Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-03-28, 05:04
Medlem
Grodfrityrs avatar
Svegot:
Citat:
Chang Frick stoppar Sentio från att mäta Alternativ för Sverige
"Att AfS skulle ligga på två procent, som Metro-mätningen hävdar, är ju smått bisarrt"

Tidningen Svegot har fått ta del av mejl som visar att Sentio är beredda att ta med Alternativ för Sverige i sina mätningar. Men Chang Frick på Nyheter Idag (som publicerar Sentios mätningar) säger nej.
– Jag tycker man bör avvakta, säger Frick.

[...]
Beror Chang Fricks iver att förhindra Sentio att lägga upp AFS som ett alternativ på att han vill hjälpa Sverigedemokraterna? Eller beror det på att hans tidnings utgivningsbevis ägs av partiledaren för Medborgerlig samling (MED)? Tidningen Svegot ringde Chang Frick och frågade hur det ligger till:

– AFS har ju bara funnits i ett par veckor. Lägger man till alternativ så finns det alltid folk som kryssar i det bara för skojs skull. Jag var tveksam redan när Sentio lade till Medborgerlig Samling, vilket de gjorde på eget bevåg, säger Chang Frick.

Vem är det som bestämmer, du eller Sentio?

– Det är jag, för det är jag som betalar för mätningarna.

Hur stort stöd har Medborgerlig Samling fått i dina mätningar?

– Inte stort, det har legat mellan 0,5 och 0,7 procent.

Varför har du inte bett Sentio att ta bort dem då? Folk väljer kanske MED för skojs skull?

– Ja, jo … jag har funderat på att ta bort dem.

AFS fick ju 2 procent i en Yougov-mätning nyligen, det är ju betydligt mer än MED?

– Jo, men jag har inte läst den ännu.

Det är inte så att du i själva verket vill skydda Sverigedemokraterna?

– Haha, nej!

När tar du med AFS då?

– Jag får se hur jag gör. Jag får hålla koll på gruppen Övriga alternativ. Om den börjar växa rejält så kommer de nog med.
https://www.svegot.se/2018/03/27/chang-frick-stoppar-sentio-fran-att-mata-alternativ-for-sverige/
Citera
2018-03-28, 05:50
Medlem
.SMOrcimus.PriMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Det intressanta är inte att det inte blir debatt med MED utan att Kasselstrand åker till Ungern. Jag har svårt att tro att det handlar om att övertala Erik Almqvist om att komma tillbaka till Sverige och ta en plats på AfS riksdagslista. Mer troligt är att detta handlar om att knyta kontakter med Fidesz.

Åkesson har gjort en del bra saker men också mycket som är dåligt. Han valde att isolera SD från den mest livskraftiga nationalismen i Europa för att istället knyta täta band med den mer ”acceptabla” men också dödsdömda formen av ”antirasistisk” nationalism i form av UKIP.

Kasselstrand har nära kontakter med den framtidsinriktade östeuropeiska och österrikiska nationalismen och kommer förmodligen tas emot med öppna armar i Ungern. Självklart kommer han inte att äta lunch med Viktor Orbán men jag tror han kommer att träffa någon av betydelse i partiet.

Absolut, tror också detta är vad det handlar om.

SDU hade väl nära band med både t.ex. Fidesz och Front National. Iallafall deras ungdomsförbund. Men då jag betvivlar att dom sköter sina ungdomar som SD så kan man anta att goda band med ordförande för ungdomsförbunden är en bra kanal in i partitoppen.

Tror väldigt många missade hur väl SDU var skött och vilka kontakter som knöts utöver europa pga att det var ett ungdomförbund. Men utan tvekan så kan dessa kontakter idag användas till deras fördel även i AfS både i Sverige och runtom europa.

Kommande år kommer bli spännande, vare sig vi får se ett riksdagsinträde redan i år eller inte (vilket vi såklart kommer att få se!)
Senast redigerad av .SMOrcimus.PriME 2018-03-28 kl. 05:52.
Citera
2018-03-28, 06:29
Medlem
Kwatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrlands.guld
Man kan ju alltid diskutera vad som är ett maktskifte och opposition egentligen. Men vedertaget betyder ju maktskifte att sossarna inte sitter vid makten.
Fast nu märker du ord. Jag har förklarat. Dessutom tycker jag inte det stämmer som du säger. Det du tänker på kallas "regeringsskifte" och det behöver inte vara samma sak.

Jag tackar hursomhelst för tillfället att förklara mig eftersom jag inte tänkte på att mina ord kunde missuppfattas så lätt.
Citera
2018-03-28, 06:44
Medlem
Tycker det känns konstigt att tro att det tredje största riksdagspartiet ska förhålla sig till ett nytstartat projekt.
Citera
2018-03-28, 06:59
Medlem
S.Kandals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 18swecun
Tycker det känns konstigt att tro att det tredje största riksdagspartiet ska förhålla sig till ett nytstartat projekt.

Men det är ju precis detta Åkesson gjort, förhållit sig till Afs. Han har sågat partiet jäms med fotknölarna, dvs ett destruktivt förhållningssätt
Citera
2018-03-28, 07:01
Medlem
.SMOrcimus.PriMEs avatar
Läser i vanliga fall bra Fria Tider men gick idag in på andra sidor (Nya Tider, Samhälls Nytt, Nyheter Idag, Aftonbladet osv) för att kika på rapporteringen kring Jeff Ahl.

Döm till min förvåning när samtliga tidningar skrev om det utifrån Jeffs perspektiv. Det enda egentligen negativa jag har snappat upp var Vinge som kallade honom konfliktsökande (ska dock erkänna att jag inte lusläste någom av artiklarna).
En komisk grej är hur snabbt ordet konfliktsökande har tappat sin mening då det har blivit uttjatat efter bara 2 avhopp.
Ungefär som när en sossa kallar en för rasist

Jaja, det är väl så det går när man som SD gång på gång snackat skit om och tagit avstånd från alternativa medier. Minns att jag tyckte att det var ett stort misstag när Führer Karlsson fick för sig att kalla Fria Tider för fascistiska idenitärer.

Det är så här det går när man konstant kastar alla sina vänner under bussen. SDU, alternstiva medier, partimedlemmar och nog ska vi se att behandlingen av Kent Ekeroth kommer bita dom i arslet i framtiden.

Det är alltid viktigt att hålla sina egna om ryggen oavsett mediadrev eller hashtags skapade av vänsterhippies. Något AfS är mycket medvetna om då det är något Kasselstrand pratade en del om i SDU. Järnrörsskandalen och Erik Almqvist är ett bra exempel där han stog upp för sin kamrat, precis så som en vän och en nationalist ska göra. Man ska aldrig vara snabb med att förkasta och bespotta, det är något för folk som tvivlar på sig själva. Losers helt enkelt.

Och vi är vinnare, glöm aldrig bort det.
Citera
2018-03-28, 07:30
Moderator
Siegfrids avatar
Infogade ämne.
/Mod.
Citera
2018-03-28, 08:28
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kloss
Ja men nyss lät du så förhoppningsfull över att AFS fick media och behandlades någorlunda schysst vilket mitt svar avsåg. Det är enbart för att media ser en egen vinning med det. Inte sant? Därmed inte sagt att AFS liksom SD skulle förlora något på att media drevar emot dem.

Det Afs behöver från media är plats på debattsidorna och -sofforna. Utöver det får de nog gärna dreva på. Vilket de nog inte kommer göra. Åtminstone inte före valet. Detta eftersom det skulle kunna gynna SD enligt devisen "SD tvättas rent i ljuset av Afs".
Citera
2018-03-28, 08:30
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikLarsson99
Det blir en intervju hörni, synd jag hoppats på en debatt.
https://twitter.com/gustavkassel/status/978743715438133248
Han ska till Ungern alltså. Förmodligen samtala med Almqvist/Ekeroth om framtiden.

Ni som tror att Ekeroth är otänkbar, ni fattar inte vad som pågår. Det vi (NI!) kan göra är att vara tydliga med vad ni anser om detta. Sätta press genom att dra en linje i sanden. Håll inte med mig i det tysta, skriv egna inlägg.

Grejen är att om Ekeroth var en AfS- och Sverigevän så hade han tackat nej till att få en roll inom partiet. Han hade sagt: "Jag förstår att mitt bagage och många av era supportrars farhågor gör att jag inte bör ha en politisk roll inom ert parti, men jag kan givetvis använda min sajt Samnytt för att ge er uppmärksamhet och god publicitet." Då hade han varit på riktigt. Om han vill in i partiet så är det ett bevis för att han inte bryr sig om partiet eller Sverige, utan bara om sig själv. Och om han inte bryr sig om partiet eller Sverige så ska han inte tillhöra partiet.
Senast redigerad av baggebo1 2018-03-28 kl. 08:34.
Citera
2018-03-28, 08:35
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodfrityr
Svegot:
https://www.svegot.se/2018/03/27/chang-frick-stoppar-sentio-fran-att-mata-alternativ-for-sverige/

Men han (= Chang Frick) har väl Mattias gediget långt upp i baken, om jag inte kommer ihåg skvallret fel? Dessutom en husse från MED. Vi får väl se om hans egen personlighet kan väga upp det.
Citera
2018-03-28, 08:37
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .SMOrcimus.PriME
Absolut, tror också detta är vad det handlar om.

SDU hade väl nära band med både t.ex. Fidesz och Front National. Iallafall deras ungdomsförbund. Men då jag betvivlar att dom sköter sina ungdomar som SD så kan man anta att goda band med ordförande för ungdomsförbunden är en bra kanal in i partitoppen.

Tror väldigt många missade hur väl SDU var skött och vilka kontakter som knöts utöver europa pga att det var ett ungdomförbund. Men utan tvekan så kan dessa kontakter idag användas till deras fördel även i AfS både i Sverige och runtom europa.

Kommande år kommer bli spännande, vare sig vi får se ett riksdagsinträde redan i år eller inte (vilket vi såklart kommer att få se!)

Det här är en mycket god poäng. SD dödade sin ungdomsverksamhet. Ungsvenskarna är en syntetisk produkt utan värde. Det betyder att SD har samma problem som t.ex. S: man saknar en organisk tillväxt bland ungdomar. Istället är ungdomsförbundet en klubb för partifunktionärernas barn eller andra närstående.
Citera
2018-03-28, 09:04
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Han ska till Ungern alltså. Förmodligen samtala med Almqvist/Ekeroth om framtiden.

Ni som tror att Ekeroth är otänkbar, ni fattar inte vad som pågår. Det vi (NI!) kan göra är att vara tydliga med vad ni anser om detta. Sätta press genom att dra en linje i sanden. Håll inte med mig i det tysta, skriv egna inlägg.

Grejen är att om Ekeroth var en AfS- och Sverigevän så hade han tackat nej till att få en roll inom partiet. Han hade sagt: "Jag förstår att mitt bagage och många av era supportrars farhågor gör att jag inte bör ha en politisk roll inom ert parti, men jag kan givetvis använda min sajt Samnytt för att ge er uppmärksamhet och god publicitet." Då hade han varit på riktigt. Om han vill in i partiet så är det ett bevis för att han inte bryr sig om partiet eller Sverige, utan bara om sig själv. Och om han inte bryr sig om partiet eller Sverige så ska han inte tillhöra partiet.

Jag tror inte att Kent Ekeroth har hunnit flytta till Ungern ännu så du kan nog vara lugn. Vad gäller Erik Almqvist så tror jag inte att han är ett dugg intresserad av att engagera sig partipolitiskt igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in