2018-04-03, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Eftersom ubåten sänktes med öppen lucka, borde det inte kunnat finnas mer än små luftfickor kvar, resten ersattes med vatten. När ubåten tömdes på vattnet, ersattes det av ny luft.
Jag har tolkat det som att det finns en kompressor ombord som används för att fylla tryckluftstankarna. När man dyker släpper man in vatten i ballasttankarna. För att komma upp använder man tryckluften för att trycka ut vattnet ur ballasttankarna. Så snart man kommit upp och startat motorn så startar man också kompressorn för att återfylla lufttankarna inför nästa dyk.

Om ubåten blir fylld av avgaser så kommer ju kompressorn att suga i sig dessa och fylla lufttankarna med avgaser.

Det är filtret till denna kompressor man analyserat efter spår av CO och CO2, samt förmodligen luften i tankarna också. Denna luft är opåverkad av om båten sänktes. Även om han dök en gång till efter "olyckan" så borde det finnas avgaser kvar i lufttanken, speciellt om han inte hann fylla på igen efter sista uppstigningen innan han sänkte båten
Citera
2018-04-03, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Fast lite konstigt är det. Ubåten har väl fyllts med vatten iom sänkningen, och sedan tömts varpå ny luft strömmat in.

Inte bara konstigt, utan helt...koko...jag har skrivit en del om detta och annat runt röran de senaste timmarna.
Citera
2018-04-03, 17:02
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Tänk så mycket omständigheter det finns som påverkar en sexualsadists "excellenta" planering.

"- Den første dag, hvor det meddeles, at han er savnet, får jeg at vide, at jeg skal smide alt, jeg har i hænderne, og tage ind til Holmen. Jeg spørger ind til, hvor stor den er, og jeg får at vide, det er en privat undervandsbåd, siger vidnet."

"Vidnet fortalte til politiet i Dragør, at hun mente, ubåden måtte være sænket med vilje.

Det var lige efter, at Peter Madsen var sejlet i land, og først fastholdt han, at der var tale om en teknisk fejl. Senere har han forklaret, at han sænkede ubåden med vilje." live tv2.dk
Lite oklar hur du tolkar citatet? Jag tyckte det var ett stort minus att experten Ditte säger att hon redan i bilen, på väg till "olycksplatsen" tänkte att PM sänkt sin båt avsiktligt. Det kallar jag förutfattad mening och det är inte så bra hos en expert.
Citera
2018-04-03, 17:05
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Tekniska experten nu på em?
Aha, ja, eftermiddagen kunde jag inte följa lika noga. Ska försöka att läsa in mig på allt.

Det jag läst hittills låter iaf lovande :-)
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2018-04-03 kl. 17:14.
Citera
2018-04-03, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djaevelberg
Jag har tolkat det som att det finns en kompressor ombord som används för att fylla tryckluftstankarna. När man dyker släpper man in vatten i ballasttankarna. För att komma upp använder man tryckluften för att trycka ut vattnet ur ballasttankarna. Så snart man kommit upp och startat motorn så startar man också kompressorn för att återfylla lufttankarna inför nästa dyk.

Om ubåten blir fylld av avgaser så kommer ju kompressorn att suga i sig dessa och fylla lufttankarna med avgaser.

Det är filtret till denna kompressor man analyserat efter spår av CO och CO2, samt förmodligen luften i tankarna också. Denna luft är opåverkad av om båten sänktes. Även om han dök en gång till efter "olyckan" så borde det finnas avgaser kvar i lufttanken, speciellt om han inte hann fylla på igen efter sista uppstigningen innan han sänkte båten

TACK!!! Då förstår jag.
Citera
2018-04-03, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q2000
Ja men hur kan det komma sig har han haft hela huvudet nedblodat eller vad? Hur kan han ha det när han varit i vattnet
Det är ett av åklagarens bevismaterial att det fanns en torkad bloddroppe som hade stänkts från Kim Walls kropp på Madsens näsa. Rättsläkaren menar att KWs blodcirkulation var igång när blodet stänks på PMs näsborre d.v.s. att hon var fortfarande vid liv.
Senast redigerad av matematiker 2018-04-03 kl. 17:16.
Citera
2018-04-03, 17:08
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:

Tack, det låter mycket troligt och tydligt förklarat av dig. Äntligen någon som kan förklara!
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2018-04-03 kl. 17:10.
Citera
2018-04-03, 17:08
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:

Tack för en äntligen tydlig och logisk förklaring till många av underligheterna med dessa avgaser, luft och vatten- förflyttningar!
Citera
2018-04-03, 17:09
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Det är ett av åklagarens bevismaterial att det fanns en torkad bloddroppe som hade stänkts från Kim Wals kropp på Madsens näsa. Rättsläkaren menar att KWs blodcirkulation var igång när blodet stänks på PMs näsborre d.v.s. att hon var fortfarande vid liv.
Man får inte blodstänk i ansiktet om man styckar en kropp efter 7-8 timmar som Madsen vill göra gällande.

Som du säger, bevismaterial :-)
Citera
2018-04-03, 17:16
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
I morgon onsdag ska den rättspsykiatriska undersökningen av Peter Madsen läggas fram i rätten. Det ska bli mycket intressant att få ta del av den. Vi vet redan det mesta men nu får vi höra det i rätten också.

OT: Vill påminna den som är intresserad av arbogfallet att Leif GWs nya program kommer ta upp det i kväll tisdag kl 21.00 på 4an.
Ja, mycket intressant ska det bli. Spännande att få veta mer. Tack för påminnelsen om GW.
Citera
2018-04-03, 17:17
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Koagulerat blod på huden försvinner inte automatiskt pga en kort simtur.

Förvånande är däremot hans klumpighet.

Vilken planerande styckmördare tvättar inte händer och nuna ordentligt?

Hans nagelband var ju också täckta med blod och smuts ... syns tydligt...

Allt tyder på att idioten blev överraskad.

Han tänkte säkert INTE gå iland med offrets blod på näsan...

Det bara blev så...

Fö tyder allt på att blod stänkt i hans nuna. Dvs: han högg våldsamt när offret levde.

Styckar man bara ett lik får man antagligen inte blod på näsan
.

Yes.

Om man styckar en kropp 7-8 timmar efter att personen dött ( som PM hävdar att han gjorde) så stänker inte blodet.
Citera
2018-04-03, 17:23
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Man får inte blodstänk i ansiktet om man styckar en kropp efter 7-8 timmar som Madsen vill göra gällande.

Som du säger, bevismaterial :-)
Nu är det nog ändå fråga om två delar av brottet, torryren har säkerligen varit blodig och där måste det vara fullt logiskt att något blod hamnar på PM. Hur lång tid det sedan dröjt innan styckningen startar tror jag inte de är klara över, men det kan vara troligt att han väntat tills allt blodtryck är borta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in