Citat:
Almqvist förnedrade sig själv när han lämnade SD. Kasselstrand lämnade med flaggan i topp. De är olika typer. Båda har visat hur de reagerar under press. Och även om media just nu försöker tysta ner AfS eller ger dem halvneutral rapportering så vet de vilket hot partiet är. Talar saker för att AfS kan komma in i riksdagen så kommer de att ta till medel som tidigare aldrig använts. Då duger att inte att låtsas gråta på en presskonferens, då måste man ha det i ryggmärgen att stå stark. Jag har aldrig sett Kasselstrand agera defensivt.Jag har inget emot Almqvist men tar man med Ekeroth så håller jag med om att man lika gärna kan lägga ner partiet direkt. Dock tror jag inte det kommer hända. Ekeroth är en välkänt intrikat person som skapar mycket mer problem än det är värt. Dessutom stöter han bort väljare. När jag har pratat med folk om sd ute i verkligheten har flera faktiskt tagit upp Ekeroth själv som ett av de största hindren att rösta på sd. "Jag kan bara inte rösta på typer som honom oavsett hur galen invandringen är" har det hetat. Det skulle vara ett ofantligt misstag att ta in Ekeroth. Men som sagt ser jag det som ganska uteslutet.
Finns det något konkret som pekar på att det är på gång?
Finns det något konkret som pekar på att det är på gång?
Sen tror jag det skiljer i ideologi också. Almqvist är i grunden konservativ sverigedemokrat, Kasselstrand är en naturlig nationalist. Jag ser egentligen inget värde i att Almqvist kommer tillbaka. SD:are som tidigare varit "typiska SD:are" har inget att tillföra partiet. Almqvist och Ekeroth kan köra på sin mediagrej, så är det bra med det.
Ja, det finns saker som talar för att det åtminstone pågår en kampanj för att få in Ekeroth i partiet. Det som syns utåt är t.ex. Almqvists shillande för partiet, Samnytts rapportering och alternativhögerns Ekerothpropaganda.