2018-11-01, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enmansdemo

Igen av Stefan & Krister är aktiva med någonting

.

Vad menar du med det?
Citera
2018-11-01, 19:26
Medlem
Enmansdemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulingenbul
Vad menar du med det?
Båda två har slutat med vad dom höll på med

Citat:
Det roligaste i avsnittet var när generationsskillnaderna visade sig. Precis i början när KL sa att gästen ,dvs Drottningen i kassan aka Erika Petersson, skrev nättexter och hon fattar nada. 03:40 in i avsnittet. Ha ha.
Vad tror du dig noterat var generations-skillnaden? både är väl hyfsat bekanta med att publicera sig på internet...

Vilket ord kan ersätta nättexter menar du? och vilken generation står för vilken

Citat:
Fast ang Erika Petersson. Hon flikade faktiskt in lite här och där. Jag gillade henne. Det var ett gulligt avsnitt. Det blev lite pappa KL med sin dotter typ. .
Naturvidrigt ifall dottern lyssnar till fadren istället modren, det ska var att han är äldre bara han får hålla låda inte i egenskap av att vara en äckel-man, varav jag vill att du raderar ordet far-dotter ur ditt medvetande
Senast redigerad av Enmansdemo 2018-11-01 kl. 19:59.
Citera
2018-11-01, 20:39
Medlem
Citat:
Båda två har slutat med vad dom höll på med

Det var bara otydligt. Ditt svar var inte så tydliggörande. Menar du att driva Vallarna? Skriva manus? Uppträda?

Citat:
Vad tror du dig noterat var generations-skillnaden? både är väl hyfsat bekanta med att publicera sig på internet...

Ordet: nättexter. Det var just det som var roligt. Jag vet inte vad det yngre generationen säger ang det vi medelålders säger istället för nättexter. Uppenbarligen för en 25- åring ett väldigt mysko ord.

Citat:
Naturvidrigt ifall dottern lyssnar till fadren istället modren, det ska var att han är äldre bara han får hålla låda inte i egenskap av att vara en äckel-man, varav jag vill att du raderar ordet far-dotter ur ditt medvetande

Moder KL då?
Senast redigerad av bulingenbul 2018-11-01 kl. 20:42.
Citera
2018-11-01, 20:46
Medlem
Enmansdemos avatar
Citat:
Det var bara otydligt. Ditt svar var inte så tydliggörande. Menar du att driva Vallarna? Skriva manus? Uppträda?
Dom två sista kategorierna kan jag garantera...att båda upphört syssla med

Citat:
Moder KL då?
Fortsätt så
Citera
2018-11-02, 18:01
Medlem
Ankismen. Kul avsnitt!

För mig personligen var Kalle Anka tidningen man läste på 70-talet. Var väl runt typ 8-11 år då ,sedan så kom Tintin och efter något/några år efter det Sagan om Ringen och Röde Orm tex. Efter det video osv. I dessa sammanhang så ligger Kalle längst ned.

Lite kul, men av någon aldrig har jag inte en så stark nostalgisk feeling kring Kalle Anka, men det är kanske bara är jag.
Senast redigerad av bulingenbul 2018-11-02 kl. 18:34.
Citera
2018-11-08, 18:33
Medlem
Svensk-Italienska kopplingar. Tja varför inte, men att försöka få fram hur Sverige påverkat/influerat Italien, mja det var verkligen att koka soppa på en riktigt liten spik. Andra hållet , absolut.

Synd att det inte togs upp mer om italienska schlagers, italiensk mat osv istället för att borra ned sig så i Slema Lagerlöfs resa till Italien.

Apropå italienska schlagers, som verkligen influerat hela världen. En i högen , minns ni denna:

https://www.youtube.com/watch?v=DlOO-EkdTCM

Den finns i otaliga versioner i olika länder. Här är några :

https://www.youtube.com/watch?v=7RJP_z--08Q
(åk valfri Finlandsbåt och jag lovar dig att ALLA finnar kan sjunga med i denna i en karaoke, ALLA oavsett ålder...kolla antal klick, hur många bor i Finland? ).

Indisk version, 9:14 in i klippet:
https://www.youtube.com/watch?v=ZkIIAiqDGJ0&t=27s

Några sexiga arabiska tjejer:
https://www.youtube.com/watch?v=Q4xL1nc6PNQ

Finns hur många versioner som helst.

Detta med Italiensk schlager och hur det påverkat svensk dito hade varit intressant att höra mer om.
Senast redigerad av bulingenbul 2018-11-08 kl. 18:45.
Citera
2018-11-10, 12:13
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Svensk-Italienska kopplingar. Tja varför inte, men att försöka få fram hur Sverige påverkat/influerat Italien, mja det var verkligen att koka soppa på en riktigt liten spik. Andra hållet , absolut.

Jo, den största påverkan Sverige har haft på Italien är förmodligen Gre-No-Li, Anita Ekberg och Torgny Wickmans sexploitationfilmer. Det var väldigt vad de malde på om Evert Taube. Inte direkt ett smalt ämne.
Citera
2018-11-10, 17:05
Medlem
Kyrpator:
Nu killgissar jag , men jag tror du har rätt. Fråga valfri italiensk man om Sverige och de lär väl i första hand sjunga sin lov om de underbara blonda svenska tjejerna. De lite äldre skulle kanske nämna Gre-No-Li. Kan gissa att italienare även skulle nämna Bergman (utan ens sett någon av hans filmer, annat än klipp på Youtube .....Vem är du? Jag är...osv)

Inom populärkulturen har väl Sverige det senaste decennierna ,med det sk svenska popundret, säkert fått sin beskärda del av hits i Italien. Ganska så generisk popmusik som egentligen skulle kunna vara producerad i vilket annat land som helst. Nu råkar det blivit Sverige - kanske pga av en väldigt lyckosam mix av kompetenta musikskapare/producenter (av slump?) - som skapar dessa världshits

By the way , Evert Taube är givetvis med råge värd ett eget avsnitt av Snedtänkt.

p.s Ingmar Bergman. Säga vad man vill.Han prövade sig fram i alla fall inom olika genres . Istället för att vänta på nästa hämndrulle från Quentin Tarantino så kolla på IBs Jungfrukällan. Samma vibe.
Senast redigerad av bulingenbul 2018-11-10 kl. 18:00.
Citera
2018-11-10, 18:31
Medlem
Missade ang. jungfrukällan. Vilka som , när väl hämdakten, sker dör. En aning djupare än QT. Se den. En bra film
Citera
2018-11-16, 18:23
Medlem
Senaste om Cirkus med Toni Rhodin. En av de bästa avsnitten jag har hört på länge. Full pott. KL har måhända inte de djupaste insikterna i denna värld (vem har det, annat än de som är i den?). Nemas problem. Det köper jag. KL var nyfiken (det var uppenbart) och det är vad som behövdes för att göra detta till en kanonavsnitt. Vilka fantastiska historier . Otroligt fascinerande. Där lärde man sig en hel del.

Kan förstå att det blir två delar. Här har KL gjort en kulturgärning. Hatten av
Senast redigerad av bulingenbul 2018-11-16 kl. 18:31.
Citera
2018-11-18, 19:41
Medlem
Enmansdemos avatar
Säg varför tala Toni Rhodin så konstigt?....kanske släkt med PG

Jag hade faktiskt hoppats på Henry B som gäst...eftersom jag int accepterar att han lagt av

Citat:
Ankismen. Kul avsnitt!

För mig personligen var Kalle Anka tidningen man läste på 70-talet. Var väl runt typ 8-11 år då ,sedan så kom Tintin och efter något/några år efter det Sagan om Ringen och Röde Orm tex. Efter det video osv. I dessa sammanhang så ligger Kalle längst ned.

Lite kul, men av någon aldrig har jag inte en så stark nostalgisk feeling kring Kalle Anka, men det är kanske bara är jag.
Det bero på att du valt att fira julafton varje år, hur kommer det sig att Stefan Diös inte översitter kalle Ankas pocket tro?
Senast redigerad av Enmansdemo 2018-11-18 kl. 20:27.
Citera
2018-11-19, 17:28
Medlem
Citat:
Säg varför tala Toni Rhodin så konstigt?....kanske släkt med PG

Vem vet Jag var mer intresserad av innehållet i avsnittet.

Citat:
Det bero på att du valt att fira julafton varje år, hur kommer det sig att Stefan Diös inte översitter kalle Ankas pocket tro?

Kanske det. Jag har eg inget behov att analysera mitt förhållande Kalle vs Tintin. Har bara varmare känslor för Tintin. Inte konstigare än så. För någon annan är det tvärt om. Jag gillar Kalle, inte ty tal om det, ska väl tilläggas.

Min gissning är att Diös inte överrätter Kalle Ankas pocket? Avtal och rättigheter, att han har fullt upp med annat och/eller att han inte kan italienska (vilket jag fattande vara som är originalspråk för dem).
Senast redigerad av bulingenbul 2018-11-19 kl. 17:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in