Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-03-28, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Det Afs behöver från media är plats på debattsidorna och -sofforna. Utöver det får de nog gärna dreva på. Vilket de nog inte kommer göra. Åtminstone inte före valet. Detta eftersom det skulle kunna gynna SD enligt devisen "SD tvättas rent i ljuset av Afs".

Jag kan inte ens föreställa mig vad ett drev mot AfS skulle ta avstamp i. Absolut ingen sympatisör skulle bry sig om det grävs fram något "rasistiskt", inte heller skulle någon avskräckas av någon Rysslands-koppling eller liknande. MSM skulle behöva vända på kikaren och beslå Kasselstrand och partistyrelsen med att de engagerat sig i antirasistiska eller feministiska projekt, skänkt pengar till zigenarföreningar, haft utbyten med olika företrädare för judisk makt-rörelsen etc... Jag raljerar lite, men det är den typen av saker som skulle vara komprometterande, inte det andra. Ingen potentiell AfS-röstare kommer att erkänna MSM:s moral som den högre. Det tåget har gått.
Citera
2018-03-28, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Jag tror inte att Kent Ekeroth har hunnit flytta till Ungern ännu så du kan nog vara lugn. Vad gäller Erik Almqvist så tror jag inte att han är ett dugg intresserad av att engagera sig partipolitiskt igen.

Jag tolkade Kasselstrands inlägg som en lite retfull blinkning till de som anser att Ungern är "högerextremt": "...jag reser till Ungern imorgon (första gången någonsin, till allas förvåning)". Tror inte han skulle nämna det om han åkte dit för att värva någon. Släpper AfS in Ekeroth riskerar man faktiskt att allt går åt helvete. Ingen enskild person är värd det.
Citera
2018-03-28, 10:11
Medlem
Vadaadaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Hur ska Sd och Åkesson förhålla sig till Afs?
De bör definitivt inte agera som de gör nu.
Hyckleriet är närmast kväljningsframkallande.

SD framstår som den lilla feta grabben på skolgården som blivit mobbad under större delen av sitt liv.
En dag dyker det upp en ny liten knubbis som dessutom bär glasögon, varpå hela skolan, inklusive det lilla mobbade fettot, börja mobba denna stackare.

Jag har svårt att se hur dylikt beteende kan gynna SD. Jag har däremot väldigt lätt att föreställa mig hur det kan skada SD.
Folk gillar inte hyckleri och de gillar defintivt inte mobbare. Det senare fenomenet var en starkt bidragande orsak till att SD kom in i Riksdagen.

Citat:
Agerar Sd rätt eller fel?

Helt åt helvete fel. Det står nu helt klart att SD's fokus ligger på att trygga sina riksdagslöner. Detta prioriteras dessutom så högt, att SD villigt sår split inom den migrationskritiska väljarkåren i förhoppning om att detta skall öka sannolikheten att de får behålla sina så åtråvärda platser vid köttgrytorna.

Citat:
Vem vinner på detta?
AfS och 7-klövern
Citera
2018-03-28, 10:31
Medlem
Grodfrityrs avatar
Rödingarna på reddit har gjort en tråd om AfS:
Citat:
“Alternative for Sweden” a new nazi party created 3 weeks ago already has 2% in the pols. That’s scary.

Det verkar mest vara svenskar som skriver i tråden och tråden har bara 16 inlägg.
Samtliga inlägg skulle kunna ha varit skrivna av Henrik Arnstad.

Några exempel:
Citat:
"It Can't Happen Here" is the first step to it happening here.

As long as there is racism, there is the ever looming threat of Fascism.
Citat:
The world is going fucking insane.
Citat:
They have proudly written on their own website that they already are over 2%. And the newspapers aftonbladet and expressen often has an article about them.

And I feel that alternative for Sweden is a thousand times worse than SD.
Citat:
They probably are at the moment, considering their leader and prominent members are former SDU. But it’s also possible they end up making SD look reasonable by comparison, and push the entire political spectrum further right. The way SD has been normalised in the past decade and are now the 2nd/3rd biggest party is absolutely terrifying.

https://www.reddit.com/r/Negareddit/comments/869w2y/alternative_for_sweden_a_new_nazi_party_created_3/
Senast redigerad av Grodfrityr 2018-03-28 kl. 10:35.
Citera
2018-03-28, 10:41
Bannlyst
Afs verkar orsaka fleravhopp ..nu senast Jeff ahl,SDs riksdagsledamot
Citera
2018-03-28, 10:52
Medlem
Risken är väl att AfS mest blir som MED, ett parti som huvudsakligen finns på twitter och känns till av några 1000 politikintresserade som följer diskussioner, trådar och grupper på Facebook och Flashback.

Jag tror att dom flesta som läser och skriver här (mig själv inkluderat) är lite politiknördar som mest diskuterar med likasinnade i 'politikbubblan'.

Intresset för politik är inte alls så stort bland folk utanför politikbubblan. Dom flesta kan på sin höjd namnge partiledarna och några ministrar. Gustav Kasselstrand är nog relativt okänd. Vissa känner till honom som "någon som blev utesluten ur SD för att han var för rasistisk..."

Ska du bli känd bland allmänheten idag så måste du synas i mainstreammedia (SVT, SR, TV4, radioprogram, sitta i paneler i soffprogram, vara med underhållnings-TV osv.)
Det funkar inte bara att vara välkänd bland 20 tusen läsare på Flashback eller i nån podd.
Citera
2018-03-28, 11:09
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever

SvP brottades sannolikt med kompetenstrovärdighetsproblem samt kopplingen till nazismen.

SvPs problem var kompetensbrist, inte kompetenstrovärdighetsproblem. De var inkompetenta på riktigt. Partiledningen dög helt enkelt inte och hade inte insikt nog att ersätta sig själva med mer kompetenta ersättare. Istället lade man ner partiet bakom ryggen på medlemmarna och därmed gick åratal av många människors ansträngningar och donationer förlorade. Kopplingen till nazismen var inget problem eftersom de människor som kunde tänka sig att rösta på SvP inte såg det som något negativt.

Det värsta problemet för SvP var att folk inte förstod skillnaden mellan SD och SvP vilket ledde till att SD åt upp SvPs kärnväljare. Hade SvPs partiledning haft något mellan öronen hade de oavbrutet attackerat SD som judekollabratörer och svenskförnekare men istället höll de käften och trodde på fullt allvar att SDs framgångar skulle spilla över på dem bara de satt ner på sina rövar och väntade. Downsmongosarna i i SvPs partiledning har garanterat läst Mein Kampf men de hade tydligen inte förstått ett skit av vad som stod däri annars hade de inte gjort sådana här misstag.

Kasselstrand och AFS kommer inte att komma någon vart för även om de har pengar så har de ingen organisation och egentligen inget mer alls än att "vi är som SD fast liksom mer hårdare på något sätt höhöhö". De saknar helt någon som producerar tankegods. Det kommer att sluta med att AFS för en massa oväsen under valrörelsen för att sedan torka ut och försvinna spårlöst. Är det någon som kommer ihåg Nationaldemokraterna idag? De bildades också ur SD precis som AFS.
Citera
2018-03-28, 11:18
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kloss
Sant med de sociala medierna samt skulle jag vilja tillägga att SD har banat vägen. Dock får AFS sin mediala uppmärksamhet och behandlas någorlunda schysst för att man utmanar SD som är de som kan förlora väljare på det. Det är medias logik. Däremot om AFS skulle verka komma in skulle man dreva värre än man gör mot SD tro inget annat.
Intressant att spekulera i på vilken procentuell nivå i OU som media slår om, från att uppmuntra till splittring gentemot SD, till att köra igång en anti-AfS-kampanj med brunstämpling & uthängningar.
Citera
2018-03-28, 11:32
Medlem
Citat:
Men det är ju precis detta Åkesson gjort, förhållit sig till Afs. Han har sågat partiet jäms med fotknölarna, dvs ett destruktivt förhållningssätt

Han har kritiserat ett parti,likt hur han har kritiserat andra mindre partier. SD förhåller inte sin politik gentemot AFs politik för det vore bara dumt då de inte har någon väljargrupp så varför skulle de anpassa sin politik gentemot ett sådant parti?
Citera
2018-03-28, 11:34
Medlem
Tercios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
SvPs problem var kompetensbrist, inte kompetenstrovärdighetsproblem. De var inkompetenta på riktigt. Partiledningen dög helt enkelt inte och hade inte insikt nog att ersätta sig själva med mer kompetenta ersättare. Istället lade man ner partiet bakom ryggen på medlemmarna och därmed gick åratal av många människors ansträngningar och donationer förlorade. Kopplingen till nazismen var inget problem eftersom de människor som kunde tänka sig att rösta på SvP inte såg det som något negativt.

Det värsta problemet för SvP var att folk inte förstod skillnaden mellan SD och SvP vilket ledde till att SD åt upp SvPs kärnväljare. Hade SvPs partiledning haft något mellan öronen hade de oavbrutet attackerat SD som judekollabratörer och svenskförnekare men istället höll de käften och trodde på fullt allvar att SDs framgångar skulle spilla över på dem bara de satt ner på sina rövar och väntade. Downsmongosarna i i SvPs partiledning har garanterat läst Mein Kampf men de hade tydligen inte förstått ett skit av vad som stod däri annars hade de inte gjort sådana här misstag.

Kasselstrand och AFS kommer inte att komma någon vart för även om de har pengar så har de ingen organisation och egentligen inget mer alls än att "vi är som SD fast liksom mer hårdare på något sätt höhöhö". De saknar helt någon som producerar tankegods. Det kommer att sluta med att AFS för en massa oväsen under valrörelsen för att sedan torka ut och försvinna spårlöst. Är det någon som kommer ihåg Nationaldemokraterna idag? De bildades också ur SD precis som AFS.

Nu tror jag iofs att svp:s ledning försökte hitta någon som ville ta över men inte lyckades. Det är nog inte så lätt att hitta bra personer som vill arbeta mer eller mindre heltid oavlönat med partiarbete, tyvärr. Håller dock med om att svp:s ledning visade avgrundsdjup inkompetens och oförstående framförallt under ukrainafiaskot. Personalproblemen fanns ju för svp genom hela organisationens existens och var verkligen inget nytt. Exempelvis fanns det ingen som kunde sköta realisten längre mitt i valrörelsen när Straybullet slutade av olika skäl.

Vet inte varför du är så ivrig med att avfärda AfS? Man behöver inte en stor organisation i nuläget. Inflytande i kommunerna spelar långt mindre roll. Kommunerna sysslar egentligen mest med att genomföra de direktiv de får från staten. Inga beslut av verklig betydelse för landet fattas där ändå.

Jämförelsen med ND haltar betänkligt. Stämningen i Sverige är dels väldigt annorlunda. När nd bildades var det totala invandringskritiska väljarstödet kanske runt 2%. Nu är det runt 20%. AfS har också en karismatisk ledare med en vinnande personlighet som också är en skarp retoriker och debattör. Nd hade Tor som förvisso säkert är intelligent men också mer eller mindre psykopat och Mark som är en omvittnat intrikat och okarismatisk person. Sen var det interna bråk i stort sett från dag ett om makt och pengar. Det går helt enkelt inte att jämföra.
Senast redigerad av Tercio 2018-03-28 kl. 12:00.
Citera
2018-03-28, 11:37
Medlem
Tercios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Han ska till Ungern alltså. Förmodligen samtala med Almqvist/Ekeroth om framtiden.

Ni som tror att Ekeroth är otänkbar, ni fattar inte vad som pågår. Det vi (NI!) kan göra är att vara tydliga med vad ni anser om detta. Sätta press genom att dra en linje i sanden. Håll inte med mig i det tysta, skriv egna inlägg.

Grejen är att om Ekeroth var en AfS- och Sverigevän så hade han tackat nej till att få en roll inom partiet. Han hade sagt: "Jag förstår att mitt bagage och många av era supportrars farhågor gör att jag inte bör ha en politisk roll inom ert parti, men jag kan givetvis använda min sajt Samnytt för att ge er uppmärksamhet och god publicitet." Då hade han varit på riktigt. Om han vill in i partiet så är det ett bevis för att han inte bryr sig om partiet eller Sverige, utan bara om sig själv. Och om han inte bryr sig om partiet eller Sverige så ska han inte tillhöra partiet.

Jag har inget emot Almqvist men tar man med Ekeroth så håller jag med om att man lika gärna kan lägga ner partiet direkt. Dock tror jag inte det kommer hända. Ekeroth är en välkänt intrikat person som skapar mycket mer problem än det är värt. Dessutom stöter han bort väljare. När jag har pratat med folk om sd ute i verkligheten har flera faktiskt tagit upp Ekeroth själv som ett av de största hindren att rösta på sd. "Jag kan bara inte rösta på typer som honom oavsett hur galen invandringen är" har det hetat. Det skulle vara ett ofantligt misstag att ta in Ekeroth. Men som sagt ser jag det som ganska uteslutet.

Finns det något konkret som pekar på att det är på gång?
Citera
2018-03-28, 11:41
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infidel

Vi får se.

Bildas en samregering mellan M och S, så att SD Kommer i opposition 2018-2022 så tror jag det kommer bli svårt AfS att överleva. Speciellt om de nu inte kommer in i riskdagen. Om däremot en SD/M regering bildas och AfS kommer in i riksdagen 2018(så att de automatiskt syns i partiledardebatter etc), så tror jag AfS kan fylla en funktion i att pressa på M/SD i en radikalare riktning. Nu tror jag personligen inte detta, men tänk er om SD skulle acceptera M nivåer av invandring på 60k asylinvandrare/år. Då skulle nog AfS skjuta i höjden.

Nu med AfS närvaro i den politiska miljön så måste SD vara stenhårda i förhandlingarna med M för att inte förlora väljare, speciellt inom brott och migrationspolitiken.
Senast redigerad av Mellbergan 2018-03-28 kl. 11:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in