2018-02-01, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4tusen
Hej! det kan vara så att alla sökte in som gb(11månaders utbildning) men sen att ett fåtal blev faktiskt gruppchefer under GUn, resterande kan ha blivit soldater alt stf. Detta beror på att antal platser som gruppchef är begränsad till de antal grupper som gör GU kontra alla som gör gruppchefsutbildningen.

det spelar en mindre roll vilken befattning du har, mycket beror istället på hur du är som individ, din karaktär och personlighetslämplig. Det som är gällande utbildningen, kan ju ses som ett kvitto på din fysiska och psykiska förmåga, dvs om du är jägare så är man medveten om vilken utbildning du erhållit kontra en på p4. I ditt fall ser jag inte någon större skillnad på val, båda är gedigna utbildningar och ger dig en bra start inför kommande karriär!

Tjenare!

Med gedigna utbildningar menar du Jägar- samt underrättelsesoldat på k3? (Finns även typ jägare på K3, ytterst komplicerat förstår inte riktigt). Om du har någon insikt om skillnader, likheter, uppgifter och skillnad i svårigheter på Jägarsoldat och underrättelsesoldat får du hemskt gärna dela med dig!

Hade gott
Citera
2018-02-02, 11:32
Medlem
MrGazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuhnkee
Tjena, jag vill hamna hos KJ då jag tycker deras arbetsuppgifter verkar otroligt roliga, därav varför jag föredrar att göra GU som jägarsoldat över Amf.Soldat. Alternativt K3 om jag inte skulle komma in på AJB. Och ja, jag vet att jägarsoldater inte är rambo, hehe. Jägarsoldater låter helt enkelt roligare än de övriga soldatbefattningar man kan ha under sin värnplikt. Perfekt, det svarar definitivt på min fråga, tack så mycket!

Menar att alla i en jägargrupp blivit "utlovade" GB under mönstringen, varav endast en(Såklart), fått göra sin värnplikt som GB.

ps. Är det "bättre" att vara Amf. Soldat än Jägarsoldat när man söker KJ eller spelar det ingen roll?
Det ÄR lättare om man är amfibiesoldat sen innan. Man knyter kontakter och de vet att om man är godkänd amfibiesoldat har man redan smak för arbetsmiljön och vattenvana osv.
Börja sök amf. Det är en bra språngbräda för KJ.
Sen ska du vara väl förberedd på att KJ inte bara är salta dykuppdrag med ljuddämpande vapen. Man spanar på djupet, oftast genomblöt, hungrig och kall. Då hade man nog hellre velat storma stränder eller skjuta robot. Men hey, that's just me
Citera
2018-02-03, 16:27
Medlem
REALINs avatar
Inte så roligt att vara genomblöt i 14 dagar med lite sömn. Kräver ordentligt med pannben.

För den som vill jobba i försvaret men ändå ha det bra rekommenderar jag flottan. Lite bättre betalt också!
Citera
2018-02-04, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Inte så roligt att vara genomblöt i 14 dagar med lite sömn. Kräver ordentligt med pannben.

För den som vill jobba i försvaret men ändå ha det bra rekommenderar jag flottan. Lite bättre betalt också!

Är det inte jobbigt att trängas med folk ombord på en båt? Och en mugg på hur många människor?
Citera
2018-02-05, 12:30
Medlem
Hur ser GU ut för Marinen? Tänker då mest på själva upplägget, t.ex. om man genomför vanlig GMU innan och sen fortsätter med det marina eller om det är helt bortkopplat från skytte/skog/aldrig ge upp och sådant?
Citera
2018-02-05, 13:44
Medlem
Mönstrade för någon månad sedan och har blivit kallad för att göra kompletterande prövning (KP) på K3 i Karlsborg för att bli jägargruppbefäl. Någon som gjort detta och som vet vilken typ av träning som kommer? Den enda infon jag kan hitta verkar vara om SANS, men om jag förstått det rätt är det prövningen som man gör efter genomförd GMU?

Hur skulle gallringen egentligen gå till, genom att bara en viss procent kommer in eller att man bara måste klara vissa krav?
Citera
2018-02-05, 16:57
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.S.
Är det inte jobbigt att trängas med folk ombord på en båt? Och en mugg på hur många människor?

Beror på fartyg men vissa fartyg delar man hytt med 1-3 andra. Vissa har egen hytt. De flesta fartyg har flera toaletter, några fartyg en toalett per två hytter. Stor matsal som man kan äta och ta det lugnt i med film, tv mm.

Citat:
Ursprungligen postat av Appe-Appeani
Hur ser GU ut för Marinen? Tänker då mest på själva upplägget, t.ex. om man genomför vanlig GMU innan och sen fortsätter med det marina eller om det är helt bortkopplat från skytte/skog/aldrig ge upp och sådant?

Man gör en vanlig GMU först som alla andra så man får prova på det livet och lära sig grunderna. Sen byter man om till blått och går 6 månaders befattningsutbildning inom respektive tjänstegren. Ibland så varvas det med lite grönt typ ut och skjuta, marsch- och stridsutbildning under nån helg mm.
Citera
2018-02-05, 20:53
Medlem
Citat:
Beror på fartyg men vissa fartyg delar man hytt med 1-3 andra. Vissa har egen hytt. De flesta fartyg har flera toaletter, några fartyg en toalett per två hytter. Stor matsal som man kan äta och ta det lugnt i med film, tv mm.

Det låter ju faktiskt riktigt bra.
Citera
2018-02-05, 21:32
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.S.
Det låter ju faktiskt riktigt bra.

Ja riktigt bra i flottan. Underskattat! Vi har flertalet som kommer från det gröna varje år och inte ångrar sig.
Citera
2018-02-05, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lurkarunt
Mönstrade för någon månad sedan och har blivit kallad för att göra kompletterande prövning (KP) på K3 i Karlsborg för att bli jägargruppbefäl. Någon som gjort detta och som vet vilken typ av träning som kommer? Den enda infon jag kan hitta verkar vara om SANS, men om jag förstått det rätt är det prövningen som man gör efter genomförd GMU?

Hur skulle gallringen egentligen gå till, genom att bara en viss procent kommer in eller att man bara måste klara vissa krav?
Eftersom GMU är ändrat till GU-ny görs sans innan. Exakt vad den innehåller vet jag inte och är "hemligt" skulle jag tro. Men det kommer vara styrketester, löptester, simning och marsch under någon form skulle jag tro. Sedan olika tester mot ex höjdrädsla och samtal med befäl.

Det du bör klara är chins(så många som möjligt, minst 6-7), stepups(75 per ben med 20 kg), löpning under 50 på milen samt marschera(Borde inte vara så långt och tungt som jägarkraven, men 20 km med 20 kg kanske skulle vara ett hyggligt riktvärde). Vattenvana kan vara bra om dom tester er.

Har själv aldrig jobbat på just K3 men dessa tester är vad jag personligen med min erfarnhet av vad folk säger om KP och sans skulle räkna med.
Citera
2018-02-06, 00:19
Medlem
Citat:
Man gör en vanlig GMU först som alla andra så man får prova på det livet och lära sig grunderna. Sen byter man om till blått och går 6 månaders befattningsutbildning inom respektive tjänstegren. Ibland så varvas det med lite grönt typ ut och skjuta, marsch- och stridsutbildning under nån helg mm.

Stort tack för svar!

Är det någon som vet när man kan kvittera ut kängor så att man hinner gå in dom innan man rycker in?
Citera
2018-02-06, 09:41
Medlem
Åker man skidor under grundutbildningen? Om ja, kommer man få någon enklare utbildning på det? Vilka befattningar använder sig av skidor som ett av sina ordinarie transportmedel under vinterhalvåret?

Om man åker betald resa till mönstringen, hur intygar man det ombord på tåget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in