Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-16, 23:23
  #181
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulingenbul
Kalle försöker avbryta, vara ironisk och ibland även nedlåtande (det märks).

Ah, så det var inte bara jag! Kalle brukar vanligtvis komma med något sarkastisk instick här och där, men den här gången var han osedvanligt syrlig. Mycket "Tycker du ja!" och "Jaja, för dig ja!" vilket blir enerverande i en intervjusituation, där ju hela poängen är att den intervjuade får ge sin syn på saken. Horst: "Jag har fortfarande skulder på två miljoner". Kalle: "Grattis". Är det humor eller?

Det började förresten direkt med en uppenbar härskarteknik när han kallar honom "Horst Skröder". Kalle har om jag inte missminner mig nämnt Horst Schröder i tidigare avsnitt och aldrig uttalat namnet fel. Schröder är inget konstigt namn. Den gamle förbundskanslern Gerhard Schröder har t.ex. de flesta äldre än 20 hört talas om någon gång. Jättekonstigt.

Nästan som om det var förutbestämt att den där Schröder måste hållas kort. Jag minns fortfarande det gamla avsnittet med chefen för Malmö stadsteater och hur Kalle fjäskade till den milda grad att jag undrade om han vill smickra sig till fribiljetter. Det här var den raka motsatsen och den mest avståndstagande Kalle jag hört.
Citera
2018-03-17, 21:47
  #182
Medlem
raskenss avatar
Podden med HS kunde utan vidare ha varit tre timmar. Många saker behandlades alltför kort, jag fick känslan att det här inte var riktigt KL:s ämnesområdet, han sa väl också att han inte hade läst Epix m fl i sin ungdom.
Citera
2018-03-22, 17:58
  #183
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Ah, så det var inte bara jag! Kalle brukar vanligtvis komma med något sarkastisk instick här och där, men den här gången var han osedvanligt syrlig. Mycket "Tycker du ja!" och "Jaja, för dig ja!" vilket blir enerverande i en intervjusituation, där ju hela poängen är att den intervjuade får ge sin syn på saken. Horst: "Jag har fortfarande skulder på två miljoner". Kalle: "Grattis". Är det humor eller?

Det började förresten direkt med en uppenbar härskarteknik när han kallar honom "Horst Skröder". Kalle har om jag inte missminner mig nämnt Horst Schröder i tidigare avsnitt och aldrig uttalat namnet fel. Schröder är inget konstigt namn. Den gamle förbundskanslern Gerhard Schröder har t.ex. de flesta äldre än 20 hört talas om någon gång. Jättekonstigt.



Mycket mysko förhållandet KL-HS. Det verkar vara så att Kalle inte hyser några varmare känslor för HS. Kalle säger ju även att den mest frekventa förfrågan han fått är att ta med just HS. Vem vet, Kalle kände sig mer eller mindre tvingad att ta med en man han ogillar. HS visar agg mot Kalles husgud Galago tex (det torde Kalle vetat om innan intervjun). Synd att Kalle inte kunde taggat ned sin aversion. Men som sagt HS skiter , i mångt och mycket, i Kalles gliringar, vilket säkert retade Kalle ännu mer.

Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Nästan som om det var förutbestämt att den där Schröder måste hållas kort. Jag minns fortfarande det gamla avsnittet med chefen för Malmö stadsteater och hur Kalle fjäskade till den milda grad att jag undrade om han vill smickra sig till fribiljetter. Det här var den raka motsatsen och den mest avståndstagande Kalle jag hört.

Ha ha, fan när du säger. Spot on!

Dagens Snedtänkt. Tja vad ska jag säga, väldigt spretigt om svenska slavister.Gillade tjejen Maria Engqvist . Riv i den tjejen. Kalle , återigen med sin stil att bryta in och få ordet...inte smickrande för Kalle. Förvisso inte mycket idag och visst idag var nog Kalle tvungen att bryta in annars hade nog bara Maria Engqvist tagit för sig och messat på.. Ämnet i sig tja egentligen passade det väl podden om att vara perifert. Kalle hade idag ganska dålig koll på ämnet men det var i alla fall kul att de tog upp Jacob Dahlin så pass mycket i alla fall.

p.s Hade en arbetskollega för ett antal år sedan som var som Kalle. Det är inte så mycket att Kalle bryter av (det klart han ska göra , han leder podden) utan när han väl får ordet och den som intervjuar vill flika in något så ger sig Kalle fan på att avsluta sina tänkta meningar. De ska bara ut, då ser han till att det som han intervjuar inte får en syl i vädret. Min kollega var EXAKT sådan. Bland det roligaste jag varit med om när vi åkte på utbildning och när han parades ihop med en annan person som var som han. De skulle samarbeta med en ganska så stor presentation. Ha ha. Det skulle man filmat och sålt som en kul kortfilm. Fy satan vilken ljudvolym på deras samtal.
__________________
Senast redigerad av bulingenbul 2018-03-22 kl. 18:22.
Citera
2018-03-22, 23:19
  #184
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulingenbul
Men som sagt HS skiter , i mångt och mycket, i Kalles gliringar, vilket säkert retade Kalle ännu mer.

Jag hade velat se Kalles ansiktsuttryck när Schröder inte bara en gång - utan två gånger - ger en känga åt #metoo. Som att svära i kyrkan är en otillräcklig jämförelse, det är sånt man blir av med jobbet för i PK-media (fråga Staffan Heimerson). En PK-konstapel som Kalle måste ha bitit sig i läppen så den blödde! Man liksom hör den ansträngda tystnaden, om än sekundkort, som uppstår direkt efteråt. Hur tankarna måste ha virvlat i Kalles huvud "ska jag protestera direkt, nej, det blir för uppenbart, men jag kan inte heller säga "ja" eller "mmm" som en bekräftelse på att jag förstår resonemanget, för det kan tolkas som att jag samtycker, herregud, jag får vara knäpptyst och låtsas som att jag inte hörde".
__________________
Senast redigerad av JohnnyDungeon 2018-03-22 kl. 23:23.
Citera
2018-03-23, 03:45
  #185
Medlem
farfars avatar
Det sämsta med Kalle Linds approach är att han inte kan ta konflikt med raka rör och öppna spjäll, utan kör med sin fegisstil med gliringar i stil med de som nämnts tidigare, och allmänt rätt så illa dolt förakt.

Sen att HS är en lite oskön haverist när han lägger den sidan till betyder ju inte att man inte man måste vara ett passivaggressivt rövhål mot honom.
Citera
2018-03-29, 23:38
  #186
Medlem
Oliveiras avatar
Vad var det för bisarr kärring som var med i podden i dag? Orkade bara lyssna några minuter.
Citera
2018-04-01, 18:29
  #187
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Vad var det för bisarr kärring som var med i podden i dag? Orkade bara lyssna några minuter.

Det var nog mer ämnet som var så perifert för min del. När ämnet/ personen i podden för dagen är så pass perifer för lyssnarna måste man sätta in det/ hen i ett intressant sammanhang, intressant samhällsutveckling eller vad som helst. Jag lyssnade 25 min. Det hände aldrig. Det är ytterst sällan jag inte lyssnar på kalles poddar , men den nu senast om Olefine Moe. Där gick det bara inte. Var tvungen att stänga av. Fullständigt ointressant.

p.s har just för mig att Kalle i början av podden stolt deklarerar att denne Olefine Moe knappt är nämnd i Sverige. Kan man ju alltid säga. Jag kan ta säga att på landet där jag växte upp fanns det en klurig snusgubbe som var excentrisk. Lika lite omnämnd som Olefine Moe i offentligheten (inte riktigt men ni hänger med). Inte fan skulle jag göra ett program/skriva en bok om han. Om det inte finns något vettigt att säga.
__________________
Senast redigerad av bulingenbul 2018-04-01 kl. 18:45.
Citera
2018-04-03, 11:23
  #188
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulingenbul
Det var nog mer ämnet som var så perifert för min del. När ämnet/ personen i podden för dagen är så pass perifer för lyssnarna måste man sätta in det/ hen i ett intressant sammanhang, intressant samhällsutveckling eller vad som helst. Jag lyssnade 25 min. Det hände aldrig. Det är ytterst sällan jag inte lyssnar på kalles poddar , men den nu senast om Olefine Moe. Där gick det bara inte. Var tvungen att stänga av. Fullständigt ointressant.

p.s har just för mig att Kalle i början av podden stolt deklarerar att denne Olefine Moe knappt är nämnd i Sverige. Kan man ju alltid säga. Jag kan ta säga att på landet där jag växte upp fanns det en klurig snusgubbe som var excentrisk. Lika lite omnämnd som Olefine Moe i offentligheten (inte riktigt men ni hänger med). Inte fan skulle jag göra ett program/skriva en bok om han. Om det inte finns något vettigt att säga.

Avsnittet levde väl i alla fall upp till poddens slogan. "Podden som pratar om sånt som andra poddar inte pratar om." I det här fallet är det väl lätt att förstå varför. Nu tror jag säkert att det hade kunnat gå att göra ett intressant avsnitt om henne också, men det hade ju krävt en mindre bisarr tant som gäst. Jag drar ofta öronen åt mig när Kalle envisas med att in kvinnor med tveksamma meriter, fast så är ju Sverige i dag. Det är iofs inte så trevligt att lyssna på hans skånska heller.
Citera
2018-04-03, 12:47
  #189
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Avsnittet levde väl i alla fall upp till poddens slogan. "Podden som pratar om sånt som andra poddar inte pratar om." I det här fallet är det väl lätt att förstå varför. Nu tror jag säkert att det hade kunnat gå att göra ett intressant avsnitt om henne också, men det hade ju krävt en mindre bisarr tant som gäst. Jag drar ofta öronen åt mig när Kalle envisas med att in kvinnor med tveksamma meriter, fast så är ju Sverige i dag. Det är iofs inte så trevligt att lyssna på hans skånska heller.

Den här gästen var ju dock släkt med ämnet i rakt nedstigande led, så meriten fanns väl där.

Lyssnade klart och tyckte det var intressant så länge de höll sig till ämnet, men tyvärr gled de iväg rätt mycket.
Citera
2018-04-04, 01:18
  #190
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Den här gästen var ju dock släkt med ämnet i rakt nedstigande led, så meriten fanns väl där.

Lyssnade klart och tyckte det var intressant så länge de höll sig till ämnet, men tyvärr gled de iväg rätt mycket.

Släkt lika med merit? Well Molly Nutley, Daniel Bergman och Martina Montelius skulle hålla med.

Trist när det för en gångs skull inte handlade om skräpkultur.
Citera
2018-04-04, 14:49
  #191
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Om det är en ung kvinna med som presenterar sig själv som forskare stänger jag av direkt.

Jag tror det har mindre att göra med att det är kvinnor och mer med själva forskarrollen som gör det så erbarmligt tråkigt att lyssna på: humor- och passionsbefriat, inga egna åsikter, vinklingar, anekdoter eller ny information. Extremt smalt kunskapsområde, kan oftast ingenting i övrigt om tidsperioden/fältet och kan inte göra några jämförelser. Har inte varit personligen engagerad i ämnet på något sätt som utövare/åskådare - kanske inte intresserad av ämnet ens en gång, utan ser sin forskningen som sitt jobb. PK/bullshit/floskeltungt språkbruk (ej att förväxla med traditionellt akademiskt språk; många ord med fler än sex bokstäver, lånord från latin osv). Nervös och flamsig framtoning.

Vem kunde ana att gamla gubbar är bäst på att snacka om gamla gubbar?
Citera
2018-04-05, 14:01
  #192
Medlem
Oliveiras avatar
Och nu var det vänsterdräggen i Nationalteatern. Suck! SR förnekar sig inte.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback