2018-03-03, 12:12
Medlem
kraksparks avatar
Idag i Kungsbacka posten stod det om försvinnandet o deras sk resa till Åsa
Citera
2018-03-03, 14:38
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kungsbacka-Posten den 3 mars 2018.

Citat:
Ursprungligen postat av krakspark

Såg artikeln precis nu i Kungsbacka-Posten om deras s. k. resa dit. Tyvärr bakom en betalvägg. Någon som kan göra något citat från denna?

Rubriken är i a f följande: "Kompistrion är spårlöst borta - sedan 1965".

http://kungsbackaposten.se/nyheter/
Senast redigerad av Skaraborg2 2018-03-03 kl. 14:49.
Citera
2018-03-03, 21:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kjell-Åke.

Citat:
Ursprungligen postat av Azril
Jag skulle tro att vi alla är överens om att det vår något ofog i kikaren i alla fall

Hymme är lite spännande i sig. Att han hade planerat något tror jag inte i och med hans första förslag till modern att hon kunde bli med för att sedan ändra sig. Antingen så kände han att det kunde bli en komprometterande situation om han skulle träffa någon som gjorde att han ändrade sig eller så tyckte han kanske bara att det kunde vara gott att få vara lite själv.

Om han träffade någon och det gick snett, olycka eller en stundens ingivelse som möjliggjorde ett försvinnande är väl de saker som finns att välja på.

För att läsa akten så var man väl tvungen att vara på plats i Göteborg? Tyvärr så finns det inte möjlighet till detta men jag blev rätt nyfiken på den och skulle gärna ta del av den. Det som antyddes i tråden om den öppnade ju vissa scenarion, fast jag ska inte säga något innan jag vet vad som stod i den.

Får revidera min uppfattning då, jag har alltid tagit för givet att Gay var den som var lite vårdslös och inte så noggran fast misstag kan ju alltid ske hur försiktig man än är.

Du personligen vet olika roller och uppgifter de har haft också?

Jo, det står ju klart att "slutbesiktningen" skedde i "modern" tid. Jag tror ändå att dess syfte var att säkerställa att allt såg bra ut och att inget skulle hittas och skapa frågor. Kjell-Åke eller annan inblandad person ville nog ha en försäkran om en lugn och fridsam ålderdom utan att besvärande saker flöt upp till ytan.

En mycket spännande fråga är vem han EGENTLIGEN trodde det var som knackade på dörren, kan det varit som så att han väntade sin flickvän som skulle komma med lite egna kläder och mat till honom?

Hur gjorde han med de inneboende som också brukade husera i lägenheten (eller var det bara en kvar vid den här tidpunkten)?

Detta är väl en helt klart hållbar teori! Jag antar att (utan att veta!) under denna tid så fanns kurator hjälpen att få hos kyrkan och inte sjukhusen.

Ponera att Kjell-Åke antingen knäcktes psykiskt (inget fel med det då flera personer, tack och lov, är alldeles för normala för att stå ut med hårdfört liv, mord, avyttrande av kroppar osv.) alternativt helt enkelt tröttnade på ett liv där han hela tiden behövde leva gömd och alltid se sig över axeln.

Efter flera förtroliga samtal med kuratorn där han eventuellt hittar ljuset i gud (sant eller medspelat oviktigt) så bestämmer sig kuratorn för att "rädda" denna olycksaliga man. Finns ju faktiskt forskning på varför alla brottslingar och värstingar får så många beundrarinnor, de vill alla "rädda" denna man.

I och med att hon sitter inom kyrkan och troligtvis har tillgång till de rätta papprena och böckerna. Om hon inte hade det så hade säkert en lunch eller kaffestund med lite flört med annan anställd hjälpt henne att få det hon behövde.

Simsalabim så fanns det en ny ograverad identitet och ett nytt oskrivet blad att nyttja.

På denna tiden så var allt så mycket lättare, idag kan du ju kolla hur seriösa identiteter är genom att kolla det digitala spåret efter dem. Hur du än bär dig åt idag så lämnar du alltid spår, en del stora enkla spår och del personer mindre spår. Men du har alltid haft kontakt med sjukvård, skola, ibland polis, du har handlat saker på kort, du måste ha bankkonto osv.

Det jag vill ha sagt är att bara han fick gyllene födelsebeviset av kuratorn så öppnade sig hela världen med att skaffa id kort, pass, bankkonto och typ allt han ville ha.

Jo, det är jag också fast jag är ändå nyfiken på vart och hur. Antagligen så byttes skylten ut med chassi nummer samt regskyltar ifrån en annan "ren" bil i dåligt skick och eventuellt lite inredningsdetaljer om den nu var förstörd inuti och för att försvåra att den kändes igen av sådana som har åkt i den.

Någon kan ju ha varit skyldig pengar eller tjänst till någon tredje person. Denna helt ovetande tredje person fick en "renoverad" bil istället för betalning eller för andra tjänster. Denna personen brukade nog bilen helt ovetandes om dess historia för att nyttja den under en tid och senare sälja eller skrota den. Om bilen som fick donera identiteten var tredje persons eller om de hade något liggandes på "lagret" hade ju funkat vilket som.

Donator bilen är ju efteråt helt ofarlig att bara ställa någonstans som övergiven på en parkering eller skogsbacke. Den har ju inte varit med om något och är inte knuten till något brottsligt varvid det bara är skönt om någon hittar den och för den till skrot.

Ja, jag vet att bilen är oviktig i det stora hela men jag tycker om att tänka på den ibland ändå

/Azril

Något hade de tre planerat den här dagen och det var ingen biltur ner till Åsa.

Som jag skrivit förut så vet jag inte längre vad jag skall tro om "Hymmes" försvinnande. Ju mera jag har tagit del av desto mera frågande ställer jag mig.

Nej du behöver inte vara på plats i Göteborg. Du kan beställa utredningarna på nätet. Det är en utredning om Dahlsjö-gänget och två st. gällande "Hymme".

Nej jag vet inte vilka roller de tre hade men utgår ifrån vad jag har fått berättat för mig från olika håll. Stämmer denna information så bör det ha varit Kjell-Åke som inte utförde vad han hade blivit ålagd att göra.

En "slutbesiktning"/"avskedsvisit" skulle också kunna ha betytt något annat.

Det är precis den personen som jag tror Kjell-Åke väntade och som skulle komma vid den tiden och istället var det systern till Gay som dök upp. Vet inte vilka som kan ha uppehållit sig mera i lägenheten vid det här tillfället.

Hur Kjell-Åke kom i kontakt med den här kvinnliga kristna kuratorn är okänt. Dessutom vet vi inte för vilken kyrklig organisation hon arbetade för? Kanske Frälsningsarmén? De hade ju mycket goda kontakter utomlands. På den här tiden var förstås betydligt lättare att få en identitet med tanke på allt fördes för hand eller i bästa fall med hjälp av en skrivmaskin. In på 1970-talet kom man alltmer att bli beroende av sitt personnummer. Har för mig att den fjärde siffran infördes 1967, så när Kjell-Åke försvann bestod hans personnummer av endast nio siffror.
Citera
2018-03-04, 18:21
Medlem
Eastmancolors avatar
Varför skriver inte TS en roman istället?

Denna tråd har fått rena vitaminchocken och blivit alltmer spacead sedan GW gjorde somliga här besvikna genom att enkelt och rationellt förklara vad som sannolikt inträffade: Dahlsjögruppen plockade upp Hymme och sedan hamnade de i plurret. Exakt som jag själv lagt fram tidigare i tråden - komplett med föreslagen avkörningsplats - fast med skillnaden att jag tror att de åkte norrut snarare än söderut eftersom Hymme skulle åt det hållet.

Nedan en helt osannolik teori men dock i trådens genuina anda:

Kan man tänka sig att Grodmansrånet bara var en avledningsmanöver för att dra uppmärksamheten från ungherrarnes mystiska försvinnanden?

Citera
2018-03-04, 18:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Förklaring.

Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Personen som bl.a. hade nicket Deffad100 och hans kompisar lade ner sina efterforskningar efter påtryckningar, är den förklaring som de gett.

Helt riktigt det du skriver. Det var den här förklaringen de här personerna gav varför de slutade med sina efterforskningar.
Citera
2018-03-05, 11:52
Medlem
Azrils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tyvärr finns det problem både med att diskutera fallet publikt och att inte göra det.

Självklart så finns det problem då vissa (som jag och fler därtill) är nyfikna och vill veta vad som hände, kanske inte i detalj och specifikt men ändå det som går att kartlägga.

Citat:
Jag har bara här på detta forum under åratal, senast för bara några veckor sedan, fått PM från en mängd olika användarnamn gällande detta fall. En del av dessa "lovade" att berätta vad som hände och varför vilket ingen har gjort.

Mmm, hur många av dem var på "riktigt"?

Citat:
För ett antal år sedan kontaktades Kjell-Åkes syster av en viss person som också lovade att berätta allt för henne. H*n kom heller aldrig att infria sitt "löfte".

Finns personen kvar i livet eller har den försvunnit?

Citat:
Jag anser att det spelar inte längre någon större roll hur man gör. Några pratglada finns det helt klart inte.

Nej, dessutom så ligger händelsen så lång tillbaka så jag tror inte att det kan bli några direkta verkningar av det heller så länge det inte specifikt pekas ut address och personliga vänner till eventuell kvarlevande.

/Azril
Citera
2018-03-05, 11:56
Medlem
Azrils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Varför skriver inte TS en roman istället?

Denna tråd har fått rena vitaminchocken och blivit alltmer spacead sedan GW gjorde somliga här besvikna genom att enkelt och rationellt förklara vad som sannolikt inträffade: Dahlsjögruppen plockade upp Hymme och sedan hamnade de i plurret. Exakt som jag själv lagt fram tidigare i tråden - komplett med föreslagen avkörningsplats - fast med skillnaden att jag tror att de åkte norrut snarare än söderut eftersom Hymme skulle åt det hållet.

Nedan en helt osannolik teori men dock i trådens genuina anda:

Kan man tänka sig att Grodmansrånet bara var en avledningsmanöver för att dra uppmärksamheten från ungherrarnes mystiska försvinnanden?

Det är en teori men jag tror inte att den håller då de borde ha hittats vid det här laget isåfall. Jag vet (som det tidigare i tråden har påvisats) att det finns extremfall då de har dragits upp efter lång tid men jag tror (utan att veta säkert) någon badare, dykare, muddrare eller liknande hade stött på dem vid det här laget.

Men man ska aldrig säga aldrig

Min personliga övertygelse är att de på något sätt och vis hade ett uppdrag under rånet, må så vara litet i sammanhanget men ändå ett uppdrag som de klåpade till, detta blev upptakten till mysteriet vi nu sitter med.

/Azril
Citera
2018-03-05, 12:06
Medlem
Azrils avatar
Citat:
Något hade de tre planerat den här dagen och det var ingen biltur ner till Åsa.

Som jag skrivit förut så vet jag inte längre vad jag skall tro om "Hymmes" försvinnande. Ju mera jag har tagit del av desto mera frågande ställer jag mig.

Nej du behöver inte vara på plats i Göteborg. Du kan beställa utredningarna på nätet. Det är en utredning om Dahlsjö-gänget och två st. gällande "Hymme".

Se där ja, då är jag ju genast mer intresserad. Skicka gärna pm om hur man ska tillväga för att lösa detta då jag är novis på området och behöver lite starthjälp med det

Citat:
Nej jag vet inte vilka roller de tre hade men utgår ifrån vad jag har fått berättat för mig från olika håll. Stämmer denna information så bör det ha varit Kjell-Åke som inte utförde vad han hade blivit ålagd att göra.

Även om vi inte kan slå fast det till 100% så borde det i alla fall stå utom rimligt tvivel.....

Citat:
En "slutbesiktning"/"avskedsvisit" skulle också kunna ha betytt något annat.

Ett avsked av en sedan länge avliden kamrat?

Citat:
Det är precis den personen som jag tror Kjell-Åke väntade och som skulle komma vid den tiden och istället var det systern till Gay som dök upp. Vet inte vilka som kan ha uppehållit sig mera i lägenheten vid det här tillfället.

Det är väl både den rimligaste och troligaste förklaringen då Kjell-Åke i övrigt ALDRIG skulle ha öppnat dörren utan bara suttit och tryckt annars.

Citat:
Hur Kjell-Åke kom i kontakt med den här kvinnliga kristna kuratorn är okänt. Dessutom vet vi inte för vilken kyrklig organisation hon arbetade för? Kanske Frälsningsarmén? De hade ju mycket goda kontakter utomlands. På den här tiden var förstås betydligt lättare att få en identitet med tanke på allt fördes för hand eller i bästa fall med hjälp av en skrivmaskin. In på 1970-talet kom man alltmer att bli beroende av sitt personnummer. Har för mig att den fjärde siffran infördes 1967, så när Kjell-Åke försvann bestod hans personnummer av endast nio siffror.

Jo, och med insikt hur systemet fungerade, tillgång till de "rätta papprena" samt en trovärdig professionell yrkesframtoning så var nog den nya identiteten ett faktum.

Försvann denna kvinna in i dimmorna efter detta eller fanns hon kvar i bekantskapskretsen i senare tid också?

/Azril
Citera
2018-03-05, 12:08
Medlem
Azrils avatar
Citat:
Helt riktigt det du skriver. Det var den här förklaringen de här personerna gav varför de slutade med sina efterforskningar.

Var påtryckningarna av den sorten att låt bli och rota då det är gammalt och glömt eller var det av sluta annars går det illa påtryckningar?
Citera
2018-03-05, 12:12
Medlem
Azrils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krakspark

Kan du få ut artikeln till oss andra då den ligger bakom en betalvägg?

/Azril
Citera
2018-03-05, 16:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Citat från artikeln.

Citat:
Ursprungligen postat av Azril
Kan du få ut artikeln till oss andra då den ligger bakom en betalvägg?

/Azril

En person har skickat artikeln till mig och gör därför några citat från denna. Här har ibland Kjell-Åke fått fel efternamn som har blivit Hansson. Även en del felaktigheter i artikeln gällande bilen som Kjell-Åke köpte av en person boende i Onsala i december 1964.

"Torsdag den 29 juli 1965. Det är troligen den mest osannolika dagen i svensk kriminalhistoria."

"Men många tror att Åsa endast var ett svepskäl för trion för att kunna hitta på annat. Ingen av dem hade visat något större intresse för friluftsliv."

"Förutom Åsa finns det ytterligare kopplingar till Kungsbacka kommun. Polisen sökte både i Kungsbacka och i Onsala efter männen. Varför vet ingen. Möjligen för att Janne Dahlsjö gått på båtar två gånger. De hade hemmahamn i Kungsbacka respektive Onsala. Kjell-Åke hade ett halvår innan försvinnandet sålt en bil, en Ford Consul av 1955 års modell, till en person i Onsala."

"– Jag vill så gärna veta vad som hände. Vi vill få ett avslut och kunna gå vidare. Någon eller några där ute vet så klart vad som hänt min bror och hans kompisar. Jag hoppas att någon kan ta kontakt med mig eller oss, säger Anne-Christine Davidsson."
Citera
2018-03-05, 16:38
Medlem
Azrils avatar
Citat:
En person har skickat artikeln till mig och gör därför några citat från denna. Här har ibland Kjell-Åke fått fel efternamn som har blivit Hansson. Även en del felaktigheter i artikeln gällande bilen som Kjell-Åke köpte av en person boende i Onsala i december 1964.

"Torsdag den 29 juli 1965. Det är troligen den mest osannolika dagen i svensk kriminalhistoria."

Mmm, jag är fortfarande övertygad om att vissa saker hänger ihop om så avlägset denna dag. Att just allt som hände denna skulle bero på slumpen finner jag högst osannolikt.

Citat:
"Men många tror att Åsa endast var ett svepskäl för trion för att kunna hitta på annat. Ingen av dem hade visat något större intresse för friluftsliv."

Hahahaha, friluftsliv var ingick nog inte ens i deras vokabulär utan som förut påtalats så var det nog mest ofog och pengar i kikaren.

Citat:
"Förutom Åsa finns det ytterligare kopplingar till Kungsbacka kommun. Polisen sökte både i Kungsbacka och i Onsala efter männen. Varför vet ingen. Möjligen för att Janne Dahlsjö gått på båtar två gånger. De hade hemmahamn i Kungsbacka respektive Onsala. Kjell-Åke hade ett halvår innan försvinnandet sålt en bil, en Ford Consul av 1955 års modell, till en person i Onsala."

"– Jag vill så gärna veta vad som hände. Vi vill få ett avslut och kunna gå vidare. Någon eller några där ute vet så klart vad som hänt min bror och hans kompisar. Jag hoppas att någon kan ta kontakt med mig eller oss, säger Anne-Christine Davidsson."

Hmm, började Forden kännas igen och det kanske var dags att byta upp sig till något diskretare som inte var igenkänd hos polisen? Just 444 modellen och färgen var väl tämligen vanlig och smälte bra in i miljön om man inte ville synas?

Ett stort tack till dig Skaraborg2 som förser oss vanliga dödliga med artiklar mm

/Azril
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in