2018-02-22, 02:14
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Åkte de ut och fiskade med honom för att skapa en relation? Vad hade de för indicier, hade vittnen pekat ut honom?
Erkänner att jag inte har någon större överblick, och att jag har börjat glömma.

Draifus skrev "har aldrig haft några andra misstänkta än Christian, Robin, Marius och Marius kompis", var han Marius kompis?

Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Nej det var han inte. Anledningen till att han var intressant var för att han spenderade en del tid med Kevin samma dag som Kevin dör. Han verkar vara det sista barn som Kevins ses leka med, betyder inte att han har gjort något men det är helt klart intressant.
Han bedöms också som sexuellt störd av utredarna.

Om jag inte minns helt fel så var det även han som "hittade" Kevins skor.
Citera
2018-02-22, 02:22
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Eftersom jag citeras här vill jag för säkerhets skull förtydliga att det inte är jag som misstänker de uppräknade grabbarna. Det jag skrev var alltså att det är de här fyra grabbarna som polisen misstänker/har misstänkt:
Marius kompis heter för övrigt Mathias, och det finns vad jag vet ingen sansad bedömare som tror att någon av de här fyra pojkarna överhuvudtaget har något med Kevins död att göra. Det finns ett klargörande inlägg av 'belsebubb' längre tillbaka i tråden:
(FB) Mordet på Kevin Hjalmarsson, 4 i Arvika 1998

Åklagaren Niclas Wargren har en ansvarsfull uppgift nu. Han måste dels vara mycket tydlig med att de här fyra pojkarna är helt oskyldiga. Han måste också, för Kevins anhörigas skull, försöka reda ut vad som egentligen hände med Kevin. Frågan är väl om inte JK, riksåklagaren eller någon oberoende haverikommission borde ta över det här nu.

En blytung drapa som citeras ovan. Det verkar som om DJ är ganska klar över vem som mördade Kevin... Utdrag:

”Det som fick mig och mina kollegor att ta oss för pannan var en artikel i Expressen i maj 1999, ett drygt halvår
efter att mordet på Kevin förklarats löst. Där berättas att en 13-årig nyligen ertappats med att våldta en treårig
pojke på en lekplats i Dottevik. Expressens reporter hade även bevakat Kevinutredningen och kunde därför
upplysa om att gärningsmannen figurerat även i den utredningen.
Så småningom fick vi bekräftat från flera håll att gärningsmannen faktiskt var den pojke som setts med Kevin på
morddagen, som visat vägen till hans skor efter mordet och som saknade alibi.”

”Jag hade inte plats i Fallet Kevin för att bedriva jakt på den verkliga mördaren. Som journalist kan jag analysera
en mordutredning och visa på brister, men att samla bevis mot en tänkt gärningsman är något annat, som
polisen snarare än journalister bör ägna sig åt. Om jag hade haft mer programtid hade jag möjligen kunnat visa
våra fynd rörande 13-åringen för en skicklig kriminolog som Leif GW Persson och låta honom avge ett
professionellt omdöme. Men det fanns det inte heller tid till.
Jag har dock haft ganska tät kontakt med Leif GW allt sedan första programmet i Fallet Kevin sändes. Han är genuint intresserad av fallet och jag har därför gett honom en del material som inte använts i programmet. Inte
minst har jag försett honom med det material som jag och mina kollegor samlat ihop om 13-åringen.
Jag är inte kriminolog, men tycker naturligtvis att GW:s slutsats att detta är en trolig gärningsman låter fullt rimlig.”

Nu hänger det på om Wargren vågar.
Citera
2018-02-22, 02:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Eftersom jag citeras här vill jag för säkerhets skull förtydliga att det inte är jag som misstänker de uppräknade grabbarna. Det jag skrev var alltså att det är de här fyra grabbarna som polisen misstänker/har misstänkt:
Marius kompis heter för övrigt Mathias, och det finns vad jag vet ingen sansad bedömare som tror att någon av de här fyra pojkarna överhuvudtaget har något med Kevins död att göra. Det finns ett klargörande inlägg av 'belsebubb' längre tillbaka i tråden:
(FB) Mordet på Kevin Hjalmarsson, 4 i Arvika 1998

Åklagaren Niclas Wargren har en ansvarsfull uppgift nu. Han måste dels vara mycket tydlig med att de här fyra pojkarna är helt oskyldiga. Han måste också, för Kevins anhörigas skull, försöka reda ut vad som egentligen hände med Kevin. Frågan är väl om inte JK, riksåklagaren eller någon oberoende haverikommission borde ta över det här nu.
Tack för länken dess information är central. Det är också denna 13-åring som GW anser var mycket intressant. Att inte GW heller nämner 13-åringens bakgrund är iögonfallande. Alla är heligt införstådda i att inte ta upp fakta som leder in frågan på det politiska klimat av starka politiska konflikter kring invandring och rasism som blommade ut väldigt starkt under slutet av 90-talet.

Följande länk till den rad av bestialiska mord under 80-90-talet satt verkligen skräck i Sveriges folk.
https://motargument.se/2017/05/25/nazistiska-och-rasistiska-mordare-i-sverige/
Inte minst spelade uppmärksamheten kring John Hron. Jag tror vi alla har egna minnen från denna tid och den stämning som drevs fram av medierna. Och det är inte konstigt att förstå vad en flodvåg av avskyvärda kniv och misshandelsmord utförda av nazister och psykopater kan skapa.

Nina Hjemgrens rapport som är skriven i nära anslutning till Kevinutredningen tar också upp rädslan för att Kevin-utredningen skulle kunna trigga främlingsfientliga stämningar. Denna fråga är starkt närvarande trots att även hon fokuserar på att Rolf Sandberg befriar alla från denna problematik.

Att Justitiedepartementet dagligen ringde upp RS ända fram till valdagen för att förhöra sig om utredningen talar om vilken känslig politiska fråga detta var. Inget fick hända i utredningen som störde valrörelsen. Och vad kunde det då vara?

Sen har vi RS själv som är en nyckelfigur. Hans sommarprogram finns fortfarande kvar för alla som är intresserad av hans politiska och känslomässiga drivkrafter.
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/622600?programid=2071
Citera
2018-02-22, 09:56
Medlem
I slutändan blir då frågan:
Orkar svenskar bry sig, ifall polis m.fl. visar sig ha förfarit rättsvidrigt - fjärrstyrda av en sosseregering - i syfte att dölja den troligaste förklaringen till Kevins död. Nämligen att en förvirrad 13årig invandrarkille hade gett sig på 4årige Kevin.
DET tror inte jag i.a.f.
Citera
2018-02-22, 10:25
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JordanusBrunus
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/622600?programid=2071
Polisen, 21:45 in i programmet:
"Men det var faktiskt så i Arvika att bröderna, som bara var fem och sju år gamla, visste precis vad de gjorde när de dödade Kevin. Det var ingen olycka. Det var ingen lek som urartade. De ville att han skulle dö, och de visste hur de skulle göra för att kväva honom."
Här berättar polisen också att SVT två år efter mordet gjorde en dokumentär där polisen och socialen i Arvika "utmålades som myndighetsmonster". Har inte sett något om den dokumentären här i tråden. Går den kanske att hitta i SVT:s arkiv?
Senast redigerad av Draifos 2018-02-22 kl. 10:41.
Citera
2018-02-22, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Orkar svenskar bry sig, ifall polis m.fl. visar sig ha förfarit rättsvidrigt - fjärrstyrda av en sosseregering - i syfte att dölja den troligaste förklaringen till Kevins död. Nämligen att en förvirrad 13årig invandrarkille hade gett sig på 4årige Kevin.
DET tror inte jag i.a.f.

Att axla ansvaret för hela svenska folket blir nog för tungt oavsett fråga. Ser diskussionerna hår på FB långt mindre pretentiösa. Att så lungt det nu går strida om den där sanningen, verkligheten hur den nu än såg ut, är tillräckligt intressant för egen del.

Dan Josefsson har genom grävande i utredning kommit fram till att ett justitiemord mot en hel familj har begåtts, det är unikt i Sveriges moderna historia. Men varför en hel familj behövde offras blir obegripligt utan att vi placerar dramat i den aktuella politiska miljön. Det går heller inte att dra några slutsatser av Kevin-dramat om inte det görs.
Citera
2018-02-22, 20:18
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Dan Josefsson har genom grävande i utredning kommit fram till att ett justitiemord mot en hel familj har begåtts, det är unikt i Sveriges moderna historia.
Det finns nog nästan alltid anhöriga och människor runtomkring som drabbas i sådana här rättsskandaler. Vad som däremot är unikt i det här fallet är väl "mördarnas" låga ålder.

Citat:
Men varför en hel familj behövde offras blir obegripligt utan att vi placerar dramat i den aktuella politiska miljön. Det går heller inte att dra några slutsatser av Kevin-dramat om inte det görs.
Jag tycker nog som sillynamnam att du är lite tidigt ute med att dra PK-kortet här. Den gränslösa inkompetens och brist på objektivitet som vi har sett prov på i flera liknande fall de senaste åren räcker nog ganska långt som förklaring. Hur ledarskapet ser ut är kanske också är något man bör fundera över. Har någon polis i överordnad ställning, typ Rolf Sandbergs chef, överhuvudtaget kommenterat fiaskot i Kevinfallet?
Senast redigerad av Draifos 2018-02-22 kl. 20:26.
Citera
2018-02-22, 20:29
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
DET tror inte jag i.a.f.

Utövade sossarna påtryckningar på polisen? Finns det en källa på det?
Hoppas killarna får ordentligt med upprättelse.
Citera
2018-02-22, 21:06
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
varför en hel familj behövde offras blir obegripligt utan att vi placerar dramat i den aktuella politiska miljön. Det går heller inte att dra några slutsatser av Kevin-dramat om inte det görs.

Känner mig fortfarande skeptiskt till det spåret... Du verkar vilja dra politiska slutsatser helt oavsett vad som faktiskt hänt.
Som om sossarna ringt Sandberg och sagt: du, vi kan inte ha en invandrarkille som förövare, det är snart val. Kan du inte hitta två lintottar i stället? Självklart, sa Sandberg, jag har två blonda blåögda knattar som passar perfekt i rollen. Dem offrar vi!
Så tror inte jag att det gick till.
Citera
2018-02-22, 21:08
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen
Utövade sossarna påtryckningar på polisen? Finns det en källa på det?
Hoppas killarna får ordentligt med upprättelse.

Jag tror inte det. Men om det var på det viset så måste det förstås undersökas.
Citera
2018-02-22, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Känner mig fortfarande skeptiskt till det spåret... Du verkar vilja dra politiska slutsatser helt oavsett vad som faktiskt hänt.
Som om sossarna ringt Sandberg och sagt: du, vi kan inte ha en invandrarkille som förövare, det är snart val. Kan du inte hitta två lintottar i stället? Självklart, sa Sandberg, jag har två blonda blåögda knattar som passar perfekt i rollen. Dem offrar vi!
Så tror inte jag att det gick till.

Nej självklart inte, jag tror mer det handlade om att killens alibi var så starkt (men falskt) och man vågade inte ta i för hårt för att knäcka det. Man försökte få killen själv att prata genom att försöka bli vän med honom men han sa inte ett ord.
Citera
2018-02-23, 00:04
Medlem
Draifoss avatar
Nja, enligt GW hade pojken inget alibi:
"För den aktuella tidpunkten mellan klockan sex och klockan sju på kvällen säger han då att han varit ute och cyklat i omgivningarna till Arvika men någon eller något som kan styrka detta finns inte."
https://www.expressen.se/kronikorer/leif-gw-persson/pojken-borde-ha-fatt-blaljusen-att-tandas/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in