2018-02-19, 15:08
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salzsalino
Vart framkommer det att det skulle vara han Marius och hans vän? I pappans anteckningar står det ju att christian va rädd för en äldre kille med glasögon som skulle varit med och flyttat Kevin. Hade Marius eller hans vän glasögon? Någon som bor i Arvika kanske vet?
Polisen har aldrig haft några andra misstänkta än Christian, Robin, Marius och Marius kompis. Det framgår också av JO:s utredning att det fanns fyra misstänkta barn, varav de två äldre (Marius och hans kompis) alltså senare avfördes.
Under två månader pressades den 13-årige Marius i förhör som misstänkt för inblandning i fyraåringen Kevins död.
I jakten efter mördarna bröt polisen till och med mot lagen och avlyssnade både Marius och hans jämnårige kamrats familj.
– Det var för jävligt, säger den i dag 31 år gamle Marius.

https://www.expressen.se/gt/polisens-olagliga-metod-telefonavlyssnade-barn/

Sedan är det ju fortfarande oklart vilken av de här två oförenliga versionerna ni Lambertzare menar att bröderna har erkänt:
(FB) Mordet på Kevin Hjalmarsson, 4 i Arvika 1998

Är det versionen där bröderna "erkänner" att de dödade Kevin och själva släpade honom till lastpallen? Eller är det versionen där bröderna "erkänner" att de dödade Kevin och sedan fick bärhjälp av de här äldre pojkarna?
Senast redigerad av Draifos 2018-02-19 kl. 15:36.
Citera
2018-02-20, 03:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motorprinsen
Det är förstås fullt möjligt att mannen som i detta fall, liksom i Quick-justitiemordet, spelade en avgörande roll, Sven Å Christianson, gick till den person som betytt mest för honom i hans liv för stöd och hjälp.

Norells ande har i vart fall svävat över även denna rättsskandal.

För dig som vill veta mer:

https://m.youtube.com/watch?v=EJmCli9lyAc
Norell och SÅC är ett märkligt par. Undrar vad dom kostat i pengar och människoliv.
Citera
2018-02-20, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Polisen har aldrig haft några andra misstänkta än Christian, Robin, Marius och Marius kompis. Det framgår också av JO:s utredning att det fanns fyra misstänkta barn, varav de två äldre (Marius och hans kompis) alltså senare avfördes.
Under två månader pressades den 13-årige Marius i förhör som misstänkt för inblandning i fyraåringen Kevins död.
I jakten efter mördarna bröt polisen till och med mot lagen och avlyssnade både Marius och hans jämnårige kamrats familj.
– Det var för jävligt, säger den i dag 31 år gamle Marius.

https://www.expressen.se/gt/polisens-olagliga-metod-telefonavlyssnade-barn/

Sedan är det ju fortfarande oklart vilken av de här två oförenliga versionerna ni Lambertzare menar att bröderna har erkänt:

Är det versionen där bröderna "erkänner" att de dödade Kevin och själva släpade honom till lastpallen? Eller är det versionen där bröderna "erkänner" att de dödade Kevin och sedan fick bärhjälp av de här äldre pojkarna?

Ska man vara noga så finns det väl inte ens några såna sammanhängande "erkännanden". Ett icke inspelat med Christian. Någon sammanhängande berättelse om hur mordet gick till blev det aldrig, enligt en av de intervjuade poliserna som verkade tycka att historien kändes olustig i efterhand.
Citera
2018-02-21, 08:24
Medlem
SigersonHolmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Antydningarna om att Marius och hans kompis skulle ha hjälpt bröderna att flytta kroppen kommer fram tydligare nu i Lambertz anmälan till granskningsnämnden, även om man inte skriver ut deras namn.

"Flyttningen" var en ren fantasihistoria som polisen fick ta till eftersom Christian och Robin "erkände" att de hade dödat Kevin vid bryggan, och inte vid lastpallen. Teorin om att Kevin skall ha dödats vid bryggan är alltså BS, kanske en sammanblandning med ett verkligt minne av att man har lekt där med Kevin vid ett tidigare tillfälle.

Kevin var aldrig där borta vid bryggan, och Christian och Robin var inte ens i närheten av sjön. Ser man i stället till vad vi faktiskt känner till så är det betydligt rimligare att anta att Kevin gick (tvingades?) från boden där han hade tagit av sig skorna, ned till lastpallen där han sedan dog.

Ok. Vet vi om Marius kompis heter Robert?

Om det är så att polisen inte hade något tekniskt stöd för att en flyttning ägt rum, och man endast dragit till med det för att kunna behålla en inslagen väg i utredningen låter det ganska allvarligt.
Hade varit intressant med FUPen, men den lär väl inte släppas ens efter den nya granskningen. Men kanske får de berörda parterna den, den här gången och inte har nåt emot att visa hur allt gått till.
Citera
2018-02-21, 09:26
Medlem
Kommentar till följande länk:
http://www.publicistklubben.se/2017/05/23/kravs-det-journalister-for-att-skipa-rattvisa-valkomna-till-pkdebatt/

Snart kommer ett resultat från Niclas Wargrens granskningen av Kevinutredningen. Trots det uppenbara att det var rädslan för rasism som lett till att denna utredning hamnat så fel vågar ingen ta i frågan. Inte ens den sanningssökande GW orkar hålla i den heta potatisen. Därför saknas naturligtvis bakgrundsuppgifter i GW:s berättelse om den 13-åriga pedofil som 9 månader efter Kevins död genomförde en våldtäkt på en treåring hundra meter från platsen där Kevin hittades.

Med på Publicistklubbens diskussion finns även Aftobladets Johanna Bäckström Lerneby vars 12 åriga dotter utsattes för upprepade sexuella kränkningar och som då noga iakttog pk-beteendet, även överfört till dottern, att inte nämna förövarnas etniska bakgrund.

Det är inte alls förvånande att denna församling saknar ryggraden att diskutera vad det var för politiskt klimat som ledde till att utredningen av mordet på Kevin blev ett så fullständigt haveri, en så fullständig katastrof.

Istället blir arrangemanget en del i den nya skademinimeringen av multikulturens följder. Här reses nu som i flera andra sammanhang ett helt nytt acceptabelt svar på Kevin-tragedin. Det var aldrig något mord, det var mer en olycka av något slag. Det är i alla falla något som vi absolut inte behöver oroa oss för. Det är troligen vad vi kommer att få höra också från Niclas Wargren,
Senast redigerad av JordanusBrunus 2018-02-21 kl. 09:28.
Citera
2018-02-21, 18:26
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JordanusBrunus
Kommentar till följande länk:
http://www.publicistklubben.se/2017/05/23/kravs-det-journalister-for-att-skipa-rattvisa-valkomna-till-pkdebatt/

Snart kommer ett resultat från Niclas Wargrens granskningen av Kevinutredningen. Trots det uppenbara att det var rädslan för rasism som lett till att denna utredning hamnat så fel vågar ingen ta i frågan. Inte ens den sanningssökande GW orkar hålla i den heta potatisen. Därför saknas naturligtvis bakgrundsuppgifter i GW:s berättelse om den 13-åriga pedofil som 9 månader efter Kevins död genomförde en våldtäkt på en treåring hundra meter från platsen där Kevin hittades.

Med på Publicistklubbens diskussion finns även Aftobladets Johanna Bäckström Lerneby vars 12 åriga dotter utsattes för upprepade sexuella kränkningar och som då noga iakttog pk-beteendet, även överfört till dottern, att inte nämna förövarnas etniska bakgrund.

Det är inte alls förvånande att denna församling saknar ryggraden att diskutera vad det var för politiskt klimat som ledde till att utredningen av mordet på Kevin blev ett så fullständigt haveri, en så fullständig katastrof.

Istället blir arrangemanget en del i den nya skademinimeringen av multikulturens följder. Här reses nu som i flera andra sammanhang ett helt nytt acceptabelt svar på Kevin-tragedin. Det var aldrig något mord, det var mer en olycka av något slag. Det är i alla falla något som vi absolut inte behöver oroa oss för. Det är troligen vad vi kommer att få höra också från Niclas Wargren,

Om utredarna kommer fram till att det troligaste är att det var en olycka, så menar du alltså att de ingår i den stora stora konspirationen för att lura svenska folket om "multikulturens följder"? Är du så rädd att det inte ska vara en kille med något slags invandrarbakgrund att du tar ut din besvikelse och i bitterhet förväg?
Vänta gärna tills det har kommit ett uttalande från Wargren innan du börjar brumma.
Citera
2018-02-21, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Om utredarna kommer fram till att det troligaste är att det var en olycka, så menar du alltså att de ingår i den stora stora konspirationen för att lura svenska folket om "multikulturens följder"? Är du så rädd att det inte ska vara en kille med något slags invandrarbakgrund att du tar ut din besvikelse och i bitterhet förväg?
Vänta gärna tills det har kommit ett uttalande från Wargren innan du börjar brumma.

Jag förstår din reaktion. Visst är jag konspiratorisk och visst intar jag ett perspektiv som är enkelt att avfärda just därför, och speciellt eftersom det ställer i fråga även perspektivet i Josefsson tre entimmesprogram. Inte dess då mindre anser jag att det är en fråga som borde prövas som borde diskuteras.

Just genom att innan resultatet av Wargrens utredning presenterats förutspå och tolka resultatet hoppas jag få en diskussion.
Citera
2018-02-21, 21:57
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JordanusBrunus
Jag förstår din reaktion. Visst är jag konspiratorisk och visst intar jag ett perspektiv som är enkelt att avfärda just därför, och speciellt eftersom det ställer i fråga även perspektivet i Josefsson tre entimmesprogram. Inte dess då mindre anser jag att det är en fråga som borde prövas som borde diskuteras.

Just genom att innan resultatet av Wargrens utredning presenterats förutspå och tolka resultatet hoppas jag få en diskussion.

Risken är ju att det blir ganska spekulativt. Det är rätt svårt att göra sig en uppfattning om hela utredningen, Josefssons dokumentär fokuserar ju på bröderna.
Den trettonåring (?) som diskuterats här och som begick ett övergrepp på en pojke några år senare, vet någon om han förekom i utredningen? Jag har inte fått det intrycket. Fanns det någon orsak för poliserna att misstänka just honom, i det läget? Eller är det en misstanke som dykt upp i efterhand? Obs att jag börjar glömma detaljer, samt faktum att vi bara fått glimtar av den uppenbarligen ganska röriga och taffliga utredningen.
Att utredarna oroade sig för främlingsfientliga strömningar på orten behöver ju inte betyda mycket mer än att det var stor oro på bygden och vilda spekulationer hit och dit. Om jag minns rätt oroade de sig för att traktens pedofiler skulle bli lynchade (det verkar ju ha figurerat flera stycken, som olika personer sett vid olika tillfällen tillsammans med Kevin?).
Citera
2018-02-21, 22:18
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Risken är ju att det blir ganska spekulativt. Det är rätt svårt att göra sig en uppfattning om hela utredningen, Josefssons dokumentär fokuserar ju på bröderna.
Den trettonåring (?) som diskuterats här och som begick ett övergrepp på en pojke några år senare, vet någon om han förekom i utredningen? Jag har inte fått det intrycket. Fanns det någon orsak för poliserna att misstänka just honom, i det läget? Eller är det en misstanke som dykt upp i efterhand? Obs att jag börjar glömma detaljer, samt faktum att vi bara fått glimtar av den uppenbarligen ganska röriga och taffliga utredningen.
Att utredarna oroade sig för främlingsfientliga strömningar på orten behöver ju inte betyda mycket mer än att det var stor oro på bygden och vilda spekulationer hit och dit. Om jag minns rätt oroade de sig för att traktens pedofiler skulle bli lynchade (det verkar ju ha figurerat flera stycken, som olika personer sett vid olika tillfällen tillsammans med Kevin?).
13-åringen förekom i utredningen. De åkte ut och fiskade med honom för att skapa en relation ochmfå honom att prata, utan resultat.

Anledningen till att han avfärdades var enligt R.S. att bröderna "erkänt".
Citera
2018-02-21, 22:51
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974
13-åringen förekom i utredningen. De åkte ut och fiskade med honom för att skapa en relation ochmfå honom att prata, utan resultat.

Anledningen till att han avfärdades var enligt R.S. att bröderna "erkänt".

Åkte de ut och fiskade med honom för att skapa en relation? Vad hade de för indicier, hade vittnen pekat ut honom?
Erkänner att jag inte har någon större överblick, och att jag har börjat glömma.

Draifus skrev "har aldrig haft några andra misstänkta än Christian, Robin, Marius och Marius kompis", var han Marius kompis?
Citera
2018-02-21, 23:11
Medlem
Citat:
Åkte de ut och fiskade med honom för att skapa en relation? Vad hade de för indicier, hade vittnen pekat ut honom?
Erkänner att jag inte har någon större överblick, och att jag har börjat glömma.

Draifus skrev "har aldrig haft några andra misstänkta än Christian, Robin, Marius och Marius kompis", var han Marius kompis?

Nej det var han inte. Anledningen till att han var intressant var för att han spenderade en del tid med Kevin samma dag som Kevin dör. Han verkar vara det sista barn som Kevins ses leka med, betyder inte att han har gjort något men det är helt klart intressant.
Han bedöms också som sexuellt störd av utredarna.
Citera
2018-02-22, 00:15
Medlem
Draifoss avatar
Citat:

Eftersom jag citeras här vill jag för säkerhets skull förtydliga att det inte är jag som misstänker de uppräknade grabbarna. Det jag skrev var alltså att det är de här fyra grabbarna som polisen misstänker/har misstänkt:
Marius kompis heter för övrigt Mathias, och det finns vad jag vet ingen sansad bedömare som tror att någon av de här fyra pojkarna överhuvudtaget har något med Kevins död att göra. Det finns ett klargörande inlägg av 'belsebubb' längre tillbaka i tråden:

Åklagaren Niclas Wargren har en ansvarsfull uppgift nu. Han måste dels vara mycket tydlig med att de här fyra pojkarna är helt oskyldiga. Han måste också, för Kevins anhörigas skull, försöka reda ut vad som egentligen hände med Kevin. Frågan är väl om inte JK, riksåklagaren eller någon oberoende haverikommission borde ta över det här nu.
Senast redigerad av Draifos 2018-02-22 kl. 00:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in