Citat:
Ursprungligen postat av
DekadentVerklighet
Jordan Peterson har en tendens att sväva ut lite mycket ibland kan jag känna. Naturligtvis är han duktig, han är trots allt professor på ett Universitet, då brukar det finnas en del innanför pannbenet. Men efter att ha lyssnat på honom i en halvtimme finner jag mig ofta tvungen att spola tillbaka och lyssna om allt igen för att samla ihop helheten. Jag är kanske inte tillräckligt smart för att snabba upp allt Jordan Peterson säger i en lång följd, även om jag för det mesta förstår själva poängen i de budskap han sänder ut (och allt som oftast håller med).
Ganska bra sammanfattning av Peterson. Han talar snabbt, ibland i komplexa meningsbyggnader, svävar ibland ut i fria associationer och anekdoter, och jag tror att det är rätt få som hänger med i allt i flödet. Han är duktig på att slänga in olika catch-fraser här och var, som detta med "DIE", och då hänger folk på och applåderar, dvs de som har ungefär samma åsikter som han, och tycker att de hajat poängen.
Emellertid, om man verkligen börjar lyssna och detaljgranska hans haranger, helst i utskriven form, vad han exakt säger så är det förhållandevis lite som innehåller någon kärnfull substans eller som överhuvudtaget leds i bevis.
Det kan förstås vara annorlunda när han föreläser i sitt huvudämne. Men när det gäller hans mer politiskt inriktade föreläsningar skiljer han sig förvånansvärt lite från de postmodernister han så ivrigt vill sätta åt: högintellektuell svada med hög abstraktionsnivå varvat med enkla slogans som får folk att tycka att de håller med honom trots att de uppfattat ungefär 15% av vad han försöker få sagt.
Det finns nån utskrift av en av hans föreläsningar som jag tyvärr inte hittar just nu, som visar ganska tydligt vad det går ut på.
Citat:
"Rabiat Feminist" är väl att ta i lite väl. Det låter lite "clickbait" a la Youtube med titlar som "xxx CRUSHES yyy in heated debate!".
Ja detta är ju alternativhögerns föreställning om nån slags kamp mot feminister, "kulturmarxister", m.fl, där Peterson blivit deras Hulk Hogan. Och begågningsreserven lär inte sitta och lyssna genom hans hundratals timmar föreläsning, och knappast någon annan normalt funtad människa heller. Så det gäller att hitta på titlar "Peterson crushes crazy feminist", "Peterson leaves leftist speachless" och liknade.
Det är lite som när tonåringar hitta på fanfiction om superhjältar, fast i det här fallet utspelas det med verkliga hjältar och bovar.