Citat:
Ursprungligen postat av
NiveaBodylotion
Hur kommer det sig att en feminist som du själv vet mer om nazister eller namn som har ett sammanhang med nazism(antar jag) än en anti-nutida-feministisk "vit" man som jag? Jag har aldrig hört talas om dessa namn.
En bra fråga. Samtidigt är det lite av rörelsens styrka, att man påverkar diskussionen utan att många vet om att man gör det. För de flesta skulle ta avstånd från nazister om man visste att man hade de bland sig. De flesta skulle inte sprida nazistiska konspirationsteorier om man visste att det är det de är. Men det gör man inte, man vet inte för det är meningen att man ska veta. Det här är något som nazisterna har talat om uttryckligen, hur man ska linda in sitt budskap så att man kan lyckas sprida det till vanliga personer. Det är ganska fascinerande att man har lyckats så väl.
Om man nu har gjort det, det skulle kunna vara en tillfällighet kan man tycka. Det finns en tydlig koppling mellan alt-right och breitbart, och breitbart har kraftigt vuxit i populäritet och inflytande fr o m att Trump inledde sin kampanj. Breitbart är inte nazistiskt direkt men man ligger ofta nära, det är liksom ett steg på vägen, nästan ingen går från att vara en normal borgare eller socialdemokrat till att bli nazist i ett steg, det är många små steg där när man väl nått breitbart så blir nästa naturliga steg typ david duke.
Richard Spencer har också pratat om hur han gillar de mindre extrema debattörerna som ändå mer eller mindre sprider hans budskap (i det fallet tror jag det specifikt var "sargon of akkad", youtube-personligheten inte den historiske figuren, som han avsåg) för att de fungerar som ett mellansteg på en väg till högerextremismen för vanliga människor.
Jag vill inte ge sken av att man alltid ska tro på Spencer säger, verkligen inte, men jag tycker att om man ser hur de här pratar om vad de här för mål och vilka metoder man ska använda, om man ser hur målen uppnås och man kan till viss del se metoden utföras, då är det väl inte för konspiratoriskt att också säga att de har varit framgångsrika? Det kan finnas andra förklaringar men de känns som betydligt mindre sannolika, tycker jag.