2018-02-05, 20:45
  #1153
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Ser att jag kommenterat helt fel klipp.

Det är ju taget ur sitt kontext. Men rent spontant så har historien bestått av många kulturers uppgång och fall. Jag är stolt över allt vi i västvärlden har åstadkommit, och jag kan också känna både rädsla och sorg över att de landvinningar mänskligheten har vunnit, är på väg att tappas. Vi är på väg tillbaka till barbariet.

Det har funnits många högstående kulturer som har gått under. Om du tittar på Iran till exempel så var där före Muhammeds tid den rådande religionen Zoroastrism som kännetecknas av att bekänna sig till vetenskapen och sträva mot Goda tankar, goda ord, goda handlingar. I Iran sysslar man idag med att piska och slänga folk ned från torn.

Förvuxna barn som drivs av personliga problem och revanschlusta håller på att rasera de principer som är civilisationens grundpelare. Jordan är tillräckligt smart för att inse att this ship is going down, we have to do something before it's to late.

Vart är sammanhanget, han läser ju en text, den verkar vara skriven av en historiker, han läser ju upp scenariot som vi är inne i?

Tror att det kan vara nyårshälsningen han läste upp förra året. Då brast han i gråt i slutet. Texten skrev han själv i det fallet.

Han kan vara ganska känslosam i offentliga sammanhang, i synnerhet var han det ofta när han var relativt ”grön”. Jag har för mig att han grät en skvätt även under sin första intervju på Rubin Report. Och gjorde han det inte rätt nyligen när han var på en engelsk radiokanal? Om gråtmildhet är ett tecken på psykisk sjukdom vet jag dock inte. Lite udda är det att han väljer att lägga ut det.
Citera
2018-02-05, 20:47
  #1154
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulitzer
Det är han som blir intervjuad.
Det är han som inte bara nöjt sig med att debattera mot lagen på ett principiellt plan, utan sagt att han inte tänker följa det han anser att lagen tvingar honom till. Givetvis är det också det som vållat rabaldret vid universitet och i media.
Varför skulle det då inte vara motiverat att han får frågan?

Av två skäl - dels för att det inte handlar om honom som person utan om principen. Han vägrar inte av personliga skäl utan av principiella.
Frågan då:
Why would your right to freedom of speech
Hon utgår ifrån (basic assumption) att han fungerar som henne, och att han utgår utifrån sig själv, när det handlar om yttrandefriheten som princip.
trump a trans person's right not to be offended?
Det andra skälet är att det inte finns någon sådan rättighet för någon, och helt omöjligt kan finnas.

Det hon säger är helt absurt - varför är yttrandefrihet viktigare än människors rätt att inte känna sig förnärmade.

Som Jordan säger så om vi låter andra människors känslor bestämma vad vi får säga så kommer vi till slut inte kunna tala alls. Det finns ju andra människor än transmänniskor som kan säga samma sak.

I själva verket så lobbar muslimerna i FN för att det ska vara olagligt att kritisera islam. De vill ha lagar mot blasfemi. Det här är ju en variant av det. Man får inte ifrågasätta tron på 30 olika kön.
Jordan har sagt att han vägrar eftersom det inte finns några vetenskapliga belägg för att det skulle vara så.

Här förklarar han själv, de nämner också den olika nivån på diskussionen.
https://www.youtube.com/watch?v=TfYNVAqOl8Q
Citat:
Det är stor skillnad mellan att debattera mot en lag och att meddela att man inte tänker följa lagen, inte minst om man är professor vid ett stort universitet.
Galna lagar ska man vägra följa - det kallas civilkurage.

Citat:
På Youtube finns en massa andra, bättre intervjuer med honom om detta, ifall du fortfarande tror att det är hittepå.
Jag kände själv att jag hade lite tunt på fötterna så jag kollade upp - har du läst det?

Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud
Jordan har inga problem med transexuella. Han använder det pronomen de föredrar. Det är de påhittade könens pronomen han inte köper. Som han själv sagt. I New York är de uppe i 30 olika.

Att inte använda dessa nyord klassas alltså som hate speach.
1984 here we go
https://www.theodysseyonline.com/jordan-peterson-controversy


Eftersom feministerna är för lata för att sätta sig in i det hela så kan jag tala om att om jag definierar mig som en gudom och kräver att bli tilltalad med Ers helighet den allsmäktige och hävdar att det är mitt kön så måste ni tilltala mig på detta vis eller bötfällas för hatbrott. Tycker ni att det låter som en bra idé?

Om ni då hävdar att det inte är ett kön så frågar jag- vem avgör det?
__________________
Senast redigerad av Gertrud1 2018-02-05 kl. 21:01.
Citera
2018-02-05, 20:53
  #1155
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Tror att det kan vara nyårshälsningen han läste upp förra året. Då brast han i gråt i slutet. Texten skrev han själv i det fallet.

Han kan vara ganska känslosam i offentliga sammanhang, i synnerhet var han det ofta när han var relativt ”grön”. Jag har för mig att han grät en skvätt även under sin första intervju på Rubin Report. Och gjorde han det inte rätt nyligen när han var på en engelsk radiokanal? Om gråtmildhet är ett tecken på psykisk sjukdom vet jag dock inte. Lite udda är det att han väljer att lägga ut det.

Mycket av psykisk ohälsa handlar om att inte ha tillgång till sina känslor. Att kväva dem med ångest som följd. Just gråtandet och sörjande är något som narcissister har en oförmåga till så att han gråter är ett tecken på att han är sund. Han kan ju reglera sina känslor och svarar ju inte på andra beteenden med gråt. Hade han börjat gråta hos Cathy så hade det varit illa.
Citera
2018-02-05, 20:58
  #1156
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ben-Benn
Jag tycker det måste vara någonting allvarligt fel när en man i övre medelåldern lägger upp en flera minuter lång gråtsalva som han spelat in framför sin webbkamera.
Vilken manual använder du när du diagnostiserar psykisk sjukdom på grundval av att en person gråtit vid ett tillfälle? Är det i DSM-5 det diagnoskriteriet listas? Eller är det DSM-IV du använder?
Vilken typ av utbildning och erfarenhet har du inom det psykiatriska området? Är du klinisk psykolog som JP? Har du läkarexamen? Är du utbildad psykolog? Psykoterapeut?
Det skulle vara intressant att veta din grad av expertis för att kunna bedöma med vilken vederhäftighet du uttalar dig om den kliniske psykologen JP:s mentala hälsa.
Citat:
Ursprungligen postat av Ben-Benn
Historionisk? Narcisist? Eller bara alkad och delirium?
Försöker han skapa nåt slags personlighetskult? Vet ej, men det är inte friskt i mina ögon.
Alltid dessa insinuanta frågor från dem som är helt renons på såväl sakargument som förmåga att formulera rediga resonemang.

Hur är det med din mentala hälsa egentligen? Jag vet inte, men du verkar inte riktigt frisk i mina ögon.
Är du alkoholist? Eller är du bara berusad nu? Är du kanske bög? Pedofil? Har du kanske en haschpsykos just nu? Du kanske sitter och gråtrunkar vid tangentbordet? Jag vet inte, utan bara frågar.
Har du saknat en fadersfigur under uppväxten? Blev du utsatt för sexuella övergrepp som barn? Du kanske aldrig har haft en flickvän? Eller är det pojkvän du varit utan?
Är du narcissist? Är du psykopat? Är du kriminell? Ja, jag vet inte, som sagt, men man undrar ju liksom utifrån det du skriver. Det är inte friskt i mina ögon.
Om du försöker skapa en personlighetskult kring dig, så tror jag du lyckas rätt dåligt med den här metoden.
Citera
2018-02-05, 21:04
  #1157
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Vilken manual använder du när du diagnostiserar psykisk sjukdom på grundval av att en person gråtit vid ett tillfälle? Är det i DSM-5 det diagnoskriteriet listas? Eller är det DSM-IV du använder?
Vilken typ av utbildning och erfarenhet har du inom det psykiatriska området? Är du klinisk psykolog som JP? Har du läkarexamen? Är du utbildad psykolog? Psykoterapeut?
Det skulle vara intressant att veta din grad av expertis för att kunna bedöma med vilken vederhäftighet du uttalar dig om den kliniske psykologen JP:s mentala hälsa. Alltid dessa insinuanta frågor från dem som är helt renons på såväl sakargument som förmåga att formulera rediga resonemang.

Hur är det med din mentala hälsa egentligen? Jag vet inte, men du verkar inte riktigt frisk i mina ögon.
Är du alkoholist? Eller är du bara berusad nu? Är du kanske bög? Pedofil? Har du kanske en haschpsykos just nu? Du kanske sitter och gråtrunkar vid tangentbordet? Jag vet inte, utan bara frågar.
Har du saknat en fadersfigur under uppväxten? Blev du utsatt för sexuella övergrepp som barn? Du kanske aldrig har haft en flickvän? Eller är det pojkvän du varit utan?
Är du narcissist? Är du psykopat? Är du kriminell? Ja, jag vet inte, som sagt, men man undrar ju liksom utifrån det du skriver. Det är inte friskt i mina ögon.
Om du försöker skapa en personlighetskult kring dig, så tror jag du lyckas rätt dåligt med den här metoden.

Du är faktiskt för blåst för ditt eget bästa. Ska jag behöva förklara igen att tveksamheten omkring JPs psykiska hälsa ligger i att han lägger upp sån smörja. Du har en alltför bristande läsförståelse, din kvasiintellektuella nolla. Blir så jävla trött på att massa relevanta inlägg blir begravda av nåt slags nyväckt armada av pubertetsstinna politiska broilers.
Citera
2018-02-05, 21:04
  #1158
Medlem
Ubbe Cykelkedjas avatar
Om vi nu kan bortse från nonsens med andra "skribenter"...
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Om jag minns rätt så är det tårar av rörelse, jag är inte Jordan, men jag har fått hundratals pm med tack från människor för sånt jag skrivit inne på R&S och privat. Vore jag narcissist skulle det göda mitt ego, det gör det inte, det berör. Även om man hjälper andra så har man egna behov. Det är väl någon slags djup tacksamhet över att bli sedd, mitt i all demonisering. Om jag inte minns fel, så berättar han om människor som kommer fram och berättar att han har förändrat deras liv, Det är stort att kunna påverka så mycket. Det är ju också ett erkännande att hans kämpande faktiskt skapar en bättre värld. (världen består av individer, ju fler som mår bättre ju bättre kommer världen må)...
Ja, absolut att man bör beskriva tack, som tacksamhet tillbaka. När någon tackar en, så tackar man tillbaka. Vad har man att känna sig överlägsen för? Man tackar man har kunnat hjälpa någon annan och att ens liv har hjälpt någon annan. Någon som låter detta leda in i profit och ett växande av egot, har inte förstått vad det handlar om.
Citat:
... Som någon tidigare skrivit i tråden, det är lätt att rasera men svårare att bygga...
Byggandet är oändligt. Raserandet sker ögonblickligen. Det kanske designen av ett system bör fokusera på, om designen var medveten.
Citat:
... Jordan jobbar arslet av sig för en bättre värld, han får mycket skit, men så får han lite LOVE - it moves him to tears. Så klart

Jag vet inte vad jag får yppa, men någon har gjort något ganska stort som är ute i IRL som denne säger sig ha fått inspiration till från det jag skrivit. Det är STORT. Det är ett erkännande.
Att betyda något för någon annan är det viktigaste mänskliga behovet. Att vara accepterad av flocken är till och med viktigt för Psykopaterna.
Förutom din kommentar kring psykopaterna, så håller jag med dig. Psykopaterna har blivit indoktrinerade att se hela världen som deras spelplan, med egna spelregler. De har ingenting med ett fungerande samhälle att göra, utom i roller utan makt, som passar dem, där de ändå kan tillföra andra människor något, likt kirurger.
Citat:
... Folk tror att kändisar har jättebra självkänsla men sanningen är att de ger och ger och ger, och får ganska lite personlig feedback.

Att vara medveten om sina känslomässiga behov och kunna hantera dem är friskt.
Gråtandet släpper ut cortisol, och om någon kan behöva det så är det Jordan.
Människan är under en tremendous stress, han måste sätta sina känslor åt sidan hela tiden.
Där fick de ett utlopp.

Det är skillnad mot människor som är känslostyrda de laddar ur hela tiden, på bekostnad av de mer balanserade. De måste kämpa emot att dras med.
Skillnaden mellan logiska människor och emotionella människor är att logiska människor känner sig emotionella utifrån egna resonemang. Emotionella människor känner emotionalitet utifrån symboler, vilket i dagens samhälle sker hela tiden, vilket blockerar dem från att överhuvudtaget komma i närheten av klarsynthet.
Citera
2018-02-05, 21:05
  #1159
Medlem
Pulitzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Nej, det har inte undgått mig att du ideligen försöker flytta fokus när du ertappas med att ha fel och vantolka delar av intervjun, när jag istället hållit kvar fokus vid att Cathy helt gripet ur luften hävdade en "rätt att inte bli förolämpad" som alltså inte finns uttalad i eller som grund för lagen C-16.

Ja man ska ge credit när det är motiverat: Du har helt rätt i att C-16 inte innehåller något om en rätt att inte bli förolämpad. Och intressant nog innehåller den inte ens något om att några särskilda pronomen ska användas för transsexuella - det påstående av Peterson som är orsaken till allt detta ståhej.

Citat:
Du hävdar att det är en "bra fråga" när hon gillrar en fälla för JP genom att presupponera något som inte stämmer. Du förväntar dig ett rakt svar, som skulle innebära att JP accepterade den felaktiga presuppositionen, vilket man aldrig ska göra när något ohederligt gillrar en sådan fälla.

I ett tidigare inlägg lade jag fram två alternativ angående detta:

1. Lagen fastslår att vissa pronomen ska användas vilket visar att Newmans fråga inte presupponerar något
2. Lagen fastslår inte något sådant, vilket visar att Peterson misstolkat eller missrepresentat den.

Nu har det ju visat sig att svaret är alternativ 2.
Därmed anser jag också att debatten om 1. och "den bra frågan" kan avslutas.
Citera
2018-02-05, 21:07
  #1160
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Ser att jag kommenterat helt fel klipp.

Det är ju taget ur sitt kontext. Men rent spontant så har historien bestått av många kulturers uppgång och fall. Jag är stolt över allt vi i västvärlden har åstadkommit, och jag kan också känna både rädsla och sorg över att de landvinningar mänskligheten har vunnit, är på väg att tappas. Vi är på väg tillbaka till barbariet.

Det har funnits många högstående kulturer som har gått under. Om du tittar på Iran till exempel så var där före Muhammeds tid den rådande religionen Zoroastrism som kännetecknas av att bekänna sig till vetenskapen och sträva mot Goda tankar, goda ord, goda handlingar. I Iran sysslar man idag med att piska och slänga folk ned från torn.

Förvuxna barn som drivs av personliga problem och revanschlusta håller på att rasera de principer som är civilisationens grundpelare. Jordan är tillräckligt smart för att inse att this ship is going down, we have to do something before it's to late.

Vart är sammanhanget, han läser ju en text, den verkar vara skriven av en historiker, han läser ju upp scenariot som vi är inne i?

Ingen aning om kontexten, men den känns faktiskt helt och hållet skit samma för mig. Håller med om allt du säger, men det innebär väl inte att man ska bryta ihop offentligt? Då har man sjunkit till samma plockande efter godhetsrussin som motståndaren, om inte lägre. Eller? Jag tycker han verkar kraftigt förvirrad.
Citera
2018-02-05, 21:10
  #1161
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ben-Benn
Jag tycker det måste vara någonting allvarligt fel när en man i övre medelåldern lägger upp en flera minuter lång gråtsalva som han spelat in framför sin webbkamera. Historionisk? Narcisist? Eller bara alkad och delirium?

Personligen kan jag relatera att om jag ens hamnat i den situationen där jag satt och grinade framför en webbkamera så hade jag ju hamnat i ett stadium efter det där man ifrågasätter vad det har för värde att skapa och publicera sånt.

Försöker han skapa nåt slags personlighetskult? Vet ej, men det är inte friskt i mina ögon.
Fjantig analys. Människor som verkligen genuint tror på något och som har hög intelligens kan gråta när dom pratar om sådana här saker eftersom det rör dom på djupet, dom skäms inte över att låta sådana känslor visa sig ibland. Peterson vurmar mycket för unga män t.ex, han har säkert träffat tusentals av dom i sitt yrke och han känner säkert stor sorg över hur samhället utvecklar sig. Att han visar känslor gör honom bara sympatisk.

Sluta lek hobbypsykolog
Citera
2018-02-05, 21:11
  #1162
Medlem
Pulitzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Av två skäl - dels för att det inte handlar om honom som person utan om principen. Han vägrar inte av personliga skäl utan av principiella.
Frågan då:
Why would your right to freedom of speech
Hon utgår ifrån (basic assumption) att han fungerar som henne, och att han utgår utifrån sig själv, när det handlar om yttrandefriheten som princip.
trump a trans person's right not to be offended?
Det andra skälet är att det inte finns någon sådan rättighet för någon, och helt omöjligt kan finnas.

Det hon säger är helt absurt - varför är yttrandefrihet viktigare än människors rätt att inte känna sig förnärmade.

Jo hela den där biten kan vi i princip lämna. C-16 handlar inte överhuvudtaget om yttrandefrihet, såvida man inte anser att hatbrott ska tillåtas i yttrandefrihetens namn.
Att Peterson velat göra det till en fråga om yttrandefrihet och "pronomen" framstår som rätt märkligt.
Citera
2018-02-05, 21:13
  #1163
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Fjantig analys. Människor som verkligen genuint tror på något och som har hög intelligens kan gråta när dom pratar om sådana här saker eftersom det rör dom på djupet, dom skäms inte över att låta sådana känslor visa sig ibland. Peterson vurmar mycket för unga män t.ex, han har säkert träffat tusentals av dom i sitt yrke och han känner säkert stor sorg över hur samhället utvecklar sig. Att han visar känslor gör honom bara sympatisk.

Sluta lek hobbypsykolog

Det kallas för effektsökeri. Det är lätt för dig att låtsas att du är blåst, för du kan lägga av när du själv vill. Precis som en vuxen man kan lägga band på sina känslor och absolut inte behöver börja grina, allra minst lägga ut skiten för allmänt beskådande.
Citera
2018-02-05, 21:16
  #1164
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulitzer
Därmed anser jag också att debatten om 1. och "den bra frågan" kan avslutas.
Men det är ju jättebra att vi slutligen kan enas om att det inte var någon "bra fråga", som du påstod tidigare, utan det vara en fälla gillrad av Cathy lika tydlig som de "So what you're saying…"-fällor hon gillrade genom hela intervjun.

Det är starkt av dig att erkänna att du hade fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in