2018-02-09, 04:18
Bannlyst
Bör jag undvika att berätta för psykologen/försvarsmakten att jag åker snowboard och utmanar ödet i stora hopp och stup lite då och då? Ska jag säga att jag "spelar lite fotboll och gymmar" istället?
Senast redigerad av Doedgravaren 2018-02-09 kl. 04:20.
Citera
2018-02-09, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doedgravaren
På gymmet så har cyklarna olika program som t.ex "Hill" "Cardio" "Fat burning", Hill programmet är det jag kör mest då motståndet ökar och minskar, tänk er att ni kör downhill eller uphill typ, det kommer olika hinder och så. Jag cyklar i en timme mellan 80-100 RPM och klarar det utan några större problem, mot slutet så blir det utan tvekan jobbigast, men då är det bara tre-fyra minuter kvar. Kan jag kan vänta mig något liknande på antagningsprövningen? Tror ni om jag kör på så här att jag kan klara cykeltestet?
Sen undrar jag hur är 99: orna att umgås med, de är ju färska ifrån skolan och jag vet ju hur förfallen svenska skolan är. Är de helt hjärntvättade med HBQT och gender certifikat eller?

svårt att säga, cykeltestet som kommer under mönstringen har ett motstånd och varaktighet som varierar beroende din vikt. Det är främst din mjölksyra som kommer att sättas på prov.
Förstår inte riktigt din andra fråga, utveckla gärna!

Citat:
Bör jag undvika att berätta för psykologen/försvarsmakten att jag åker snowboard och utmanar ödet i stora hopp och stup lite då och då? Ska jag säga att jag "spelar lite fotboll och gymmar" istället?

Du bör vara ärlig under ditt samtal med psykologen. Nej du behöver inte dölja att du utmanar ödet i stora hopp och stup, men du bör lägga upp det på ett sådant sätt, så att du vet vad du göra, och inte verkar vara av den suicidal typen.
Citera
2018-02-09, 11:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 4tusen
svårt att säga, cykeltestet som kommer under mönstringen har ett motstånd och varaktighet som varierar beroende din vikt. Det är främst din mjölksyra som kommer att sättas på prov.
Förstår inte riktigt din andra fråga, utveckla gärna!

Du bör vara ärlig under ditt samtal med psykologen. Nej du behöver inte dölja att du utmanar ödet i stora hopp och stup, men du bör lägga upp det på ett sådant sätt, så att du vet vad du göra, och inte verkar vara av den suicidal typen.
Det har inget med självmord eller så att göra, adrenalin ruset som man får av att hoppa ut för ett stup och landa cleant i en massa pudersnö är typ det bästa jag vet. Omöjligt att beskriva det, man måste uppleva det själv. Kanske är lika bra att jag håller tyst om det, Kan psykologen uppfatta det som att man är självmordsbenägen så undviker jag hellre att prata om det...lika bra.

Får dra till med något annat, typ att jag cyklar mycket och gymmar. Det låter väl mer "normalt"

Äh frågan angående 99 orna är väl inte så viktig egentligen...bara undrade lite, för jag är tio år äldre än dem, så stor skillnad är det ju inte men har ni några bra tips på vilken roll man ska sätta sig in i så att allt går flytande? Ska jag ta en ledar/support roll i gänget liksom?
Citera
2018-02-09, 11:13
Bannlyst
Citat:

Roger that! Ja imorse på gymmet så cyklade jag då tills det bara rann svett som en bäck typ. Det kändes som rent plågeri efter en timme, men jag cyklade tills det pep. Jag är ganska lätt, runt 70-80 kilo..har inte vägt mig seriöst än. Men skulle säga 75+..inte under 70 och inte över 85 iallafall. 183-185 lång.

Men man kommer väl väga in sig och mäta sig seriöst hos rekryteringsmyndigheten antar jag.
Citera
2018-02-09, 11:23
Medlem
Citat:
Det har inget med självmord eller så att göra, adrenalin ruset som man får av att hoppa ut för ett stup och landa cleant i en massa pudersnö är typ det bästa jag vet. Omöjligt att beskriva det, man måste uppleva det själv. Kanske är lika bra att jag håller tyst om det, Kan psykologen uppfatta det som att man är självmordsbenägen så undviker jag hellre att prata om det...lika bra.

Får dra till med något annat, typ att jag cyklar mycket och gymmar. Det låter väl mer "normalt"

Äh frågan angående 99 orna är väl inte så viktig egentligen...bara undrade lite, för jag är tio år äldre än dem, så stor skillnad är det ju inte men har ni några bra tips på vilken roll man ska sätta sig in i så att allt går flytande? Ska jag ta en ledar/support roll i gänget liksom?

Var möjligen otydligt i mitt svar gällande första frågan, ska försöka förklara lite.
jag menade inte att det hade något med självmord att göra, jag är väl medveten om hur det är att landa i meter med pudersnö, känslan är obeskrivlig!
Men tyvärr drar psykologen andra resonemang vilket innebär att man måste verkligen indikera på att det är en positiv faktor.
Ett fall jag är medveten om som skett vid psykologen var då en individ blev nollad och ansågs självmordsbenägen då han hade sagt att han hoppar fallskärm regelbundet. Sedan har det tydligen funnits andra fall om man läst i den äldre tråden på flashback, där folk som har skilda föräldrar anses instabila.
Därav menade jag att du måste verkligen visa på den positiva aspekten i det du lägger fram, du kan vara risktagande men visa på att du tänkte konsekvent och kontrollerat, då lyfts det fram som en positiv sida!
Bedömningen är ju också i allra högsta grad väldigt individuell, från psykolog till psykolog.

Har aldrig jobbat med 99or så kan inte ge något svar på det.
De yngre/äldre individerna jag jobbat med, har jag personligen inte haft några som helst problem med, åldrarna kommer inte vara en viktigt punkt utan det är istället din personlighet och hur du agerar som kommer vara det centrala!

Lycka till!
Citera
2018-02-09, 11:37
Bannlyst
Citat:
Har aldrig jobbat med 99or så kan inte ge något svar på det.
De yngre/äldre individerna jag jobbat med, har jag personligen inte haft några som helst problem med, åldrarna kommer inte vara en viktigt punkt utan det är istället din personlighet och hur du agerar som kommer vara det centrala!

Lycka till!

Tack för tipsen, jag kan ju säga att jag åker snowboard, men behöver ju inte berätta att man gör helt galna saker ibland

Skönt att höra, man är ju där för samma sak oavsett ålder ändå så ska nog se det ur en annan synvinkel.
Citera
2018-02-09, 12:38
Medlem
Det finns väl ingen övre gräns för hur gammal man får vara för att kunna bli antagen till grundutbildningen. Jag läste om en kvinna som var 50, om jag minns rätt, som gjort GMU, men hon måste ha varit ett undantagsfall. Kan ni som är insatta säga när man generellt sett är för gammal för att göra GU inför en tänkt karriär i FM? Någon på ett annat forum ansåg att det är försent redan efter ca 30 års ålder pga. att ens återhämtning efter fysisk ansträngning då börjar ta längre tid.
Citera
2018-02-09, 12:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av W.S.
Det finns väl ingen övre gräns för hur gammal man får vara för att kunna bli antagen till grundutbildningen. Jag läste om en kvinna som var 50, om jag minns rätt, som gjort GMU, men hon måste ha varit ett undantagsfall. Kan ni som är insatta säga när man generellt sett är för gammal för att göra GU inför en tänkt karriär i FM? Någon på ett annat forum ansåg att det är försent redan efter ca 30 års ålder pga. att ens återhämtning efter fysisk ansträngning då börjar ta längre tid.
Ta vad folk skriver online med en nypa salt. Det finns ingen åldersgräns, allt beror på hur du presterar som individ. Jag har hört att det finns många i 40 års åldern som gör GU. Har man varit en slacker hela livet och vid 40 bestämmer sig för att göra GU, då blir det ju jobbigare såklart än om man har varit aktiv hela livet...

männen peakar väl runt 35-40 eller något sånt har jag hört, sen börjar det gå neråt. Betyder det att man inte längre kan göra tuffa aktiviteter och utmaningar? Jag har fan sett en 87+ gubbe åka snowboard utan hjälp! Så det beror nog helt på individen.

Daniel Cormier är UFC champ, 39 år. MMA alltså. Konstant slag mot skallen, brutna ben, andra skador osv..
Citera
2018-02-09, 16:37
Medlem
Sen undrar jag hur är 99: orna att umgås med, de är ju färska ifrån skolan och jag vet ju hur förfallen svenska skolan är. Är de helt hjärntvättade med HBQT och gender certifikat eller?[/quote]

Jag är själv 99:a och våran generation är ett hopplöst fall, skulle avråda dig från att riskera att utbilda dig med oss. Nemen skämt åsido, själv tycker jag att vi är rätt friska, sen är det ju olika från person till person men jag tror att vi har kommit ganska lindrigt undan.
Citera
2018-02-09, 17:13
Medlem
Är också 99:a +1 på ovanstående. Vi är inte så farliga

Är det någon mer här som ska på KP hos AJB den 26-28 April?
Citera
2018-02-09, 18:06
Medlem
Citat:
Ta vad folk skriver online med en nypa salt. Det finns ingen åldersgräns, allt beror på hur du presterar som individ. Jag har hört att det finns många i 40 års åldern som gör GU. Har man varit en slacker hela livet och vid 40 bestämmer sig för att göra GU, då blir det ju jobbigare såklart än om man har varit aktiv hela livet...

männen peakar väl runt 35-40 eller något sånt har jag hört, sen börjar det gå neråt. Betyder det att man inte längre kan göra tuffa aktiviteter och utmaningar? Jag har fan sett en 87+ gubbe åka snowboard utan hjälp! Så det beror nog helt på individen.

Daniel Cormier är UFC champ, 39 år. MMA alltså. Konstant slag mot skallen, brutna ben, andra skador osv..

Givetvis är det väldigt individuellt. Själv blir jag snart 37.
Citera
2018-02-10, 05:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av W.S.
Givetvis är det väldigt individuellt. Själv blir jag snart 37.
Då har du ju flera år på dig! Bara att köra. Vad väntar du på!? Ses på mönstringen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in