Citat:
Ursprungligen postat av
Draifos
Eftersom jag citeras här vill jag för säkerhets skull förtydliga att det inte är jag som misstänker de uppräknade grabbarna. Det jag skrev var alltså att det är de här fyra grabbarna som
polisen misstänker/har misstänkt:
Marius kompis heter för övrigt Mathias, och det finns vad jag vet ingen sansad bedömare som tror att någon av de här fyra pojkarna överhuvudtaget har något med Kevins död att göra. Det finns ett klargörande inlägg av 'belsebubb' längre tillbaka i tråden:
(FB) Mordet på Kevin Hjalmarsson, 4 i Arvika 1998
Åklagaren Niclas Wargren har en ansvarsfull uppgift nu. Han måste dels vara mycket tydlig med att de här fyra pojkarna är helt oskyldiga. Han måste också, för Kevins anhörigas skull, försöka reda ut vad som
egentligen hände med Kevin. Frågan är väl om inte JK, riksåklagaren eller någon oberoende haverikommission borde ta över det här nu.
En blytung drapa som citeras ovan. Det verkar som om DJ är ganska klar över vem som mördade Kevin... Utdrag:
”Det som fick mig och mina kollegor att ta oss för pannan var en artikel i Expressen i maj 1999, ett drygt halvår
efter att mordet på Kevin förklarats löst. Där berättas att en 13-årig nyligen ertappats med att våldta en treårig
pojke på en lekplats i Dottevik. Expressens reporter hade även bevakat Kevinutredningen och kunde därför
upplysa om att gärningsmannen figurerat även i den utredningen.
Så småningom fick vi bekräftat från flera håll att gärningsmannen faktiskt var den pojke som setts med Kevin på
morddagen, som visat vägen till hans skor efter mordet och som saknade alibi.”
”Jag hade inte plats i Fallet Kevin för att bedriva jakt på den verkliga mördaren. Som journalist kan jag analysera
en mordutredning och visa på brister, men att samla bevis mot en tänkt gärningsman är något annat, som
polisen snarare än journalister bör ägna sig åt. Om jag hade haft mer programtid hade jag möjligen kunnat visa
våra fynd rörande 13-åringen för en skicklig kriminolog som Leif GW Persson och låta honom avge ett
professionellt omdöme. Men det fanns det inte heller tid till.
Jag har dock haft ganska tät kontakt med Leif GW allt sedan första programmet i Fallet Kevin sändes. Han är genuint intresserad av fallet och jag har därför gett honom en del material som inte använts i programmet. Inte
minst har jag försett honom med det material som jag och mina kollegor samlat ihop om 13-åringen.
Jag är inte kriminolog, men tycker naturligtvis att GW:s slutsats att detta är en trolig gärningsman låter fullt rimlig.”
Nu hänger det på om Wargren vågar.