Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-20, 20:00
  #5989
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Är det verkligen troligt att AfS når över 4%? Jag finner det väldigt osannolikt främst eftersom det inte kommer finnas valsedlar överallt. Dom får nog sikta in sig på att nå 1% så valsedlarna läggs ut överallt till valet 2022. Eller har jag fel?

Alldeles för tidigt att säga. Man får partistöd vid 2,5% och det borde man kunna nå och valsedlar vid 1 %. Det borde finnas massa missnöjda SDare att värva så det är inte omöjligt att man kommer in.
Citera
2018-04-20, 20:02
  #5990
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .SMOrcimus.PriME
Tycker det är en intressant ståndpunkt som jag absolut kan ställa mig bakom.

Aldrig tänkt på det tidigare men nu känns det som en uppenbar och självklar grej.

Vill även passa på att ge ett stort tack till Jeff för att han är i tråden och besvarar frågor, mycket uppskattat.

Innan överhoppet till AfS hade jag ingen aning om vem han var men han har snabbt blivit en av mina favoritpolitiker av det lilla jag har hunnit se. Verkar vara en klok, rakryggad herre som står upp för sig själv, sitt parti, sitt folk och sitt land. Sådant är alltid beundrasvärt!
Håller med. Jag hade heller ingen aning vem han var innan övergången men tycker helt klart han är en positiv överraskning både vad man läst här och på samnytt. Tror han kan göra stor nytta för partiet i valrörelsen.

Sen kanske jag inte håller med om just finska-grejen men överlag av det han säger är precis där jag tycker AfS ska ligga.
Citera
2018-04-20, 20:06
  #5991
Medlem
Kwatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfheim
Med ditt resonemang bör det således inte ha någon som helst betydelse om det finns fullskaliga moskéer heller, eftersom deras besökare ändå ska ut ur landet, och att ett förbud skulle dra med sig kristna i fallet.

Jag har svårt att se hur AfS med någon nationalistisk trovärdighet skulle kunna försvara att skattebetalarna ska finansiera muslimska friskolor när partiet, enligt Jeff, inte vill tillåta fullskaliga moskéer på svensk mark.
Det är inte jag som säger det. Det är din argumentation som går i de banorna och jag argumenterar för att du har fel. Om du tycker att jag har missuppfattat din position så är det upp till dig att klart uttrycka vad du tycker. I övrigt kan jag bara upprepa att AFS program är urstarkt som det redan är inför valet 2018 och det behövs inga tillägg på det område som du öppnade i debatten.

Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Partiprogrammet kan du läsa på AfS hemsida. AfS är vad AfS är. Det är fem månader till valet. Jeff Ahl talar inte för partiet (uppenbarligen efter alla egna förslag han vräker ur sig till höger och till vänster).

SLUTA PRATA IDEOLOGISKA ÄNDRINGAR. SLUTA PRATA DETALJER. BÖRJA PLANERA FÖR HUR VI SKA FÅ DET HÄR TÅGET IN I KAKLET. HUR FÅ MEDIEUPPMÄRKSAMHET? FÖRSÖK FÅ IGÅNG VÅGEN.

TJAFS DÖDAR PARTIER I VALRÖRELSER.
Jo men de kanske har som syfte att förändra partiet? Och då har du rätt! Det politiska programmet finns på hemsidan och är mycket välskrivet! Kasselstrand erkänner visserligen, t ex i Bubbla, att partiet inte har politik på alla områden. Det behövs inte heller. I nuläget räcker det att ha en stark politik i de viktigaste valfrågorna. AFS har det och mer därtill.
Citera
2018-04-20, 20:47
  #5992
Medlem
OliverCromwells avatar
Det jag inte förstår är varför det här partiet inte försöker etablera sig lokalt. Skulle ha varit bättre om de satsat på de kommuner där Nationaldemokraterna (ND) var starka en gång i tiden, och sedan bygga vidare på det.

Men de verkar istället vilja glida in i Riksdagen på en räkmacka. Endast Ny Demokrati (NyD) lyckades med detta, men de låg på 10% i mätningarna 4 månader innan valet.

Det var någon mätning där AfS fick 1,7% i mars. Sedan verkar de ha tappat och försvunnit in i "Övriga"-mängden.

Med mindre än 5 månader kvar, och trots all uppmärksamhet de ändå fått från MSM som vill försöka skada SD, så borde de åtminstone varit nära spärren nu.

Kanske de har ett äss i rockärmen inför Almedalen. För annars lär de istället satsa på att nå 2,5% för att få bidrag istället.

Och når de inte ens 2,5% i valet, ja, då kommer det att bli svårt att hänga med utan en endaste stol i någon kommun. Valet 2022 blir ännu svårare om de redan bränt 800 000 kr.+ utan några utdelningar alls från valet 2018.

Har de inte lärt sig från Piratpartiets misslyckanden? Eller tro de på fullt allvar att de kan göra en Ian/Bert?
Citera
2018-04-20, 20:48
  #5993
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Om det är ok med mod så skulle jag gärna kasta fram följande fråga i tråden: hur bedriver Afs bäst och mest effektivt valkampanj?

Nyckeln måste vara alternativa- och sociala medier. Att människor påverkar människor som påverkar människor. Finns väl den infrastrukturen, misstänker jag att återkommande torgmöten med medföljande motdemonstrationer kommer ge medial närvaro som skapar nyfikenhet på nätet.

Redan har väl många här på forumet placerat sig i AfS-lägret oavsett opinionen eller i vänta-och-se-läge. "Sista-chansen-att-rädda-Sverige-kasta-inte-bort-din-röst!" är inget särskilt bra argument, men det är det bästa SD-supportrarna har. Faller det bort, kommer SD vara tvungna att göra något så ovant som att kämpa om kärnväljarna.

Och - väl att märka - det är många goda forumveteraner som uttalat sig positivt, medan motståndet inte är alls känns lika etablerat och/eller kvalitativt. Detta är bara en begränsad arena och subkultur, men det är samma mekanism som måste blöda över och upprepas i många olika mindre sammanhang.

Närvaro och lyhördhet kan vara avgörande för en gräsrotsrörelse som är uttorkad på företrädare som respekterar dem. Kanske kan frågan om obligatorisk finska bli ett pilotfall på fungerande populism, där Jeff Ahl lyssnar in opinionen och anpassar sig?
Citera
2018-04-20, 21:16
  #5994
Medlem
Alfheims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff-Ahl
1. Det är inte AfS fastställda politik, utan något jag förespråkar - jag lyckades inte få igenom det i SD och tror knappast det kommer gå i AfS heller. Kanske att jag lyckas få igenom det så att det finns som tillvalsspråk på gymnasiet eller liknande.

I dag ska alla grundskolor erbjuda undervisning i minst två av språken franska, spanska och tyska. Eleverna har dock rätt att istället läsa exempelvis teckenspråk om minst 5 stycken väljer detta.

Eftersom AfS förespråkar ökat nordiskt samarbete och en försvarsunion med Finland vore det logiskt att förespråka att valfriheten i språkvalet utvidgades till att även omfatta finska. Sedan är det upp till varje skola att erbjuda vilka av dessa språk den vill profilera sig med.

https://www.skolverket.se/skolutveck...akval-1.209878
Citera
2018-04-20, 21:22
  #5995
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Det jag inte förstår är varför det här partiet inte försöker etablera sig lokalt. Skulle ha varit bättre om de satsat på de kommuner där Nationaldemokraterna (ND) var starka en gång i tiden, och sedan bygga vidare på det.

Men de verkar istället vilja glida in i Riksdagen på en räkmacka. Endast Ny Demokrati (NyD) lyckades med detta, men de låg på 10% i mätningarna 4 månader innan valet.

Det var någon mätning där AfS fick 1,7% i mars. Sedan verkar de ha tappat och försvunnit in i "Övriga"-mängden.

Med mindre än 5 månader kvar, och trots all uppmärksamhet de ändå fått från MSM som vill försöka skada SD, så borde de åtminstone varit nära spärren nu.

Kanske de har ett äss i rockärmen inför Almedalen. För annars lär de istället satsa på att nå 2,5% för att få bidrag istället.

Och når de inte ens 2,5% i valet, ja, då kommer det att bli svårt att hänga med utan en endaste stol i någon kommun. Valet 2022 blir ännu svårare om de redan bränt 800 000 kr.+ utan några utdelningar alls från valet 2018.

Har de inte lärt sig från Piratpartiets misslyckanden? Eller tro de på fullt allvar att de kan göra en Ian/Bert?

Det kommer inte explodera i opinionen, utan det kommer i så fall byggas upp successivt under valrörelsen - när vi passerat 3% i någon mätning tror jag det kan gå snabbt. Jag har märkt på social media att fler och fler stödjer oss, även sådana som tidigare sa att de inte skulle. Medlemmarna strömmar till i allt starkare strömmar.

Många efterfrågar mer detaljer av oss, vilket kommer när skuggbudgeten presenteras - och det tror jag kan också kommer ge en boost. Det faktum att vi syns mer än SD trots ringare medel kommer också påverka i positiv riktning. Den mer intensiva delen av valrörelsen har precis börjar, vi har flera ess i rockärmen! Om det är något parti ska lyckas är det vi. Jag tror helt ärligt vi har större chans att ta oss in i riksdagen än KD och MP - de har inget existensberättigande längre utan lever på ångor, de har totalt spelat ut sin roll.
Citera
2018-04-20, 21:27
  #5996
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Du har fel, eftersom du utgår ifrån att det inte kommer att finnas blanka valsedlar. Det är bara att ta en blank valsedel och skriva i "Alternativ för Sverige". Dessa blanka valsedlar måste finnas i alla vallokalerna. Jag har jobbat som röstmottagare i flera val.

Det kommer finnas valsedlar i vallokalerna, med kandidaterna på. Aktivistorganisationen är väl uppbyggd. Till skillnad från SD fick vi in valsedelsbeställningen i tid och är garanterad valsedlar med våra kandidaters namn 45 dagar innan valet.
Citera
2018-04-20, 21:30
  #5997
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anenome
Övertygade NMR-anhängare som vill få folk att rösta på dem är sannolikt en inte obetydlig del av det vi ser, men jag tror också att en stor del av dem som gnäller på sådant här är asociala och ofta (men inte alltid) också i grunden nihilistiska människotyper som agerar såhär eftersom det är sådana de är.

Politik som är en bit från mainstreamen har tyvärr alltid lockat till sig diverse malcontents som saknar många av de egenskaper som krävs för politisk framgång (Och även i allmänhet trevlig social samvaro med andra) - de saknar empati, i sin grundläggande betydelse, och därför kan de inte bedöma hur många människor som lockas av ett budskap som går långt bortom det radikala till det närmast otänkbara, de saknar all ens tillfällig kompromissvilja för de är individualistiska ensamvargar som är helt uppfyllda av sina egna känslor, de är gnälliga för att de inte kan kontrollera sitt visserligen berättigade hat mot det de ser som är fel, de är småaktiga och ogina för att de är uppfyllda av ressentiment mot andra människor och grupper och som regel saknar de självdistans och humor.

Det vore bättre om de bara kunde hålla sig på sin kant och gå och rösta på NMR som kan uppfylla deras krav på 100 % ideologisk renlärighet - men samtidigt vet de naturligtvis på något plan att NMR inte kommer nå någon större framgång som parti de närmaste valen om inget ytterst oväntat händer - för deras enda inverkan är att dra energi från mer produktiva aktiviteter och diskussioner.

Men som du säger, AfS och sunda AfS-anhängare kommer få stå ut med dessa fram till valet. Det optimala vore om de bara kunde ignoreras, men samtidigt är det inte helt och hållet möjligt eftersom deras allmänt upphetsade tonläge gör att de så att säga hörs mer än andra mer sansade röster samt att de tyvärr lätt tar över en tråd då de skulle vara nöjda med att gnälla ikapp med varandra - eftersom ofta är det de söker inte politisk framgång utan att hantera sina egna känslor. Tröttsamt är det hursomhelst.

Det rimliga att göra, både för AfS och deras sunda anhängare, är att försöka hitta en balans där man går i svaromål när det är oundvikligt men inte ger dessa personer mer uppmärksamhet än vad som är nödvändigt, särskilt inte när de spergar ur.

EDIT: Jag vill också ge Jeff Ahl en eloge som tar sig tid i tråden trots allt gnäll och det onödigt upphetsade tonläge som han fått stå ut med de sista dagarna i sociala medier.

Äh, jag är inte gjord av porslin och vad NMR-aktivister tycker berör mig inte särskilt - de har sina åsikter och jag har min. Vill de gå i självspinn för att jag inte vill tycka som dem är det deras problem.

Jag som riksdagsledamot ska självklart prata med väljarna - borde vara obligatoriskt för alla riksdagsledamöter, varit lite dålig att interagera med väljarna på Flashback. Framöver ska jag bli bättre på det.
Citera
2018-04-20, 21:33
  #5998
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Nyckeln måste vara alternativa- och sociala medier. Att människor påverkar människor som påverkar människor. Finns väl den infrastrukturen, misstänker jag att återkommande torgmöten med medföljande motdemonstrationer kommer ge medial närvaro som skapar nyfikenhet på nätet.

Redan har väl många här på forumet placerat sig i AfS-lägret oavsett opinionen eller i vänta-och-se-läge. "Sista-chansen-att-rädda-Sverige-kasta-inte-bort-din-röst!" är inget särskilt bra argument, men det är det bästa SD-supportrarna har. Faller det bort, kommer SD vara tvungna att göra något så ovant som att kämpa om kärnväljarna.

Och - väl att märka - det är många goda forumveteraner som uttalat sig positivt, medan motståndet inte är alls känns lika etablerat och/eller kvalitativt. Detta är bara en begränsad arena och subkultur, men det är samma mekanism som måste blöda över och upprepas i många olika mindre sammanhang.

Närvaro och lyhördhet kan vara avgörande för en gräsrotsrörelse som är uttorkad på företrädare som respekterar dem. Kanske kan frågan om obligatorisk finska bli ett pilotfall på fungerande populism, där Jeff Ahl lyssnar in opinionen och anpassar sig?

Debattartiklar i alternativa media tror jag är bra och viktigt. Inte minst sådan som Mattias Karlsson förklarat persona non grata. Var det inte Fria Tider som ansågs vara neofascistisk?

Jag tror också att Afs kan vinna på att hjälpa sina medlemmar med konkreta råd hur de kan bete sig på sociala medier för att normalisera partiets själva existens. Ta debatten...med en sverigedemokrat, typ.

Och Flashback verkar vunnet
Citera
2018-04-20, 21:36
  #5999
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .SMOrcimus.PriME
Tycker det är en intressant ståndpunkt som jag absolut kan ställa mig bakom.

Aldrig tänkt på det tidigare men nu känns det som en uppenbar och självklar grej.

Vill även passa på att ge ett stort tack till Jeff för att han är i tråden och besvarar frågor, mycket uppskattat.

Innan överhoppet till AfS hade jag ingen aning om vem han var men han har snabbt blivit en av mina favoritpolitiker av det lilla jag har hunnit se. Verkar vara en klok, rakryggad herre som står upp för sig själv, sitt parti, sitt folk och sitt land. Sådant är alltid beundrasvärt!

Innan jag hoppade över fick jag ägna större delen av tiden åt skademinimering inom SD och bygga opposition mot alla liberaler. Ett under att jag inte utvecklat hjärncancer m.h.t. så mycket jag pratade i mobiltelefon under den tiden. Nu får jag äntligen bedriva politik, anledningen till att jag engagerade mig.

Nu har jag hittat hem, AfS är ett bra parti med sunda värderingar. De har inte fastnat i något höger/vänster-moras - utan diskussionerna internt är intellektuella och alla vill den stora massan av svenskar väl.

Personligen har jag en ideologisk hemvist - även om partiet har det, men jag ser inga problem med att partiet inte fastnar i det ideologiska träsket. Kan både vara en fördel och nackdel att börja fippla med det.
Citera
2018-04-20, 21:40
  #6000
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Debattartiklar i alternativa media tror jag är bra och viktigt. Inte minst sådan som Mattias Karlsson förklarat persona non grata. Var det inte Fria Tider som ansågs vara neofascistisk?

Jag tror också att Afs kan vinna på att hjälpa sina medlemmar med konkreta råd hur de kan bete sig på sociala medier för att normalisera partiets själva existens. Ta debatten...med en sverigedemokrat, typ.

Och Flashback verkar vunnet

Jodå Mattias "Haram" Karlsson har förklarat Fria Tider att vara just haram. Sen är det grinigt om man använder sig av Samnytt, viktigare att krypa för etablissemanget.

Vi fick nyligen in en debattartikel i Fria Tider och även Samnytt, vi vill så klart vara med och normalisera alternativ media. De gör ett viktigt arbete för Sveriges väl och ska behandlas med respekt. Jag gillar också att både Samnytt och Fria Tider däremot tydligt tar avstånd från att bli något partis "organ". Deras journalistiska integritet väcker respekt, även om AfS så klart hade gynnats av att få en megafon a la Aftonbladet men för demokratins skull är det starkt jobbat av Fria Tider och Samnytt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback