Jag skulle tro att vi alla är överens om att det vår något ofog i kikaren i alla fall
Hymme är lite spännande i sig. Att han hade planerat något tror jag inte i och med hans första förslag till modern att hon kunde bli med för att sedan ändra sig. Antingen så kände han att det kunde bli en komprometterande situation om han skulle träffa någon som gjorde att han ändrade sig eller så tyckte han kanske bara att det kunde vara gott att få vara lite själv.
Om han träffade någon och det gick snett, olycka eller en stundens ingivelse som möjliggjorde ett försvinnande är väl de saker som finns att välja på.
För att läsa akten så var man väl tvungen att vara på plats i Göteborg? Tyvärr så finns det inte möjlighet till detta men jag blev rätt nyfiken på den och skulle gärna ta del av den. Det som antyddes i tråden om den öppnade ju vissa scenarion, fast jag ska inte säga något innan jag vet vad som stod i den.
Får revidera min uppfattning då, jag har alltid tagit för givet att Gay var den som var lite vårdslös och inte så noggran fast misstag kan ju alltid ske hur försiktig man än är.
Du personligen vet olika roller och uppgifter de har haft också?
Jo, det står ju klart att "slutbesiktningen" skedde i "modern" tid. Jag tror ändå att dess syfte var att säkerställa att allt såg bra ut och att inget skulle hittas och skapa frågor. Kjell-Åke eller annan inblandad person ville nog ha en försäkran om en lugn och fridsam ålderdom utan att besvärande saker flöt upp till ytan.
En mycket spännande fråga är vem han EGENTLIGEN trodde det var som knackade på dörren,
kan det varit som så att han väntade sin flickvän som skulle komma med lite egna kläder och mat till honom?
Hur gjorde han med de inneboende som också brukade husera i lägenheten (eller var det bara en kvar vid den här tidpunkten)?
Detta är väl en helt klart hållbar teori! Jag antar att (utan att veta!) under denna tid så fanns kurator hjälpen att få hos kyrkan och inte sjukhusen.
Ponera att Kjell-Åke antingen knäcktes psykiskt (inget fel med det då flera personer, tack och lov, är alldeles för normala för att stå ut med hårdfört liv, mord, avyttrande av kroppar osv.) alternativt helt enkelt tröttnade på ett liv där han hela tiden behövde leva gömd och alltid se sig över axeln.
Efter flera förtroliga samtal med kuratorn där han eventuellt hittar ljuset i gud (sant eller medspelat oviktigt) så bestämmer sig kuratorn för att "rädda" denna olycksaliga man. Finns ju faktiskt forskning på varför alla brottslingar och värstingar får så många beundrarinnor, de vill alla "rädda" denna man.
I och med att hon sitter inom kyrkan och troligtvis har tillgång till de rätta papprena och böckerna. Om hon inte hade det så hade säkert en lunch eller kaffestund med lite flört med annan anställd hjälpt henne att få det hon behövde.
Simsalabim så fanns det en ny ograverad identitet och ett nytt oskrivet blad att nyttja.
På denna tiden så var allt så mycket lättare, idag kan du ju kolla hur seriösa identiteter är genom att kolla det digitala spåret efter dem. Hur du än bär dig åt idag så lämnar du alltid spår, en del stora enkla spår och del personer mindre spår. Men du har alltid haft kontakt med sjukvård, skola, ibland polis, du har handlat saker på kort, du måste ha bankkonto osv.
Det jag vill ha sagt är att bara han fick gyllene födelsebeviset av kuratorn så öppnade sig hela världen med att skaffa id kort, pass, bankkonto och typ allt han ville ha.
Jo, det är jag också fast jag är ändå nyfiken på vart och hur. Antagligen så byttes skylten ut med chassi nummer samt regskyltar ifrån en annan "ren" bil i dåligt skick och eventuellt lite inredningsdetaljer om den nu var förstörd inuti och för att försvåra att den kändes igen av sådana som har åkt i den.
Någon kan ju ha varit skyldig pengar eller tjänst till någon tredje person. Denna helt ovetande tredje person fick en "renoverad" bil istället för betalning eller för andra tjänster. Denna personen brukade nog bilen helt ovetandes om dess historia för att nyttja den under en tid och senare sälja eller skrota den. Om bilen som fick donera identiteten var tredje persons eller om de hade något liggandes på "lagret" hade ju funkat vilket som.
Donator bilen är ju efteråt helt ofarlig att bara ställa någonstans som övergiven på en parkering eller skogsbacke. Den har ju inte varit med om något och är inte knuten till något brottsligt varvid det bara är skönt om någon hittar den och för den till skrot.
Ja, jag vet att bilen är oviktig i det stora hela men jag tycker om att tänka på den ibland ändå
/Azril