Citat:
En intresserad novis som mig och många andra alltså

Citat:
Min metod är mer psykologisk: hur har personerna gjort för att försvinna spårlöst? (Med en personbil ned i en maritim grav.) Vilket är det troligaste scenariot? (Hymme liftade med dem.) Finns det speciella omständigheter som gör dessa försvinnanden unika? (Egentligen inte.) osv.
Vart tror du att de skulle ha träffats för att plocka upp honom? Nu var det väl kanske mycket vanligare med att ta upp liftare osv. på denna tid (och synd tyckte de säkert om honom pga vädret) men det har inte framkommit någon direkt bra teori om vart, hur eller varför.
Det som i mitt tycke är VÄLDIGT unikt är allt som inträffade denna dag, hade det varit spritt på någon eller några månader så hade jag nog inte ens reflekterat över det, nu hände det väldigt mycket stora saker på en och samma dag och slumpen är något som bara finns som en liten bidragande orsak för det mesta. Jag tror nog att vissa saker påverkade varandra och hängde ihop även om på långt håll.
Citat:
Sedan är jag lika barnsligt road som andra här av just spårlösa försvinnanden och försöker ta intryck av hur polisen tänker (när den gör det) och "Vips!" så har jag en eller ett par troliga förklaringar.
Givetvis går jag igenom vad andra bidragit med och en del håller jag i högsta grad med om men mycket - särskilt i denna tråden - upplever jag som irrelevant och överdrivet, t ex detta med påtryckningar; det är ju inget spionfall vi talar om, ej heller något som hände förhållandevis nyligen, utan ett gäng vanliga snubbar som gick upp i rök för 52 år sedan.
Givetvis går jag igenom vad andra bidragit med och en del håller jag i högsta grad med om men mycket - särskilt i denna tråden - upplever jag som irrelevant och överdrivet, t ex detta med påtryckningar; det är ju inget spionfall vi talar om, ej heller något som hände förhållandevis nyligen, utan ett gäng vanliga snubbar som gick upp i rök för 52 år sedan.
Om det nu har förekommit påtryckningar och om det fanns en överlevande (i brist på bättre ord då jag inte är lika fint bildad som dig) så kan jag förstå påtryckningarna. OM det nu är som Skaraborg2 spekulerar om så kan det faktiskt ställa tillvaron på ända för ganska många personer vilket gör att jag förstår att vissa insatta vill bromsa och få intresserade att lägga ner. Jag har själv avstått att berätta saker för nära vänner då det bara skulle förvärra deras situation även om det inte på något vis eller sätt har haft samma magnitud som detta fallet.
Vanliga snubbar helt klart, fast de drömde nog om ett lite bättre liv och snabba pengar (som många andra även idag).
Citat:
Jag instämmer fullt med dig!
Citat:
Dessvärre har däremot åtskilliga - inte minst TS - påtagligt krånglat till bilden i onödan med allsköns detaljer och spekulationer som åtminstone jag tycker känns ovidkommande, t ex huruvida Dahlsjö skulle åka och bada när det regnade. Nej, det skulle de knappast göra men det är väl också en rimlig sak att påstå även om de inte planerat mer än att sladda runt med PV:n ett tag.
Vi kan enas om att detta var ett sätt att "köpa sig lite tid" där ingen skulle tycka att det var konstigt att de var borta en tid ur den vanliga kompiskretsen?
Citat:
Hata slumpen har inte heller alla gjort men här tänker jag tack och lov som GW när jag främst kopplar ihop Dahlsjö- och Hymmehändelserna med varandra men inte rånet: de bägge försvinnandena har nämligen en rad likheter medan rånet handlade om något annat. Det kan finnas en indirekt koppling men inte mer, tror jag.
Har du någon teori om hur mötet skulle ha gått till emellan och vad som eventuellt skulle ha utspelat sig då?
/Azril
Senast redigerad av Azril 2018-03-07 kl. 08:44.
Senast redigerad av Azril 2018-03-07 kl. 08:44.