2018-02-05, 23:34
Medlem
Pulitzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Vid första anblicken så ja kanske, men inte om man sätter sig in i konsekvenserna, vilket Jordan har gjort men ingen annan verkade vilja göra. Men jag gjord det ändå, fann svaren på Stack Exchange

Jag lyckas inte få med de texter du citerat i detta svar, men konstaterar ett par saker:

Det kom fram mycket intressant information i länken du postade, och det finns oroväckande och märkliga inslag i denna historia, såsom fallet med polisen och att OHRC öppnar för möjligheten att till att underlåtelse att använda korrekt pronomen kan vara ett brott.
Samtidigt har det ju detta gällt åtminstone i Ontario (där även Peterson jobbar) i över fem år.

Sen är det ju också så att man kan vinkla sina argumet genom att ta med vissa saker och utelämna andra. Som från samma sida och då detta:
Citat:
There is no factual basis for the claim that incorrect pronoun use will lead to negative consequences.

The bill does two things:

It adds gender identity or expression as protected classes under the Canadian Human Rights Act
It adds gender identity or expression as protected classes to the criminal code, specifically to a section about hate propaganda and to provisions about sentencing hate crimes.
Regarding 1., there has to be an actual discriminatory act (such as refusing housing or services), it is not enough to express an opinion or use wrong pronouns.

Regarding 2., to be convicted of hate propaganda, one has to actually, intentionally, incite hatred or promote genocide, so it doesn't apply.

The Canadian Bar Association agrees with this assessment:

Recently, the debate has turned to whether the amendments will force individuals to embrace concepts, even use pronouns, which they find objectionable. This is a misunderstanding of human rights and hate crimes legislation.

[...]

Those concerned that they could be criminalized for their repugnant or offensive ideas fail to understand a crucial distinction in the law. As the Supreme Court of Canada has explained:

The distinction between the expression of repugnant ideas and expression which exposes groups to hatred is crucial to understanding the proper application of hate speech prohibitions.

[...]

The amendment to the CHRA will not compel the speech of private citizens

Brenda Cossman - a professor of law - agrees with this assessment:

I don’t think there’s any legal expert that would say that [this] would meet the threshold for hate speech in Canada
[...]
“The misuse of pronouns is not equivalent to advocating genocide in any conceivable manner,” she continues. “If he advocated genocide against trans people, he would be in violation, but misusing pronouns is not what that provision of the code is about
.

Jag orkar inte mer i kväll, men läs Canadian Bar Associatonss utlåtande en gång till, bör ju vara landets skarpaste juristhjärnor som håller till där.
De har i alla fall den största och bredaste kunskapen om hur domstolar faktisk agerar i aldnet
Citera
2018-02-05, 23:42
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulitzer
Jag lyckas inte få med de texter du citerat i detta svar, men konstaterar ett par saker:

Det kom fram mycket intressant information i länken du postade, och det finns oroväckande och märkliga inslag i denna historia, såsom fallet med polisen och att OHRC öppnar för möjligheten att till att underlåtelse att använda korrekt pronomen kan vara ett brott.
Samtidigt har det ju detta gällt åtminstone i Ontario (där även Peterson jobbar) i över fem år.

Sen är det ju också så att man kan vinkla sina argumet genom att ta med vissa saker och utelämna andra. Som från samma sida och då detta:
.

Jag orkar inte mer i kväll, men läs Canadian Bar Associatonss utlåtande en gång till, bör ju vara landets skarpaste juristhjärnor som håller till där.
De har i alla fall den största och bredaste kunskapen om hur domstolar faktisk agerar i aldnet

Du har en överdriven auktoritetstro.

Jag gav länken, där svarar olika människor precis som här, jag citerade överst den mest uppskattade tolkningen. Sedan de exempel där det hade varit problem.

Det du citerar är uppenbarligen felaktigt, vilket de senare inläggen belyste.
Citera
2018-02-06, 00:46
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flummare
Han pratar om det i den senaste intervjun i H3 Podcast. Du kanske redan vet det men svaret han där säger att han fick via tredje person var att hon tycker intervjun gick mycket bra. Inget om att hon säger ja eller nej till en ny intervju.

Här börjar dom prata om intervjun: https://www.youtube.com/watch?v=YFANYt52m1g&t=1h40m48s
Här är specifikt om det du frågar om: https://www.youtube.com/watch?v=YFANYt52m1g&t=1h47m52s

Mycket bra? Hon påstods ju ha hotats å det grövsta så att skyddsvakter fick kallas in. Får inte ihop detta.
Citera
2018-02-06, 10:45
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Nej jag menar den debattartikel som Jordan Peterson själv har skrivit.
http://nationalpost.com/opinion/jordan-peterson-the-right-to-be-politically-incorrect
.
.
.
Sen motiverar han sina principiella ståndpunkter, vilket naturligtvis är intressant i sig. Men detta citerar jag eftersom det påståtts att det är "hittepå" att han skulle sagt att han vägrar använda dessa pronomen.
Jag förstår. Det finns ett fördjupat förtydligande som film om det också och det viktiga här är att han aldrig sagt att om någon ber honom kalla för något, att han skulle vägra. Det han motsätter sig är att staten ska kunna tvinga honom använda ett bestämt språk. Vare sig direkt eller via Proxy som här, där den lagliga texten finns i Ontario Rights Commissions stadgar.

Och han fick rätt.
Människor har dömts för att de inte använt "compelled speech" och när staten kan diktera vad du SKA säga, då har vi passerat all anständighet för vad statens uppgift ska vara. Det här är inte att värna om människors individuella grundläggande fri- och rättigheter. Detta är det första steget mot att måla in sig i ett allt snävare hörn.

Lite som vårt lutande plan med "Lagen om hets mot folkgrupp", som frikostigt tolkas på alltmer grupperingar och sammanhang.

Ska vi testa den lagen om säg tio år och konstatera att det inte längre bara är negerbollar, invalider, zigenare, handikappade osv. Eller de könstypiska rollerna som slutade på -erska som idag heter något annat. Det samma gäller de uttryck man använde i affekt, precis som att ett ord ändrar hur man känner för någon, så skulle de inte användas.
I stället har vi fått en katt och råttalek mellan ord och fördömda ord.
Citera
2018-02-06, 16:19
Medlem
Pulitzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Du har en överdriven auktoritetstro.

Jag gav länken, där svarar olika människor precis som här, jag citerade överst den mest uppskattade tolkningen. Sedan de exempel där det hade varit problem.

Det du citerar är uppenbarligen felaktigt, vilket de senare inläggen belyste.

Auktoritetstro vet jag väl inte. I någon annans inlägg blev jag anklagad för att våga ifrågasätta en professor. Så det ligger väl nånstans mittemellan. CBA är väl generellt en organisation som borde ha rätt hög trovärdighet i sådana här sammanhang.

När det gäller bötesdomen mot polisen så har den uppenbarligen inte överklagats till högre rätt, det kunde ju ha varit intressant. Man borde väl också sätta sig in i domen för att se vad det egentligen handlar om.

Men allt börjar väl tyda på att det finns en "right not to be offended", om man är transsexuell i Kanada.
Citera
2018-02-06, 17:14
Medlem
NiveaBodylotions avatar
Citat:

Men allt börjar väl tyda på att det finns en "right not to be offended", om man är transsexuell i Kanada.
En fråga: är detta något positivt tycker du?
Citera
2018-02-06, 18:12
Medlem
Citat:
Auktoritetstro vet jag väl inte. I någon annans inlägg blev jag anklagad för att våga ifrågasätta en professor. Så det ligger väl nånstans mittemellan. CBA är väl generellt en organisation som borde ha rätt hög trovärdighet i sådana här sammanhang.

När det gäller bötesdomen mot polisen så har den uppenbarligen inte överklagats till högre rätt, det kunde ju ha varit intressant. Man borde väl också sätta sig in i domen för att se vad det egentligen handlar om.

Och varför skulle det trumfa någon annans "right not to be offended",i samhället.
Varför skall deras rätt vara lagstadgad medan andras rätt inte?
Vad är det för skillnad i att känna sig kränkt, är vi inte alla lika ? och skall vi inte alla behandlas lika i lag ?
Om någon kränker någon för att vara fet, ful eller något annat, varför skulle det vara mindre värt eller kränkande?
Ursäkta men jag fattar inte vad det är för skillnad, det är som att kränkningen blir mycket värre om man är trans, som att de är de enda med känslor så att de kan bli kränkta.
Citera
2018-02-06, 18:16
Medlem
Doktordonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktordonka
Men det här, det var däremot extremt läsvärt om honom:
https://mic.com/articles/187776/jordan-peterson-is-the-rising-self-help-guru-of-young-conservatives-heres-what-hes-telling-them
Det säger mer om honom och hans tankar än vad han lyckas med att förklara själv.

Eller en lite mer humoristiskt (men också allvarligt upplägg) om samma charlatan:
Jordan Peterson & the Lobster
https://www.youtube.com/watch?v=Iq7W9frEPLg
Riktigt roligt.

Petersons största problem är väl att han är så lätt att se igenom. Det är liksom ingen substans någonstans. Lite som tomten Eckard Tolle, han har heller ingen substans.
Citera
2018-02-06, 19:24
Medlem
Ubbe Cykelkedjas avatar
Citat:
Eller en lite mer humoristiskt (men också allvarligt upplägg) om samma charlatan:
Riktigt roligt.

Petersons största problem är väl att han är så lätt att se igenom. Det är liksom ingen substans någonstans. Lite som tomten Eckard Tolle, han har heller ingen substans.
Orsaken till att du inte finner någon substans är för att du a) är för korkad b) är för ignorant c) för indoktrinerad d) allihop och e) en kombination förutav, för att överhuvudtaget kunna förstå vad de säger.

Mannen som skapat videon du länkar till förstår inte heller vad fan poängen med hans resonemang kring humrar är.
Senast redigerad av Ubbe Cykelkedja 2018-02-06 kl. 19:35.
Citera
2018-02-06, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ubbe Cykelkedja
Orsaken till att du inte finner någon substans är för att du a) är för korkad b) är för ignorant c) för indoktrinerad d) allihop, för att överhuvudtaget kunna förstå vad de säger.

Mannen som skapat videon du länkar till förstår inte heller vad fan poängen med hans resonemang kring humrar är.

Vad är det han egentligen menar med sina humrar?
Citera
2018-02-06, 19:44
Medlem
Ubbe Cykelkedjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Vad är det han egentligen menar med sina humrar?
Nej. Nej, nej, nej. Jag tänker inte låta tråden spåra ur i en diskussion kring humrars parningsbeteende och hans slutsatser kring detta. Och jag tänker definitivt inte slösa halva min kväll på det. Du får konstatera att vi är oense.

Vad jag däremot kan fråga mig, är hur kritiken mot Peterson i den här tråden baserar sig på "han är kvasi-intellektuell" (utan belägg), "han har gråtit i en webcast" (med belägg, men jävligt irrelevant) och "hans argument kring humrar i hans bok är nonsens".

Kan vi återgå till kritik mot hans argument i intervjun i fråga? Men de blir lite svåra att angripa, så det är väl därför Petersons kalsongval blir nästa linje för kritik mot individen i fråga (inte hans argument eller idéer)?
Senast redigerad av Ubbe Cykelkedja 2018-02-06 kl. 19:49.
Citera
2018-02-06, 19:47
Medlem
Citat:
Riktigt roligt.

lobstern var liksom bara en förklaringsmodell som tydligen skämtsamt kom till, kunde lika gärna vart något annat men det blev liksom roligare att använda det som exempel på lektioner.

PZ Myers må vara duktig inom sitt segment och har säkert rätt om lobsterns evolution o.s.v. men det var liksom inte poängen med den.
För övrigt är han rätt känd som den manliga feminist aktivist som jobbar hårt för deras agenda, så att han tar strid mot JP är föga förvånande.
https://www.youtube.com/watch?v=4WA4qtemcUs
Så seriös är han, helt i linje med feministisk masspsykos, inga bevis behövs för att det skall vara sanning, men JP är oseriös för att han missar poängen med det hela, blir liksom skrattretande.
Googlar man så finns det en hel del om PZ och hans feministiska agenda.

Men det vore kul att höra en debatt mellan dem, förvånar mig inte om vi snart får se det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in