2018-03-07, 08:27
Medlem
Azrils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Lol! Någon utbildad spanare är jag ju icke, bara en helt vanlig skeptisk och verbal akademiker!

En intresserad novis som mig och många andra alltså

Citat:
Min metod är mer psykologisk: hur har personerna gjort för att försvinna spårlöst? (Med en personbil ned i en maritim grav.) Vilket är det troligaste scenariot? (Hymme liftade med dem.) Finns det speciella omständigheter som gör dessa försvinnanden unika? (Egentligen inte.) osv.

Vart tror du att de skulle ha träffats för att plocka upp honom? Nu var det väl kanske mycket vanligare med att ta upp liftare osv. på denna tid (och synd tyckte de säkert om honom pga vädret) men det har inte framkommit någon direkt bra teori om vart, hur eller varför.

Det som i mitt tycke är VÄLDIGT unikt är allt som inträffade denna dag, hade det varit spritt på någon eller några månader så hade jag nog inte ens reflekterat över det, nu hände det väldigt mycket stora saker på en och samma dag och slumpen är något som bara finns som en liten bidragande orsak för det mesta. Jag tror nog att vissa saker påverkade varandra och hängde ihop även om på långt håll.

Citat:
Sedan är jag lika barnsligt road som andra här av just spårlösa försvinnanden och försöker ta intryck av hur polisen tänker (när den gör det) och "Vips!" så har jag en eller ett par troliga förklaringar.

Givetvis går jag igenom vad andra bidragit med och en del håller jag i högsta grad med om men mycket - särskilt i denna tråden - upplever jag som irrelevant och överdrivet, t ex detta med påtryckningar; det är ju inget spionfall vi talar om, ej heller något som hände förhållandevis nyligen, utan ett gäng vanliga snubbar som gick upp i rök för 52 år sedan.

Om det nu har förekommit påtryckningar och om det fanns en överlevande (i brist på bättre ord då jag inte är lika fint bildad som dig) så kan jag förstå påtryckningarna. OM det nu är som Skaraborg2 spekulerar om så kan det faktiskt ställa tillvaron på ända för ganska många personer vilket gör att jag förstår att vissa insatta vill bromsa och få intresserade att lägga ner. Jag har själv avstått att berätta saker för nära vänner då det bara skulle förvärra deras situation även om det inte på något vis eller sätt har haft samma magnitud som detta fallet.

Vanliga snubbar helt klart, fast de drömde nog om ett lite bättre liv och snabba pengar (som många andra även idag).

Citat:
Polisen har ju tre deviser:

(1) Gilla läget.
(2) Krångla inte till det i onödan.
(3) Hata slumpen.

Gilla läget är inget problem i sammanhanget.

Jag instämmer fullt med dig!

Citat:
Dessvärre har däremot åtskilliga - inte minst TS - påtagligt krånglat till bilden i onödan med allsköns detaljer och spekulationer som åtminstone jag tycker känns ovidkommande, t ex huruvida Dahlsjö skulle åka och bada när det regnade. Nej, det skulle de knappast göra men det är väl också en rimlig sak att påstå även om de inte planerat mer än att sladda runt med PV:n ett tag.

Vi kan enas om att detta var ett sätt att "köpa sig lite tid" där ingen skulle tycka att det var konstigt att de var borta en tid ur den vanliga kompiskretsen?

Citat:
Hata slumpen har inte heller alla gjort men här tänker jag tack och lov som GW när jag främst kopplar ihop Dahlsjö- och Hymmehändelserna med varandra men inte rånet: de bägge försvinnandena har nämligen en rad likheter medan rånet handlade om något annat. Det kan finnas en indirekt koppling men inte mer, tror jag.

Har du någon teori om hur mötet skulle ha gått till emellan och vad som eventuellt skulle ha utspelat sig då?

/Azril
Senast redigerad av Azril 2018-03-07 kl. 08:44.
Citera
2018-03-07, 08:43
Medlem
Azrils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Lycka till då du begär att få ta del av dessa polisutredningar.

Tack Först ut är Hymme faktiskt, jag är väldigt nyfiken på vad det finns om denna man.

Citat:
Kjell-Åke var modersbunden och han hade i a f starka kopplingar till sin syster. De hade växt upp tillsammans och umgåtts mycket med varandra under 1950-talet fram tills dess han försvann. Det var bara en åldersskillnad mellan dem på 1 år 9 månader.

Att Kjell-Åke var starkt bunden till systern har jag förstått av vad jag har läst, de kallades ju för tvillingarna då de alltid hängde ihop.

Citat:
Om det var Kjell-Åke som gjorde detta nattliga besök i föräldrahemmet vet vi inte men han kan ha gjort det. Vad han hade med sig då han försvann måste bl. a. ha varit en lägenhetsnyckel,

Nej, det var mest för att påtala att modern fortfarande tänkte på honom och inte höll det för otroligt att han kunde komma inrumlandes

Citat:
Som jag har skrivit förut så är jag näst intill övertygad, även om jag inte kan bevisa det, att han väntade på sin flickvän. Han måste ha varit beroende av henne tiden efter att han gick under jorden.

Att han förväntade sig flickvännen är väl den mest logiska förklaringen och en helt hållbar teori!

Citat:
Jag tror att detta kan mycket väl ha varit ett troligt händelseförlopp. Fast hur bevisar man detta efter över 52 år?

Det går inte att bevisa, denna tråd är väl snarare till för att få fram ett troligt händelseförlopp denna dag. Att leda något i bevis efter alla dessa år skulle nog inte gå ens om inblandade trädde fram då minnesbilder skulle vara olika och alla har betraktat händelsen ifrån olika håll vilket skulle göra att alla hade olika sanningar.

/Azril
Citera
2018-03-07, 08:52
Medlem
Azrils avatar
Citat:
Att det enbart skulle handla om slumpen vad som hände den här dagen tror jag inte ett dugg på. Jag tror som GW: Hata slumpen.

Nej friluftsliv och små lustresor på landet för att t. ex. studera natur och fågelliv var inte något som stod högt i kurs hos de tre försvunna.

Jag tror nog att samtliga deltagare i denna tråd faktiskt kan enas om detta faktum

Citat:
Volvon var en PV 444 av årsmodell 1956. Färgen vad midnattsblå och den var inte så vanlig. Dock kunde färgen misstagas som svart under dåliga ljusförhållanden och en bit på avstånd. Detta hände mig själv vid flera tillfällen. Bilen fick registreringsnummer O 18920 som var ett vakansnummer då bilen återvände till Göteborg.

Det låter väl som ett alldeles lysande val av fortskaffningsmedel som väl smälter in och inte drar till sig onödig uppmärksamhet.

Vet av egen erfarenhet (nattliga buskörningar och lokala race) att polisen lär sig ganska snabbt vilka bilar som är intressanta och som ska stoppas så fort de bli synliga på stan, det var en fröjd när man växte upp och fick råd att köpa en mer anonym standard bil och slapp det ovälkommna intresset så fort man skulle någonstans.

Citat:
Ford Consuln var av årgång 1955 och hade körförbud då Kjell-Åke var försäljare av denna bil. Den hade tidigare varit registrerad i O-län men var vid detta datum registrerad på en kvinna boende i Onsala. Detta gamla kvitto hittades av hans syster i hans gamla plånbok hemma hos sin mamma som hon hade sparat under alla år.

På kvittot som var utfärdat Göteborg 1964-12-17 kan man utläsa att bilen såldes i befintligt skick samt att bilen hade körförbud och att den såldes för 100 kr. Denna bil hade registreringsnummer N 14549.

Hur kopplar du ihop att denna bil skulle sprängas aktuella dagen om de redan hade sålt den?

Var bilen registrerad på en kvinna när Kjell-Åke sålde den?

/Azril
Citera
2018-03-07, 08:54
Medlem
Azrils avatar
Citat:
Ja så är det.

Med tanke på all den uppmärksamhet fallet har fått nu framför allt under 2010-talet, t ex. Veckans brott, så är det många numera som känner till detta. Det har fått en mycket stor spridning. Intresset kommer nog inte minska med tanke hur ovanligt det är att något sådant här händer under en och samma dag dessutom i samma stad.

Kjell-Åke ville själv, enligt uppgift, för ett antal år sedan att tråden inte skulle komma att diskuteras i all evighet. Om nu den här uppgiften är med sanningen överensstämmande?

Jag tror inte han riktigt kan styra över det, så länge som det är något som fångar intresset (och det gör väl alla mysterium) så kommer det att fortsättas att diskuteras och komma teorier (både sansade och sådana som pekar på att små gröna män har tagit dem) både på gott och ont.

/Azril
Citera
2018-03-07, 08:56
Medlem
Azrils avatar
Citat:
Jag vill mena det men som material för en pojkbok i Bröderna Hardystil funkar väl tråden hyfsat?

Det känns ju snopet att när man t o m pekat ut en trolig plats för försvinnandet så slår även här jantelagen in och kommentarerna antingen uteblir eller ifrågasätts mot bakgrund av obetydliga och möjligen missförstådda detaljer.

Jag har full respekt för din tro, det är bara att jag (i alla fall inte just nu) håller den för lika trolig som du, men jag säger inte heller att du har fel.....
Citera
2018-03-07, 09:58
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Jag vill mena det men som material för en pojkbok i Bröderna Hardystil funkar väl tråden hyfsat?

Det känns ju snopet att när man t o m pekat ut en trolig plats för försvinnandet så slår även här jantelagen in och kommentarerna antingen uteblir eller ifrågasätts mot bakgrund av obetydliga och möjligen missförstådda detaljer.
Trist att du känner dig ignorerad, men det blir lätt så när eftersläntrare kommer med skåpmat och de flesta aktiva har lämnat tråden. Det var vi själva som tipsade Bohuslänningen om Hymme och Dahlsjöfallet när fyndet av kraniet uppmärksammades 2011. Tidningen och polisen hade naturligtvis inte hört talas om det då dåligt omskrivna fallet. Och att lägga pengar på att undersöka kraniet ville polisen uppenbarligen inte.

Att du inte får uppmärksamhet för en olyckshypotes inkluderandes Hymme, beror på att den är uttjatad sedan trådens begynnelse och ingen höjer på ögonbrynen för den.
Citera
2018-03-07, 10:43
Medlem
Azrils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Trist att du känner dig ignorerad, men det blir lätt så när eftersläntrare kommer med skåpmat och de flesta aktiva har lämnat tråden. Det var vi själva som tipsade Bohuslänningen om Hymme och Dahlsjöfallet när fyndet av kraniet uppmärksammades 2011. Tidningen och polisen hade naturligtvis inte hört talas om det då dåligt omskrivna fallet. Och att lägga pengar på att undersöka kraniet ville polisen uppenbarligen inte.

Att gammal fakta vrids och vänds är ju ofrånkomligt när sådana som jag inte har någon som helst koppling varken tidsmässigt eller kontaktsmässigt till det hela utan lämnas att vrida och vända på de fakta som finns och försöka hitta något som har blivit förbisett. Förlåt att jag inte har kunnat tillföra något direkt...

Ledsamt att de inte vill bekosta det (var hiskeligt dyrt iofs har jag för mig) men det kunde ju ha antingen avfört Hymme alternativt öppnat en mycket spännande dörr och verifierat Eastmancolors teorier.

/Azril
Citera
2018-03-07, 13:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kjell-Åke.

Citat:
Ursprungligen postat av Azril
Tack Först ut är Hymme faktiskt, jag är väldigt nyfiken på vad det finns om denna man.

Att Kjell-Åke var starkt bunden till systern har jag förstått av vad jag har läst, de kallades ju för tvillingarna då de alltid hängde ihop.

Nej, det var mest för att påtala att modern fortfarande tänkte på honom och inte höll det för otroligt att han kunde komma inrumlandes

Att han förväntade sig flickvännen är väl den mest logiska förklaringen och en helt hållbar teori!

Det går inte att bevisa, denna tråd är väl snarare till för att få fram ett troligt händelseförlopp denna dag. Att leda något i bevis efter alla dessa år skulle nog inte gå ens om inblandade trädde fram då minnesbilder skulle vara olika och alla har betraktat händelsen ifrån olika håll vilket skulle göra att alla hade olika sanningar.

/Azril

Först ut bli alltså "Hymme". Båda utredningarna är mycket gedigna. Vill du ha papperskopia så kostar det 4 kr/st.

Kjell-Åke och systern var starkt bundna till varandra och hon såg som barn honom som sin idol. I Kjell-Åkes sällskap hade man aldrig tråkigt. Han var mycket påhittig redan som barn. Systern har sedermera förstått att när de blev äldre så var det nog en hel del som hon inte kände till om honom. Allt berättade inte Kjell-Åke för henne.

Frågan är om inte han kan ha besökt modern på äldreboendet i Vänersborg efter att hans far hade avlidit 2008?

Just det. Ett troligt händelseförlopp är det vad det handlar om. Kjell-Åke skall själv ha velat få slut på "alla djävla diskussioner och ifrågasättande" genom en officiell version. Detta kan jag förstås inte bevisa på något sätt.
Citera
2018-03-07, 14:44
Medlem
Azrils avatar
Citat:
Först ut bli alltså "Hymme". Båda utredningarna är mycket gedigna. Vill du ha papperskopia så kostar det 4 kr/st.

Jag hoppas då att de har den elektroniskt Anledningen till han blev först var att jag är mycket nyfiken på vad akten innehåller.

Citat:
Kjell-Åke och systern var starkt bundna till varandra och hon såg som barn honom som sin idol. I Kjell-Åkes sällskap hade man aldrig tråkigt. Han var mycket påhittig redan som barn. Systern har sedermera förstått att när de blev äldre så var det nog en hel del som hon inte kände till om honom. Allt berättade inte Kjell-Åke för henne.

Att de var starkt bundna till varandra betvivlar jag inte, men med tiden som har förflutit så har nog systern romantiserat bilden av sin bror en smula. Självklart så berättade han inte allt för henne, han vill nog skydda henne samt att han inte vill förstöra det som fanns genom att delge henne alla icke rumsrena förehavanden, umgänget med systern skulle nog vara hans lilla tillflyktsort där han bara kunde vara sig själv och inte behöva tänka på allt det andra.

Citat:
Frågan är om inte han kan ha besökt modern på äldreboendet i Vänersborg efter att hans far hade avlidit 2008?

Var modern klar i knoppen vid den här tidpunkten (svårt att svara på iofs)?

Citat:
Just det. Ett troligt händelseförlopp är det vad det handlar om. Kjell-Åke skall själv ha velat få slut på "alla djävla diskussioner och ifrågasättande" genom en officiell version. Detta kan jag förstås inte bevisa på något sätt.

Jag kan tänka mig att typ denna tråd retar gallfeber på honom, men tyvärr så är de flesta lite nyfikna till sin natur och en sådan här händelse tilldrar sig ett allmänt intresse i och med mystiken kring det.

Fast utvecklingen och intrsset var nog inte så lätt att förutse vid den aktuella tidpunkten för då kanske arrangemangen hade sett lite annorlunda ut, typ att bilen hade hittats i vattnet (som många faktiskt idag håller för den troligaste teorin) med ett par kroppar i varvid fallet hade blivit avskrivet som en olycka. Polisen hadde pysslat ihop en teori om fyllekörning, ovana vid ratten eller för hög fart samt att de övriga saknade vid olyckstillfället hade åkt ur bilen och ingen hade väl direkt letat eller brytt sig något mer.

/Azril
Citera
2018-03-07, 14:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
Länk till Bohuslänningen 2011.

Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat

Att du inte får uppmärksamhet för en olyckshypotes inkluderandes Hymme, beror på att den är uttjatad sedan trådens begynnelse och ingen höjer på ögonbrynen för den.

Så var det. Här länken till artikeln 2011:

http://www.bohuslaningen.se/nyheter/soten%C3%A4s/polisen-unders%C3%B6ker-46-%C3%A5r-gammalt-fall-1.2505378

Klart att varken Bohuslänningen eller polisen kände till Dahlsjö-fallet. Precis som du skriver så blev detta verkligen dåligt omskrivet.

Ja verkligen.
Senast redigerad av Skaraborg2 2018-03-07 kl. 15:16.
Citera
2018-03-07, 15:01
Medlem
Skaraborg2s avatar
Det kan ha berott på det urusla vädret?

Citat:
Han var väl dagavlönare eller vad de kallades på den tiden, bak i tråden så finns det angivet vilken dag han sågs hoppa in i en lastbil(?) då de ville ha just honom.

Du menar "Den som skulle spränga skulle själv sprängas"? Låter som något sagt eller skrivet i vredesmod för kanske en missad arbetsinsats.

Jag är säker på att du är något på spåret här, de var inte inblandade i rånet utan hade något uppdrag som gick snett eller inte utfördes korrekt. De behövde nödvändigtvis inte ens känna till varken rån eller vilka som utförde det utan kanske bara hade fått ett uppdrag mot betalning att anordna smällen vid en viss tid för att skapa en avledning.

Jag har svårt att se att Kjell-Åke skulle "fega ur"
då som det har påtalats i tråden inte var några gossar ifrån söndagsskolan, frågan är vad det var som gick snett. Misslyckande av införskaffande av dynamit, pga vädret blöta tändhattar, fumlighet pga ovana att hantera sprängmedel?

Om man läser på lite om rånarna så står det klart att de verkligen hade grandiosa planer på två rediga smällar och stor brand till följd som avledningsmanöver så din teori är helt klart trovärdig och ligger ganska bra i linje med vad som har framkommit tidigare.

Tack!

/Azril

På den tiden kunde man få arbete för en dag och få betalt samma dag. Gay hade inget fast arbete vid tiden då han försvann.

Ja, jag menar "Den som skulle spränga skulle själv sprängas". Den person som skrev detta var inte glad på Kjell-Åke. Fast det var ju totalt meningslöst att skicka detta till hans son. Han var ju inte med eller vet någonting om sin far.

Var det så att "Dahlsjö-gänget" var inblandade i Grodmansrånet så var det definitivt inte i själva rånet.

Stämmer de uppgifter som har framkommit så kände trion mycket väl till att bankrånet skulle utföras. De var själva inblandade i detta även om de inte deltog aktivt i själva rånet. Ett flertal uppgifter har framkommit om bilar och personer längs Säveåns stränder dagarna innan och under råndagen.

Att Kjell-Åke skulle ha fegat ur är jag övertygad om att han inte gjorde. Denne brådmogne yngling var totalt orädd av sig. Han visste inte var rädsla var. Detta visade han prov på redan som barn. Varför misslyckades han då med det han var ålagd att göra? Det vet förstås ingen av oss men det kan ha berott på det urusla vädret.
Senast redigerad av Skaraborg2 2018-03-07 kl. 15:05.
Citera
2018-03-07, 15:37
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
En intresserad novis som mig och många andra alltså

Vart tror du att de skulle ha träffats för att plocka upp honom? Nu var det väl kanske mycket vanligare med att ta upp liftare osv. på denna tid (och synd tyckte de säkert om honom pga vädret) men det har inte framkommit någon direkt bra teori om vart, hur eller varför.

Det som i mitt tycke är VÄLDIGT unikt är allt som inträffade denna dag, hade det varit spritt på någon eller några månader så hade jag nog inte ens reflekterat över det, nu hände det väldigt mycket stora saker på en och samma dag och slumpen är något som bara finns som en liten bidragande orsak för det mesta. Jag tror nog att vissa saker påverkade varandra och hängde ihop även om på långt håll.

Om det nu har förekommit påtryckningar och om det fanns en överlevande (i brist på bättre ord då jag inte är lika fint bildad som dig) så kan jag förstå påtryckningarna. OM det nu är som Skaraborg2 spekulerar om så kan det faktiskt ställa tillvaron på ända för ganska många personer vilket gör att jag förstår att vissa insatta vill bromsa och få intresserade att lägga ner. Jag har själv avstått att berätta saker för nära vänner då det bara skulle förvärra deras situation även om det inte på något vis eller sätt har haft samma magnitud som detta fallet.

Vanliga snubbar helt klart, fast de drömde nog om ett lite bättre liv och snabba pengar (som många andra även idag).

Jag instämmer fullt med dig!

Vi kan enas om att detta var ett sätt att "köpa sig lite tid" där ingen skulle tycka att det var konstigt att de var borta en tid ur den vanliga kompiskretsen?

Har du någon teori om hur mötet skulle ha gått till emellan och vad som eventuellt skulle ha utspelat sig då?

/Azril

Jag har aldrig, i enlighet med jantelagen, skämts för att jag är akademiker; det finns ingen anledning att inte klargöra sin bakgrund, anser jag.

Hymme skulle lifta. Dahlsjö körde omkring i sin bil. Alla fyra försvann samtidigt från i princip samma geografiska område. Alltså är det mer sannolikt än osannolikt att de plockade upp Hymme som de aldrig tidigare haft något att göra med: de hade knappast stämt träff med Hr. H.

Det har skrivits en del om de båda kontrahenternas olika sociala bakgrund. Emellertid får vi komma ihåg att de båda var relativt unga och att det inte kan uteslutas att Hymme - i likhet med många övresociala yngre av sin generation - var salongssocialist och därigenom de facto positivt inställd till representanter från andra sociala skikt. Dahlsjöfolket uppfattade säkert bara Hymme som "en vanlig kille"; han var ju inte direkt klädd i paletå med hög hatt och cigarr, m a o förutsättningarna för liftande bör ha varit nöjaktigt goda.

"[...] avstått att berätta saker för mina vänner[...]" Alltså, jag vänder mig - gång på gång - mot denna bakvända logik: detta Göteborgska svar på De Fyras Gäng (alternativt De Trennes Gäng om man exkluderar Hymme) försvann samtidigt och sannolikt i ett sammanhang bokstavligen från jordens yta. Det är orimligt att tänka sig att de i 50 år - och detta är en lååång tid - avhållit sig från att kontakta någon anhörig för att de avsiktligt lyckats hålla sig undan i förväntan "om ett bättre liv och snabba pengar". Ännu osannolikare blir att tänka sig att det finns folk som känner till deras whereabouts och hållit tyst om detta. I 50 år. Och vidare utövat " påtryckningar" här, på FB, för att andra skulle hindras från att avslöja...vad?

"[...]köpa sig tid[...]" De skulle ut och hänga, kort sagt. Hade de meddelat närmast sörjande om detta hade de sannolikt erhållit snubbor med innebörden att de dagdrev och liknande. Vad vore då inte naturligare än att kasta ur sig att de skulle ägna sig åt en specifik aktivitet dvs badande för att slippa tjat.

Vardagliga strategier av ovannämnda slag har i denna tråden tenderat att givas innebörder av definitivt icke-vardaglig art, som tidigare påpekat.
Senast redigerad av Eastmancolor 2018-03-07 kl. 15:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in