2018-02-18, 11:04
Medlem
Tjenare!
Var och mönstrade häromdagen och lyckades skrapa ihop en 8:a i fysisk arbetsförmåga, 5 i muskelstyrka, 7 på i-provet och två 5or (psyk. och befälslämplighet) hos psykologen.
Är det helt kört att bli antagen som skyttesoldat i armén givet dagens konkurrens?
Citera
2018-02-18, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glaspannan
Tjenare!
Var och mönstrade häromdagen och lyckades skrapa ihop en 8:a i fysisk arbetsförmåga, 5 i muskelstyrka, 7 på i-provet och två 5or (psyk. och befälslämplighet) hos psykologen.
Är det helt kört att bli antagen som skyttesoldat i armén givet dagens konkurrens?
Tror absolut inte det är kört, men vilket regemente sökte du till? Yrkesvägledaren borde väl isåfall sagt ungefär dina chanser/ hur många som sökt. Om du nu inte ska söka i efterhand
Edit: Antar att en 5a i styrka är över kravet för skyttesoldat?
Senast redigerad av KulManglarn 2018-02-18 kl. 11:54.
Citera
2018-02-18, 12:22
Medlem
peeaceholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Dom tillhör ju samma försvarsgren eftersom båda utgör Marinen. ;-)

Korrekt, officiellt utgörs försvarsmakten av tre försvarsgrenar. Men oftast i vardagligt språk brukar man särskilja flottan och kåren då de egentligen inte har mer gemensamt än MTAC.
Citera
2018-02-18, 13:34
Medlem
Citat:
Allt beror ju på vad man vill göra. Flygvapnet och Marinen har också snärtiga förband som flygbasjägare, amfibiekåren, flygbas- och bassäk. Vill man senare i livet jobba inom flyg/hkp-mekanik så är ju mekaniker i Flygvapnet optimalt.

Vill man uppleva sjölivet och grotta ned sig i avancerade signalspaningssystem eller kommunikationssystem är flottan optimalt.

Men vill man kötta på som jägare tungpackning, lite sömn och dålig mat men en massa bandad 7,62 så är det också en grym erfarenhet man inte hittar någonannanstans i samhället.

Allt handlar ju inte om snärtigheten, även om det ser bra ut på många av de bilder som läggs upp på de olika socialamedier, så ligger det mycket mer bakom än snärtighet. Oftast är det mycket misär för individen och endast utrustning och ögonblicken som verkar vara snärtigt!

Tänkte tillägga att det finns otroligt mycket högtekonologisk utrustning inom alla delar av försvarsmakten, inte endast flottan, du har ju exempelvis psyops och en hel telekrigsbat på ledr, underättelsebat på k3 och även på övriga delar inom armen.

Jägare köttar inte endast på, även om det synonymt med jägarförband. De bedriver även spaning och störstrid bakom fiendes linje. Lite sömn och dålig mat beror helt på uppgiften. Men det är en helt klart mer fysisk och psyiskt krävande än andra delar av försvarsmakten.

(tycker det ger lite fel bild om man skall försöka sammanfatta allt i 1 mening som du försökt göra då det finns så mycket mer....)

Citat:
Tjenare!

Absolut inte, prata med en Yrkesvägledare och berätta att du gärna vill hamna som skyttesoldat!
Var skulle du vilja hamna om du fick välja?!
Citera
2018-02-19, 09:41
Medlem
Citat:
Allt beror ju på vad man vill göra. Flygvapnet och Marinen har också snärtiga förband som flygbasjägare, amfibiekåren, flygbas- och bassäk. Vill man senare i livet jobba inom flyg/hkp-mekanik så är ju mekaniker i Flygvapnet optimalt.

Vill man uppleva sjölivet och grotta ned sig i avancerade signalspaningssystem eller kommunikationssystem är flottan optimalt.

Men vill man kötta på som jägare tungpackning, lite sömn och dålig mat men en massa bandad 7,62 så är det också en grym erfarenhet man inte hittar någonannanstans i samhället.

Ja bra inlägg! Håller helt med att det finns en del matnyttiga saker inom Flottan/Flygvapnet beroende på vad man vill.

Bra för dem som tänkt i dessa banor. TS verkade dock mest inne på att få en bra värnplikt med fostran och växa upp lite (kan ha helt fel där).
Citera
2018-02-19, 19:06
Bannlyst
Lärde man inte ha minst 6or i allt för att få hålla på med strid? Nu får ni förklara för en vilsen. :P Är det 6or på styrka och kondisen som gäller bara?
Citera
2018-02-19, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KulManglarn
Tror absolut inte det är kört, men vilket regemente sökte du till? Yrkesvägledaren borde väl isåfall sagt ungefär dina chanser/ hur många som sökt. Om du nu inte ska söka i efterhand
Edit: Antar att en 5a i styrka är över kravet för skyttesoldat?

Tror jag blev preliminärt inskriven till ngt regemente i Skövde. Yrkesvägledaren upplyste mig inte direkt om hur jag låg till konkurrensmässigt mer än att hon konstaterade att jag hade "goda resultat".
Huruvida en 5:a i styrka är över kravet vet jag egentligen inte, men jag antar att yrkesvägledaren bara skriver in en till befattningar man upplever kraven för?

Citat:
Ursprungligen postat av 4tusen

Absolut inte, prata med en Yrkesvägledare och berätta att du gärna vill hamna som skyttesoldat!
Var skulle du vilja hamna om du fick välja?!

Blev preliminärt inskriven till ngt regemente i Skövde om jag minns rätt.
Citera
2018-02-19, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labworks
Lärde man inte ha minst 6or i allt för att få hålla på med strid? Nu får ni förklara för en vilsen. :P Är det 6or på styrka och kondisen som gäller bara?
Verkar som det minsta kravet är 6 kondis, vet ej styrka, 5 psykolog(?), 4 i test(?), Tjänstbarhet B.
Citera
2018-02-19, 19:56
Medlem
Citat:
Tror jag blev preliminärt inskriven till ngt regemente i Skövde. Yrkesvägledaren upplyste mig inte direkt om hur jag låg till konkurrensmässigt mer än att hon konstaterade att jag hade "goda resultat".
Huruvida en 5:a i styrka är över kravet vet jag egentligen inte, men jag antar att yrkesvägledaren bara skriver in en till befattningar man upplever kraven för?

Blev preliminärt inskriven till ngt regemente i Skövde om jag minns rätt.
Jomen eftersom hon skrev in dig där så bör det vara över kravet. Jag mönstrade rätt sent på året och då var det ganska hård konkurrens på just P4, hade likvärdiga resultat som dig, (Styrka 8, Kondis7, itest 5, psyk o bef 5) istället rekommenderade YV mig P7 då jag skulle vara i princip garanterad en plats. Mitt tips till dig är att ringa till Rekmyndigheten och fråga om dina chanser, ev. välja andrahandsval på ett regemente som skyttesoldat där du har större chans att komma in (om du nu inte redan gjort det).
Citera
2018-02-19, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KulManglarn
Jomen eftersom hon skrev in dig där så bör det vara över kravet. Jag mönstrade rätt sent på året och då var det ganska hård konkurrens på just P4, hade likvärdiga resultat som dig, (Styrka 8, Kondis7, itest 5, psyk o bef 5) istället rekommenderade YV mig P7 då jag skulle vara i princip garanterad en plats. Mitt tips till dig är att ringa till Rekmyndigheten och fråga om dina chanser, ev. välja andrahandsval på ett regemente som skyttesoldat där du har större chans att komma in (om du nu inte redan gjort det).

Tackar och bockar!
Jävligt av dem att skriva in mig på ett regemente med hög konkurrens. Får väl ringa och läxa upp dem då.
Vet du förresten när nästa datum för nomineringar/antagningsbesked är?
Citera
2018-02-19, 20:26
Medlem
Citat:
Tackar och bockar!
Jävligt av dem att skriva in mig på ett regemente med hög konkurrens. Får väl ringa och läxa upp dem då.
Vet du förresten när nästa datum för nomineringar/antagningsbesked är?
Inga problem Men som sagt så kanske det är mindre konkurrens så du har god chans så lita inte på mig för mycket Kan även vara så att bra resultat på i testet väger mer än ex. isokai, någon som vet?

Jag har ingen aning faktiskt, jag fick reda på det cirka 1 månad efter mönstring!
Citera
2018-02-19, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peeaceholm
Korrekt, officiellt utgörs försvarsmakten av tre försvarsgrenar. Men oftast i vardagligt språk brukar man särskilja flottan och kåren då de egentligen inte har mer gemensamt än MTAC.
Nu får du nog ta det lite kalt, det är inte direkt USMC du pratar om utan en amfibiebataljon. "kåren" är inte i närheten av en vapengren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in