren som ska "höja tonläget" och prata återvandring utan det ska andra, exempelvis Jomshof, göra. Nej, SD tar inte återvandringsfrågan på allvar och tänker knappast driva den särskilt hårt i valrörelsen.