Citat:
Ursprungligen postat av
godhetsaposteln
Han har en naiv inställning till giftemål för att du säger det? Och det baserar du på att du har misslyckats med dina relationer?
Jag har sett mycket av hans videor...och föreläsningar tex de om bibeln. Jag känner inte igen din beskrivning.
Vad kommer detta personliga påhopp från?
Som svar på din fråga.
Jag har stor respekt för Dr. Peterson. Jag räknar honom som bland de största tänkarna inom Red Pill-rörelsen, men hans analys är ofta föremål för en naiv syn på kvinnors psyke som leder honom till en tro på det kvinnliga psyket som "godhet"
Kort och gott sätter han ofta kvinnor på en piedestal.
https://www.youtube.com/watch?v=N7LN14IpVy0
Men...han har fel i ett antal punkter i videoklippet.
För det första visar många samtidiga studier att kvinnor faktiskt går in i en brunstperiod.
För det andra, han är helt korrekt i att kvinnor aldrig söker män på sin egen sociala nivå i samhället.
Bara om det verkligen inte har andra alternativ.
De kvinnor som kan söker sig alltid till män med högre rankning i samhället än dem själva.
Men Jordan Peterson menar att det är enbart en mans förmåga att producera och dela resurser som ligger till grund för kvinnans attraktion.
Detta är inkorrekt. Det är först och främst en mans kapacitet för sexuell upphetsning och hans sexuella tillgänglighet för henne som ligger till grund för kvinnans bedömningen av en mans sexuella manliga värdighet.
Det andra kommer i andra hand.
Jag menar inte att säga att kvinnor i sig är "dåliga", men det är att säga att hans objektivitet är färgad genom att man vill se kvinnan på en piedestal.
Peterson tenderar att i sina observationer att anta det bästa från kvinnor.
Vilket är oerhört naivt.