Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-03-28, 12:01
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tercio
Jag har inget emot Almqvist men tar man med Ekeroth så håller jag med om att man lika gärna kan lägga ner partiet direkt. Dock tror jag inte det kommer hända. Ekeroth är en välkänt intrikat person som skapar mycket mer problem än det är värt. Dessutom stöter han bort väljare. När jag har pratat med folk om sd ute i verkligheten har flera faktiskt tagit upp Ekeroth själv som ett av de största hindren att rösta på sd. "Jag kan bara inte rösta på typer som honom oavsett hur galen invandringen är" har det hetat. Det skulle vara ett ofantligt misstag att ta in Ekeroth. Men som sagt ser jag det som ganska uteslutet.

Finns det något konkret som pekar på att det är på gång?
Almqvist förnedrade sig själv när han lämnade SD. Kasselstrand lämnade med flaggan i topp. De är olika typer. Båda har visat hur de reagerar under press. Och även om media just nu försöker tysta ner AfS eller ger dem halvneutral rapportering så vet de vilket hot partiet är. Talar saker för att AfS kan komma in i riksdagen så kommer de att ta till medel som tidigare aldrig använts. Då duger att inte att låtsas gråta på en presskonferens, då måste man ha det i ryggmärgen att stå stark. Jag har aldrig sett Kasselstrand agera defensivt.

Sen tror jag det skiljer i ideologi också. Almqvist är i grunden konservativ sverigedemokrat, Kasselstrand är en naturlig nationalist. Jag ser egentligen inget värde i att Almqvist kommer tillbaka. SD:are som tidigare varit "typiska SD:are" har inget att tillföra partiet. Almqvist och Ekeroth kan köra på sin mediagrej, så är det bra med det.

Ja, det finns saker som talar för att det åtminstone pågår en kampanj för att få in Ekeroth i partiet. Det som syns utåt är t.ex. Almqvists shillande för partiet, Samnytts rapportering och alternativhögerns Ekerothpropaganda.
Citera
2018-03-28, 12:04
Medlem
baggebo1s avatar
Jag vill också påpeka att MSM för över ett år sedan började försöka påverka partiet att ta in Ekeroth. Jag dokumenterade det redan då:

(FB) Gamla SDU bildar nytt parti: Alternativ för Sverige

Min teori då. Den håller:
Citat:
I det här specifika fallet har ju SDU:arna en historia med bröderna Ekeroth, så där bör de ha en viss motståndskraft. I allmänhet är jag mer tveksam.

Ganska intressant egentligen att mediadrevet kom så sent mot den "hårdföra" Kent Ekeroth. De var drev mot "kryptonazister", gamla bunkern, bönder och rättshaverister i år efter år och SD-ledningen lydde och uteslöt alla som serverades. Men mot Ekeroth var det bara lite gnäll, aldrig nåt riktigt drev. Det var först när SDU uteslöts som media höjde temperaturen lite kring Kent. Förmodligen visste media att det skulle komma ett nytt parti och ville se till att även det kontrollerades, samtidigt som man såg Bielers roll i SD som tillräcklig för att styra där. Då startade man det verkliga drevet, och SD lydde som vanligt. Nu har det gått några timmar och man börjar redan pusha för narrativet att AfS är ett utmärkt alternativ för de "hårdföra" Ekerotharna.
(FB) Gamla SDU bildar nytt parti: Alternativ för Sverige
Citera
2018-03-28, 12:19
Medlem
Baertlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjome-och-Renvall
Risken är väl att AfS mest blir som MED, ett parti som huvudsakligen finns på twitter och känns till av några 1000 politikintresserade som följer diskussioner, trådar och grupper på Facebook och Flashback.

Jag tror att dom flesta som läser och skriver här (mig själv inkluderat) är lite politiknördar som mest diskuterar med likasinnade i 'politikbubblan'.

Intresset för politik är inte alls så stort bland folk utanför politikbubblan. Dom flesta kan på sin höjd namnge partiledarna och några ministrar. Gustav Kasselstrand är nog relativt okänd. Vissa känner till honom som "någon som blev utesluten ur SD för att han var för rasistisk..."

Ska du bli känd bland allmänheten idag så måste du synas i mainstreammedia (SVT, SR, TV4, radioprogram, sitta i paneler i soffprogram, vara med underhållnings-TV osv.)
Det funkar inte bara att vara välkänd bland 20 tusen läsare på Flashback eller i nån podd.

Har du sovit bakom en sten de senaste veckorna? AfS har figurerat i all(!) media som nyhetsinslag på tv och i mainstream-media, debattartikel i Aftonbladet senast igår och löpsedel i Metro för någon vecka sedan, plus att de synts frekvent i alternativmedia osv. Tror de har fått mer uppmärksamhet de senaste tre veckorna än vad MED skrapat ihop på ett helt år.
Citera
2018-03-28, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JuanFlores
Afs verkar orsaka fleravhopp ..nu senast Jeff ahl,SDs riksdagsledamot

Du verkar sen på nyheten. I min kommun blir fler medlemmar i SD än vad som lämnar. Det har alltid varit viss oro i och kring SD. Och det kommer sannolikt bli likadant för AfS. Det viktigaste är att det kommer också in skickligt folk och det gäller naturligtvis också AfS för att dom skall kunna överleva.
Citera
2018-03-28, 13:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av .SMOrcimus.PriME
Absolut, tror också detta är vad det handlar om.

SDU hade väl nära band med både t.ex. Fidesz och Front National. Iallafall deras ungdomsförbund. Men då jag betvivlar att dom sköter sina ungdomar som SD så kan man anta att goda band med ordförande för ungdomsförbunden är en bra kanal in i partitoppen.

Tror väldigt många missade hur väl SDU var skött och vilka kontakter som knöts utöver europa pga att det var ett ungdomförbund. Men utan tvekan så kan dessa kontakter idag användas till deras fördel även i AfS både i Sverige och runtom europa.

Kommande år kommer bli spännande, vare sig vi får se ett riksdagsinträde redan i år eller inte (vilket vi såklart kommer att få se!)

Banden ute i Europa kan bli en rejäl injektion i AfS verksamhet. Jag har inte stenkoll på hur formationer fungerar i EU, men vet att t.ex. Europa Terra Nostra via APF fått ett antal bidragsmiljoner.

Skulle sådant sippra in i organisationen kan det bli åka av fortare än att sikta på att komma in i riksdagen 2022, om man nu misslyckas i år.
Citera
2018-03-28, 13:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kjome-och-Renvall
Risken är väl att AfS mest blir som MED, ett parti som huvudsakligen finns på twitter och känns till av några 1000 politikintresserade som följer diskussioner, trådar och grupper på Facebook och Flashback.

Jag tror att dom flesta som läser och skriver här (mig själv inkluderat) är lite politiknördar som mest diskuterar med likasinnade i 'politikbubblan'.

Intresset för politik är inte alls så stort bland folk utanför politikbubblan. Dom flesta kan på sin höjd namnge partiledarna och några ministrar. Gustav Kasselstrand är nog relativt okänd. Vissa känner till honom som "någon som blev utesluten ur SD för att han var för rasistisk..."

Ska du bli känd bland allmänheten idag så måste du synas i mainstreammedia (SVT, SR, TV4, radioprogram, sitta i paneler i soffprogram, vara med underhållnings-TV osv.)
Det funkar inte bara att vara välkänd bland 20 tusen läsare på Flashback eller i nån podd.

Det tar dock tid att komma halvvägs till morgonsofforna. Med tanke på vilket medialt genomslag de fått, enbart genom en gräsrotsrörelse så ser det ljust ut. Almedalen kommer nog vara den tid då de kommer få som mest medial exponering.
Citera
2018-03-28, 13:33
Moderator
Pentyls avatar
Korruption och missförhållanden i offentlig verksamhet --> Politik: inrikes
/Moderator
Citera
2018-03-28, 13:37
Medlem
KarlXII.s avatar
Jeff Ahl höll precis ett riktigt bra tal i riksdagen där han pratade om att medborgarskap ska kunna rivas upp och att hundratusentals invandrare bör skickas tillbaka till sina hemländer för att rädda den svenska välfärden.
Citera
2018-03-28, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Han ska till Ungern alltså. Förmodligen samtala med Almqvist/Ekeroth om framtiden.

Ni som tror att Ekeroth är otänkbar, ni fattar inte vad som pågår. Det vi (NI!) kan göra är att vara tydliga med vad ni anser om detta. Sätta press genom att dra en linje i sanden. Håll inte med mig i det tysta, skriv egna inlägg.

Grejen är att om Ekeroth var en AfS- och Sverigevän så hade han tackat nej till att få en roll inom partiet. Han hade sagt: "Jag förstår att mitt bagage och många av era supportrars farhågor gör att jag inte bör ha en politisk roll inom ert parti, men jag kan givetvis använda min sajt Samnytt för att ge er uppmärksamhet och god publicitet." Då hade han varit på riktigt. Om han vill in i partiet så är det ett bevis för att han inte bryr sig om partiet eller Sverige, utan bara om sig själv. Och om han inte bryr sig om partiet eller Sverige så ska han inte tillhöra partiet.

Jesus Kristus. Bor Kent i Ungern alltså? Även om det endast är Almqvist han vill få över, är inte det smart heller. Även om han är en bra politiker, så saknar han fingertoppskänsla som i egenskap som riksdagspolitiker för ett redan kontroversiellt parti kallar en kvinna för hora på stan, samtidigt som någon filmar dessutom. Vem fan kommer ens på tanken? Ens om man inte är en offentlig person för ett kontroversiellt parti? Visst han är "bättre" än Kent Ekeroth, men vad fan säger det egentligen?
Citera
2018-03-28, 13:39
Medlem
skillnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Vi får se.

Bildas en samregering mellan M och S, så att SD Kommer i opposition 2018-2022 så tror jag det kommer bli svårt AfS att överleva. Speciellt om de nu inte kommer in i riskdagen. Om däremot en SD/M regering bildas och AfS kommer in i riksdagen 2018(så att de automatiskt syns i partiledardebatter etc), så tror jag AfS kan fylla en funktion i att pressa på M/SD i en radikalare riktning. Nu tror jag personligen inte detta, men tänk er om SD skulle acceptera M nivåer av invandring på 60k asylinvandrare/år. Då skulle nog AfS skjuta i höjden.

Nu med AfS närvaro i den politiska miljön så måste SD vara stenhårda i förhandlingarna med M för att inte förlora väljare, speciellt inom brott och migrationspolitiken.
Knappast. Kommer AfS in i Sveriges riksdag är Sverigedemokraternas tid som enda "oppositionsparti" mer eller mindre över. Inte minst eftersom SD inte längre bör betraktas som äkta opposition. Men också för att ledningen i AfS redan idag är mer kompetenta än fjantarna i SD.

Edit: Man skulle faktiskt kunna gå så långt att påstå att ett potentiellt riksdagsinträde för AfS skulle kunna liknas med då SD tog sig in i Sveriges riksdag. Så stort vore det!
Senast redigerad av skillnad 2018-03-28 kl. 13:48.
Citera
2018-03-28, 13:56
Medlem
skillnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXII.
Jeff Ahl höll precis ett riktigt bra tal i riksdagen där han pratade om att medborgarskap ska kunna rivas upp och att hundratusentals invandrare bör skickas tillbaka till sina hemländer för att rädda den svenska välfärden.
Bravo! Viktigt att poängtera återvandring i samma andetag som välfärden. Synd att man missade det dock
Citera
2018-03-28, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IKN
Jesus Kristus. Bor Kent i Ungern alltså? Även om det endast är Almqvist han vill få över, är inte det smart heller. Även om han är en bra politiker, så saknar han fingertoppskänsla som i egenskap som riksdagspolitiker för ett redan kontroversiellt parti kallar en kvinna för hora på stan, samtidigt som någon filmar dessutom. Vem fan kommer ens på tanken? Ens om man inte är en offentlig person för ett kontroversiellt parti? Visst han är "bättre" än Kent Ekeroth, men vad fan säger det egentligen?
Det var åtta år sedan det hände och det är väl dags att förlåta och anse att han har sonat sitt brott. Vi har väl alla sagt eller gjort något dumt på fyllan någon gång.

Däremot Ekeroth är alldeles för starkt förknippad med SD och dessutom med en personlighet som inte direkt lockar några väljare, snarare tvärt om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in