Citat:
Ursprungligen postat av
kejsarinnakanel
Jag tyckte det var ett stort minus att experten Ditte säger att hon redan i bilen, på väg till "olycksplatsen" tänkte att PM sänkt sin båt avsiktligt. Det kallar jag förutfattad mening och det är inte så bra hos en expert.
Nja, en sanning med modifikation, tror jag. Hon hade ju redan fått vetskap om hur ubåten gick ned, och insåg redan då att det lär ha varit en medveten sänkning, då en ubåt annars inte "går under" på det viset, alltså exakt likadant som den normalt dyker. Men, det beror så klart också på varför den går under. Men, hade den gått under genom "normal dykning", dvs att den tar in vatten i dyktankarna, och inget annat. Så hade ju PM faktiskt kunnat rädda den i den meningen att det enda han hade behövt göra var att stänga luckan när han övergav ubåten. Då hade den gått till botten som ett helt vanligt dyk, men utan besättning. En bärgning av ubåten, som vi såg kunde göras mycket snabbt och relativt enkelt, hade då räddat den hel och hållen. Men tänka sig, PM stängde inte luckan ....
I vilket fall så fanns det fog för Dittes tankar. Däremot fanns väl i det läget tvärtom ingen anledning att misstänka en medveten sänkning, alltså ingen anledning till några sådana förutfattade meningar på andra grunder. Ditte hade istället en saklig grund för sin misstanke redan i det tidiga skedet, när många andra trodde att det faktiskt var en olycka. Det finns ju till och med en del nötter som fortfarande tror det