Citat:
Ursprungligen postat av
Skaraborg2
"Att O 18920 skulle denna dag ha lämnat Göteborg är i alla högsta grad helt osannolik. Det faller på sin orimlighet. Vem vill vara ute och köra i ett sådant busväder?"
"Varken Dahlsjö, Kjell-Åke eller Gay var intresserade av friluftsliv, sol och bad. Den påstådda resan till Åsa som Kjell-Åke hade talat om den 29 juli var endast ett svepskäl. Vem vill åka och bada och tälta en dag som denna? Ingen."
Jag skulle nog påstå att det inte är alls osannolikt att ett gäng grabbar i den åldern inte bryr sig om svårigheter om man kan hypotetiskt förvänta sig erotiska eskapader.
Väderleken ser man ju,
men prognosen har man ingen koll på, och ett par mil bort kan solen skina.
Några år efter de hade försvunnit bodde jag i Haga/Annedal. Var man runt 18-20 så var en lånad cigg, en bärs eller en fråga om var man kunde slagga tillräckligt för att man skulle vara tillfällig polare.
Dahlsjögänget verkar ju leva lite som jag gjorde obekymrade av regler, Hybner kan väl antas vara bohemisk med sitt konstintresse.
Det var många besök på "Vickan" ditkommen med okända därifrån gående med en annan ny bekantskap i de vinddrivna människor som befolkade "rivningslägenheterna"
Ölcafeér och Albert&Herbert folk.
Om jag hade en bil och någon erbjöd sig att betala bensinpengar och dessutom utlovade en chans att träffa lättsinniga kvinnor som konstnärer, sjuksköterskor som badade näck så vore det ju en spännande utflykt.
Pubertala ynglingar på 60-talet som var lite på glid hade inte samma konsekvenstänk. Jag var odödlig och det var dessutom ofarligt att röra sig ute i Göteborgsnatten svartklubbar inklusive.
För mig är det inte konstigt om dessa 4:a sammanträffade, en hade ett lovande mål som lät spännande för de andra.
Så körde de på väg dit i ett vattendrag, de som satt bak försökte tränga sig ut och därför lyckades ingen.
Det kanske inte är ett mysterium, om bara bilen hittades med de 4:a, kanske någonstans på väg till Gerlesborg.