2018-02-05, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ubbe Cykelkedja
Så din personliga åsikt är att:
1) Hon gör bra TV. Konstaterande: Du snackar skit. Tänk om två intellektuella motparter skulle sitta där och diskutera problem istället. Vi får en Benny Hill Show. Det tycker du är underhållande. Fuck off, det har vi youtube för. Pewdiepie eller vad fan som helst gör underhållning. Cathy ska diskutera samhällsrelevans. Vi har ingen brist på underhållning. Vi har enorm brist av relevans.

Hon är snygg och trevlig. En riktig skönhet. Hon gör bättre tv än nån kvinna i Sverige. Där får man ju inte vara med om man är så snygg som hon är. Så där har du ett regelrätt sakfel. Hon gör bra tv!

Citat:
2) Varför tror du ditt konstaterande att Peterson blir ledsen över ett konstaterande i en podcast, har någon som helst relevans kring hans förmåga att hålla en yrkesmask, i ett förberett samtal i (inter)nationell TV? Är du dum på riktigt? Han är professor i psykologi, tror du inte han förbereder sig för professionella framträdanden? Betvivlar du hans förmåga att hålla logiska resonemang? Vad är det frågan om? Begriper du överhuvudtaget vad du diskuterar? Nej, förmodligen inte. Du är en millenial med C - eller t.o.m. A - i snittbetyg, som inte fattar ett jävla jota av världen, för du har fått en akademisk och SAMHÄLLELIG skolning i indoktrinering och rälsbeteende.

Han är lite för självkontrollerad. Se honom på Rubin; där får han knappt ur sig en enda mening utan ett "it's like...". Men när det var skarpt läge med Cathy så var det inte mycket sånt skitprat. Varför kan han inte lägga band på gråten när han sitter framför en webbkamera då? Kan han inte förå sig själv att undvika att sån skit publiceras på nätet? Nähä... Då är det ju nåt som inte stämmer, helt klart.

Jag tycker det var fel att Cathy fick nedlåta sig till att möta en sån ful nolla som Peterson.

Citat:
Hur fan kommer du till de här slutsatserna? Läs psykologi själv innan du uttalar dig i egna psykologiska utlåtanden. Vilken grandios självbild har du, människa?

Om vi säger såhär: Ditt resonemang kring en hypotetisk anmälan om ett brott, skulle stanna vid att polisen i receptionen skulle skratta dig i ansiktet.
"Men jag lovar, jag såg honom gråta en gång! Spärra in honom, det är något fel på människan! Han grät! Jag lovar!" HAHAHAHAHAHAHA!

Go home and rethink your life.

Nu försöker jag framhålla att skiten blev publicerad på nätet, alltså att han sitter framför en webbkamera och grinar, ett halvdussin gånger snart. Undviker du att bemöta det medvetet därför att du själv inser att det är nåt fel på karln vid närmare eftertanke?
Senast redigerad av Ben-Benn 2018-02-05 kl. 21:24.
Citera
2018-02-05, 21:52
Medlem
Pulitzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Men det är ju jättebra att vi slutligen kan enas om att det inte var någon "bra fråga", som du påstod tidigare, utan det vara en fälla gillrad av Cathy lika tydlig som de "So what you're saying…"-fällor hon gillrade genom hela intervjun.

Ja, jag och kanske även Cathy och många andra utgick ifrån att Peterson hade belägg för sitt påstående om att C-16 skulle reglera vilka pronomen han ska använda om transsexuella.
"Vad har C-16 med yttrandefrihet och pronomen att göra" hade varit en mycket bättre fråga att ställa honom.
Citera
2018-02-05, 21:53
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ben-Benn
Nu försöker jag framhålla att skiten blev publicerad på nätet, alltså att han sitter framför en webbkamera och grinar, ett halvdussin gånger snart. Undviker du att bemöta det medvetet därför att du själv inser att det är nåt fel på karln vid närmare eftertanke?
Är det i DSM-5 eller DSM-IV du hittar "grinar framför en webbkamera" som ett diagnoskriterium som ensamt kan användas som grund för en säker diagnos på någon psykiatrisk sjukdom?
Citat:
Jag tycker det var fel att Cathy fick nedlåta sig till att möta en sån ful nolla som Peterson.
Kämpa! Du är nästan ensam i hela världen om den analysen. Kanske – men bara kanske – har du din idol Cathy Newman på din sida.

Och när du nu tydligt uppvisar psykotiska drag, så kan jag hjälpa dig lite med att ställa diagnos.
Att du anser dig vara ensam om att begripa något, när andra seriösa bedömare säger tvärtom, tyder på megalomani. Att du sedan fäster så stor vikt vid enstaka rätt perifera omständigheter är tydligt tecken på paranoia, så en multidiagnos är inte otänkbar. Men det här kan också rymmas inom narcissism, som ofta visar upp flera disparata symptom. (Man kan jämföra med Henrik Arnstad.) Även dina vredesutbrott när du ifrågasätts ger vid handen att det är frågan om narcissism.

Men jag är ännu inte riktigt säker. Om du berättar vilken medicin du tar idag, så kan jag hjälpa dig bättre med dina psykiska problem.

(Vill du veta vilken utbildning inom psykologi jag har? )
Citera
2018-02-05, 21:53
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ingen aning om kontexten, men den känns faktiskt helt och hållet skit samma för mig. Håller med om allt du säger, men det innebär väl inte att man ska bryta ihop offentligt? Då har man sjunkit till samma plockande efter godhetsrussin som motståndaren, om inte lägre. Eller? Jag tycker han verkar kraftigt förvirrad.

Ska bryta ihop?
All gråt är ju inte för att vinna sympati, gråten har ju en funktion. (den får bort cortisol ur kroppen)
Av dina senare inlägg verkar du mest vara här för att provocera - get a life.

Citat:
Ursprungligen postat av Pulitzer
Jo hela den där biten kan vi i princip lämna. C-16 handlar inte överhuvudtaget om yttrandefrihet, såvida man inte anser att hatbrott ska tillåtas i yttrandefrihetens namn.
Att Peterson velat göra det till en fråga om yttrandefrihet och "pronomen" framstår som rätt märkligt.

Vid första anblicken så ja kanske, men inte om man sätter sig in i konsekvenserna, vilket Jordan har gjort men ingen annan verkade vilja göra. Men jag gjord det ändå, fann svaren på Stack Exchange

Citat:
Politics Stack Exchange is a question and answer site for people interested in governments, policies, and political processes. Join them; it only takes a minute:

Citat:
There is evidence that enforcement of this bill may result in some legislation of pronoun use.

C-16 specifically and intentionally does not declare definitions of gender pronouns or identity. The Canadian Department of Justice website states that the Bill will not define the key terms itself, and instead will be based on the existing definitions and examples declared by the Ontario Human Rights Commission
Vilket inte är bra.
Citat:
Q. Will “gender identity” and “gender expression” be defined in the Bill?

A. In order to ensure that the law would be as inclusive as possible, the terms “gender identity” and “gender expression” are not defined in the Bill. With very few exceptions, grounds of discrimination are not defined in legislation but are left to courts, tribunals, and commissions to interpret and explain, based on their detailed experience with particular cases.
Det här är inte rättssäkert, eftersom det kan bli/är ideologiskt styrt.

Citat:
Definitions of the terms “gender identity” and “gender expression” have already been given by the Ontario Human Rights Commission, for example. The Commission has provided helpful discussion and examples that can offer good practical guidance. The Canadian Human Rights Commission will provide similar guidance on the meaning of these terms in the Canadian Human Rights Act.

As stated above, the government will leave it up to courts, tribunals, and commissions, such as the specifically mentioned Ontario Human Rights Commission, to define how the law is enforced.

The Ontario Human Rights Commission website specifically states that using the incorrect gender pronoun may be considered discrimination.
Och där var det.

Citat:
Refusing to refer to a trans person by their chosen name and a personal pronoun that matches their gender identity, or purposely misgendering, will likely be discrimination when it takes place in a social area covered by the Code, including employment, housing and services like education.

Citat:
Other relevant case law includes a case where the Vancouver Police were fined by the human rights tribunal for, among other things, misgendering a trans woman by using her legal (male) name and male pronouns instead of her preferred name and pronouns.

Citat:
Specifically, the decision against the Vancouver Police included the following declaration with respect to the misgendering of the trans woman:

[270] I also find that, when Ms. Dawson was referred-to with male pronouns in the report of the occurrence on June 18, 2010, it amounted to discrimination on the basis of sex. Notwithstanding that her legal name was Jeffrey, she advised the officers that she was a transsexual female and was not treated as such

[189] There are two aspects to what I have found occurred on this date that could be considered to be an adverse impact. First, is the use of the name Jeffrey and male pronouns to describe Ms. Dawson’s actions and property.

[216] Use of the name Jeffrey and male designation came up often in the evidence. This is the only instance that was raised explicitly in the complaint. I accept that use of the name Jeffrey and the male gender are matters which cause distress to Ms. Dawson and can be considered adverse

Citat:
There's also this section in the Canadian Human Rights Act:

(1) Subject to subsection (2), any act or omission committed by an officer, a director, an employee or an agent of any person, association or organization in the course of the employment of the officer, director, employee or agent shall, for the purposes of this Act, be deemed to be an act or omission committed by that person, association or organization.

(2) An act or omission shall not, by virtue of subsection (1), be deemed to be an act or omission committed by a person, association or organization if it is established that the person, association or organization did not consent to the commission of the act or omission and exercised all due diligence to prevent the act or omission from being committed and, subsequently, to mitigate or avoid the effect thereof.

The effect of that is, an employer is going to be held responsible for the actions of its employees unless they take "all due diligence" to prevent the action. If one employee refuses to use the preferred pronoun of another employee (or customer), I'm not sure how a company could avoid needing to discipline the employee for not using the pronoun.

It's true that nobody can actually order them to fire the employee:

No order that is made under subsection 53(2) may contain a term requiring the removal of an individual from a position if that individual accepted employment in that position in good faith.

But that barely matters. The company is going to be facing liability if they employ both people, and it's legally prohibited to retaliate against the one making the complaint, so guess who is going to get the boot.

And finally, I note this section:

In addition to any order under subsection (2), the member or panel may order the person to pay such compensation not exceeding twenty thousand dollars to the victim as the member or panel may determine if the member or panel finds that the person is engaging or has engaged in the discriminatory practice wilfully or recklessly.

The prospect of increased punishment for willful or reckless discrimination implies that behavior which is neither willful nor reckless can also be punished, just not with the enhancement. This is likely to make companies paranoid.

It's true that this mostly applies only at work - however, we're at work for a rather large portion of our waking hours.

Citat:
Contrary to another answer, there's by now actual evidence that the bill has led to actual negative consequences.

Lindsay Shepherd, a TA at Wilfrid Laurier University in Canada, was reprimanded by the universitry, NOT for even using the wrong pronoun, but simply for using the youtube clip during a lecture which showed a debate about usage of pronouns (and specifically, for not telling the students that one of the positions in the debate is 'wrong'.

A full account of the event can be found on Rubin Report episode "Lindsay Shepherd LIVE: Free Speech Battle with Laurier University", and a full recording of the interrogation session - in which the university officials very specifically cited C-16!!! - is also available on Youtube (although I hesitate to link that to avoid being flagged, in case the link is to the "wrong" channel. One of Canada's newspapers published a full transcript as well:

Rambukkana: So the thing about this is, if you’re presenting something like this, you have to think about the kind of teaching climate that you’re creating. And this is actually, these arguments are counter to the Canadian Human Rights Code. Even since … C-16, ever since this passed, it is discriminatory to be targeting someone due to their gender identity or gender expression.

https://politics.stackexchange.com/questions/20038/why-is-canadas-bill-c-16-believed-to-be-legislating-pronoun-use
Senast redigerad av Gertrud1 2018-02-05 kl. 21:56.
Citera
2018-02-05, 21:59
Medlem
Gertrud1s avatar
En kvinnlig psykolog analyserar.
Mycket intressant, hon verkar också ha en jungiansk inriktning, men det hon säger är inget konstigt.

Jag är inte tillräckligt insatt i Jungs arketyper, men vi har ju såklart både manliga och kvinnliga egenskaper. Vad de säger ungefär är att en svagare kvinna som är aggressiv kommer att se "patriarkatet" i varje man hon möter.
Det hela blir också roligt när kvinnor ifrågasätter att vi har dominanshierarkier (lobstern) och samtidigt dominerar - Jordan menar att i det ögonblick när cathy använder den manliga kraften för att dominera så är hon patriarkatet inkarnerat.
Typ

Hon föreslår vad det verkar att Jordan skulle behandlat det som en session.
I övrigt verkar vi ha täckt allt, jag är stolt över flashback.

https://www.youtube.com/watch?v=ZyggRvJUOxQ

Edit Hon säger något skitsmart. Kvinnor har inte hittat sin roll som kompetenta och kraftfulla grundat i det vårt kön har att bidra med, och att vi inte har lyckats artikulera det och därmed inte blivit hörda, och att det är en bidragande orsak till den här kvinnliga vreden. Men hon menar att kvinnor måste börja med sig själva.

Jag förstår vad hon menar, men vet inte om jag lyckades förmedla det till män?

Här nåt att bita i. The dark side of feminism

https://www.youtube.com/watch?v=1MBYr7ULLUo
Senast redigerad av Gertrud1 2018-02-05 kl. 22:25.
Citera
2018-02-05, 22:16
Medlem
Citat:
Är det i DSM-5 eller DSM-IV du hittar "grinar framför en webbkamera" som ett diagnoskriterium som ensamt kan användas som grund för en säker diagnos på någon psykiatrisk sjukdom?

Intressant att du tycker det är helt i sin ordning. Jag är helt säker på att de flesta inte håller med.

Citat:
Kämpa! Du är nästan ensam i hela världen om den analysen. Kanske – men bara kanske – har du din idol Cathy Newman på din sida.

Och när du nu tydligt uppvisar psykotiska drag, så kan jag hjälpa dig lite med att ställa diagnos.
Att du anser dig vara ensam om att begripa något, när andra seriösa bedömare säger tvärtom, tyder på megalomani. Att du sedan fäster så stor vikt vid enstaka rätt perifera omständigheter är tydligt tecken på paranoia, så en multidiagnos är inte otänkbar. Men det här kan också rymmas inom narcissism, som ofta visar upp flera disparata symptom. (Man kan jämföra med Henrik Arnstad.) Även dina vredesutbrott när du ifrågasätts ger vid handen att det är frågan om narcissism.

Men jag är ännu inte riktigt säker. Om du berättar vilken medicin du tar idag, så kan jag hjälpa dig bättre med dina psykiska problem.

(Vill du veta vilken utbildning inom psykologi jag har? )

Du vänder det mot mig därför att du inte klarar att bemöta sakliga synpunkter och argument. Din brist på psykologisk insikt kanske förklarar varför du gillar JP.
Citera
2018-02-05, 22:19
Medlem
Citat:

Hon fick honom inte att framstå i någon god dager, så hon kan vara nöjd med sin prestation och en bra debatt. Det var väl det hon menade med "feminist power"? Och att hon retade upp honom och fick honom att kämpa ordentligt för att behålla fattningen, vilket han misslyckades med en hel del. Man ser redan på hennes panna att det är en smart tjej och det vet hon nog om själv också.
Citera
2018-02-05, 22:29
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Den enda kopplingen mellan C-16 och breven är att de föranleddes av Petersons uttalanden om C-16. Desinformation?
Ja, det är desinformation du ägnar dig åt när du påstår att det här skulle vara "den enda kopplingen" mellan C-16 och breven om lagstadgad användning av specifika pronomen.

Canadas justitiedepartement har lagt upp en sida med frågor och svar om den nya lagstiftning som antogs den 17 juni 2017. Där kan man läsa:
Citat:
Ursprungligen postat av Department of Justice
Q. Will “gender identity” and “gender expression” be defined in the Bill?

A. In order to ensure that the law would be as inclusive as possible, the terms “gender identity” and “gender expression” are not defined in the Bill. With very few exceptions, grounds of discrimination are not defined in legislation but are left to courts, tribunals, and commissions to interpret and explain, based on their detailed experience with particular cases.

Definitions of the terms “gender identity” and “gender expression” have already been given by the Ontario Human Rights Commission, for example. The Commission has provided helpful discussion and examples that can offer good practical guidance. The Canadian Human Rights Commission will provide similar guidance on the meaning of these terms in the Canadian Human Rights Act.
Går man då till Ontario Human Rights Commission:s hemsida, där den av Canadas justitiedepartement med anledning av lagen C-16 hänvisade hjälpen ska finnas, ser man direkt att det handlar om personliga pronomen. Så här hjälper kommissionen bl a till att förklara hur lagen C-16 ska tolkas och användas:
Citat:
Ursprungligen postat av Ontario Human Rights Commission
Refusing to refer to a trans person by their chosen name and a personal pronoun that matches their gender identity, or purposely misgendering, will likely be discrimination when it takes place in a social area covered by the Code, including employment, housing and services like education.
Så Jordan Peterson har alltså helt rätt när han konstaterar att lagen påtvingar bl a universitetsanställda ett visst språkbruk och specifikt när det gäller personliga pronomen på transpersoner.

Vidare finns ett rättsfall från 2015 där just Kanadas Human Rights Act åberopas när en transsexuell "kvinna" med det officiella namnet Jeffrey av en polis omtalades med manligt pronomen, vilket konstaterades vara frågan om diskriminering mot honom/henne. Så här står det i domskälen mot polisen:
Citat:
Ursprungligen postat av British Columbia Human Rights Tribunal
I also find that, when Ms. Dawson was referred-to with male pronouns in the report of the occurrence on June 18, 2010, it amounted to discriminationon on the basis of sex. Notwithstanding that her legal name was Jeffrey, she advised the officers that she was a transsexual female and was not treated as such. I declare that the conduct complained of is discrimination contrary to this Code. I order that:
 The VPB cease the contraventions and to refrain from committing the
same or a similar contravention.
VPB pay Ms. Dawson the sum of $15,000 as damages for injury to
dignity, feelings and self-respect.
Så det är desinformation du ägnar dig åt när du felaktigt och Cathy-likt helt gripet ur luften påstår att "den enda kopplingen" mellan C-16 och de hotfulla brev Jordan Peterson fick skulle vara hans egna uttalanden om hur lagen ska tolkas.
Det är helt enkelt lögner du sprider.

Hade Cathy Newman frågat om det här istället för att fjanta om en "rätt att inte bli förolämpad" som inte finns (men som du tror finns) så hade tittaren naturligtvis fått veta det och förstått bättre varför Jordan Peterson så starkt kritiserar den nya lagen. Men nu var Cathy inte ute efter att någon vettig information skulle komma fram, utan av att sätta dig JP, vilket hon inte lyckades med, utan hon föll på eget grepp och trillade i den grop hon grävt åt honom.
Senast redigerad av Grisbrottaren 2018-02-05 kl. 22:42.
Citera
2018-02-05, 22:33
Medlem
Ubbe Cykelkedjas avatar
Ben-Benn, i ungefär ett av tio inlägg kan man tala reson med dig. Du är statistiskt oresonlig. Den minsta gemensamma nämnaren vi kan överens om, är nämnare du kväker ur dig 20 inlägg senare, helt ur det blå, som du inte på särskilt många sätt presenterat i dina föregående inlägg. Du anklagar Peterson för att vara full (nu är jag ändå snäll, du kallade honom faktiskt psykiskt sjuk). Är du full?

Eller är du psykiskt sjuk? Det har jag ändå mer belägg för att hävda, än de belägg du haft mot Peterson. Och det hävdar jag inte utifrån gråt. Då kan vi båda konstatera att vi båda snackar skit, men min skit är placerad genom att jag drog ner byxorna och faktiskt sket på marken, medan du sket i byxan, för du är djupt övertygad om vad du säger.

Är det här den intellektuella nivån du vill hålla med vår spenderade tid? Ska vi diskutera bajs, Ben-Benn? Jag förstår att det behövs diversifierade tankegångar i ett samtal, men vad fan?
Senast redigerad av Ubbe Cykelkedja 2018-02-05 kl. 22:52.
Citera
2018-02-05, 22:54
Medlem
Pulitzers avatar
Citat:
Canadas justitiedepartement har lagt upp en sida med frågor och svar om den nya lagstiftning som antogs den 17 juni 2017. Där kan man läsa: Går man då till Ontario Human Rights Commission:s hemsida, där den av Canadas justitiedepartement med anledning av lagen C-16 hänvisade hjälpen ska finnas, ser man direkt att det handlar om personliga pronomen. Så här hjälper kommissionen bl a till att förklara hur lagen C-16 ska tolkas och användas: Så Jordan Peterson har alltså helt rätt när han konstaterar att lagen påtvingar bl a universitetsanställda ett visst språkbruk och specifikt när det gäller personliga pronomen på transpersoner.

C-16 gäller federalt reglerad verksamhet. Universitet faller under regional reglering, i Petersons fall Ontario, och där har genusidentitet varit en del av den sk human rights act i mer än fem år redan. http://nationalpost.com/news/politics/what-the-wilfried-laurier-professors-got-wrong-about-bill-c-16-and-gender-identity-discrimination

Citat:
Så det är desinformation du ägnar dig åt när du felaktigt och Cathy-likt helt gripet ur luften påstår att "den enda kopplingen" mellan C-16 och de hotfulla brev Jordan Peterson fick skulle vara hans egna uttalanden om hur lagen ska tolkas.

Lagen trädde i kraft den 19 juni 2017. Breven är skrivna i oktober 2016.
Citera
2018-02-05, 22:59
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Lagen trädde i kraft den 19 juni 2017. Breven är skrivna i oktober 2016.
Ja, det är alldeles riktigt att Jordan Peterson agerade för att förhindra att lagen någonsin infördes.
Det förändrar inte någonting i mitt konstaterande att du ägnar dig åt desinformation och sprider lögner.
Citera
2018-02-05, 23:06
Medlem
Pulitzers avatar
Citat:
Ja, det är alldeles riktigt att Jordan Peterson agerade för att förhindra att lagen någonsin infördes.
Det förändrar inte någonting i mitt konstaterande att du ägnar dig åt desinformation och sprider lögner.

Nu var det ju du som tidigare påstod att:

Citat:
Peterson fått brev från University och Toronto, där man med utgångspunkt i lagen C-16 varnar honom att om han inte använder de föreskrivna pronomina, så kan han göra sig skyldig till diskriminering

...vilket helt enkelt inte är sant. Så ta det lugnt med att anklaga andra för att sprida lögner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in