2018-04-03, 18:20
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lulle333
Men den här andra figuren som vittnade efter. Vad sa han om den här biten?

Inte den tyngden och ingen rapport eller undersökning av den här ubåten eller`?
Nej, så hans vittnesmål har inte riktigt samma tyngd. Och det andra vittnet talar om Madsens uträkningar. Så visst men nej ändå.
Citera
2018-04-03, 18:24
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ung kvinde inviteret i ubåden 8. august

15. maj var vidnet ude at spise med en vendinde på Refshalevej på Refshaleøen i København. Efter de havde spist gik de en tur ved havnen. Her så de ubåden Nautilus.

Der var nogle der råbte til kvinden og hendes veninde, om de ville hjælpe med nogle reb for at få ubåden til kaj. Der var tre personer i ubåden, Peter Madsen og to venner. Den ene var en kvindelig danser.

Veninderne blev inviteret ned i ubåden og fik en rundvisning af Peter Madsen på omkring 45 minutter. Kvinden er ingeniør og arbejdede på det tidspunkt som konsulent for et firma, der også havde med ubåde at gøre.

Efter rundvisningen får Peter Madsens den unge kvindes visitkort.

"Blev I tilbudt en tur?," spørger anklageren.

"Ja, Peter Madsen spurgte, om vi ville med ud senere i maj. Men jeg hørte ikke mere fra ham i maj", lyder det.

Næste gang kvinden hørte fra Peter Madsen var 8. august. Han skrev en sms og spurgte hende om hun ville med ud den følgende weekend:

"Are you in for at a submarine ride this weekend," stod der i sms'en fra Peter Madsen.

"Undrede du dig?", spørger anklageren.

"Nej," svarer kvinden.
https://www.dr.dk/live/nyheder/live/2753792

Vilken jävla tur ska man väl säga. Men samtidigt tyder det kanske på att han trålade en tid innan för att förverkliga sina groteska fantasier.
Citera
2018-04-03, 18:25
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Lite oklar hur du tolkar citatet? Jag tyckte det var ett stort minus att experten Ditte säger att hon redan i bilen, på väg till "olycksplatsen" tänkte att PM sänkt sin båt avsiktligt. Det kallar jag förutfattad mening och det är inte så bra hos en expert.
Inte det minsta.
Inkallad då det är en aktiv misstänkt ubåtsolycka. Vad som framkallar misstron framkommer inte men jag antar att hon har kött på benen som expert. Fortsättningsvis är det bärgning som omtalas i sammanhanget och får hon frågan så ska hon givetvis säga det hon tror.

Vad man misstänker i det läget har givetvis ingenting med nån "förutfattad mening" att göra på samma sätt som att vilken polis som helst skulle gett uttryck för misstanken och hon har de facto helt rätt.
Vad som sker - garanterat ihop med andra omständigheter från andra likaväl - är att PM inte kunde vingla iväg som han tänkt sig och undanröja bevis som sitter på snoken och overallen.
Han hade ju tänkt sig att polis skulle köpa hans dravel om att hon blivit avsläppt, bärgning verkar han inte alls ha i åtanke sett till vad han säger dvs både djupt och dyrt.

Jag kan tillägga att det många ggr är en väckt tanke från en enda person - om det så skulle vara en i publiken - som kan göra att saker hamnar på rätt nivå direkt från start.
Senast redigerad av develi 2018-04-03 kl. 18:34.
Citera
2018-04-03, 18:26
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbaletten
Fast är det inte lite förmätet av dig att bedöma att det är irrelevant bevisföring, och anta att ubåtsexperten har noll koll? Jag säger inte att du har fel, men om du sagt det här till henne, tror du att hennes reaktion då skulle bli 'ah, just det...ubåten fylldes ju med vatten...och innan dess använde han motorerna...tänkte inte på det.' ?

Det finns ju faktiskt en möjlighet att Ditte, åklagaren samt en icke protesterande PM/Betina har bättre koll på innebörden i det som redogjordes än du.
Just sayin.
Jag läste inte in någonstans att Djevulsberg talade emot experten Ditte, det var ett förtydligande av vad Ditte menar. Inte så konstigt att det behövs, vi får olika versioner beroende på vilken liverapportering vi följer. Ingen tycks få med allt som sägs och språket kan också ställa till det
Citera
2018-04-03, 18:31
Medlem
Madsen torde efter denna dag inse att vidhålla sin senaste version leder till kraftiga problem,
skulle inte förvåna ifall han ändrar sig och vill berätta en ny "sanning" redan imorgon.
Citera
2018-04-03, 18:56
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Eftersom ubåten sänktes med öppen lucka, borde det inte kunnat finnas mer än små luftfickor kvar, resten ersattes med vatten. När ubåten tömdes på vattnet, ersattes det av ny luft.

Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Citerar mig själv, följer inte liverapporteringen men är det luft ur kompressortankarna experten talar om? I så fall kan man vädra hur länge som helst utan den försvinner.

"Der var en lille smule liv i batterierne, og der var formentlig en lille smule gas i nogle lommer. Brint. Jeg skulle også se, om der eventuelt var nogle lommer af kulilte og CO2 . Apparatet hylede bare, og jeg formodede, at det var brint."

Just det här gäller i alla fall "luftfickor" som hon påstår sig ha hittat (hur det nu ska kunna vara "luftfickor" när man redan har slangat ut allt vatten, som den var full av? Jag gissar att ubåten inte var hermetiskt tillsluten när de gjorde det, så att ingen luft kunde passera varken ut eller in... den luften lär ha blandats upp). Och då ska gasmätaren ha ylat, men hon ska ha "förmodat" att det var vätgas och inget annat..? Och inte tagit prov för labbanalys..? BT är kortfattade och röriga, jag ska gå över till Ekstrabladet sedan och se om det blir klarare där.
Citera
2018-04-03, 19:01
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Vem har gjort en könskorrigering menar du? Madsen?

"Ubåtsexperten". Ditte Dyreborg. Observera namnlikheten med Dorthe Damsgaard. Porrstjärnan. Båda namnen är uppenbart tagna... Och gör ett så SERIÖST intryck...
Citera
2018-04-03, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Nej, det stänker inte, eller mkt begränsat iaf.

Blodet på Madsens näsvinge verkar väl vara typiskt stänk (avlång fläck).

Om man sågar i färskt ben och skär i musklerna först, uppstår fö ett skydd.

Det färska benet är mjukt, går snabbt att kapa, och musklerna bör hindra blodstänk.

Det rationella är att skära innan man sågar. Dvs: man skär ett snitt runt en arm eller ett ben, in till skelettet, och sågar sedan, i snittet.

Jag tror att få styckmördare sågar genom muskler, som är elastiska, sega och jobbiga.

Ben lämpar sig för såg. Mjukdelar lämpar sig för kniv.

Att Madsen skulle fått ett långlivat, stort blodstänk på näsan när han sågade i ett lik tror jag är uteslutet.

Troligen fick han blodet på näsan när han högg och skar i ett levande offer och viftade med mordvapnen (kniv och skruvmejsel).

Att blodfläcken överlevde flera timmar, svett och simtur, tyder åxo på att den var stor från början.

Detta var nog inte blod som PM råkade få på näsan när han kliade sig.

Är det så här man styckar djur? Det blir uthärdligt om jag låtsas att du pratar om en älg eller en ren istället för en människa. Och naturligtvis helt obegripligt om jag istället för ett ögonblick råkar tänka på det faktum att Madsen för en stund innan har pratat och skrattat med Kim - bara för att sen strax därpå stycka henne (efter lite tortyr).

Strongt av föräldrarna att orka följa rättegången. Samtidigt tror jag inte att det skulle gå att sitta hemma heller och inte veta vad galningen hittar på..
Citera
2018-04-03, 19:08
Medlem
trngws avatar
Mycket intressant kommentar av Örlogskaptenen idag!

Hon slog verkligen spiken i kistan i klantskallen PM's tredje lögnaktiga bortförklaring.

Den luft som fanns i ubåten vid tidpunkten för KW's påstådda dödsfall, finns ju bevarad i luftflaskorna ombord, eftersom kompressorn gick vid tillfället, enligt PM's egen förklaring.

Denna luft har de testat, och den innehåller vare sig kolmonoxid eller koldioxid. Saken är alltså bevisad en gång för alla, det fanns inga dieselavgaser i luften ombord ubåten så som PM hävdar. Alla andra diskussioner med sot i filtren osv är helt överflödiga.

PM's lögn om att övertrycksventilen inte stänger om den väl öppnar är också överbevisad, även om det rent sakligt är utan betydelse nu, men om så hade varit fallet, hade luftflaskorna varit i stort sett vattenfyllda, och det var de ju alltså inte.

Sedan verkade det vara en hel del missförstånd mellan frågor och vittnessvar i dagens rättegång, man får hoppas att det mest var rapporteringen som felade, men det verkade inte så. Lite underligt att det kan föregå på det viset utan att saken reds ut ordentligt. Rättsosäkert, skulle jag vilja säga. Man har för bråttom, och domstolen ifrågasätter ingenting, de vill helst bara minska ännu mer på vittnesmålen. Illa illa.

Nåja, vi får hoppas att rätten förstod dagens ubåtsexperten och hennes vittnesmål.

Tjommen från Tekniska institutet tillförde närapå ingenting, han hade enbart gjort teoretiska beräkningar utifrån den misstänkta gärningsmannens utsagor och kunde bekräfta att de i huvudsak stämde, men kunde inte på något vis relatera dessa till förhållanden ombord, om det ens kunde förhålla sig så som PM hävdar rent praktiskt. Att hans teoretiska förklaring håller ihop rent matematiskt, betyder ju inte att de praktiska faktiska förhållandena som matematiken förutsätter, faktiskt föreligger rent fysiskt. Det får vi också mest bara hoppas att domstolen inser och förstår.

Roligt för mig personligen också, att ubåtsexperten klart och tydligt fastslår att luckan under inga omständigheter skulle kunna ha slagit igen i huvudet på någon, så som PM hävdade, då jag bestämt hävdat just detta redan från start, till mångas irritation. Tji fick ni!
Citera
2018-04-03, 19:10
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Vilken myndighet utfärdar expertackrediteringar för olika sorters ubåtar, var är de giltiga och när används de?

Är ’tyskens’ ackreditering giltig i Danmark t ex?

Det bör den vara, för han skrev att det var en kvalifikation för ett internationellt klassifikationssällskap. Namnet skrev han inte ut. Tror inte att han ljuger, eftersom han är så känd i ubåtsvärlden.
Citera
2018-04-03, 19:20
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Mycket intressant kommentar av Örlogskaptenen idag!

Hon slog verkligen spiken i kistan i klantskallen PM's tredje lögnaktiga bortförklaring.

Den luft som fanns i ubåten vid tidpunkten för KW's påstådda dödsfall, finns ju bevarad i luftflaskorna ombord, eftersom kompressorn gick vid tillfället, enligt PM's egen förklaring.

Denna luft har de testat, och den innehåller vare sig kolmonoxid eller koldioxid. Saken är alltså bevisad en gång för alla, det fanns inga dieselavgaser i luften ombord ubåten så som PM hävdar. Alla andra diskussioner med sot i filtren osv är helt överflödiga.

PM's lögn om att övertrycksventilen inte stänger om den väl öppnar är också överbevisad, även om det rent sakligt är utan betydelse nu, men om så hade varit fallet, hade luftflaskorna varit i stort sett vattenfyllda, och det var de ju alltså inte.

Sedan verkade det vara en hel del missförstånd mellan frågor och vittnessvar i dagens rättegång, man får hoppas att det mest var rapporteringen som felade, men det verkade inte så. Lite underligt att det kan föregå på det viset utan att saken reds ut ordentligt. Rättsosäkert, skulle jag vilja säga. Man har för bråttom, och domstolen ifrågasätter ingenting, de vill helst bara minska ännu mer på vittnesmålen. Illa illa.

Nåja, vi får hoppas att rätten förstod dagens ubåtsexperten och hennes vittnesmål.

Tjommen från Tekniska institutet tillförde närapå ingenting, han hade enbart gjort teoretiska beräkningar utifrån den misstänkta gärningsmannens utsagor och kunde bekräfta att de i huvudsak stämde, men kunde inte på något vis relatera dessa till förhållanden ombord, om det ens kunde förhålla sig så som PM hävdar rent praktiskt. Att hans teoretiska förklaring håller ihop rent matematiskt, betyder ju inte att de praktiska faktiska förhållandena som matematiken förutsätter, faktiskt föreligger rent fysiskt. Det får vi också mest bara hoppas att domstolen inser och förstår.

Roligt för mig personligen också, att ubåtsexperten klart och tydligt fastslår att luckan under inga omständigheter skulle kunna ha slagit igen i huvudet på någon, så som PM hävdade, då jag bestämt hävdat just detta redan från start, till mångas irritation. Tji fick ni!

Men sluta nu. Han dök ju flera gånger, så tryckluftflaskorna har också fyllts på och tömts flera gånger efter K:s död. Eller i alla fall minst en gång. En av de första sakerna man gör när man kommer till ytan efter ett dyk, är väl att fylla på luftflaskorna igen..?
Citera
2018-04-03, 19:26
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Nu är det nog ändå fråga om två delar av brottet, torryren har säkerligen varit blodig och där måste det vara fullt logiskt att något blod hamnar på PM. Hur lång tid det sedan dröjt innan styckningen startar tror jag inte de är klara över, men det kan vara troligt att han väntat tills allt blodtryck är borta.
Jag menar det som PM själv sagt. Inte verkligheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in