2018-01-20, 12:50
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Han har en naiv inställning till giftemål för att du säger det? Och det baserar du på att du har misslyckats med dina relationer?

Jag har sett mycket av hans videor...och föreläsningar tex de om bibeln. Jag känner inte igen din beskrivning.

Vad kommer detta personliga påhopp från?

Som svar på din fråga.
Jag har stor respekt för Dr. Peterson. Jag räknar honom som bland de största tänkarna inom Red Pill-rörelsen, men hans analys är ofta föremål för en naiv syn på kvinnors psyke som leder honom till en tro på det kvinnliga psyket som "godhet"

Kort och gott sätter han ofta kvinnor på en piedestal.

https://www.youtube.com/watch?v=N7LN14IpVy0

Men...han har fel i ett antal punkter i videoklippet.

För det första visar många samtidiga studier att kvinnor faktiskt går in i en brunstperiod.
För det andra, han är helt korrekt i att kvinnor aldrig söker män på sin egen sociala nivå i samhället.
Bara om det verkligen inte har andra alternativ.

De kvinnor som kan söker sig alltid till män med högre rankning i samhället än dem själva.

Men Jordan Peterson menar att det är enbart en mans förmåga att producera och dela resurser som ligger till grund för kvinnans attraktion.
Detta är inkorrekt. Det är först och främst en mans kapacitet för sexuell upphetsning och hans sexuella tillgänglighet för henne som ligger till grund för kvinnans bedömningen av en mans sexuella manliga värdighet.
Det andra kommer i andra hand.

Jag menar inte att säga att kvinnor i sig är "dåliga", men det är att säga att hans objektivitet är färgad genom att man vill se kvinnan på en piedestal.
Peterson tenderar att i sina observationer att anta det bästa från kvinnor.
Vilket är oerhört naivt.
Senast redigerad av GlennvonGoteborg 2018-01-20 kl. 12:55.
Citera
2018-01-20, 12:55
Medlem
papercut-ninjas avatar
Bygger vidare på några viktiga synpunkter som lyfts upp:

Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Intervjuaren är väl inte där för att refutera Peterson som de flesta i tråden verkar utgå ifrån, utan för att diskutera hans idéer och ge honom en möjlighet att utveckla dessa i rutan.

Visst går han tveklöst därifrån som "vinnare" - men trist var det faktisktatt se på, vet inte vad ma kunde lära sig av den intervjun riktigt..

Instämmer, det är ju faktiskt också en akademiker med stor erfarenhet som ställs mot en journalist, han har ett klart övertag redan från början. Det är elegant och retoriskt skickligt, men inget man inte borde förvänta sig. Tycker att Newman gör ett gott intryck att respektera Peterson som akademiker och inte låtsas som att hon vet mer om områden som hon inte forskat om.

Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Nja. Som sagt så håller jag med det han förmedlar och tycker det är bra om folk blir hjälpta. Särskilt unga män som är vilsna. Men jag har hört alla möjliga åsikter vid detta laget. T.o.m. rasisten David Duke är rätt behaglig lyssna på och resonerar efter logiska linjer. Islamisten Salman Al-Ouda också.

Jordan Peterson är det däremot inte och jag har lyssnat en del på hans föreläsningar... Han förtjänar inte den dyrkan han får... Han påminner närmast om en sådan person man inte vill lämna sina barn ensam med. En ensam, rädd och kärlekslös person som vänder sitt självhat mot världen.

Folk får gärna fortsätta lyssna på honom om det stärker dem men de bör vara medveten om att han inte beskriver Sanningen, utan snarare en ofta berättigad kritik av vissa specifika tokigheter. Ungefär som att Sam Harris och Richard Dawkins förmedlar en korrekt kritik av vissa missförhållande inom religion men de har fel när de ser det som att all religion är sådan.

Peterson är för övrigt kritisk mot de Nya Ateisterna för han anser att västerlandet bygger på en tro på något högre. Det är ju inget faktabaserat argument. Man kan argumentera som man vill kring den frågan. Även i den frågan håller jag egentligen med Peterson i att vi bör återupprätta tron, men inte på det sättet han säger det...

Peterson verkar i övrigt ha missförstått vad feminismen en gång gick ut på.

Peterson karaktäriseras mycket av hur han blandar sin erfarenhet och kunnighet inom vissa områden med hyperboliska politiska påståenden. I sitt akademiska arbete är han betydligt mindre politisk och mer saklig. I intervjun håller han sig till sakliga argument som är lätta att köpa som t.ex. huruvida det är eftersträvansvärt eller nyttigt för samhället att nå likvärdig representation mellan olika grupper inom alla sektorer. På så sätt vinner han många billiga poäng, men bakom dessa relativt moderata konservativa tanekgångar driver han också tesen om att postmoderna marxister bedriver ett krig mot västvärldens civilisation som snart ska gå under - som han tydligen inte behöver backa upp med några som helst fakta eller data. Det blir en direkt motsägelse i det att han raljerar över den halmgubbe han byggt upp av det postmoderna patriarkat-begreppet, för att sedan själv fäktas mot väderkvarnar i form av den post-moderna marxist makthegemonin vars existens han inte kan påvisa eller definiera, men däremot skylla alla västvärldens problem på. På samma sätt som man kan se L. Ron Hubbard som vettig om man talar om hans konkreta och praktiska teorier kring hur våra erfarenheter lämnar intryck i vår person och att dessa kan bearbetas... men sen har vi också teorierna om den galaktiske härskaren Xenu...
Citera
2018-01-20, 12:58
Medlem
silbersteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Peterson har ju kallats "the dumb guy's smart guy", och om det är något som stäker den bilden så är det ju den här tråden, där de flesta hyllar honom för att han vinner en "debatt" som i själva verket inte är mer än en infrågasättande intervju.

Jag är i övrigt tveksam till vad man egentligen bör tycka om Peterson. Han verkar ju ganska så nyanserad i de flesta intervjuer, men det faktum att han kontinuerligt vägrar erkänna den hatsvans han har dragit till sig stör mig samtidigt enormt. Oavsett om han menar sig ha omvänt vissa av dessa människor mot den politiska mitten borde det verkligen inte vara svårt att i en intervju säga att det är fel att som vissa av hans följare gjort trakassera och hota de personer han pekat ut.

Han far ju dessutom under intervjun med ett antal osanningar. Ett av de mer övertydliga exemplen är ju när han säger "look at Scandinavia", och hävdar att ration kvinnor:män bland ingenjörer i Skandinavien skulle vara något som 1:20, och att detta skulle tjäna som någon sorts motexempel till att det han kallar "equality of outcome" är önskvärt. I verkligheten utgör kvinnor dryga 30 % av alla ingenjörsstudenter i Sverige, och den andelen ökar ständigt. Så nja, faktahalten i hans påståenden kan nog beskrivas som måttlig som bäst.

Att mannen har karisma råder det däremot inget tvivel om, det är inte utan att man skrattar med honom vid ett par tillfällen och en del av argumenten han framför är väl ändå hyfsat rimliga, och det han försöker lär ut är väl ändå någon form av självförbättring, så om det är som han själv säger att han kan få män på högerkanten att mogna politiskt och ta lite eget ansvar så är det väl bara bra. Det faktum att han anammat en del av dessas retorik kan nästan betraktas som förlåtligt, eftersom det verkar krävas om man ska nå ut till dessa män. Jag vet rentav vissa rätt sympatiska grabbar som bevistat föreläsningar med honom, och även om de flesta av hans råd är så grundläggande att de kunnat återfinnas i vilken sjävlvhjälpsok som helst antar jag att rätt delivery kan bidra en hel del även om innehållet är gammal skåpmat. Jag tror att för oss som klarar av att erkänna att det finns intellektuella på alla sidor i den politiska debatten så står väl Peterson ändå nära till hands bland högerintellektuella. Jag ser långt hellre att män lyssnar på honom än rena provokatörer som Milo Yiannopolous, eller Alexander Bard som gapar om att "riktiga män har kuken i huvudet".

Det är ju ett låneord till engelskan i sig, så jag skulle inte protestera om det användes i svensk skrift. Skarvning kan kanske fungera som ett alternativ annars.

Om man bortser från halmgubbe/ad-hominem argumentet att Peterson skulle vara "the dumb guy's smart guy", som är ett osmakligt tjuvnyp både på Petersons och hans sympatisörer, så tycker jag det ändå bör applåderas att du trots allt också kritiserar Peterson i sak, något som är förvånandsvärt sällsynt. All form av faktakoll när gäller den forskning och statistik JP citerar är högst välkommen, och gärna då inte endast från den sida som håller med honom i sak. Men om man nu skall kritisera fakta så känns källhänvisning nödvändigt, för att undvika ytterligare felaktigheter och göra uppgiften verifierbar. Jag tror också han kan vara ute och snurra lite vad gäller den exakta statistiken, däremot är jag relativt säker efter att ha hört samma påstående från en mängd olika källor (men får erkänna att jag ej bemödat mig att gå till botten och kolla upp aktuella studier) att det finns en större könsobalans inom olika yrkeskategorier i länder som betraktas som mer jämnställda, jämfört med länder där mer "traditionella" värden råder (tex. Sydkorea). Så även om statistiken skulle vara fel, så kan han mycket väl ha rätt i sak. Jag googlade lite snabbt och slarvigt, men lyckades ej få fram någon statistik på yrkesverksamma ingengörer (vilken väl var uppgiften JP pratade om, ej hur fördelningen ser ut idag under utbildningen, även om detta också kan vara intressant, speciellt om trenden är minskande eller ökande).

EDIT: Hittade tillslut statistik över yrkesverksamma. Tyvärr så verkar en mer fullständig lista ej vara lika lätt att få fram:
http://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/arbetsmarknad/sysselsattning-forvarvsarbete-och-arbetstider/yrkesregistret-med-yrkesstatistik/pong/tabell-och-diagram/20-vanligaste-yrkena-for-kvinnor/

1/10 andel män vad gäller sjuksköterskor ungefär, så där kan man ju konstatera att Peterson inte korrekt återgav statistiken, en risk man tar när gör den typen utlåtanden, det behöver inte nödvändigtvis vara illvilja bakum, utan även mänskliga faktorn. Men intressant är ju dock om han har rätt i sak, om ett mer "jämnställda" samhällen leder till snedare könsfördelning i klassiska mans/kvinnodominerade yrken. Den frågan kan ju vara intressant att fördjupa sig i.
Senast redigerad av silberstein 2018-01-20 kl. 13:15.
Citera
2018-01-20, 13:03
Avslutad
Citat:
...Objektivism?

..snip

När det handlar om att han pekat ut vissa människor som sedan mottar hot och trakasserier från vissa ur hans följarskara (och här ska vi notera, de som ägnar sig åt detta är sällan Petersons mer hängivna följare, utan snarare en liten skara idioter som följer honom ytligt) så tycker jag att det är rätt uppenbart vad Peterson har med saken att göra. Att tydligt säga ifrån till dessa borde inte vara svårt, men Peterson argumenterar istället för att det inte ens är ett problem, kanske för att han inte vill riskera att förlora några följare.

..

Ok, så när han står på sig i en intervju (och uppenbarligen vinner) trots en betydlig snällare ton än intervjuaren så har han 'pekat ut' personen i fråga.., och då per automatik är skyldig till allt därefter.

Feminister.. Ni är fasen sorgligt oförmögna till en enda sund kritisk tanke.
Senast redigerad av Stor-Men-Snabb 2018-01-20 kl. 13:05.
Citera
2018-01-20, 13:09
Medlem
Citat:
Men nu byggde ju Petersons argument i det här fallet just på att vi skulle titta på Skandinavien för att män och kvinnor här fick göra fria val. Du kan ju argumentera emot honom och mena att svenskar är hjärntvättade eller vad du nu vill, men det förändrar inte att verkligheten inte såg ut som Peterson beskrev den, och att vi faktiskt har en större proportion kvinnliga ingenjörer än många konservativa länder.

Fast nu bygger hans påstånde på faktisk forskning, forskning som fick Norge att ta bort genusvetenskap från skolorna, där de tittade på fördelningen av utbildning samt yrke mellan könen. Resulatet var rätt så talande, i de länder där folk har störst frihet att välja inriktning så kan man se störst skillnad mellan könen, förutsatt att kvinnor ens får studera eller jobba fritt, så du kan ju exkludera merparten av 'konservativa' muslimska länder.

Skandinavien ligger i absolut topp inom jämställdhet samt fria val och här kan man se en klar skillnad mot mindre jämställda länder, vi har större könsskillnader i yrkesval.

Om man är en genusvetare så kan det bli svårt att förstå varför dock, eftersom de per automatik ignorerar biologisk vetenskap och ej anser att varken hormoner eller hjärnor spelar in i folks identitet, förutom när det gäller transexuella förstås, då är det a och o.

Är man dock vetenskapligt lagd så blir det lättare att förstå, det är nämligen så att i ett jämställt och fritt land får de biologiska preferenserna större utrymme och folk kan forma sina liv efter detta i större grad, medan i fattigare och mindre jämställda länder måste även kvinnor vara noga med vilket yrka de väljer, baserat på vad som faktiskt efterfrågas och erbjuds. Du kommer ingenstans med en sociologisk utbildning i ett utvecklingsland, däremot tekniska utbildningar. Därav har de fler kvinnor inom tekniska utbildningar i betydligt mindre jämställda och utvecklade länder än här i Skandinavien.
Citera
2018-01-20, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av silberstein
Om man bortser från halmgubbe/ad-hominem argumentet att Peterson skulle vara "the dumb guy's smart guy", som är ett osmakligt tjuvnyp både på Petersons och hans sympatisörer, så tycker jag det ändå bör applåderas att du trots allt också kritiserar Peterson i sak, något som är förvånandsvärt sällsynt. All form av faktakoll när gäller den forskning och statistik JP citerar är högst välkommen, och gärna då inte endast från den sida som håller med honom i sak. Men om man nu skall kritisera fakta så känns källhänvisning nödvändigt, för att undvika ytterligare felaktigheter och göra uppgiften verifierbar. Jag tror också han kan vara ute och snurra lite vad gäller den exakta statistiken, däremot är jag relativt säker efter att ha hört samma påstående från en mängd olika källor (men får erkänna att jag ej bemödat mig att gå till botten och kolla upp aktuella studier) att det finns en större könsobalans inom olika yrkeskategorier i länder som betraktas som mer jämnställda, jämfört med länder där mer "traditionella" värden råder (tex. Sydkorea). Så även om statistiken skulle vara fel, så kan han mycket väl ha rätt i sak. Jag googlade lite snabbt och slarvigt, men lyckades ej få fram någon statistik på yrkesverksamma ingengörer (vilken väl var uppgiften JP pratade om, ej hur fördelningen ser ut idag under utbildningen, även om detta också kan vara intressant, speciellt om trenden är minskande eller ökande).

EDIT: Hittade tillslut statistik över yrkesverksamma. Tyvärr så verkar en mer fullständig lista ej vara lika lätt att få fram:
http://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/arbetsmarknad/sysselsattning-forvarvsarbete-och-arbetstider/yrkesregistret-med-yrkesstatistik/pong/tabell-och-diagram/20-vanligaste-yrkena-for-kvinnor/

1/10 andel män vad gäller sjuksköterskor ungefär, så där kan man ju konstatera att Peterson citerade felaktig statistik. Men intressant är ju dock om han har rätt i sak, om ett mer "jämnställ" samhäller leder till jämnare könsfördelning i klassisk mans/kvinnodominerade yrken. Och den frågan kan ju vara intressant att fördjupa sig i.
Ja, du har säkert "hört det", precis som Peterson lär ha "hört det" någon gång och ingen brytt sig om att granska saken närmare. Jag tror det är ett påstående som härrör ur det där tramsiga norska samhällsmagasinet som gick för några år sedan, och som mycket som sades i det programmet var det inte precis en saklig framställan.

Den trend vi ser globalt är ju att kvinnor utgör en betydande del av studenterna i naturvetenskap och teknologi i medelutvecklade ekonomier som Indien och Iran, och detta fick någon fåntratt att flippa och hoppa till slutsatsen "det finns en linjär negativ korrelation mellan jämställdhet och lika karriärval". Vad vi ser är i själva verket att Sverige har fler kvinnliga ingenjörer än länder som USA och UK. Exakt statistik för Östasien är svårare att hitta men det lutar mot att kvinnor är ännu mer underrepresenterade i Sydkorea. Så nej, verkligheten är långt ifrån så oföränderlig som Peterson argumenterar för.

Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
Ok, så när han står på sig i en intervju (och uppenbarligen vinner) trots en betydlig snällare ton än intervjuaren så har han 'pekat ut' personen i fråga.., och då per automatik är skyldig till allt därefter.

Feminister.. Ni är fasen sorgligt oförmögna till en enda sund kritisk tanke.
Det här var skrivet innan det framkom att vissa av hans följare skulle få för sig att hota reportern i klippet ifråga, utan handlade istället framför allt om de akademiker Peterson pekat ut tidigare. Jag säger inte att Peterson borde betraktas som ansvarig, men att han tidigare totalvägrat att ens erkänna att det är ett problem är bara dåligt.

Citat:
Ursprungligen postat av benganbanan
Fast nu bygger hans påstånde på faktisk forskning, forskning som fick Norge att ta bort genusvetenskap från skolorna
Suck. Nej, det hände aldrig. Det är precis sådant här faktaresistent pladder som gör att folk betraktar Peterson som en Messias för de lågbegåvade.
Citera
2018-01-20, 13:48
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stone_sleeper
När man läser kommentarer under videon så ser en del som kallar den kvinnliga programledaren för korkad och liknande.

Men å andra sidan så trakasseras även Peterson, på ett hårdare sätt till och med. Förutom det att han förlorat forskarmedel och att han riskerar att sparkas från universitetet där han föreläser, så blev nyligen området där han bor översvämmad med flygblad där man jämförde honom med nazister.
https://twitter.com/jordanbpeterson/status/923375841286823936
Ja, han är en förespråkare för det fria ordet och då vill man ju tysta honom.
Det viktigaste skyddet mot en totalitär stat är yttrandefriheten och varje krigs första offer är sanningen.

Något vi i Sverige inte tar på tillräckligt stort allvar.
Citera
2018-01-20, 14:05
Medlem
Tyckte Jordan hade rätt i det mesta. Dock, kan man kanske inte påstå att kön inte påverkar lönen samtidigt som man säger att ett visst personlighetsdrag, som mest ses hos ett visst kön, påverkat lönen. Det är i princip samma sak. Visst, ingen diskrimineras beroende på om dom har fitta eller kuk. Men likväl diskrimineras dom på grund av ett personlighetsdrag som inte alls har med deras arbetsuppgift att göra.
Citera
2018-01-20, 14:18
Medlem
beyonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dennadera
Tyckte Jordan hade rätt i det mesta. Dock, kan man kanske inte påstå att kön inte påverkar lönen samtidigt som man säger att ett visst personlighetsdrag, som mest ses hos ett visst kön, påverkat lönen. Det är i princip samma sak. Visst, ingen diskrimineras beroende på om dom har fitta eller kuk. Men likväl diskrimineras dom på grund av ett personlighetsdrag som inte alls har med deras arbetsuppgift att göra.
Utveckla gärna. Vilket kvinnligt personlighetsdrag gör att de diskrimineras? Mensen? Att de föder barn?
Citera
2018-01-20, 14:24
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Vad kommer detta personliga påhopp från?

Som svar på din fråga.
Jag har stor respekt för Dr. Peterson. Jag räknar honom som bland de största tänkarna inom Red Pill-rörelsen, men hans analys är ofta föremål för en naiv syn på kvinnors psyke som leder honom till en tro på det kvinnliga psyket som "godhet"

Kort och gott sätter han ofta kvinnor på en piedestal.

https://www.youtube.com/watch?v=N7LN14IpVy0

Men...han har fel i ett antal punkter i videoklippet.

För det första visar många samtidiga studier att kvinnor faktiskt går in i en brunstperiod.
För det andra, han är helt korrekt i att kvinnor aldrig söker män på sin egen sociala nivå i samhället.
Bara om det verkligen inte har andra alternativ.

De kvinnor som kan söker sig alltid till män med högre rankning i samhället än dem själva.

Men Jordan Peterson menar att det är enbart en mans förmåga att producera och dela resurser som ligger till grund för kvinnans attraktion.
Detta är inkorrekt. Det är först och främst en mans kapacitet för sexuell upphetsning och hans sexuella tillgänglighet för henne som ligger till grund för kvinnans bedömningen av en mans sexuella manliga värdighet.
Det andra kommer i andra hand.

Jag menar inte att säga att kvinnor i sig är "dåliga", men det är att säga att hans objektivitet är färgad genom att man vill se kvinnan på en piedestal.
Peterson tenderar att i sina observationer att anta det bästa från kvinnor.
Vilket är oerhört naivt.

Tja. Vi har en vuxen mogen man, Jordan Peterson, är vi överens om att han är en vuxen mogen man?
Dessutom påläst...kan vi enas om det också...och gå vidare....
Då blir naiv helt fel ord. Naiv är det minsta han är

Klart jag blir misstänksam när någon ifrågasätter hans syn på giftermål. Vad jag har hört honom nämna angående giftemål har varit helt korrekt. Tex att det nu blivit förbehållet folk med pengar. Det går ju att utläsa av statistik.

Det du radar upp har ju ingenting med den juridiska konstellationen "giftemål" att göra (ja, det är en juridisk konstellation, en slags bolagsform).

Vad du menar egentligen är att han har fel om kvinnors urvalsprocess i val av partner (inte giftemål). Ok nu är vi på samma planhalva:

Det där stämmer inte med någonting jag läst någonstans. Om det där stämde skulle du inte se kvinnor med gamla gubbar. 20-åriga virila män skulle stått överst på önskelistan. Så ser det inte ut i världen.
Du är nog tämligen ensam om dessa teorier

JP spårar ut ibland när han snöar in på Ljung och Neitzsche, då dessa representerar hypoteser, men inte när det är empiriska data (vetenskapligt uppmätt data)

Någon naiv bild av kvinnor på pedistal är det minsta han målar upp. Hans bild präglas snarare av rå verklighet, baserad på vad man faktiskt vet inom psykologin idag. Den bilden är knappast smickrande för kvinnor..eller för oss män. Snarare en hård karamell att smälta.
Citera
2018-01-20, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beyond
Utveckla gärna. Vilket kvinnligt personlighetsdrag gör att de diskrimineras? Mensen? Att de föder barn?

Agreeableness var det Jordan snackade om i videon (du har väl sett videon?). Det innebär ju dock inte att det är diskrimination.
Senast redigerad av TheStriptease 2018-01-20 kl. 14:37.
Citera
2018-01-20, 14:39
Medlem
beyonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheStriptease
Agreeableness var det Jordan snackade om i videon (du har väl sett videon?). Det innebär ju dock inte att det är diskrimition.
Jo, jag har sett videon. Du får gärna utveckla vidare så att vi har en gemensam utgångspunkt. Visst kan jag börja fylla begreppet med mina tolkningar men jag vill ju veta din tolkning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in