2018-03-29, 11:59
Medlem
"När män halshugger andra män, till exempel av religiösa eller ideologiska skäl, ställer sig världen frågan: varför?

När män halshugger kvinnor ställer sig världen frågan: hur exakt skar de upp kroppen?

Alldeles för många av artiklarna som skrivits om Peter Madsen, anklagad för att ha mördat journalisten Kim Wall, handlar om detaljer kring hennes kropp. Som Katarina Wennstam skriver i DN: ”efter sin död har hon av världspressen reducerats till en samling kroppsdelar.”"

https://www.metro.se/artikel/kajsa-ekis-ekman-varför-varnade-ingen-om-madsen
Tänkvärd krönika. Alltid män som halshugger.
Citera
2018-03-29, 12:01
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Driftstyrd egoist som gråter över en utbåts eller en lokomotivs "sårade känslor", men som baserar valet av sin försvarsadvokat enbart på fakta..
Omg... du tycks ha seriösa problem.

Hela diskussionen utgår från följande:
PM har en grav personlighetsstörning. Han klassas inte som sjuk i huvudet. Han gör medvetna val.
Han är exakt lika klar i skallen som vem som helst mentalt sett förutom att hans drivcenter utgår från de lägre domänerna. Begär och drifter. Han är fullblodsegoist via sin narcissistiska störning och han har storhetsvansinne. Han saknar samvete och känner ingen ånger.
Allt han gör är för vinstvinning, han saknar empati och han har garanterat en pervers fantasi.
Han är fullständigt livsfarlig ihop med sin perversa läggning.

Därför har han mördat Kim.

Hans val av advokat behöver givetvis inte utgå från sexualitet och vad han baserar sina val på vet ingen.
Därmed låter du som en skvallerkärring på kafferep, ett par varv till med kakfatet så har snart Betina transformerats till nån dominant kärring i high heels när hon träffar PM.
Citera
2018-03-29, 12:12
Medlem
develis avatar
Citat:
Men du ser inte parallellen till ett litet barns sätt att tänka och känna? Fast jag pekar med hela handen..

Leksaker och gossedjur har ett liv. De kan känna och tänka. De kan bli ledsna och de behöver omsorg och någon som kan tala i deras ställe och försvara dem.

Människor och deras känslor han denna lilla pojke däremot inte lika stor förståelse för. Det är ju människorna dessutom som har gjort honom illa. Han bryr sig inte om dem (törs inte?). Han är på sin vakt. Släpper dem inte nära. Hugger till höger och vänster om han tror sig attackerad - och attackerar själv helt oskyldiga.

Men blir det en skråma på lokomotiven då gråter han. Och ve den som pratar illa om Nautilus..
Jamen nu är du on track.

Det påminner mkt om att vederbörande har fastnat i barns olika utvecklingsstadier sett de personlighetsdrag som sen blir överdimensionerade och jag har redan diskuterat detta i tråden.
För mycket uppmärksamhet göder narcissism.
Ett barn är omnipotent i en viss ålder, väldigt självcentrerat.
Driftstyrning, självuppfyllande mål osv.
Det går att rulla fram mängder med försvarsmekanismer likaväl.

Samtidigt är detta då en vuxen person som är fullt medveten ansvarsmässigt - det är inte ett barn.
Citera
2018-03-29, 12:15
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
NÄ. Verkligen inte. Jag är bara emot ett par saker när det gäller brottsoffer:

- döda offer blir inte automatiskt genomgoda bara därför att de råkar vara döda
- om brottsoffret har betett sig helt mot allt sund förnuft, måste man få påpeka detta - trots att personen ifråga är död
- om man påpekar att brottsoffret har betett sig irrationellt och icke konsekvent så "ursäkter" man inte själva gärningen. Det förklarar snarare "varför" just hen råkade illa ut.

I detta fall anser jag att Kim inte var helt utan fel och brister. Vidare anser jag att Kims karaktärsdrag att vara intresserad av kufer - snarare än att ta avstånd från dem och försöka undvika dem - bidrog till hennes öde.

Och sist men inte minst: inte "förtjänade" hon att bli mördad/styckad/lemlästad/torterad/skändad för det. Det bara förklarar varför tjejen som blev misstänksam och inte ens svarade till telefon när Madsen ringde undvek att bli styckad.

Ni andra som anser att "allt beror på slumpen" har rätt till era åsikter. Och jag har rätt till mina.

Jag försökte bara hjälpa dig. Det är uppenbart att du har en komplicerad relation till kvinnor, och begränsad erfarenhet av självklara sociala sammanhang. Inget fel i det.
Men: du kanske måste ändra ditt synsätt och hur du resonerar för att komma ur detta.

De punkter du listar ovan i kombination med dina beskrivningar av hur Kim felat är det som avslöjar det jag beskrivit ovan. Folk upplever dig som weird och med en knepig kvinnosyn. Istället för att bli defensiv och med näbbar och klor försvara dina tankegångar skulle jag råda dig att fundera på om det kanske finns fog för kritiken. Lite på temat 'om alla omkring dig verkar vara idioter är alla eniga om att idioten är du'.
Citera
2018-03-29, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Det enda som är solklart det är att du inte begriper dig på kvinnor. Kanske beror det på ofrivillig oerfarenhet, vilket i så fall skulle förklara din nedlåtande kvinnosyn som uppvisar en attityd från en bitter människa.
Kvinnor, även de i proffessionella yrkesroller, ska det klankas på och i synnerhet på offret Kim.

Är du så korkad att du tror att en försvarsadvokat överhuvudtaget skulle tycka det kändes pinsamt att tala med klienten om våldsporr, BDSM, gruppsex o.dyl? Då väljer man nog inte advokatyrket utan söker sig till något stillsamt arbete, där folk bara pratar om vädret och fikar.

Bettina är ett superproffs, tuff, energisk, gör allt hon kan för att täppa till truten på åklagaren(går ej så bra) och även på pladdrande idiot-Madsen ibland. Självklart så har hon ett helt omöjligt uppdrag men hon gör i alla fall sitt bästa för att försöka så tvivel, även om det inte lyckas.
Hon är dock respektingivande och man får ha i åtanke att det inte bara är åklagaren hon kämpar mot utan även mot sin klient Madsen som pladdrar på hej vilt med nya grejer hela tiden.
Hon får ju både hyssja honom och begära paus ibland för narcissisten är ju inte rumsren, som vi alla märkt.

Att du då vill ta bort en del av Bettinas proffsighet eftersom hon ju är kvinna, genom att dra ner henne till Madsens nivå och tro att han valt henne för att hon är "likasinnad". D.v.s att han valt henne utifrån vad hon brukar använda fittan till, hur hon har sex - det säger mig att du verkligen har stora problem med din syn på kvinnor och att du inte har den minsta aning om juridiken, hur samspelet mellan klient och advokat skall vara utformat. Du uppvisar en otrolig okunnighet, ett kunskapsförakt samt även en mycket nedlåtande syn på kvinnor.

Försök att hitta lite nya infallsvinklar, kanske du har något intressant att bidra med?
Men sluta med allt detta nedlåtande sätt att beskriva kvinnor, är så fucking boring.
En sak till, en liten vädjan - ta aldrig någonsin mer upp Magdalena Ribbings bok, dessa inlägg gav folk sömnsjuka och en vilja att snabbt stänga ner datorn.

Det är ett känt fakta att läkare, terapeuter, advokater etc. är bara människor. Så helt oavsett yrkesval har de OLIKA svårt/lätt att prata om intima saker. Och dessutom är det så att det inte är advokatens egen uppfattning om hur svårt/lätt det är för henne att tala om dessa ämnen utan hur hennes KLIENT uppfattar att den info han delger mottas hos advokaten.

På samma sätt som Botkyrka ganstern kanske hellre väljer en försvarsadvokat som ”förstår samma språk” - istället för en advokat som kommer från Djursholms societén. Det KAN vara så att Djurholmsadvokaten är mycket mer renomerad och förstår sin klient på ett mycket bättre sätt än advokaten från Ronneby, men det är KLIETENS uppfattning (fördomar?) som får spela roll i detta sammanhang.

Bettinas proffsighet beror inte på vad hon använder fittan till, men det är Madsens uppfattning om ifall detta spelar roll som avgör.

Sen är det också märkligt när feminister som du påstår att Bettina som proffsig yrkesmänniska skulle ”sänkas till en lägre nivå” ifall det nu råkade vara så att hon idkade S/M, gruppsex på sin fritid.

Vad säger det om din uppfattning angående kvinnas sexualitet och kvinnas fria rätt att välja hur hon anväder sin egen fitta?

Och sist men inte minst: det är både Du och Kugutt som har återupptagit Magdalena Ribbings bok – samtidigt som ni påstår att ni INTE vill diskutera boken och dess innehåll och är SÅ trötta på samtalsämnet.. blablabla..
Citera
2018-03-29, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbaletten
Jag försökte bara hjälpa dig. Det är uppenbart att du har en komplicerad relation till kvinnor, och begränsad erfarenhet av självklara sociala sammanhang. Inget fel i det.
Men: du kanske måste ändra ditt synsätt och hur du resonerar för att komma ur detta.

De punkter du listar ovan i kombination med dina beskrivningar av hur Kim felat är det som avslöjar det jag beskrivit ovan. Folk upplever dig som weird och med en knepig kvinnosyn. Istället för att bli defensiv och med näbbar och klor försvara dina tankegångar skulle jag råda dig att fundera på om det kanske finns fog för kritiken. Lite på temat 'om alla omkring dig verkar vara idioter är alla eniga om att idioten är du'.

Men alla omkring verkar inte vara idioter bara för att det finns x-antal idioter i en tråd på FB
Citera
2018-03-29, 12:18
Medlem
Apropå Madsens empati för maskiner, vill jag nämna undervattensfilmen igen, där Madsen gnyr på ett udda vis...

Lägg märke till skillnaden i bemötande. Mot kollegorna är Madsen krävande, monoton, trist och kantig...

Men när han får styrspaken i handen och tittar på skärmen (som visar att ubåten funkar och dyker) blir han sprallig, gungar till och låter: Aaaeeeaah!

Han är antagligen autist, och skiter i de flesta människor. Det är maskiner och uppfinningar han känner för - och älskar.
Senast redigerad av Eremona2.0 2018-03-29 kl. 12:19. Anledning: Felskrivning
Citera
2018-03-29, 12:23
Medlem
han har nog begått fler övergrepp och mord denne psykopat.
Citera
2018-03-29, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Demokratur1
Madsen borde tagit en dyrare advokat än åklagarens och Han borde även haft med jurymedlemmarna.
Statistikt sett är det så att Kvinnan är medelbra medan mannen antingen är bra eller dålig.
eftersom buch jepsen antagligen var dyr i driftkostnad eftersom han var känd, så borde Han ha tagit en man istället som var dyrare.
Egentligen bryr jag mig inte men ville bara säga det.
Om det är som i Sverige så är det fast timtaxa för försvarare och målsägarbiträde den är lika stor för speciellt vald stjärnadvokat som för tilldelad försvarare. Du kan alltså inte med hjälp av pengar köpa en bättre advokat
Citera
2018-03-29, 12:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -93
Tror jag med, iaf övergrepp. De borde ta en sväng och kolla läget bland de prostituerade, men de är inte lättpratade även om han är känd via media. Saknar helt förtroende för polis.
Oftast har de interna öknamn på sånt pack, signalement som rödflaggar, om de är för weird sexuellt, våldsamma osv.
Eller brutala våldtäkter i klass med Hagamannen, sista offret var nära att stryka med.
Citera
2018-03-29, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -93

Att hitta en enda våldsbrottsling som debuterat på detta extrema, utstuderade sätt är nästan omöjligt.

Det fanns uppvärmning, och det fattar nog polisen i Norge, Danmark och Spanien.

Jag utgår ifrån att Madsens utlandsresor undersöks, och snart får man napp...
Senast redigerad av Eremona2.0 2018-03-29 kl. 12:40. Anledning: Felskrivning
Citera
2018-03-29, 12:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Sen är det också märkligt när feminister som du påstår att Bettina som proffsig yrkesmänniska skulle ”sänkas till en lägre nivå” ifall det nu råkade vara så att hon idkade S/M, gruppsex på sin fritid.

Vad säger det om din uppfattning angående kvinnas sexualitet och kvinnas fria rätt att välja hur hon anväder sin egen fitta?
SLUTA med dina töntiga antaganden om feminism och vänd inte ditt skräp 180 grader till nån frihetsrevolution a la fritt-fram-för-fittan.

Höj ribban och det är PM det handlar om primärt - inte advokatens sexuella läggning vad den nu än må vara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in