Citat:
Ursprungligen postat av
Azril
Vart tror du att de skulle ha träffats för att plocka upp honom? Nu var det väl kanske mycket vanligare med att ta upp liftare osv. på denna tid (och synd tyckte de säkert om honom pga vädret) men det har inte framkommit någon direkt bra teori om vart, hur eller varför.
Det som i mitt tycke är VÄLDIGT unikt är allt som inträffade denna dag, hade det varit spritt på någon eller några månader så hade jag nog inte ens reflekterat över det, nu hände det väldigt mycket stora saker på en och samma dag och slumpen är något som bara finns som en liten bidragande orsak för det mesta. Jag tror nog att vissa saker påverkade varandra och hängde ihop även om på långt håll.
Om det nu har förekommit påtryckningar och om det fanns en överlevande (i brist på bättre ord då jag inte är lika fint bildad som dig) så kan jag förstå påtryckningarna. OM det nu är som Skaraborg2 spekulerar om så kan det faktiskt ställa tillvaron på ända för ganska många personer vilket gör att jag förstår att vissa insatta vill bromsa och få intresserade att lägga ner. Jag har själv avstått att berätta saker för nära vänner då det bara skulle förvärra deras situation även om det inte på något vis eller sätt har haft samma magnitud som detta fallet.
/Azril
1960-talet var liftarnas verkliga årtionde. En del gav sig ut på långresor. Främst då övriga nordiska länder och Västtyskland. Läser man media från den här tiden så kom många att bli efterlysta. Oftast tjejer. Även i radio. Efter vad som har framkommit så slutade alla lyckligt, förutom
(FB) Lifterskan som förvann: Rose-Mari Gustavsson, Thoresta, 1964, även om det råder oklarhet om en del försvinnanden. Ibland kunde så många som tre tjejer tillsammans bege sig ut för att lifta under flera månaders tid och då framför allt förstås under sommaren.
Klart det hade varit helt annorlunda om dessa tre händelser hade inträffat i Göteborg under några veckor eller månaders tid. Nu skedde dessa under en och samma dag då det dessutom rådde ett riktigt busväder.
Enligt "Hymmes" föräldrar så lämnade han Torekov, den 29 juli 1965 vid
15.00-tiden. Detta är en av tidsangivelserna de har angivit. De skulle enligt egen utsago ha sett honom då han fick lift därifrån till Båstad. Därefter är det ingen som vet om han liftade eller tog tåget från Båstad upp till Göteborg? Inga vittnesmål finns om hans resa upp genom Halland vare sig han gjorde på det ena eller det andra sättet.
Väl i Göteborg skickar han det mycket omtalade vykortet. Detta bär poststämpeln
Göteborg 1. Detta postkontor låg intill Göteborgs Central. Skulle ev. kunna tyda på att han tog tåget? Vi måste också hålla i åtanke att vädret var lika uselt i Torekov och Halland som i Göteborg.
Hur lång tid tog det för "Hymme" att ta sig med tåg från Båstad 1965? Det vet jag inte men jag vet att på den tiden stannade tågen vid varenda station så det tog tid. Hur lång tid tog det för honom att lifta den här sträckan? Ja det är ännu svårare att uttala sig om beroende på hur länge han fick vänta på lift och hur många olika han liftade med. Stämmer tidsangivelsen 15.00-tiden så var "Hymme" i Göteborg först någon gång under kvällen.
Tycker verkligen någon att detta låter troligt att någon gång under kvällen den 29 juli, så skulle Dahlsjö-gänget ha tagit upp liftaren "Hymme" och kört honom norröver mot Bovallstrand?
Ingen vet heller med säkerhet hur han hade tänkt sig att fortsätta resan norrut från Göteborg? "Hymme" kan ha tänkt sig att lifta lika väl som han hade tänkt sig för att ta tåget?
Jag kan också förstå detta "bromsande" ur den aspekten att det skulle kunna ställa till tillvaron för en hel del personer även om ingen kan bli straffad för något. Om det blev känt i de breda leden givetvis men en officiell version skulle inte göra det.