2018-02-06, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alfahannen2
Om man åker betald resa till mönstringen, hur intygar man det ombord på tåget?
Du får en bekräftelse på t.ex. Mail där du har biljetten o allt, som om du skulle bokat privat.
Citera
2018-02-06, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av strv122b

Det du bör klara är chins(så många som möjligt, minst 6-7), stepups(75 per ben med 20 kg), löpning under 50 på milen samt marschera(Borde inte vara så långt och tungt som jägarkraven, men 20 km med 20 kg kanske skulle vara ett hyggligt riktvärde). Vattenvana kan vara bra om dom tester er.

Okej, tack! Det de kallade "jägartestet" (alltså benstyrke-testerna som du nämnde) fick jag göra på plats hos rekryteringsmyndigheten i Kristianstad. Får väl se om den där förbannade cykeln kommer tillbaka till KP'n eller om det bara är marsch/löpning som de testar konditionen med.
Senast redigerad av lurkarunt 2018-02-06 kl. 18:02.
Citera
2018-02-06, 18:23
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Åker man skidor under grundutbildningen? Om ja, kommer man få någon enklare utbildning på det? Vilka befattningar använder sig av skidor som ett av sina ordinarie transportmedel under vinterhalvåret?

AJB gör det garanterat mycket. Flygbassäk lika så och soldaterna i Boden får nog åka lite också. Ja, du får utbildning men tidigare erfarenhet hjälper mycket.
Citera
2018-02-06, 18:53
Medlem
Vet någon om alla skytteförband åker upp till exempel boden på vintern? Vet att amfibieförband gjorde, men vet nån om skytteförband från P7 gör det?
Citera
2018-02-06, 22:20
Medlem
schteeeeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lurkarunt
Mönstrade för någon månad sedan och har blivit kallad för att göra kompletterande prövning (KP) på K3 i Karlsborg för att bli jägargruppbefäl. Någon som gjort detta och som vet vilken typ av träning som kommer? Den enda infon jag kan hitta verkar vara om SANS, men om jag förstått det rätt är det prövningen som man gör efter genomförd GMU?

Hur skulle gallringen egentligen gå till, genom att bara en viss procent kommer in eller att man bara måste klara vissa krav?
Först och främst, grattis! En gedigen utbildning som ger en bra plattform för framtiden.

KP:n äger rum under ett par dagar och kommer vara minst lika psykiskt som fysiskt påfrestande. Tänker inte gå in i detalj på exakt vad ni kommer att utsättas för då det finns ett syfte med att det hålls hemligt (samt att vissa delar varierar från år till år). Såg att F17 har lagt ut info om sin kompletterande prövning, det kan ge dig en bättre idé om vad du kan förvänta dig och vad du bör träna på inför KP:n.

https://jobb.forsvarsmakten.se/sv/vagen-in/befattningar/flygbasjagare/kp-fbj/

Det psykiska är betydligt svårare att förbereda sig för, men det är bara att bita ihop. Gallringen sker dels genom att personer bryter under prövningens gång och dels genom en bedömning av era prestationer under prövningen (vissa moment har nivåkrav du skall nå upp till). Visa framfötterna, ge järnet och återigen bit ihop (hårt) så ska det gå bra.

Det absolut viktigaste inför inryck är att du marschtränar, skaffa dig ett par schyssta kängor och stegra belastningen långsamt. Försök också att använda kängorna så mycket som möjligt utöver marschträningen så slipper du få problem med fötterna senare. Självklart är det viktigt att du också tränar styrka, löpning och lite simning också men slarva fan inte med marschträningen. Mycket marschande och många fältdygn på K3.
Citera
2018-02-06, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KulManglarn
Du får en bekräftelse på t.ex. Mail där du har biljetten o allt, som om du skulle bokat privat.
En bekräftelse från rekryteringsmyndigheten? När brukar denna i så fall trilla ner i mejlen?
Citera
2018-02-06, 23:18
Medlem
Citat:
En bekräftelse från rekryteringsmyndigheten? När brukar denna i så fall trilla ner i mejlen?
När jag bokade tåg osv till mönstring fick jag direkt en Ebiljett av SJ på den Mail jag angav när jag bokade, du borde också fått det, inte fått nått liknande eller?
Citera
2018-02-06, 23:54
Medlem
Prefons avatar
Citat:
Mönstrade för någon månad sedan och har blivit kallad för att göra kompletterande prövning (KP) på K3 i Karlsborg för att bli jägargruppbefäl. Någon som gjort detta och som vet vilken typ av träning som kommer? Den enda infon jag kan hitta verkar vara om SANS, men om jag förstått det rätt är det prövningen som man gör efter genomförd GMU?

Hur skulle gallringen egentligen gå till, genom att bara en viss procent kommer in eller att man bara måste klara vissa krav?
Jag ska också ner till K3 och genomföra "KP Jägare" mot GU som underrättelsesoldat. Min KP startar 2018-05-11, är det samma för dig?
Citera
2018-02-08, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KulManglarn
Vet någon om alla skytteförband åker upp till exempel boden på vintern? Vet att amfibieförband gjorde, men vet nån om skytteförband från P7 gör det?
Bump
Citera
2018-02-08, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Appe-Appeani
Stort tack för svar!

Är det någon som vet när man kan kvittera ut kängor så att man hinner gå in dom innan man rycker in?

Det varierar från förband till förband. Vissa förband kan ge ut marschkängor 08 innan din start, andra förband är mer återhållsamma, enklast är att du kontaktar den kontaktperson som du fått på din kallelse till inryck! Lycka till!

Citat:
Åker man skidor under grundutbildningen? Om ja, kommer man få någon enklare utbildning på det? Vilka befattningar använder sig av skidor som ett av sina ordinarie transportmedel under vinterhalvåret?

Det är inte garanterat men många förband försöker trycka in lite vinterutbildning i GU-paketet! Vart är det du har sökt?
Ja du kommer få en grundläggande utbildning i tjänst med Vita Blixten. Under GUn, förutsatt att du får möjligheten till en vinterutbildning, kommer bestå till stora delar av skidor.
Majoriteten av "lättare" förband använder sig av vita blixten som sitt primära framryckningsmedel, kombinerat med tolkning. Mekförband använder sig såklart av sina fordon.

Citat:
Okej, tack! Det de kallade "jägartestet" (alltså benstyrke-testerna som du nämnde) fick jag göra på plats hos rekryteringsmyndigheten i Kristianstad. Får väl se om den där förbannade cykeln kommer tillbaka till KP'n eller om det bara är marsch/löpning som de testar konditionen med.
Jägartest/jägarprov är ett annat prov. Stepup som du tänker på är stor sannolikhet på att dyka upp igen. Nej ingen cykel kommer.
Din kondition kommer att sättas på prov men genom andra prövningar än marsch/löpning.
Citera
2018-02-09, 00:04
Medlem
Citat:

Gratulerar!
Många har redan svara på din fråga så om du önskar tillägg får du skriva.

Gällande gallringen är det som många andra gallringsprocesser. Det finns ex antal platser och självklart ett överskott på individer, man tar främst in de individer man anser lämpliga, mycket vikt läggs vid personligheten, men självklart måste du har en godkänd lägstanivå på grundfysiken och diverse andra fyskrav som tjänsten ställer. Men endast för att du klarar alla fyskraven innebär det inte att du är given en plats. KP bedöms som helthet! Lycka till!
Citera
2018-02-09, 04:01
Bannlyst
På gymmet så har cyklarna olika program som t.ex "Hill" "Cardio" "Fat burning", Hill programmet är det jag kör mest då motståndet ökar och minskar, tänk er att ni kör downhill eller uphill typ, det kommer olika hinder och så. Jag cyklar i en timme mellan 80-100 RPM och klarar det utan några större problem, mot slutet så blir det utan tvekan jobbigast, men då är det bara tre-fyra minuter kvar. Kan jag kan vänta mig något liknande på antagningsprövningen? Tror ni om jag kör på så här att jag kan klara cykeltestet?

Sen undrar jag hur är 99: orna att umgås med, de är ju färska ifrån skolan och jag vet ju hur förfallen svenska skolan är. Är de helt hjärntvättade med HBQT och gender certifikat eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in