2018-02-15, 06:30
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det tror jag inte.

Tvivlar på att det finns något samband mellan dessa försvinnanden.

Hymme var ju på väg norrut (mot Lysekil, liftade) och den andra tre söderut (mot Åsa havsbad?, med bil).

Pga av regnet kan dom ju ha ändrat sig förstås.

Sannolikheten är väl ändå rätt liten att deras vägar skulle ha korsats.

Hymme tror jag mönstrade på en båt.

Pojkarna i bilen försvann antagligen ner i västerhavet, bilen fick vattenplaning kanske.

Ja. Det är ju en ganska trolig teori. Att alla tre skulle ha mördats känns ju inte alls troligt.
Kan tänka mig att det finns en del riktigt djupa, branta stränder där på västkusten. Skulle bilen ligga på grundare vatten borde nån ha sett den från stranden genom åren tycker man.

Intressant tanke att bilen ligger kvar där ute nån stans. Som dykare skulle det ju vara en dröm att hitta nått sånt.
Citera
2018-02-15, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Ja. Det är ju en ganska trolig teori. Att alla tre skulle ha mördats känns ju inte alls troligt.
Kan tänka mig att det finns en del riktigt djupa, branta stränder där på västkusten. Skulle bilen ligga på grundare vatten borde nån ha sett den från stranden genom åren tycker man.

Intressant tanke att bilen ligger kvar där ute nån stans. Som dykare skulle det ju vara en dröm att hitta nått sånt.

Jag har också funderat på den möjligheten, och det scenariot har absolut skett upprepade gånger i andra olösta försvinnanden där de/den försvunne försvann just med bil.
Några exempel är ett gammalt olöst fler-försvinnande från 1970, när tre personer, Jimmy Williams, 16, Thomas Michael Rios, 18, and Leah Gail Johnson, 18, försvann spårlöst med bil och allt på väg till en fotbollsmatch: http://www.dailymail.co.uk/news/article-2425971/Remains-rusting-car-pulled-Oklahoma-lake-belong-teenagers-went-missing-40-years-ago.html#ixzz57A75nn nr
Inte förrän 43 år senare, 2013, skulle man alltså påträffa deras kvarlevor respektive bil i Oklahoma lake, där de alltså hade skört ned.

Även ett annat gammalt olöst duo-försvinnande från 1978 löstes på samma sätt år 2015, när bil respektive deras kvarlevor återfanns i Sunrise kanalen, där de alltså på något sätt hade kört ned: http://abcnews.go.com/US/remains-found-car-linked-mysterious-1978-missing-teens/story?id=28431034

Samt bilen och kvarlevorna från en man som var försvunnen 9 år: http://www.dailymail.co.uk/news/article-2599207/Missing-mans-car-NINE-YEARS-later-canal-near-Florida-home-skeletal-remains-inside.html

Et cetera.

Så visst händer det, och det skulle inte förvåna mig alls om det är just vad som skett även i detta fallet.
Detta förutsätter ju dock förstås att de körde förbi just ett vattendrag eller över en bro.
Senast redigerad av Genderbender 2018-02-15 kl. 09:18.
Citera
2018-02-15, 11:07
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Genderbender
Jag har också funderat på den möjligheten, och det scenariot har absolut skett upprepade gånger i andra olösta försvinnanden där de/den försvunne försvann just med bil.
Några exempel är ett gammalt olöst fler-försvinnande från 1970, när tre personer, Jimmy Williams, 16, Thomas Michael Rios, 18, and Leah Gail Johnson, 18, försvann spårlöst med bil och allt på väg till en fotbollsmatch: http://www.dailymail.co.uk/news/article-2425971/Remains-rusting-car-pulled-Oklahoma-lake-belong-teenagers-went-missing-40-years-ago.html#ixzz57A75nn nr
Inte förrän 43 år senare, 2013, skulle man alltså påträffa deras kvarlevor respektive bil i Oklahoma lake, där de alltså hade skört ned.

Även ett annat gammalt olöst duo-försvinnande från 1978 löstes på samma sätt år 2015, när bil respektive deras kvarlevor återfanns i Sunrise kanalen, där de alltså på något sätt hade kört ned: http://abcnews.go.com/US/remains-found-car-linked-mysterious-1978-missing-teens/story?id=28431034

Samt bilen och kvarlevorna från en man som var försvunnen 9 år: http://www.dailymail.co.uk/news/article-2599207/Missing-mans-car-NINE-YEARS-later-canal-near-Florida-home-skeletal-remains-inside.html

Et cetera.

Så visst händer det, och det skulle inte förvåna mig alls om det är just vad som skett även i detta fallet.
Detta förutsätter ju dock förstås att de körde förbi just ett vattendrag eller över en bro.

Vi har ju ett annat svenskt fall också. Cats Falck och Lena Gräns som försvann spårlöst efter en krogkväll i Stockholm December 84. Dom hittades i Gräns bil i Hamnarbyhamnen ett halvår senare. Fortfarande ett ganska mystiskt fall.
Citera
2018-02-15, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Vi har ju ett annat svenskt fall också. Cats Falck och Lena Gräns som försvann spårlöst efter en krogkväll i Stockholm December 84. Dom hittades i Gräns bil i Hamnarbyhamnen ett halvår senare. Fortfarande ett ganska mystiskt fall.

Intressant, det fallet kände jag inte till och skall taga redan på mer om nu. Tackar.

P.S. Förresten nu minns jag det faktiskt ändå, såg jag nu när jag såg tråden om det. Helt klart intressant fall.
Senast redigerad av Genderbender 2018-02-15 kl. 11:15.
Citera
2018-02-15, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mann1
Väldigt intressant fall! Fick upp ögonen för detta genom veckans brott som säkert många andra!
Men tråden är för stor för oss som kommer in nu och försöker få reda på all fakta så undrar ifall någon insatt skulle kunna sammanfatta(Skaraborg?). Och då menar jag såklart inte sammanfatta det som är allmänt känt utan sådant som har kommit fram genom tråden och dess nästan 500 sidor.

Finns en del artiklar här, som bla sammanfattar fallet http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/library/Ovrigt/Dahlsjo-fallet%201965?sort=3&page=1
Citera
2018-02-15, 11:45
Medlem
Azrils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Nej de kan omöjligt ha haft någon som helst koppling. De kom från helt olika samhällsklasser och hade verkligen inte mycket gemensamt - om ens något.

Konstnärssonen "Hymme" var boende på Drottningholm medans dessa tre personer var arbetargrabbar från Haga/Annedal med en i a f småkriminell bakgrund.

Hmm, överklassdamen då? Var inte hon lite av otippad länk mellan klasserna?

En teori, kanske inte så trolig då jag inte har koll på mängden av droger på denna tiden men, kan det ha varit som så att vår trio smugglade droger, hade lager/försäljning i någon av dessa källarutrymmena och tyngre grabbar klev in för att utvidga sitt eget område alternativt ta över ett fungerande koncept med betalande kunder?

Att stillatigande se en lysande affärsrörelse slinka ur händerna kanske var för mycket för någon eller några och tillräckligt otäcka händelser utspelade sig för att dessa inte skulle kunna göra anspråk på vinster igen. De andra uppfattade denna händelse så avskräckande och otäck så de tyckte att det var bäst att inte varken synas eller höras igen utan bara att överlåta rörelsen till de nya och bara försvinna?

Jag har registrerat mig enkom för denna fantastiska tråd som Skaraborg2 håller i Det retar mig lite att jag inte kan skicka pm......
Citera
2018-02-15, 13:07
Medlem
fittas avatar
Om bilen har blivit slaktad, stulen eller gömd... kan den ha blivit en EPA-traktor? Denna bilmodell var väl väldigt populär att bygga om till EPA? Om det finns några speciella kännetecken eller modifikationer för just denna bil tycker jag man borde söka dessa bland alla EPA-traktorer av samma modell idag.
Citera
2018-02-15, 13:35
Medlem
Som sagt, jag tror på olycka.

MEN, tittar man på sträckningen av gamla E6an sås som den var 1965, OCH, köper att de skulle till Åsa, men inte för att bada, så går den vägen inte alls "vid branta slänter ned mot Västerhavet" eller hur GW uttryckte det. Det är/var inte alls ngn kustväg.

Bara ett förtydligande, de kan såklart ha åkt norrut mot Norge och trillat ner vid Svinesund. De kan ha åkt österut mot Vänern. Ingen vet.

Men diskussionen tjänar på att inte okritiskt beskriva vägen GBG-Åsa som om det var tusen sjöars land på sträckan.
Citera
2018-02-15, 14:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kjell-Åke och Janne.

Citat:
Ursprungligen postat av villalarm
https://herrtidning.files.wordpress.com/2014/04/3fc3b6rsvunna2.jpg

Motsägelsfulla uppgifter!

Tyvärr är det så. Kjell-Åkes mor lämnade flera olika uppgifter om sonen denna dag. Alla uppgifter som har framkommit är att han denna dag gick till jobbet och arbetade, han gick till jobbet men kom aldrig dit, han hade semester denna dag och skulle börja arbeta först måndagen den 2 augusti, han vägrade av någon anledning denna dag till sina föräldrars förvåning att gå till sitt arbete.

Detta är sådana uppgifter som har förekommit i polisutredningen och i media.

Vi vet inte med andra ord hur det förhöll sig förutom att vi vet att Kjell-Åkes arbetsskor kom att bli stående i familjens hall. Efter några månader slängde moderns dessa och sa "Kommer han tillbaka får vi köpa nya åt honom."

Vi vet också att Kjell-Åke hade bestämt med sin flickvän att de skulle träffas hemma hos hans föräldrar denna dag under sen eftermiddag/kväll. Hon kom dit men Kjell-Åke varken kom till det avtalade sammanträffandet eller hörde av sig via telefon. Efter några timmar tog flickvännen barnvagnen och gick hem till sig.

När det gäller Janne Dahlsjö så gick han till sitt arbete på onsdagen den 28 juli. Där arbetade han hela dagen men återkom aldrig tillbaka till bostaden efter arbetets slut. Det enda extra han tog med sig då han gick hemifrån för sista gången var ett par extra ljusa byxor. Torsdagen den 29 juli var han inte på sitt arbete.

Hans mor hette Ingrid.
Senast redigerad av Skaraborg2 2018-02-15 kl. 14:53.
Citera
2018-02-15, 14:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den försvunna bilen.

Citat:
Ursprungligen postat av fitta
Om bilen har blivit slaktad, stulen eller gömd... kan den ha blivit en EPA-traktor? Denna bilmodell var väl väldigt populär att bygga om till EPA? Om det finns några speciella kännetecken eller modifikationer för just denna bil tycker jag man borde söka dessa bland alla EPA-traktorer av samma modell idag.

Denna teori kan också vara möjlig. Ingen vet tyvärr vad som kom att hända med bilen förutom att den aldrig kom att registreras för t. ex. skrotning.

Ett bland de sista kända vittnena som såg bilen gjordes ett par dagar innan detta datum. Bilen sågs då på Vasagatan där den kom körandes i god fart i riktning mot Vasaplatsen.

Vittnet var själv väl bekant med bilen och kände dessa tre personer.
Senast redigerad av Skaraborg2 2018-02-15 kl. 14:50.
Citera
2018-02-15, 21:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ville tillbaka till Åsa?

Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det tror jag inte.

Tvivlar på att det finns något samband mellan dessa försvinnanden.

Hymme var ju på väg norrut (mot Lysekil, liftade) och den andra tre söderut (mot Åsa havsbad?, med bil).

Pga av regnet kan dom ju ha ändrat sig förstås.

Sannolikheten är väl ändå rätt liten att deras vägar skulle ha korsats.

Hymme tror jag mönstrade på en båt.

Pojkarna i bilen försvann antagligen ner i västerhavet, bilen fick vattenplaning kanske.

Hur "Hymme" tog sig från Båstad upp till Göteborg är det ingen som vet. Detta kan i s f ha skett både via tåg och genom att lifta. Han kom alltså söderifrån och skulle ända upp till trakterna av Bovallstrand i Bohuslän.

https://www.google.se/maps/place/Gerlesborgsskolan/@58.4408256,10.8962023,9.96z/data=!4m5!3m4!1s0x4645b174cec00ae5:0x3168bf37c3130 539!8m2!3d58.4885161!4d11.3402852

Åkte han tåg så lär detta ha stannat på järnvägsstationen i Åsa. Vid den här tiden stannade tåget i stort sett vid alla stationer. Ifall han åkte bil så vet jag inte om vägen upp till Göteborg gick genom Åsa 1965? Idag gör den i a f inte det.

https://www.google.se/maps/place/%C3%85sa/@57.3146635,12.1791703,11.25z/data=!4m5!3m4!1s0x464fdc6410cb821b:0xa01907aa3404c e0!8m2!3d57.3496454!4d12.1234189

Varför skulle "Hymme" vilja lifta tillbaka med någon till Åsa när han skulle norröver?
Senast redigerad av Skaraborg2 2018-02-15 kl. 21:50.
Citera
2018-02-15, 22:01
Medlem
Här ett par andra gamla fall som lösts. https://www.youtube.com/watch?v=KuH4WId-bxk https://www.youtube.com/watch?v=dgTAfUQ6TFc
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in