2017-12-14, 18:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Polisen var till en början ovetande om att de hade försvunnit tillsammans.

När det gäller "Hymme" så var hans försvinnande "lättare" att få grepp om eftersom han var ensam, han anmäldes som försvunnen den 5 augusti 1965 samt hade en mycket engagerad mor.

När det gäller Dahlsjö, Johansson och Karlsson var detta betydligt svårare. Till en början var polisen i Göteborg ovetande om att de hade försvunnit gemensamt. Eller rättare sagt gått under jorden datumet 29 juli. Polismyndigheten hade dålig kännedom redan från början om deras försvinnande vilket inte är förvånande eftersom två av dem inte hade blivit anmälda som saknade samt att de umgicks i kretsar där man inte frivilligt pratade med "Farbror Blå". Dessutom var heller inte intresset för de tre speciellt stort. Varken från polisens eller medias sida.

När utredningen påbörjades den 3 augusti 1965 så gällde denna alltså enbart Kjell-Åke Johansson.

Hur länge var polisen ovetande om detta? Det vet vi inte men så här står det bl. a. skrivet på ett ställe i utredningen daterat den 24 november 1965:

"I P.U. A-65 eterlyses Kjell Åke Johansson vilken sannolikt är i sällskap med Jan Olof Dahlsjö och Gay Karlsson, vilka samtliga äro försvunna sedan i början av juli 1965.

Kort före försvinnandet köpte de personbilen O.18.920-duvblå PV 444 av 1956 års modell. Sannolikt har ingen av dem körkort."

Här kom det att bli en del felaktigheter i denna skrivelse. Först så försvann de inte i början av juli. Det angavs fel färg på bilen och bilens felaktiga färg kom att hänga med ända in på 2010-talet. Slutligen så visste inte utredarna att alla tre saknade körkort.
Senast redigerad av Skaraborg2 2017-12-14 kl. 18:04.
Citera
2017-12-15, 16:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den 29 juli 1965 rådde i Göteborg ett riktigt busväder.

Denna nedanstående länk är inlägg #390 i "Hymme"-tråden. Eftersom denna passar bättre här så lägger jag den i den här tråden då jag besvarar frågan.

(FB) Konstnärssonen Hymme Lundquists försvinnande 1965

Redan under natten mot torsdagen den 29 juli så börjar det att regna ordentligt. Ett regnoväder är på väg in från brittiska öarna. En eller flera av medlemmarna i Grodmansligan vaknar denna morgon i en lägenhet på Vasagatan och de hör då regnet hur det slår mot fönsterblecken.

Någon gång efter kl. 14.11 denna dag så får polisen en anmälan om ett bankrån i Gamlestaden. När den utryckande styrkan i full fart kör mot Gamlestaden så regnar det så kraftigt att de knappast kan se vägbanan. Vindrutetorkarna orkar inte med allt regn. Detta ovanstående är inget som jag tror utan detta är något som har blivit bekräftat av bankrånarna och polisen själva.

Att O 18920 skulle denna dag ha lämnat Göteborg är i alla högsta grad helt osannolik. Det faller på sin orimlighet. Vem vill vara ute och köra i ett sådant busväder? Även om detta inte är bevisat så kan vi nog utgå ifrån att bilen rullade på gatorna i Göteborg detta datum. Enligt okänd UL så befann sig bilen parkerad någonstans längs Säveåns stränder.

Varken Dahlsjö, Kjell-Åke eller Gay var intresserade av friluftsliv, sol och bad. Den påstådda resan till Åsa som Kjell-Åke hade talat om den 29 juli var endast ett svepskäl. Vem vill åka och bada och tälta en dag som denna? Ingen.

Sedan kommer vi till själva bilen. Den skall ha varit i gott skick men ingen vet hur slitna bilens däck var.
Citera
2018-01-07, 20:24
Medlem
Vattenplaning kan sluta riktigt illa. Och det är lätt att få, särskilt om däcken är slitna och det är ett sådant väder som det var 29 juli 1965.
Hela Göteborg har vatten omkring sig, älv, hav, hela hamnen och då fanns det inte många hinder som stoppade en bil...
Kanske hamnade PV:n i vatten, med eller utan de tre kvar i den.
Citera
2018-01-08, 19:09
Medlem
Gud-Runars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2

"Att O 18920 skulle denna dag ha lämnat Göteborg är i alla högsta grad helt osannolik. Det faller på sin orimlighet. Vem vill vara ute och köra i ett sådant busväder?"

"Varken Dahlsjö, Kjell-Åke eller Gay var intresserade av friluftsliv, sol och bad. Den påstådda resan till Åsa som Kjell-Åke hade talat om den 29 juli var endast ett svepskäl. Vem vill åka och bada och tälta en dag som denna? Ingen."

Jag skulle nog påstå att det inte är alls osannolikt att ett gäng grabbar i den åldern inte bryr sig om svårigheter om man kan hypotetiskt förvänta sig erotiska eskapader.
Väderleken ser man ju,
men prognosen har man ingen koll på, och ett par mil bort kan solen skina.

Några år efter de hade försvunnit bodde jag i Haga/Annedal. Var man runt 18-20 så var en lånad cigg, en bärs eller en fråga om var man kunde slagga tillräckligt för att man skulle vara tillfällig polare.

Dahlsjögänget verkar ju leva lite som jag gjorde obekymrade av regler, Hybner kan väl antas vara bohemisk med sitt konstintresse.
Det var många besök på "Vickan" ditkommen med okända därifrån gående med en annan ny bekantskap i de vinddrivna människor som befolkade "rivningslägenheterna"
Ölcafeér och Albert&Herbert folk.

Om jag hade en bil och någon erbjöd sig att betala bensinpengar och dessutom utlovade en chans att träffa lättsinniga kvinnor som konstnärer, sjuksköterskor som badade näck så vore det ju en spännande utflykt.

Pubertala ynglingar på 60-talet som var lite på glid hade inte samma konsekvenstänk. Jag var odödlig och det var dessutom ofarligt att röra sig ute i Göteborgsnatten svartklubbar inklusive.

För mig är det inte konstigt om dessa 4:a sammanträffade, en hade ett lovande mål som lät spännande för de andra.
Så körde de på väg dit i ett vattendrag, de som satt bak försökte tränga sig ut och därför lyckades ingen.

Det kanske inte är ett mysterium, om bara bilen hittades med de 4:a, kanske någonstans på väg till Gerlesborg.
Citera
2018-01-09, 16:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Omöjligt att uttala sig om däckens beskaffenhet.

Citat:
Ursprungligen postat av Torgerd
Vattenplaning kan sluta riktigt illa. Och det är lätt att få, särskilt om däcken är slitna och det är ett sådant väder som det var 29 juli 1965.
Hela Göteborg har vatten omkring sig, älv, hav, hela hamnen och då fanns det inte många hinder som stoppade en bil...
Kanske hamnade PV:n i vatten, med eller utan de tre kvar i den.

Det har du helt rätt. I vilket skick bilens däck var är tyvärr en omöjlighet att uttala sig om.

Bilen kan mycket väl ha hamnat i vatten men det fanns även många andra sätt att göra sig av med den. En verkstad i Haga skall ha varit inblandad enligt anonym UL?

Den 29 juli 1965.

Citat:

"29 juli
Sveriges enda olösta massförsvinnande, Dahlsjöfallet, inträffar i Göteborg. Tre unga män tillsammans med en bil försvinner för alltid. Därutöver försvinner ytterligare en ung man i Göteborg på väg till en konstskola i Bohuslän.

Grodmansklädda rånare genomför en dramatisk kupp mot ett av Skandinaviska bankens kontor i Göteborg. Rånarna försvinner simmande i Säveån.(Grodmansrånet). Bytet blev 18 000 kronor."
Senast redigerad av Skaraborg2 2018-01-09 kl. 16:03.
Citera
2018-01-09, 18:03
Medlem
Gud-Runars avatar
Citat:
"29 juli
Sveriges enda olösta massförsvinnande, Dahlsjöfallet, inträffar i Göteborg. Tre unga män tillsammans med en bil försvinner för alltid. Därutöver försvinner ytterligare en ung man i Göteborg på väg till en konstskola i Bohuslän.

Grodmansklädda rånare genomför en dramatisk kupp mot ett av Skandinaviska bankens kontor i Göteborg. Rånarna försvinner simmande i Säveån.(Grodmansrånet). Bytet blev 18 000 kronor."

Rånet skulle alltså gett 9 knappa månadslöner delat på 3?
18000 SEK år 1965 kunde köpa lika mycket varor och tjänster som 187.241 SEK år 2018

Kopplar man ihop händelserna då blir det ett stort mysterium.
3 göteborgsynglingar 16-21 år genomför brottet och försvinner sedan spårlöst för alltid samtidigt som en Pv och en 18-årig Stockholmare.

Det blir lite väl fantasirikt för mig.
Sanningen är nog mindre uppseendeväckande tror jag.
För mig tillhör Göteborgsynglingarna och konstnärsämnet samma personkrets.

De som inte vill lägga sig utan att ha fångat en ny upplevelse.
Senast redigerad av Gud-Runar 2018-01-09 kl. 18:27. Anledning: språkfel
Citera
2018-01-09, 18:37
Medlem
OM de tre från Haga var inblandade i Grodmansrånet, så var de säkerligen bara ”springpojkar”. Att de skulle ha kapacitet till mer tror jag inte. Däremot var alla tre småkriminella, Gay hade tagits för inbrott. Att köra någon någonstans för en tusenlapp kunde säkert vara lockande...

Vi vet inte heller med säkerhet om det verkligen var den 29 juli som Hymme försvann. Föräldrarna hade ingen riktig koll, de var i Stockholm och han försvann från Torekov. Sen finns faktiskt inga vittnen som verkligen sett honom.

Jag tror inte att Hymmes försvinnande är sammankopplat med de tres försvinnande. Men, vem vet...?
Citera
2018-01-09, 18:54
Medlem
Gud-Runars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torgerd
Att köra någon någonstans för en tusenlapp kunde säkert vara lockande...

Enligt min erfarenhet räknade man inte mer än bensinpengar på 60-talet. Jag tror mer att man var tacksam för ett mål med dagen som ett äventyr och det var betalt av någon annan.

Kultur har en avgörande roll för hur vi handlar och den som inte tillhör subkulturen finner ingen logik sättet att handla.

Djefvlar vad vi drog runt bland städer nattetid 1967 i en Pv. När lamellerna började slira fick de ge sitt sista när vi sladdade runt på ett gärde.
Odödlig ungdoms färd i en ofarlig värld.

Man skulle gjort nått vettigt men det fanns inget trill som extremsporter bara att ta vanligt liv till dess ytterligheter.
Senast redigerad av Gud-Runar 2018-01-09 kl. 18:55. Anledning: språkfel
Citera
2018-01-09, 18:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
Minst 50 000 kr.

Citat:
Ursprungligen postat av Gud-Runar
Rånet skulle alltså gett 9 knappa månadslöner delat på 3?
18000 SEK år 1965 kunde köpa lika mycket varor och tjänster som 187.241 SEK år 2018

Kopplar man ihop händelserna då blir det ett stort mysterium.
3 göteborgsynglingar 16-21 år genomför brottet och försvinner sedan spårlöst för alltid samtidigt som en Pv och en 18-årig Stockholmare.

Det blir lite väl fantasirikt för mig.
Sanningen är nog mindre uppseendeväckande tror jag.
För mig tillhör Göteborgsynglingarna och konstnärsämnet samma personkrets.

De som inte vill lägga sig utan att ha fångat en ny upplevelse.

Kuppen blev ett misslyckande. Endast 18 000 kr var det ingen som hade räknat med. Minst 50 000 kr hade man hoppats på. Vid en omräkning av 50 000 kr till dagens värde så blir det nästan en ½ miljon.

http://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/prisomraknaren/
Citera
2018-01-09, 19:15
Medlem
Gud-Runars avatar
Citat:
Kuppen blev ett misslyckande.

Jag förstår att det blev misslyckad men om presumtiva bytet var en halv miljon så tyder det väl snarast på en yrkesmässig stött än den Stora Stöten och försvinna.

Jag gjorde inget sån brott men skulle jag så skulle jag inte räkna med bekymmerslöst liv utomlands under runt miljonen.
Hade jag gjort det skulle jag kolla om jag var misstänkt, för det finns ju alltid nån person man gillar att åtminstone skicka en sista hälsning till.

Så vitt jag vet kan vem som helst av de 4 eller deras barn framträda utan rättsväsendet inblandas.
Citera
2018-01-09, 20:05
Medlem
Skaraborg2s avatar
Farväl i Olskroken natten mot den 29 juli.

Citat:
Ursprungligen postat av Gud-Runar
Jag förstår att det blev misslyckad men om presumtiva bytet var en halv miljon så tyder det väl snarast på en yrkesmässig stött än den Stora Stöten och försvinna.

Jag gjorde inget sån brott men skulle jag så skulle jag inte räkna med bekymmerslöst liv utomlands under runt miljonen.
Hade jag gjort det skulle jag kolla om jag var misstänkt, för det finns ju alltid nån person man gillar att åtminstone skicka en sista hälsning till.

Så vitt jag vet kan vem som helst av de 4 eller deras barn framträda utan rättsväsendet inblandas.

Som förut har nämnts här, så var det precis det som skedde och då närmare bestämt i Olskroken. Detta sker natten mot den 29 juli. Två av dem, Dahlsjö och Gay, besöker då en kamrat som de tar farväl av. Denne trodde att det handlade om att de båda skulle börja att arbeta på ett tivoli och därför var tvungna att lämna Göteborg för en tid.
Citera
2018-01-09, 20:07
Medlem
Gud-Runars avatar
Med all respekt för gamla krimrävar som skaraborg2 skulle jag vilja skala ner det till:
Hymne liftande med en skylt i ösregnet att han ville till X.
Hagagrabbarna i en bil utan körkortsförare stannade.
Han ville till nåt ställe där han förväntade sig samlag och att det fanns mer villiga flickor i närheten.
300 spänn bytte ägare, cigg och alkohol, kanske som premium lite brass och andra lovande löften.

På väg till destinationen hamnade de i vatten, alla dog.
"Tror jag"

Jag vet inte vad som är mysteriet förutom att alla vattenområden inte är genomsökta med metalldetektorer för det fodrar licens.

Jag vet inte varför jag lägger mig i, kanske var det skaraborg2 som menade att man inte ger sig ut i busväder.
Jag älskar oväder för då slipper man ordning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in