2018-04-03, 19:31
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Inte jag heller, men vad är det som säger att kompressorn skulle köra just vid ett eventuellt tillfälle, då avgaserna från dieseln av misstag gick in i båten? Vidare, hur länge gick kompressorn i så fall, är den styrd automatiskt, eller manuellt, som resten av slarvbygget är? Eller skrek PM uppifrån att KW skulle starta kompressorn? Genom stängd eller öppen lucka.......

Så här kan man hålla på i evigheter, utan exakta data för det tillfället på båten, är det både meningslöst och utsiktslöst. Som jag sagt tidigare, PM drog till med något, han har inte några grundkunskaper i förbränningsavgaser från bensin och diesel, mest graverande är att dieselavgaser inte är giftiga och dödande, amen!
Ja, nu har PM sagt att han ropade ner till Kim hur hon skulle få stopp på motorerna. Luckan var ju stängd enligt honom, omöjlig att få upp ( just då, lol )
Citera
2018-04-03, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det bör den vara, för han skrev att det var en kvalifikation för ett internationellt klassifikationssällskap. Namnet skrev han inte ut. Tror inte att han ljuger, eftersom han är så känd i ubåtsvärlden.

Kommer du ihåg ungefär när han tog upp detta i tråden på allmysteries? Hittar ingen funktion för att söka i tråden. Är ju lite OT men jag är nyfiken på vad det är för en ackreditering.
Citera
2018-04-03, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Det är ett av åklagarens bevismaterial att det fanns en torkad bloddroppe som hade stänkts från Kim Walls kropp på Madsens näsa. Rättsläkaren menar att KWs blodcirkulation var igång när blodet stänks på PMs näsborre d.v.s. att hon var fortfarande vid liv.
Det är ju ganska sannolikt väl att han stod så nära henne som möjligt när han ska av halsen och att blodet sprutade kanske rakt i ansiktet?
Citera
2018-04-03, 19:42
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Om du läst och förstått, var det inte luften i båten, utan i trycktankarna som troligtvis vittnades om, det gjorde vittnesmålet bättre, men ändå ganska onödigt, med tanke på GRUNDEN; SOM ÄR ATT MAN INTE KAN KVÄVAS AV DIESELAVGASER. Det har du missat, och många andra också, uppenbarligen. Det skulle alltså räckt med detta enkla fakta, åklagaren har valt en omväg, oklart varför. PM var chanslös från början, han kan inget om avgaser från bensin och dieselmotorer, men slängde grandiost ur sig ett scenario, ganska typiskt för hans typ, eller hur?

Chill. Din poäng med dieselavgaserna har redan gått fram, behövs ingen caps-lock.
'Omvägen' är väl för att helt pulvrisera hans version av hela händelseförloppet. Dödsorsaken är e n del, men inte allt. Han kan ju ha spekulerat kring CO-förgiftning, men han är ju ingen expert på området.

Så: tycker att det är utmärkt - om än tradigt - att man går igenom allt nogrannt. När alla vittnen är hörda lär det finnas en vattentät, solid grund för fällande dom.
Citera
2018-04-03, 19:46
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Fast lite konstigt är det. Ubåten har väl fyllts med vatten iom sänkningen, och sedan tömts varpå ny luft strömmat in.

Eller hur..? Det är konstigt att inte rätten - eller Betina och Madsen, först och främst! - reagerade för det uppenbara!

Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Det kanske räcker med en teckning av Madsen genomborrad av en vässad skruvmejsel. Nej förresten du ska förstås göra ett collage av Nautilus genomborrad och sönderskuren - det är ju där hans empati vaknar. Och det räcker att du stänker lite vigvatten på pappret så kommer det att brinna i händerna på honom.

Nivå..?

Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det är fel, vittnet sa att man kunde se sot?

Men nu var det ett annat tekniskt bevandrat vittne som sa att man inte nödvändigtvis kan det, sörru!

Citat:
Inte bara konstigt, utan helt...koko...jag har skrivit en del om detta och annat runt röran de senaste timmarna.

Det känns inte rättssäkert alls...

Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Lite oklar hur du tolkar citatet? Jag tyckte det var ett stort minus att experten Ditte säger att hon redan i bilen, på väg till "olycksplatsen" tänkte att PM sänkt sin båt avsiktligt. Det kallar jag förutfattad mening och det är inte så bra hos en expert.

Hen är ute efter Madsen, det är uppenbart. Hen såg direkt en chans att vinna hans skalp. Om jag får gissa, så handlar det om någon ordväxling de hade, när han bjöd in "henne" till hangaren i tron att hen var en kvinna, efter att de diskuterat raketbränsle i en grupp på Facebook. Och Ditte skrev tillbaka och berättade att hon a) varit man och b) varit den man som underkänt Freya... M har vräkt ut sig något då, som hen aldrig har förlåtit... Och hen borde aldrig ha fått vittna i denna saken, p.g.a. detta jäv.
Citera
2018-04-03, 19:49
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morboso
Kommer du ihåg ungefär när han tog upp detta i tråden på allmysteries? Hittar ingen funktion för att söka i tråden. Är ju lite OT men jag är nyfiken på vad det är för en ackreditering.

20 mars. Men det står inte mer än det jag skrev. Du får starta ett medlemskap där och skicka honom ett mess, eller kontakta honom på hans webbsida om Euronaut, eller på hans crews' Youtubekanal ("Deep Blue Sea").
Senast redigerad av Merwinna 2018-04-03 kl. 20:23.
Citera
2018-04-03, 19:50
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
I BT:s livrapportering efter lunchpausen. Det är mycket märkligt - just att han smusslar med teckningen så att inte journalisterna ska se den där de sitter på sin bänk. Någon här nämnde "voodoo" och det är nästan så man undrar... Eller så tänker han passa på och sälja den till någon tidning och tjäna lite mer pengar, att spä på skadeståndet med... Kanske hans egen tidning, Svd tror jag att det var, har beställt den..? Nytta med nöje, eller något...

"5 timer siden
Kim Walls far har stillet sin computer fra sig på tilhørerpladsen. Det ser ud til, at han er i færd med at lave en tegning fra retten med en blyant på en lille lap papir."

"5 timer siden
Kim Walls far har foldet sin tegning sammen og lagt den til side. Han var omhyggelig med, at motivet ikke var synligt fra pressepladserne. I stedet følger han atter retssagen via sin computer."
Det kan finnas en naturlig förklaring till det.

Har för mig att han var fotograf och kan då under sin yrkesverksamma tid inte ha fått ta fota i rättsssalar men gjort teckningar. Kan vara en reflex. Men det är en ren gissning från min sida.

Att dom är med nu beror förmodligen på egenterapi. Man accepterar inte olyckshändelsen utan projicerar sin ilska på PM.
Citera
2018-04-03, 19:51
Medlem
trngws avatar
Citat:
Men sluta nu. Han dök ju flera gånger, så tryckluftflaskorna har också fyllts på och tömts flera gånger efter K:s död. Eller i alla fall minst en gång. En av de första sakerna man gör när man kommer till ytan efter ett dyk, är väl att fylla på luftflaskorna igen..?

Spelar ingen roll. Även detta framkom tydligt i rätten idag. Häng med lite!
Citera
2018-04-03, 19:54
Medlem
Citat:
Eller hur..? Det är konstigt att inte rätten - eller Betina och Madsen, först och främst! - reagerade för det uppenbara!

Nivå..?

Men nu var det ett annat tekniskt bevandrat vittne som sa att man inte nödvändigtvis kan det, sörru!

Det känns inte rättssäkert alls...

Hen är ute efter Madsen, det är uppenbart. Hen såg direkt en chans att vinna hans skalp. Om jag får gissa, så handlar det om någon ordväxling de hade, när han bjöd in "henne" till hangaren i tron att hen var en kvinna, efter att de diskuterat raketbränsle i en grupp på Facebook. Och Ditte skrev tillbaka och berättade att hon a) varit man och b) varit den man som underkänt Freya... M har vräkt ut sig något då, som hen aldrig har förlåtit... Och hen borde aldrig ha fått vittna i denna saken, p.g.a. detta jäv.

Sammantaget så är det uppenbart att Peter Madsen har ägnat sig åt det han är särskilt duktig på (enl intyg) HAN HAR LJUGIT
Citera
2018-04-03, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Det kan finnas en naturlig förklaring till det.

Har för mig att han var fotograf och kan då under sin yrkesverksamma tid inte ha fått ta fota i rättsssalar men gjort teckningar. Kan vara en reflex. Men det är en ren gissning från min sida.

Att dom är med nu beror förmodligen på egenterapi. Man accepterar inte olyckshändelsen utan projicerar sin ilska på PM.
Vad är det för olyckshändelse du talar om? DU får nog lägga den teorin på hyllan, precis som du gjorde med gummibåtsteorin.
Citera
2018-04-03, 19:58
Medlem
trngws avatar
Det är också viktigt att notera att det "andra" vittnet inte alls var "tekniskt bevandrat", han var en teoretiker som endast gjort matematiska beräkningar vid sitt skrivbord.

Han påstår helt utifrån det blå, att sot på ett filter sköljs bort av vatten. Kära (nåja...) forum"vänner", gå till närmsta dieselbil, kamin eller vad som helst och ta lite sot på handen eller tröjärmen. Håll den sedan under rinnande vatten, och se hur allt sot bara försvinner, eller hur. Puckon hela bunten. Hur någon som dagens vittne från "Teknisk institut" kan sitta och säga en sådan sak i vittnesbåset helt oemotsagd är helt absurt, och att åklagaren inte ifrågasätter det.

Om inte filtret på luftintaget till motorn var sprillans nytt, lär det ha varit en diverse smuts i det, av diverse slag, inte minst fett som gör att sotpartiklar och annat definitivt blir kvar. Därför var även det första vittnets utsaga om att de torkat av filtret med en vit trasa och den förblev vit högst anmärkningsvärd. Jag skulle vilja se foton på det filtret, och den trasan före och efter.
Citera
2018-04-03, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Det är också viktigt att notera att det "andra" vittnet inte alls var "tekniskt bevandrat", han var en teoretiker som endast gjort matematiska beräkningar vid sitt skrivbord.

Han påstår helt utifrån det blå, att sot på ett filter sköljs bort av vatten. Kära (nåja...) forum"vänner", gå till närmsta dieselbil, kamin eller vad som helst och ta lite sot på handen eller tröjärmen. Håll den sedan under rinnande vatten, och se hur allt sot bara försvinner, eller hur. Puckon hela bunten. Hur någon som dagens vittne från "Teknisk institut" kan sitta och säga en sådan sak i vittnesbåset helt oemotsagd är helt absurt, och att åklagaren inte ifrågasätter det.

Om inte filtret på luftintaget till motorn var sprillans nytt, lär det ha varit en diverse smuts i det, av diverse slag, inte minst fett som gör att sotpartiklar och annat definitivt blir kvar. Därför var även det första vittnets utsaga om att de torkat av filtret med en vit trasa och den förblev vit högst anmärkningsvärd. Jag skulle vilja se foton på det filtret, och den trasan före och efter.
Saltvatten är ganska bra på att lösa upp smuts, i alla fall blod. Har du prövat att tvätta dina sotiga händer med saltvatten? Du får nog göra det och återkomma så vi vet om vittnet var helt blåst eller om det var du som tog dig vatten över huvudet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in