Citat:
Ursprungligen postat av
intePK14
Sedan vet jag inte exakt när man fraan polisens sida betraktade de 3 Göteborgsgrabbarna som en "enhet". Det dröjde väl minst till sommaren -68, när GRK:s syster tog mod till sig och anmälde brodern som försvunnen.
Jannes bror hade ju sett de tre kliva in i Volvon, så kopplingen gjordes ju rätt omgående.
Men den 18 november 1965 skickade i alla fall polisen en gemensam efterlysning av KÅ och Janne till den danska respektive norska polisen. Där står det att Janne är försvunnen från hemmet sedan 28/7, så även om hans föräldrar formellt inte anmält honom som försvunnen, betraktade polisen honom som sådan.
Slutligen den 22 november skrev Expressen en artikel om samtliga fyra försvunna (inklusive Hymme alltså.)
Citat:
I fyra månader har skyddspolisen i Göteborg letat efter fyra pojkar. Ingen av de fyra har på minsta sätt gjort sig skyldiga till något brott.
Varför tar de inte kontakt med sina föräldrar åtminstone? undrar polisen.
(FB) Dahlsjö-fallet, Göteborg, 1965.
Sen måste jag ryta till innan jag helt går bananas på det i denna tråd utslitna uttrycket "massförsvinnande". Detta är dålig svenska, då tre eller fyra personer inte kan utgöra en "massa".
Flerförsvinnande, är den rätta benämningen på detta fall!
Sorry, men det var dags att påpekas.