2015-01-21, 20:54
Medlem
Skaraborg2s avatar
Varvs- och hamnarbetare i Göteborg 1960-talet.

Citat:
Ursprungligen postat av Finnskogensfasa
Vi har nog alla olika teorier om vad som hänt......Jag tror att de knasat i Grodmansrånet och därför var tvungna att försvinna.Det fanns många utländska varvsarbetare i Göteborg 1965 så att få hjälp att starta ett nytt liv i utlandet var nog inga problem.De kan då ha fått nya identiteter och senare återvänt till hemlandet Sverige som turister eller kanske som bofasta med en ny adress.Vi tror alla så mycket men vad hände egentligen...

Det är så sant som det är sagt.

Förutom att det fanns många varvsarbetare i Göteborg med utländsk bakgrund vid den här tiden, så lär det också ha varit på samma sätt med en annan yrkeskategori. Nämligen hamnarbetarna. Förutom det, så fick även denna grupp av människor stor kontakt med personer på fartyg med en hemmahamn utanför Sverige.
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-01-21 kl. 20:56.
Citera
2015-01-21, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Anledningen till att jag har tjatat på dig är ju att du suttit som en stoppkloss och förhindrat kontakt med mellanhanden och hans medhjälpare, eftersom du var livrädd för dem, vilket jag funnit absurt. Att annonsera i tråden efter dem, har du ju förbjudit, vilket vi andra respekterat.

Jag har faktiskt tagit hänsyn till dina nycker, men när mellanhanden av en slump helt plötsligt stod där, var jag tvungen att fråga mig vad som var viktigast - att låta dina nojor styra utvecklingen eller att hjälpa de försvunnas anhöriga att få svar på gåtan, och svaret var enkelt. Så jag frågade helt enkelt mellanhanden om han skulle kunna tänka sig att slutföra det uppdrag han påbörjade 2009, och det var inga problem alls. Han är faktiskt en trevlig prick.

Och nu har han kommit - Deffad!

Då får vi hoppas att Deffad är den han utger sig för och att vi får veta mer om vad som verkligen hände.Det är ju på tiden! Det är i år exakt 50 år sedan försvinnandet. Så vi väntar med spänning!
Citera
2015-01-22, 21:59
Medlem
Venators avatar
Deffad, när jag tittar på din posthistoria här på Flashback så känner jag mig i alla fall trygg med att du har ett kontaktnät som skiljer sig rätt mycket från "svenssons" och dessutom gör du ingen hemlighet av att du har en koppling till de lite mörkare sidorna av Göteborg som går många år tillbaka... Jag har följt det här fallet med stort intresse i flera år nu, och det är med mycket stor nyfikenhet jag ser fram emot att få ta del av vad du kan vilja bidra med.
Citera
2015-01-24, 11:40
Medlem
Finnskogensfasas avatar
Frågor får vi här ställa: Har Adelsdamen som var från Stockholm något namn ?
Citera
2015-01-25, 13:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
1965 - 2015.

[quote=Venator|51985400]Deffad, när jag tittar på din posthistoria här på Flashback så känner jag mig i alla fall trygg med att du har ett kontaktnät som skiljer sig rätt mycket från "svenssons" och dessutom gör du ingen hemlighet av att du har en koppling till de lite mörkare sidorna av Göteborg som går många år tillbaka... Jag har följt det här fallet med stort intresse i flera år nu, och det är med mycket stor nyfikenhet jag ser fram emot att få ta del av vad du kan vilja bidra med.[/QUOTE]

Det gör jag också. En person med helt klart insikt i den här världen många år tillbaka.

De flesta i den här tråden ser säkert fram emot vad användaren deffad100 kommer att bidra med. Skall bli mycket intressant att få ta del av vad som var orsaken/orsakerna till detta gamla märkliga olösta fall.

Inte konstigt att många läsare har funnit fallet mycket intressant. Ej heller så underligt att det även har visats intresse från andra håll och kanter utanför FB, bl. a. med tanke på att det i år är 50 år sedan de försvann.
Citera
2015-01-25, 16:19
Medlem
Finnskogensfasas avatar
Många personer som försvann spårlöst under 60-talet.Är tyvärr ej kunnig på att lägga ut länkar men i dagens Aftonbladet efterlyser en advokat barnet till en man som dött i Tyskland år 2013.Finns många bilder på mannen.Kanske han kan vara en person som passar in på någon av de försvunna.Vid byte av identitet så kanske inte endast namnet byts ut utan även person nummer alltså födelsedata blir en hel annan.Kanske långsökt men vem vet....Vi har ju varit inne på identitetsbyte och annat land så det skadar kanske inte att titta på bilderna i Aftonbladet.
Citera
2015-01-25, 19:41
Medlem
Skaraborg2s avatar
Aftonbladet 2015-01-25.

Citat:
Ursprungligen postat av Finnskogensfasa
Vi har ju varit inne på identitetsbyte och annat land så det skadar kanske inte att titta på bilderna i Aftonbladet.

Ja det har vi ju. Intressant artikel och har nu läst denna och tittat på fotona.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20213859.ab

Här får man se foton på tysken både som ung och som gammal. Hoppas att det går att få tag i dottern eller t. ex. ev. barnbarn.
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-01-25 kl. 20:00.
Citera
2015-01-26, 04:19
Medlem
Ordo-equesters avatar
Obegripligt att Skara har någon som helst trovärdighet här i tråden. Jag körde själv ett test på honom och nog fan blev mina lögner en trådsanning:https://www.flashback.org/sp44033734

Och att ni förlitar er på snorig i ny tappning är fan humor på hög nivå.
Citera
2015-01-26, 09:39
Medlem
Finnskogensfasas avatar
Jag tycker Skaraborg är en god berättare och att han/hon är mycket seriös.
Citera
2015-01-27, 00:59
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack för dessa mycket intressanta uppgifter Bussy.

När du skriver "en liten bit söder om Göteborg", så kommer jag helt automatiskt att tänka på ett visst område. Nej det är inte Åsa jag tänker på.

------

Vare sig det ev. skulle vara en PV eller inte som finns där, så är förfarandet märkligt med att den grävdes ner istället för att t. ex. överlämnas till ett skrotupplag? Varför det gjordes på detta sätt kan man ju fundera över?

"Min" Volvo PV (som det finns bilder på i tråden) fanns ju också, halvt intryckt, i en slänt i nära anslutning till en villatomt. Och den hade nog forslats dit någon gång i mitten av 1960-talet.

Vid den tiden var det ju inte ovanligt att man helt enkelt ställde ut ett bilvrak i skogen.
Citera
2015-01-27, 20:09
Medlem
Skaraborg2s avatar
Efterlysningarna av Kjell-Åke Johansson.

Har nu erhållit den maskade polisutredningen om "Dahlsjö-fallet".

Mycket intressant information framkommer här som förut har varit helt okänt.

När han anmäldes som försvunnen har tidigare varit känt.

Kjell-Åke kom att bli anmäld av sin mor som försvunnen kl. 13.40 tisdagen den 3 augusti 1965.

Hon ville inte den 31 augusti ha någon efterlysning efter sin försvunne son i press eller radio ännu.

Den 13 september begärde hon att han skulle efterlysas i Sveriges radio och pressen.

Den 13 september blev Kjell-Åke efterlyst i Sveriges radio kl. 12.50.

Den 14 september efterlysning meddelat TT samt efterlysning med foto skickat till GP, HT och GT.
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-01-27 kl. 20:41.
Citera
2015-01-28, 06:55
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Har nu erhållit den maskade polisutredningen om "Dahlsjö-fallet".

Mycket intressant information framkommer här som förut har varit helt okänt.

När han anmäldes som försvunnen har tidigare varit känt.

Kjell-Åke kom att bli anmäld av sin mor som försvunnen kl. 13.40 tisdagen den 3 augusti 1965.

Hon ville inte den 31 augusti ha någon efterlysning efter sin försvunne son i press eller radio ännu.

Den 13 september begärde hon att han skulle efterlysas i Sveriges radio och pressen.

Den 13 september blev Kjell-Åke efterlyst i Sveriges radio kl. 12.50.

Den 14 september efterlysning meddelat TT samt efterlysning med foto skickat till GP, HT och GT.

Så, kan du lägga ut den för beskådan så att fler kan läsa och begrunda?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in