Citat:
Ursprungligen postat av
Sir Dwain
Resten av ditt inlägg ser överraskande mycket ut som rasism
Det är märkligt vad lika feminister och rasister är varandra, ingen av dem tänker de associerar.
Rasism innebär att man särbehandlar en människa baserat på dennes etnicitet, om något så har vi positiv rasism i Sverige, bortsett från enstaka fall. Förmodligen så är vi föremål för mer rasism än vad vi utsätter andra för, eller nja inte förmodligen, vi är bland det mest toleranta landet i världen. Folk som kommer hit är kvar i rasisttänket, mellan varandra och gentemot oss.
Citat:
, i synnerhet när det du säger att svarta i USA inte kan konkurrera generellt, och även vad jag skulle kalla önsketänkande.
Jojo du är ju allmänt förvirrad, varför skulle jag vilja att svarta (som grupp) inte kan konkurrera?
Du har flera egenskaper som är förknippade med den eniciteten som gör det svårare för dem, som handlar om gener, psykologi, och kultur. Att svarta män överger sina familjer beror inte på diskriminering eller rasism till exempel. Inte heller att unga svarta kvinnor skapar sig en identitet genom att bli mödrar. Det händer här också, men det är vanligare i den gruppen.
Citat:
Motsvarande påstående om invandrare i Sverige kan kanske ursäktas om du syftar på sånt som att man inte behärskar språket eller ej är bekant med alla officiella och inofficiella system eller något i den stilen.
Samma variabler gäller för invandrare, jag har till och med länkat och skrivit om det, men du upprepar bara dogmer du fått lära dig.
Citat:
Det du kallar att ge folk offerstatus skulle jag kalla att uppmärksamma diskriminering.
Så går det när man inte kan tänka och inte klarar av att hålla isär begrepp.
jag skulle råda dig att googla varje sak du tänker skriva, offerstatus är ett sammansatt ord. Wiktionary:
Citat:
offer =någon som råkar ut för något negativt, vanligen ett brott
Citat:
status= tillstånd något befinner sig i
människors och djurs sociala rangordning, plats i respektive samhälle; social status
Med offerstatus menas alltså att en grupp får en högre status i samhället, för att de råkat ut för något.
Problemet här är att alla av en viss etnicitet råkat ut för något, att ge etniska grupper offerstatus är med andra ord rasism. Särbehandling på grund av etnicitet, i det här fallet positiv särbehandling.
Diskriminering fortfarande Wiktionary=
Citat:
diskriminering
det att särbehandla något eller någon p.g.a. skillnader dem emellan
Okey så man diskriminerar för att uppmärksamma diskriminering.
Ålrajt
Citat:
Värdet i detta är att det är ett första, och ett nödvändigt, steg i att komma till rätta med diskrimineringen.
Problemet är ju att det är samma sak med den så kallade diskrimineringen att det är så många variabler, så det går inte att seriöst säga att det handlar om diskriminering. Inte om man skall framstå som seriös, men det är ju inget krav har jag märkt.
Citat:
Det förutsätter att man ser diskriminering som något negativt och baserat på resten av ditt inlägg misstänker jag att du inte är av den åsikten.
Ja det blir väl så när man associerar
Citat:
Kan du aldrig föreställa dig ett läge där det skulle vara meningsfullt att tala om en grupp som diskriminerad, ens i teorin?
För att en grupp skall vara systematiskt diskriminerad så måste det finnas en regel som gäller alla alltid. Annars är det individer som råkar ut för diskriminering, men det kan man ju inte avgöra själv, det måste ju vara något så när objektivt.
Risken att människor skall bli diskriminerade utifrån grupp ökar så fort man börjar prata om människor som grupper. Det är bara kontraproduktivt. Varför tvinga in andra i era rasistiska tankebanor?