Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-18, 00:09
  #61
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TjuvenFerdinand
Värmlands avsnittet var toppen. Gillade tjejen som var inbjuden fast jag fattade inte riktigt vad hon var för något förutom värmlänska, vilket räcker gott i och för sig. Hon vart lite skönt sur hela tiden och satte Kalle L på plats... fast han är en jävlar bra programledare, lugn och lagom "nördig och besatt" men han lyssnar o låter den inbjudne/-a ta plats. Intressant om Värmland ett landskap som alltid haft ett magiskt sago skimmer runt sig i min värld, men även lite trashigt och bonnigt.
Skämdes du ochså över henne, när hon utlovade att hon skulle bräka precis som Bengt Alsterlind, och Kalle ville godtroget stänga ögonen å bara njuta, vilket antiklimax när hon sedan underdrev värmländskan å lät närmast rikssvensk, så nu vet vi inte vad vi ska tro om Alsterlind som Värmlands omslagspojke, han borde ha utvisad henne på stuberten faktiskt å tagit in Skäringer eller nån

Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Jag retade mig oerhört på att Lind verkade aggressivt ointresserad av att sätta sig in i definitionen av vad en finlandssvensk är. När den finlandssvenske ståuppkomikern på ett pedagogiskt sätt försökte reda ut begreppen satt Lind mest och bjäbbade emot och ifrågasatte på ett barnsligt sätt, och jag fick intrycket att han fortfarande inte hade fattat någonting mot slutet av podden. Varför göra en pod på ett ämne man är okunnig om OCH ointresserad av? Förmodligen ville Lind ha en förevändning att få tala om Jouko Turkkas bajsteater och om M A Numminen, och när det visade sig att båda två var purfinnar snarare än finlandssvenskar så skulle de ändå med, för det hade varit för jobbigt att ändra hela upplägget.
Är du en kränkt Finnpajsare?
__________________
Senast redigerad av Herr Bökberg 2017-01-18 kl. 00:12.
Citera
2017-01-18, 21:37
  #62
Medlem
TjuvenFerdinands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Bökberg
Skämdes du ochså över henne, när hon utlovade att hon skulle bräka precis som Bengt Alsterlind, och Kalle ville godtroget stänga ögonen å bara njuta, vilket antiklimax när hon sedan underdrev värmländskan å lät närmast rikssvensk, så nu vet vi inte vad vi ska tro om Alsterlind som Värmlands omslagspojke, han borde ha utvisad henne på stuberten faktiskt å tagit in Skäringer eller nån

Är du en kränkt Finnpajsare?

Nej , jag tycker hon var bra den tjejen. Senaste avsnittet var kul, om sex i litteraturen. Fattar inte hur ja kunde ha Jack som en av mina favoritböcker när jag var i 20 årsåldern, dem där sexbeskrivningarna är verkligen lökiga... !
Citera
2017-01-19, 10:04
  #63
Medlem
Kongruensbojds avatar
David Nessle och von Trampe eller vad han heter får gärna inte medverka igen. Mycket självupptagna personer och den tidigares talfel är störande i längden.

Vidare ska man hålla sig borta från gäster från Göteborg och vänsterakademikerkvinnor.

Kommer podden beröra sport i någon form? Kalle verkar allergisk mot just idrott.
Citera
2017-01-19, 11:13
  #64
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Är du en kränkt Finnpajsare?
Nej, jag är gammal nordist, och jag retar mig på folk som inte förstår skillnaden mellan att tala en östsvensk dialekt och att bryta på finska, hur många gånger de än får det förklarat för sig. För tydlighetens skull så betyder nordist i det här sammanhanget en person som har läst nordiska språk vid universitetet.
Citera
2017-01-20, 18:21
  #65
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
David Nessle och von Trampe eller vad han heter får gärna inte medverka igen. Mycket självupptagna personer och den tidigares talfel är störande i längden.

Vidare ska man hålla sig borta från gäster från Göteborg och vänsterakademikerkvinnor.

Kommer podden beröra sport i någon form? Kalle verkar allergisk mot just idrott.

Gillar både Nessle och Von Trampe. Främst för att de har lika fjunig gubbfetisch som Kalle Lind har, och därmed blir snacket därefter.

Kalle Lind är ju notoriously ointressad av sport. Han vet ju knappt skillnaden mellan hockey och bandy, så räkna inte med det. Så fort ämnet kommer på tal styr han bort det illa kvickt.

Snedtänkt är en fortsatt stabil podcast. De absoluta höjdpunkterna är dock fortfarande samtalet om Johnny Bode med Gustaf Görfeldt, tätt följt av samtalet om kupletten med Henrik Dorsin. Hade jag fått bestämma så hade Görfeldt varit med i vartenda avsnitt. Gillar också avsnittet om svenska visvågen med Finn Zetterholm. Det blir ett helt annat flyt i samtalet när den ena parten inte bara är sakkunnig och intresserad, utan också i någon mån involverad i det som det ska samtalas om.

Det känns som att Kalle är så pass välkänd, eller kanske erkänd, så att han borde kunna ta in fler tunga namn - Dorsin, Lindström, Zetterholm och Cecilia Hagen är ju stora namn på sina respektive sätt.
__________________
Senast redigerad av SlaktarBosse 2017-01-20 kl. 18:23.
Citera
2017-01-21, 18:28
  #66
Medlem
Sven-Dufva1s avatar
Hoppas det kommer ett avsnitt om Bo Balderson någon gång i framtiden.

För övrigt tyckte jag att avsnittet om Asta Gustafsson var väldigt underhållande. Andra favoritavsnitt: Kupletten, Johnny Bode, könsrock, Hitlerlitteratur, svenska pusseldeckaren osv osv.
Citera
2017-01-21, 18:33
  #67
Medlem
Herr Bökbergs avatar
80-tals TV avsnittet är en upprepning av avsnittet "SVT underhållningsprogram"...kanske var Kalle missnöjd med förra gästen? har nämligen för mig det var det kortaste avsnittet och Kalle avbröt hela kalaset på ett oväntat sätt, eller så vill han vara credig med sin ny fanbase som skulle kunna få vara 80-talister som värst enligt Kalle
__________________
Senast redigerad av Herr Bökberg 2017-01-21 kl. 18:39.
Citera
2017-01-22, 12:19
  #68
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Bökberg
80-tals TV avsnittet är en upprepning av avsnittet "SVT underhållningsprogram"...kanske var Kalle missnöjd med förra gästen? har nämligen för mig det var det kortaste avsnittet och Kalle avbröt hela kalaset på ett oväntat sätt, eller så vill han vara credig med sin ny fanbase som skulle kunna få vara 80-talister som värst enligt Kalle

Jag gillar Anna Charlotta Gunnarson men det senaste avsnittet var en besvikelse. Kalle rabblar själv upp på slutet allt de inte hann med att snacka om, men väljer ändå att bryta. Va fan, det är väl en podd och således fritt fram att spränga entimmasvallen med råge om så krävs?

Nä, det blir för kort och avsnoppat många gånger.

Dessutom hade inte Anna Charlotta så väldigt mycket att komma med.
Citera
2017-01-22, 14:32
  #69
Medlem
Dubbeltrasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Jag gillar Anna Charlotta Gunnarson men det senaste avsnittet var en besvikelse. Kalle rabblar själv upp på slutet allt de inte hann med att snacka om, men väljer ändå att bryta. Va fan, det är väl en podd och således fritt fram att spränga entimmasvallen med råge om så krävs?
Nä, det blir för kort och avsnoppat många gånger.
Jag tror faktiskt att jag hört programmet på vanlig FM radio en kväll i P1.
Det skulle förklara entimmesgränsen.
Citera
2017-01-23, 23:56
  #70
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dubbeltrast
Jag tror faktiskt att jag hört programmet på vanlig FM radio en kväll i P1.
Det skulle förklara entimmesgränsen.

Jaha, då förstår jag. En speakerröst säger dessutom att det är en podd från P1, och inte bara Sveriges Radio som förut.
Citera
2017-02-04, 18:42
  #71
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Stackars Kalle som fick stå ut med snuskgubben Hartwigs skryt-drapa utan att få en syl i vädret, å ingen förstod vad hans framgångsrecept i branschen bestod i trots försöken att lansera samma manifest i en timme med lite andra ord bara

Veckans avsnitt lär man hoppa över, kan det bli ett tråkigare tema än Shillingtryck, fan trot
Citera
2017-02-09, 12:28
  #72
Medlem
Jag lyssnar fortfarande på dagens avsnitt och det är det värsta hittills. Jag har aldrig lyssnat på två människor med sämre kemi!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback