Citat:
Ursprungligen postat av
Pulitzer
Med tanke på det ovan citerade tycker man ju att de flesta bör ha sett ett patriarkat. Men det är ju från Wikipedia så jag antar att världen i själva verket kan vara full av matriarkat.
Jag har bott i Malaysia, bland annat. Tror de flesta skulle kalla det för patriarkat.
Det går att kalla Malaysia för fler saker. Bland annat är det ett av få länder vars
grundlag delar in folk i ett apartheidsystem. Efter deras gener och religion. En malay har rättigheter och förmåner som kineser och indier inte har. Även
https://en.wikipedia.org/wiki/13_May_Incident
Varför är detta intressant? Tja, jag tycker såklart det då jag har många vänner där, att det är ett exempel på vad identitetspolitik resulterar i, och att det inte är svartvitt vem som är privilegierad och vem som inte är det.
Malaysiska kvinnor får betald utbildning och bekväma statliga tjänster just för att de är malaysiska kvinnor medan manliga indier kämpar för att försörja sin familj genom att köra taxi, och kineserna driver butiker dygnet runt.
Är det då taxichaffisen som är överordnad jämfört med den malaysiska kvinnan, eller är det tvärtom?
Samtidigt kan indiern dricka öl utan att bekymra sig (kanske inte när han ska köra taxi, men ändå) medan den religiösa polisen letar efter muslimer som är berusade.
Så på det sättet är indiern friare.
Nog raljerande. Frågan som kommer är; Är allt som inte är ett matriarkat ett patriarkat eller finns det något samhälle som är varken eller?