2018-02-05, 08:36
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktordonka
Fick länken till videon av en bekant som tyckte det var bra.
Men allt är ju bara svammel. Han har inte förmåga att uttrycka sig klart. Ytterligare en flummare som den här gången döljer sig bakom en professorstitel...

Men det här, det var däremot extremt läsvärt om honom:
https://mic.com/articles/187776/jordan-peterson-is-the-rising-self-help-guru-of-young-conservatives-heres-what-hes-telling-them
Det säger mer om honom och hans tankar än vad han lyckas med att förklara själv.
Haha, vill du veta varför just det här inlägget är så hysteriskt roligt?
Det finns idag ingen klinisk psykolog som citeras lika ofta som Jordan B Peterson.
Som psykologer överhuvudtaget kan bedömas, är han en gigant.

Vad du tycker däremot, kommer åka ner i rännstenen och glömmas bort som det butthurta cringe det begränsar sig till att vara...
Med varats olidliga lätthet.
Citera
2018-02-05, 09:15
Medlem
Pulitzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Inser du att dina källor är andras tolkningar av vad han har sagt?
Den från National Post är hans egen debattartikel i tidningen, läs den, den är intressant.
Är det något av citaten som det finns anledning att betvivla, tycker du?
Jag tycker att de verkar vara representativa för vad han sagt i de olika videon jag tittat på.
Citera
2018-02-05, 09:19
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulitzer
Den från National Post är hans egen debattartikel i tidningen, läs den, den är intressant.
Är det något av citaten som det finns anledning att betvivla, tycker du?
Jag tycker att de verkar vara representativa för vad han sagt i de olika videon jag tittat på.
Är det den av Sean Craig du menar?
Jag noterar att det räcker med att komma på ett bra namn, så existerar fenomenet.

Inga krav på definitioner eller specifikationer där inte.
Kom på ett namn, tvinga alla att använda det. Vem vet, med lite tur kan man inkassera storvinsten som i en enarmad bandit.
Senast redigerad av Pansarvecket 2018-02-05 kl. 09:30.
Citera
2018-02-05, 09:39
Medlem
Pulitzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Igen det handlar inte om HANS yttrandefrihet utan att överhuvudtaget komma på iden att lagstifta om ord. Han opponerade sig mot lagförslaget.

Han har inte vägrat någonting. Det är rent hittepå.

Du verkar ha svårt för en abstrakt diskussion.

Det är han som blir intervjuad.
Det är han som inte bara nöjt sig med att debattera mot lagen på ett principiellt plan, utan sagt att han inte tänker följa det han anser att lagen tvingar honom till. Givetvis är det också det som vållat rabaldret vid universitet och i media.
Varför skulle det då inte vara motiverat att han får frågan?

Det är stor skillnad mellan att debattera mot en lag och att meddela att man inte tänker följa lagen, inte minst om man är professor vid ett stort universitet.

På Youtube finns en massa andra, bättre intervjuer med honom om detta, ifall du fortfarande tror att det är hittepå.
Citera
2018-02-05, 09:49
Medlem
Pulitzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Är det den av Sean Craig du menar?
Jag noterar att det räcker med att komma på ett bra namn, så existerar fenomenet.

Inga krav på definitioner eller specifikationer där inte.
Kom på ett namn, tvinga alla att använda det. Vem vet, med lite tur kan man inkassera storvinsten som i en enarmad bandit.

Nej jag menar den debattartikel som Jordan Peterson själv har skrivit.
http://nationalpost.com/opinion/jordan-peterson-the-right-to-be-politically-incorrect

De stycken som gäller den specifika fråga vi diskuterat sammanfattar han i nedanstående stycke:

Citat:
One of the more controversial things I said in the videos was that I would not use what have come to be known as “preferred pronouns” to refer to people who believe that their gender does not fit neatly into the traditional categories of male and female. The gist of the counter-argument was: “Why won’t the mean professor change the way he speaks, if doing so would spare some vulnerable peoples’ feelings?” (A National Post columnist described me as a “jerk.”) There are a few reasons why I took this stand.

Och:

Citat:
Bill C-16 is dangerous legislation. Those who formulated it and who are pushing it and its sister legislation are dangerous people. I’m not going to use their words. Read the Ontario Human Rights Commission website dealing with such things. Formulate your own opinions. Decide for yourself — while you still can.

Sen motiverar han sina principiella ståndpunkter, vilket naturligtvis är intressant i sig. Men detta citerar jag eftersom det påståtts att det är "hittepå" att han skulle sagt att han vägrar använda dessa pronomen.
Citera
2018-02-05, 09:55
Medlem
Citat:
Tack för länken, men jag påpekar återigen: det jag argumenterat för är rimligheten i hennes fråga, inom kontexten för intervjun.
Jag projicerar ingenting, i mitt förra inlägg försökte jag beskriva intervjukontexten och de omständigheter som motiverar varför jag anser att frågan var rimlig.
Frågan hänvisar till vad Peterson sagt och hans tolkning av lagen, snarare än vad lagen de facto säger.

Citat:
Enhörningarna. Du har upprepade gånger talat om vad lagen inte är, men har trots flera förfrågningar inte kunnat förklara vad den då är, ens i det avseende som relaterar till dina argument.
Här tycks din och Roy666:s tolkningar också avvika från varandra, eftersom han skrivit att lagen blev ungefär som Peterson befarade och dessutom drabbade honom.
Nej jag har aldrig skrivit att lagen drabbat honom, jag konstaterade att effekterna av lagen blev som han förutspådde och länka till den skandalen och vad 2 professorer och JP diskuterade i efterdyningarna till den skandalen som var direkt kopplat till billC16.
Dock var han ej inblandad i den annat än att hans utbildningsmaterial användes och han smutskastades.
Citera
2018-02-05, 10:30
Medlem
Citat:
Nej jag menar den debattartikel som Jordan Peterson själv har skrivit.
http://nationalpost.com/opinion/jordan-peterson-the-right-to-be-politically-incorrect

De stycken som gäller den specifika fråga vi diskuterat sammanfattar han i nedanstående stycke:

Och:

Sen motiverar han sina principiella ståndpunkter, vilket naturligtvis är intressant i sig. Men detta citerar jag eftersom det påståtts att det är "hittepå" att han skulle sagt att han vägrar använda dessa pronomen.

I grunden.
Det är liksom svårt för människor som bygger sin tillvara i sökandet efter sanningen att acceptera kön som en social konstruktion (det finns individer som födds annorlunda men de är ett fåtal trots allt).

Att då bli påtvingad i lag att tilltala individer som känner sig som en viss typ transgender/socialt konstruerade kön är även för mig mycket märkligt.

Hur skall jag veta vad personen är?
Såg en debatt med en transgender professor och JP där han menade på att det är så enkelt att mata in i tfn alla varianterna, vilket fick mig att sätta kaffet i vrångstrupe.
Det förutsätter i alla fall att jag skall veta baserat på individens utseende vad denna är, vilken vi väl alla kan vara överens om att det är omöjligt.
Även JP konstaterade att detta var i det närmaste omöjligt då många inte heller använder sig av tfn, och så är det väl….alla äldre springer väl inte runt med en smart phone i fickan.
Lagen som diskuteras och han vägrar följa, dock ej bryta om jag fattat det rätt kan då tolkas som att felaktigt användande skulle kunna tolkas som kränkande och brottsligt.
Med andra ord han möter en individ som anser sig tillhöra x och blr tilltalad herr så äör det kränkande trots att x ser ut som herr.

Om då personen talar om vad denna är så är det väl enklare om jag känner mig obekväm i att använda påhittade ord att använda personens tilltalsnamn, vilket jag uppfattat att det är en väg JP hellre går.
Men om individen vill bli tilltalad ze (ze / zir / zee/zerr/zeer, o.s.v.det finns så många nu) och han vägrar utan hellre då använder sig av tilltalsnamnet för att kringgå lagen så kan det vara kränkande och han blir således straffad, med andra ord han kan bli i lag tvingad att använda sig av ord han anser sig obekväm att använda för att någon kan känna sig kränkt över att han inte gör så.

Och nu är vi inne på yttrandefrihet en slippery slope som han utryckt det

Om en forskare som via forskning konstaterat att könet x inte existerar, skall mot all vetenskap måste tilltala individer på ett sätt som går emot all den forskning som ligger till grund för dennes ställningstagande för att staten bestämt att det socialt konstruerade könet x existerar och det är kränkande att förneka det.
Ideologi trumfar vetenskap, och det är kränkande om vetenskapen inte fogar sig.
Eller är det kränkande för en forskare att tvingas använda sig av ord som denne inte tror/vet existerar?
Om JP vill bli tilltalad professor JP och allt annat bedöms som kränkande, tja hur långt skall vi gå.
snart är alla kränkta...

Det handlar liksom inte om att han vill kunna kalla alla transgender för bögdjävlar eller kränka dem verbalt på det sättet utan om att yttrandefriheten naggas i kanten om man tvingas använda ord som man inte behöver använda om man inte vill, kränkning är liksom en helt annan femma.

Lite grovt som jag tolkat det, med förbehåll för misstolkning.
Nu är lagen betydligt mer komplicerad än så och jag har inte satt mig in i den fullständigt men i grova drag som jag tolkar det.
Citera
2018-02-05, 11:37
Medlem
Pulitzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roy666
I grunden.
Det är liksom svårt för människor som bygger sin tillvara i sökandet efter sanningen att acceptera kön som en social konstruktion (det finns individer som födds annorlunda men de är ett fåtal trots allt).

Att då bli påtvingad i lag att tilltala individer som känner sig som en viss typ transgender/socialt konstruerade kön är även för mig mycket märkligt.

Hur skall jag veta vad personen är?
Såg en debatt med en transgender professor och JP där han menade på att det är så enkelt att mata in i tfn alla varianterna, vilket fick mig att sätta kaffet i vrångstrupe.
Det förutsätter i alla fall att jag skall veta baserat på individens utseende vad denna är, vilken vi väl alla kan vara överens om att det är omöjligt.
Även JP konstaterade att detta var i det närmaste omöjligt då många inte heller använder sig av tfn, och så är det väl….alla äldre springer väl inte runt med en smart phone i fickan.
Lagen som diskuteras och han vägrar följa, dock ej bryta om jag fattat det rätt kan då tolkas som att felaktigt användande skulle kunna tolkas som kränkande och brottsligt.
Med andra ord han möter en individ som anser sig tillhöra x och blr tilltalad herr så äör det kränkande trots att x ser ut som herr.

Om då personen talar om vad denna är så är det väl enklare om jag känner mig obekväm i att använda påhittade ord att använda personens tilltalsnamn, vilket jag uppfattat att det är en väg JP hellre går.
Men om individen vill bli tilltalad ze (ze / zir / zee/zerr/zeer, o.s.v.det finns så många nu) och han vägrar utan hellre då använder sig av tilltalsnamnet för att kringgå lagen så kan det vara kränkande och han blir således straffad, med andra ord han kan bli i lag tvingad att använda sig av ord han anser sig obekväm att använda för att någon kan känna sig kränkt över att han inte gör så.

Och nu är vi inne på yttrandefrihet en slippery slope som han utryckt det

Om en forskare som via forskning konstaterat att könet x inte existerar, skall mot all vetenskap måste tilltala individer på ett sätt som går emot all den forskning som ligger till grund för dennes ställningstagande för att staten bestämt att det socialt konstruerade könet x existerar och det är kränkande att förneka det.
Ideologi trumfar vetenskap, och det är kränkande om vetenskapen inte fogar sig.
Eller är det kränkande för en forskare att tvingas använda sig av ord som denne inte tror/vet existerar?
Om JP vill bli tilltalad professor JP och allt annat bedöms som kränkande, tja hur långt skall vi gå.
snart är alla kränkta...

Det handlar liksom inte om att han vill kunna kalla alla transgender för bögdjävlar eller kränka dem verbalt på det sättet utan om att yttrandefriheten naggas i kanten om man tvingas använda ord som man inte behöver använda om man inte vill, kränkning är liksom en helt annan femma.

Lite grovt som jag tolkat det, med förbehåll för misstolkning.
Nu är lagen betydligt mer komplicerad än så och jag har inte satt mig in i den fullständigt men i grova drag som jag tolkar det.

Jo jag har lyssnat på och läst Petersons olika argument för sin sak, och de vore också intressanta att diskutera, men det är inte de argumenten eller lagen i sig jag tagit ställning till.

Jag har bara försökt motivera min ståndpunkt att en av de frågor han fick i intervjun var rimlig att ställa, och att varken jag eller någon annan hittat på att han sagt att han inte tänker använda dessa pronomen.
Tycker att debatten om just detta kan avslutas nu eftersom det finns otaliga exempel svart på vitt, och på video, där han bekräftar och återupprepar just detta: han tänker inte använda några pronomen som en lag tvingar på honom.

Och som sagt, om lagen inte säger något om att vissa pronomen måste användas så är det Peterson som tolkat den fel, vilket knappast kan vara mitt, Newmans eller någon annan än Petersons eget fel.
Senast redigerad av Pulitzer 2018-02-05 kl. 11:41.
Citera
2018-02-05, 12:06
Medlem
dobbelinas avatar
Jag kan inte förstå den här jävla hypen med att människor skall känna sig
obekväma i sin könsidentitet.
Oavsett om du är man eller kvinna, och känner dig som det andra könet,
(eller vad som helst mittemellan)
så är det ju upp till var och en att känna sig hur fan man vill!
Varför skall andra människor behöva bejaka din sketna könsdrift eller tillhörighet?

Ett påhittat pronomen, som du insisterar skall användas när man tilltalar dig,
kommer ju bara att få dig att känna dig ännu mer obekväm.
Uppförsbacken du har framför dig, att lära alla i din omgivning
ditt nya tilltalsnamn, eller beteckning, kommer ju till största del att
bemötas med frågetecken eller göra dig till åtlöje.

Att lagstifta om det här som det gjorts i Kanada, är ju så dumt så
man smäller av.
Fullständigt vansinne, att låta dessa inepta skräckideologer ens komma
i närheten av en lagstiftande församling.
Senast redigerad av dobbelina 2018-02-05 kl. 12:24.
Citera
2018-02-05, 15:07
Medlem
NiveaBodylotions avatar
Som någon nämnde tidigare, baserat på hennes uttalande på social medier, att hennes man är lite cuckish borde hon lämna honom och böla ihop med Ben Affleck: https://www.youtube.com/watch?v=vln9D81eO60 Liknande debattstil och samma nivå på emotionella planet.
Citera
2018-02-05, 15:35
Medlem
sherms avatar
Dags att ta fram skämsmössan

Jordan Peterson cucks out on the JQ Jewish Question and Holodomor

https://www.youtube.com/watch?v=J0RNMZkWdjw
Citera
2018-02-05, 15:56
Medlem
Pulitzers avatar
Dubbelpost
Senast redigerad av Pulitzer 2018-02-05 kl. 16:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in