Citat:
Ursprungligen postat av
Skaraborg2
Kolla också att detta inlägg är gjort 2009-04-23. När detta inlägg gjordes fanns enbart Ingmar Norléns bok från 1995 att gå efter som källa. Inga eftersökningar hade då ännu blivit gjorda.
I samma inlägg ser du också och att den midnattsblå PV:n har det felaktiga registreringsnumret. Det riktiga var då ännu inte känt.
Tack för klargörandet! Det blir lite svårt att veta "state of the art" med mer än 5000 inlägg!
Jag tycker inte det är konstigt om de fyra träffades och bilen, ev fyllebilen fick en laglig chaufför.
De 3 var tydligen så sugna på bilåkning att de åkte olagligt och ev tänkte sig en lång badresa.
Själv åkte jag bil hela helgnätterna med äldre kompisar som längtade att smaka friheten med körkort/bil och ev. lite villiga flickor som man inte hittat hemma.
Andra påstod dock att nymferna fanns i rikt antal "utsocknes".
Jag gick till sjöss som 16-åring och det fanns knappast några större bekymmer om man nu ville lämna landet utan kontroll.
Problemet med den teorin tycker jag är för många personer, för lång tid borta utan minsta hemkontakt, och bilen.
Jag har väl träffat "snedseglare" som hållit sig borta från Sverige. Men dessa skulle ha flyttat av personliga orsaker fria att återvända om lyckan inte stod dem bi där de var.
Jag tycker det är osannolikare än att en ovan bilförare ev. påverkad kör ner i djupt vatten utan att hittas.
Minns en tur med en Pv då ratten slets ur mina händer efter att frambroms vä inte tog alls men höger nöp.
Inte så lätta bilar att komma ur heller i vatten om är man modellovan och baksätespassagerare som trycker på i panik. Säkerhetsbälte fanns inte i Pv förrän 1959 och använd av få men kanske inte så bra under vatten.
Jag vet inte var jag skulle dyka eller dragga med magnet eftersom jag först måste hitta en vägkarta anno 1965. Sen från Gerlesborg se var vägen går nära djupare vattenhål.