Citat:
Ursprungligen postat av
AoE3#1
Mmmmm, får lite läskiga vibbar av ditt inlägg. Hursomhelst så ska jag försöka bemöta ditt inlägg så gott jag kan, min härskare.
Jaha, har han kallats det? Samtidigt har han kallats miljontals andra positiva namn, men det ska vi sätta åt sidan nu bara för att nån vänstertidning eller ikon kallat honom för "the dumb guy's smart guy". Du får fördjupa dig i ämnet och bilda dig en egen uppfattning. Jag kallar honom för det jag kommer fram till efter min egna fördjupning. Nja, nu är du extremt orättvis och ljuger. Det där inte en ifrågasättande intervju. Det finns en agenda bakom intervjun, frågorna och hur hon uttrycker sig. Hennes hat och förakt mot objektivism och debatt gör ju det omöjligt att kalla det här för en ifrågasättande intervju.
...Objektivism?
Alltså, poängen är ju inte att det här är det enda jag hört sägas om honom, men om det är någon fördom som bekräftas genom den här tråden så är det ju det. Narrativet där man insisterar på att det finns en "illvillig agenda" bakom att pröva en människas idéer i en intervju är ett av flera tydliga exempel.
Citat:
Du missförstår vad han egentligen menar med omvänt. Han försök få unga män och kvinnor att förstå innebörden av ansvar och att livet inte består av rättigheter - snarare ansvar följt av rättigheter.
Han försöker få folk att förstå varför väst är som det är och hur det är uppbyggt. Hur viktiga arketyperna har varit för väst. Varför småpojkar låtsas vara riddare eller annat. I andra kulturer låtsas småpojkarna vara annat än riddare, det är helt olika mellan kulturer. Nu är det vanligare att småpojkar låtsas vara superman och batman, även de kan nog klassas som arketyper.
Vad var det här egentligen ett svar på? Vad menar du att jag missförstod?
Citat:
Nu kör du lite guilt by association. Vad har han att göra med vilka som fattar tycke för honom, på vilka grunder de gör det och vad de gör på sin fritid ute på nätet? Känns lite mer och mer som att vi har att göra med en lattekommunist här grabbar. Första gången jag ser användaren "discplina" på forumet, är det en liten lattesmuttande kommunist vi har här? Min magkänsla efter dina första rader verkade stämma rätt bra.
När det handlar om att han pekat ut vissa människor som sedan mottar hot och trakasserier från vissa ur hans följarskara (och här ska vi notera, de som ägnar sig åt detta är sällan Petersons mer hängivna följare, utan snarare en liten skara idioter som följer honom ytligt) så tycker jag att det är rätt uppenbart vad Peterson har med saken att göra. Att tydligt säga ifrån till dessa borde inte vara svårt, men Peterson argumenterar istället för att det inte ens är ett problem, kanske för att han inte vill riskera att förlora några följare.
Citat:
Men i Sverige låter vi inte folk göra vad fan de vill. Har du inte förstått det? Fröknar som målar småpojkars naglar i rosa färg och bombarderar dem med frågor som "är du säker på att du är heterosexuell? Det är inte så farligt att komma ut som homosexuell". Det är ju en systematisk och igenomtänkt nedbrytning av könsnormer i tidig ålder som bidrar till alla möjliga skumma resultat.
Såg en liten pojke som twerkade och höll på medan han sjöng Ariana Grandes låt på idol eller vadfan det var häromdagen. Skrämmande utveckling.
Men nu byggde ju Petersons argument i det här fallet just på att vi skulle titta på Skandinavien för att män och kvinnor här fick göra fria val. Du kan ju argumentera emot honom och mena att svenskar är hjärntvättade eller vad du nu vill, men det förändrar inte att verkligheten inte såg ut som Peterson beskrev den, och att vi faktiskt har en större proportion kvinnliga ingenjörer än många konservativa länder.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dr.Jekyll
Men Jordan B Peterson har ju just valt att ta ett mindre konspiratoriskt och mer informerat angreppssätt. Han är ju på många sätt antitesen till lösryckta teorier, han står ju på en djup grund han utvecklat i över 20 år. Budskapet står i bjärt kontrast mot chockbudskap och konspirationsteorier.
Mindre konspiratorisk absolut, men det ska ju fortfarande betonas att Peterson är klinisk psykolog och att hans grunder för att uttala sig om politisk teori fortfarande bara är lekmannakunskaper.
Citat:
Jag menar bara att han har en möjlighet att skriva in sig där. Att nå visningar i hundratals miljoner på långa föreläsningar (2-3 H) med akademisk prägel är ovanligt. Nozick, Sartre eller Focault sålde aldrig så många böcker (gissar jag!) och nådde aldrig så många med sina föreläsningar. Det är en stor potential när någon med så akademisk hållning och djupgående filosofiska anspråk slår an så hårt som JBP.
En sådan klangbotten kräver att budskapet resonerar med sin samtid, jag tror att JBP på många sätt sammanfattat och tillfört argumentation och kraft i en rörelse som saknat direkta ledarfigurer. Jag tror inte heller att det kommer ta slut imorgon, sprängkraften i att ha t.ex JBP i olika intervjuer i etablerad media (som channel 4) kommer ha effekter i varje land.
Hur ofta blir en intervju med en professor på 30 minuter så viral att den får miljontals tittare på två dagar? Andra videos med C4 på youtube ligger runt 50.000-100.000. Det finns kraft i det här.
Jovisst, om visningar på Youtube är en indikator på intellekt så hör väl han och PewDiePie till nästa generations intellektuella.
Allvarligt, Peterson ska ha cred för att han gjort sitt budskap mottagligt för många, och det är sant att han hittat en grupp som saknar tydliga ledargestalter, och jag tror att han kan göra något bra för dessa. Det är som jag sa från början, oändligt mycket hellre Peterson som faktiskt vill betona vikten av personligt ansvar och utveckla människor än de rena provokatörer som dessa män annars brukar dras till. Men steget därifrån till att vara en stor tänkare är långt, och den som vill vara kritisk kan med lätthet avfärda det hela som självhjälpslektioner strösslade med lite filosoficitat och konservativ politik. Att sammanfatta vad andra sagt i århundraden, oavsett om man gör det på ett nytt och övertygande sätt, kommer inte placera någon bland tidens stora tänkare.