Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-01-31, 15:46
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollmia
De stora, gamla bufflarna till media sitter o filar på hur de lättast ska kunna lägga fram detta på bästa vis så att skiten inte blåser tillbaka i ansiktet på dem tror jag...

Men en sak vet jag, ju fler media (gamla som nya), och bloggar som tar upp detta - desto mer sprids det, fler o fler personer läser om det och blir fundersamma om det hela. Att ÖN sedan tror att han kan sitta o säga "Öhhh jag vet inget... vet inget... öhhh, inga kommentarer liksom... öhhhh". Det kommer inte att hålla, speciellt inte om ärliga företagare går in och säger att man som ägare till företag - det går inte att skylla ifrån sig på liknande vis... och skulle ÖN mot all förmodan klara sig genom att halka bort från skottgluggen så kommer det genast att uppkomma teorier om hållhakar, konspiration m.m.

Men jag måste erkänna... jag följer gärna den här tråden

Jag tror även att de inom gammelmedia helt enkelt sitter och hoppas att det hela kommer att blåsa förbi. Men det lär det ju inte göra. Jag tror att åtminstone några av dem inom gammelmedia (förutom Expressen, som redan har skrivit om det) kommer att känna sig tvingade att rapportera om det halvhjärtat, utan något grävarbete och utan alltför besvärliga följdfrågor till Özz, om det inte verkar lägga sig.
Citera
2018-01-31, 15:47
Medlem
Oavsett vad så har Uzz känt till detta sedan Polis och säpo pratade med honom för ett halvår sedan eller än längre. Så hans standardsvar är det som står på hela Gotland.se och så en bild där han ser oskyldig ut. Det var inte jag det var min svåger jag vet ingenting.
Citera
2018-01-31, 15:48
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Jo, det verkar faktiskt väldigt märkligt. Någon slags fasadverksamhet för skatteplanering eller dylikt känns som den enklaste förklaringen.

Det finns verkligen enormt många frågeställningar kring hela affären. Inte ens grejen med Akilov känns på något sätt uppenbar. Varför handlar det om så pass stora summor för så liten tid? Har Akilov verkligen arbetat ensam? Jag vill minnas att han i polisförhören angav att han ofta har assisterat andra. Fast om han hade t.ex. blivit anställd av ett skumt byggföretag som har anlitats, så borde väl han snarare ha fått pengar från denna arbetsgivare, istället för flera stora summor från Nujenfamiljen? Vem anställer en ensam asylsökande med okänd bakgrund för att göra större, mer avancerade byggarbeten? Vem betalar 85,000 kr för några veckors enklare arbete?
Det är snarare så att Akilov själv varit det skumma byggföretaget, med ett antal slavarbetare under sig.
Citera
2018-01-31, 15:48
Medlem
FelixSotizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marion86
Jobbade Akilov för nåt byggföretag som Nujens kan gömma sig bakom, eller har dom personligen anlitat honom att jobba svart?

Har svårt att se att beställaren swishar pengar till direkt till löntagaren om det finns ett byggföretag upphandlat som Özz påstår.

Tror detta bara är toppen på isberget om vad som kommer grävas fram.
Citera
2018-01-31, 15:49
Medlem
Gregor-Samsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
De har kanske anställt diverse illegala migranter som de känner från asylindustrin och så har Akilov fått pengarna för alla, kanske han var den enda med bankkonto.
Inte helt kosher av en asyljurist att använda de stackars flyktingarna som underbetald svart arbetskraft organiserade under en islamistisk förman.
Det kanske är DEN underklassen som Özz skriver om i sin senaste krönika?
Citera
2018-01-31, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marion86
Jobbade Akilov för nåt byggföretag som Nujens kan gömma sig bakom, eller har dom personligen anlitat honom att jobba svart?
Ja detta undrar jag också. Och om dom nu anlitat ett "byggföretag" och "byggföretaget" i sin tur betalat Akilov svart. Hur fungerar det då? Och varför skulle Nujens familj föra över pengar direkt till Akilov och inte via Byggföretaget... Flera frågetecken som inte går ihop i mitt huvud..
Citera
2018-01-31, 15:51
Medlem
Gregor-Samsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det är snarare så att Akilov själv varit det skumma byggföretaget, med ett antal slavarbetare under sig.
Jag tror som du. Han har anlitats av kurdklanen för att ordna fram asylträlar till renoveringen av deras "teater" (läs sommarviste)
Citera
2018-01-31, 15:53
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det skulle ju kunna vara så att terroristen hade ett antal underhuggare som också skulle avlönas svart av kurderna.
Finns det risk att man hittar förgreningar till Dakurd i den här härvan?
Citat:
Dalkurd Fotbollförening, ofta förkortat DFF eller enbart Dalkurd.....Klubben bildades av kurder

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Dalkurd_FF
Citera
2018-01-31, 15:54
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gregor-Samsa
Jag tror som du. Han har anlitats av kurdklanen för att ordna fram asylträlar till renoveringen av deras "teater" (läs sommarviste)

Men hur fick de tag i Akilov? Varför anlitades just han? Lapp på Konsum i Visby? Nujens lär känna honom närmare.
Citera
2018-01-31, 15:55
Medlem
Trollmias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det intressanta är ju att i skattebrott gäller omvänd bevisbörda. I den vanliga rätten hade de slingrat sig ut men med skatteverket är det svårare, de tar inte hänsyn till motiv, uppsåt etc. har du gjort det så har du, och måste själv bevisa motsatsen.
Jag hoppas att du har rätt i detta och att detta verkligen följs upp och inte försvinner bort i periferin p.g.a. kändisskap och därtill rädslan för rasiststämpeln..

Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Jag tror även att de inom gammelmedia helt enkelt sitter och hoppas att det hela kommer att blåsa förbi. Men det lär det ju inte göra. Jag tror att åtminstone några av dem inom gammelmedia (förutom Expressen, som redan har skrivit om det) kommer att känna sig tvingade att rapportera om det halvhjärtat, utan något grävarbete och utan alltför besvärliga följdfrågor till Özz, om det inte verkar lägga sig.
Tyvärr har du nog rätt i detta... men jag hoppas på att mer grävs fram via alternativ media och till slut kan de (gammelmedia alltså) bara inte förneka eller bara göra några smånotiser och hoppas på att det värsta blåses över... utan de måste faktiskt ta tag i det och rapportera djupt om det hela. Men det är nog rent önsketänkande tyvärr.

Expressen har gjort damage-control genom att rapportera om det, men de hoppas nog också att genom det så kommer det hela att självdö efter ett dygn.
Citera
Medlem
Gregor-Samsas avatar
Är det någon som har kläm på hur Akilov ursprungligen kom i kontakt med klanen Nûjen? Vilken är kopplingen? Värt att gräva i känner jag..

EDIT
Pucktvåa där...
Citera
Medlem
Någon fler som upptäckt att tidningen Expressen ändrat en hel del i sin artikel?

Det mesta om svarta pengar är nu borta. Kan det vara advokaten som tagit feg-blaskan i örat?

”Jag fattar ingenting”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in